Урок "Значення дихання. Будова і функції органів дихання"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, перший у вивченні системи органів дихання людини. Знайомство учнів з еволюцією органів дихання, особливістю будови дихальної системи людини та її фукціями.
Перегляд файлу

Тема: Значення дихання. Будова і функції органів дихання.

 Мета: розширити, поглибити і систематизувати знання учнів про будову органів    дихання, встановити їх зв'язок із функціями, розкрити значення дихання для організму людини, ознайомити з механізмом формування голосу; розвивати пам’ять, вміння логічно мислити, вміння сприймати матеріал, аналізувати його, вибирати й записувати головне; виховувати самостійність, дисциплінованість, здійснювати санітарно-гігієнічне виховання.

          Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 Методи й методичні прийоми: словесні (бесіда, інструктаж, розповідь, пояснення); наочні (демонстрація слайдів презентації, відеоматеріалів); проблемний (використання проблемних питань); організаційні (запис в зошит, складання схеми, заповнення таблиці, відповідь з місця); логічні (узагальнення, виділення головного, формулювання висновків).

 Основні поняття і терміни: дихання, носова порожнина, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, альвеоли, легені, легенева плевра, плевральна рідина, внутрішнє дихання.

 Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

  Внутрішньопредметні та міжпредметні зв’язки: природознавство, хімія, фізика, основи здоров’я.

 

Хід уроку

1. Організаційний момент (2 хв.)(бесіда)

2. Мотивація навчальної діяльності учнів (3 хв.) (бесіда)

       Сьогодні в цьому класі зібралось багато людей, в кожного свої життєві цілі, плани та сподівання. Як ви думаєте, чого більш за все потребуєте саме в цей момент? Здобути хорошу освіту, побудувати кар’єру, заробити багато грошей? Кожна людина щось планує з огляду на свої пріоритети та цінності, хтось будує короткострокові плани, а хтось — розплановує детально все своє життя, та можу сказати зі стовідсотковою впевненістю, що всі ваші плани не зрівняються з архіважливою потребою людини в диханні. Дихати — ось головне наше завдання! Наш урок триває вже близько 2 хвилин, давайте уявимо собі, що ми не можемо дихати весь цей час. Зараз ми б віддали все на світі, щоб тільки вдихнути повітря, бо далі буде втрата свідомості і смерть. За час нашого уроку ми в середньому зробили 28 вдихів і видихів, а за весь урок зробимо 1260 і навіть не помітимо цього.

       Послухайте пораду лікаря хворому з роману М. Павленко «Щастя»: «Ваша хвороба вимагає простих ліків - повітря. Побільше його - і наяву, й уві сні. Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурман...». Невже повітря дійсно може бути ліками? Як воно потрапляє в наш організм і навіщо? На ці питання спробуємо відповісти, вивчивши тему сьогоднішнього уроку.

3. Повідомлення теми та мети уроку (2 хв.) (бесіда, запис на дошці та в зошитах)

Давайте її запишемо в зошити “Значення та будова органів дихання. Голосовий апарат людини”. Після уроку ми повинні чітко розуміти значення дихання, які органи входять в склад дихальної системи, з’ясувати їх будову та функції, ознайомитися з механізмом формування голосу.

4. Актуалізація опорних знань (5 хв.) (фронтальна бесіда)

Ця тема для вас не  зовсім новою, тож давайте пригадаємо з восьмого класу що таке дихання і як еволюційно змінювались органи дихання:

- яке можна дати визначення поняттю дихання? (сукупність процесів, що забезпечують газообмін в організмі людини)

- які органи дихання у найпростіших? (спеціальних органів немає, газообмін відбувається шляхом дифузії через оболонку клітини);

- у комах (трахеї, що мають вигляд трубок із розгалуженнями, пристосовані для використання кисню з атмосфери);

- у риб (зябра, які складаються із зябрових дуг, пелюсток,тичинок. Тичинки – цідильний апарат, пелюстки – газообмін у воді. У дводишних риб є одна-дві легені);

- у земноводних (легені, пов'язані з навколишнім середовищем носовими ходами і ніздрями. У воді дихання відбувається за допомогою шкіри);

- у птахів (легеневе дихання, пов'язане із формуванням грудної клітки, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м'язів. Під час польоту – повітряними мішками, при цьому об'єм грудної клітки не змінюється. Це – подвійне дихання)

- у ссавців (легені утворені сукупністю повітряних пухирців-альвеол, у зміні об'єму грудної клітки беруть участь міжреберні м'язи і діафрагма).

Добре, основне ми згадали, базу вже маємо, тепер будемо з’ясовувати які особливості дихальної системи притаманні саме людині.

5. Сприймання і первинне осмислення матеріалу(25 хв.)

Сьогодні ми спробуємо розібратися з диханням за таким планом.

1. Значення дихання та його основні процеси.

2. Будова та функції органів дихання.

3. Голосовий апарат.

        Ми вже так багато говорили про дихання, але ще конкретно не визначили навіщо нам воно. Щоб жити? Але це якесь занадто широке розуміння. Скажіть мені, будь ласка, в чому значення дихання, його суть. (бесіда, вчитель слухає відповіді дітей, та наштовхує їх на вірну).

Відповідь: Життєдіяльність організму пов'язана з постійним витрачанням енергії, яка йде на роботу різних органів і на зігрівання тіла. Енергія звільняється при розпаді білків, жирів і вуглеводів. Цей розпад супроводжується окисленням, при якому складні молекули органічних речовин приєднують кисень і розщеплюються. Без енергії й кисню, який бере участь у її звільненні, не відбувається жодного життєвого процесу. Отже, від діяльності органів дихання залежить робота всіх органів тіла. Римський лікар Клавдій Гален (129-201 н.е.) вважав, що дихання виконує три функції:

• Підтримує вогонь, який виникає в серці.

• Забезпечує надходження повітря в кров.

• Виділяє продукти горіння від полум'я в серці.

Ви згодні з Галеном? (бесіда)Що спільного між процесами дихання та горіння.   Скажіть, будь ласка, які функції виконують органи дихання? (бесіда з записами в зошит)

Функції дихальної системи:

- газообмін;

- виділення;

- терморегуляція;

- захисна;

- чуттєва (запахи);

- утворення звуків.

Тепер давайте з’ясуємо, з яких саме основних процесів складається дихання. Подивіться на слайд презентації і розташуйте в правильній послідовності основні процеси дихання.

Основні процеси дихання:

- вентиляція легень;

- газообмін в легенях;

- транспорт дихальних газів;

- газообмін в тканинах;

- клітинне дихання.

(Учні виконують завдання і записують процеси в зошит, вчитель коментує їх)

        Всі ці процеси відбуваються в органах дихальної системи, яка виконує такі різноманітні функції. А як же вона улаштована? Будь ласка, відкрийте підручник, параграф 25 на сторінці 86, опрацюйте перші три абзаци та заповніть схему, яку ви бачите на слайді. На цю роботу ви маєте дві хвилини. (робота з підручником)

Дихальна система

 

 

 

 

 

Зверніть, будь ласка, увагу, що повітроносні шляхи діляться на верхні та нижні. А тепер проведемо дослід: сядьте рівно і глибоко вдихніть повітря, відчуйте його на смак, видихніть, тепер ще раз вдихніть і прослідкуйте шлях, яким воно потрапляє до вашого організму. 

Розташуйте, будь ласка, органи в порядку надходження до них повітря при вдихові.

Тепер давайте запишемо їх в правильній послідовності та розберемо детально.
       Повітря при вдиху заходить до носової порожнини. Носова порожнина ділиться хрящовою перегородкою на дві половини — праву та ліву. На перегородці розташовуються три носові раковини, які утворюють носові ходи: верхній, середній і нижній. Стінки порожнини носа вкриті слизовою оболонкою з миготливим епітелієм. У носовій порожнині повітря зігрівається, очищується, зволожується, знезаражується. Війки миготливого епітелію, рухаючись різко та швидко в напрямку ніздрів і повільно й плавно в напрямку легень, затримують і виводять назовні пил та мікроорганізми, які осідають на слиз оболонки. Залози слизової оболонки виділяють слиз, який зволожує стінки порожнини й знижує життєздатність бактерій, що потрапляють із повітря. Слизова оболонка має густу сітку кровоносних судин і капілярів. Кров, що тече по цих судинах, зігріває або охолоджує повітря, яке людина вдихає. Таким чином, повітря, яке надходить у легені через носову порожнину, очищується, зігрівається та знезаражується. Це не відбувається при диханні через ротову порожнину. У слизовій оболонці верхньої носової раковини й верхнього відділу перегородки носа розміщені спеціальні нюхові клітини (рецептори), які утворюють периферичну частину нюхового аналізатора (органа нюху). (відеоролик)               З порожнини носа повітря надходить у носоглотку. У ній містяться скупчення лімфатичних мигдаликів, які в разі запалення можуть збільшуватись і перетворюватися на аденоїди - розростання білястого кольору. З носоглотки повітря потрапляє в глотку, у якій перехрещуються дихальні й травні шляхи. Від глотки починаються дві трубки: дихальна - гортань, та травна - стравохід, розміщений позаду гортані. Під час ковтання вхід у гортань закривається хрящовим надгортанником, тому до неї їжа не потрапляє. Також гортань є органом голосоутворення.

З гортані повітря надходить до трахеї — трубки, що утворена хрящовими дугами, що запобігають її спаданню. Трахея ділиться на два головних бронхи, що спрямовуються до правої і лівої легені. Внутрішня поверхня трахеї і бронхів вистелена війчастим епітелієм і вкрита бактерицидним слизом. Вії женуть слиз разом із пилом і мікроорганізмами до глотки, де він проковтується.

Кожен з головних бронхів багато разів розгалуджується, утворюючи бронхіальне дерево. Найменші бронхи — бронхіоли — закінчуються мікроскопічними пухирцями — альвеолами. Їх стінки складаються з шару епітеліальних клітин, через який і відбувається газообмін. Бронхіальне дерево і альвеоли утворюють легені, що ззовні вкриті щільної оболонкою — плеврою.

І останнє, що нам потрібно розібрати — це утворення голосу в гортані. З фізики ми вже знаємо, що будь-яке тіло в стані коливання приводить в рух частинки повітря, внаслідок чого утворюються звукові хвилі. Ці хвилі, розповсюджуючись у повітрі, сприймаються нашим вухом як звук. Так утворюються звуки у навколишньому світі. В людському організмі таким пружним тілом є голосові зв'язки. Звуки розмовної мови і співу утворюються при взаємодії коливання голосових зв'язок під дією повітря, що подається з легень при видиху. При бажані людини говорити чи співати всі частини її голосового апарату приходять в стан готовності до виконання цієї дії. Процес утворення голосу починається з вдиху, під час якого повітря набирається через ротову порожнину, проходить через глотку, гортань, трахею, бронхи в легені. Потім під впливом нервових сигналів (імпульсів) головного мозку голосові зв'язки змикаються і відбувається закриття голосової щілини. Це співпадає з початком видиху. Зімкнуті голосові зв'язки перегороджують шлях повітря, що видихається. Повітря в підзв'язковому просторі, яке набране при видиху під дією м'язів видиху стискається і виникає підзв'язковий тиск. Стиснене повітря давить на зімкнуті голосові зв'язки, тобто приходить у взаємодію з ними. Виникає звук (коливання) і народжується голос, що має свої унікальні особливості — тон, гучність і тембр. (пояснення вчителя з використанням відеофрагменту)

6. Узагальнення і систематизація вивченого (5 хв.)

Тепер підсумуємо вивчене. Прослухайте твердження, скажіть, воно вірне чи ні.

1. Слиз носової порожнини виконує теплорегуляційну функцію.

2. В утворенні звуків бере участь гортань.

3. Під час внутрішнього дихання виділяється енергія.

4. Повітря з носової порожнини поступає у бронхи.

5. Бронхи мають будову, подібну до трахей.

6. У людини є 2 трахеї і 1 легеня.

7. Коли ми мовчимо голосові зв’язки напружені.

8. Кінцевий шлях повітря — в бронхіолах.

9. Органом дихання людини являється носова порожнина.

10. Плевра — це оболонка легень.

З отриманих карток складіть схему дихальної системи.

7. Підсумки уроку та аргументація оцінок (3 хв.)

    Давайте повернемося до поради лікаря хворому з роману М. Павленка «Щастя»: «Ваша хвороба вимагає простих ліків - повітря. Побільше його - і наяву, й уві сні. Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурман...» Тепер ви з цим згодні? Я думаю, що використовуючи знання, отримані на уроці, ви зможете в повній мірі прислухатися до поради і бути завжди здоровими.

8. Повідомлення домашнього завдання (1)

      Опрацювати параграф 25 підручника. Відповісти на запитання в кінці параграфа, особливу увагу звернути на шосте питання. Заповнити таблицю по будові і функціям органів дихальної системи.

 

 

Будова і функції органів дихальної системи

 

Органи

Будова

Функції

Носова порожнина

 

 

 

 

 

Носоглотка, глотка

 

 

 

 

Гортань

 

 

 

 

 

Трахея

 

 

 

 

 

Бронхи

 

 

 

 

Легені

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку