Урок: "Значення дихання. Система органів дихання".

Про матеріал
Дана розробка уроку ознайомить учнів з поняттям дихання як процесу життєдіяльності, покаже особливості та взаємозв’язок будови та функцій органів дихання та складові частини системи органів дихання, допоможе встановити взаємозв’язок будови і функцій органів дихання; розвивати самостійну пізнавальну активність, критичне мислення; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей.
Перегляд файлу

ТЕМА : ЗНАЧЕННЯ ДИХАННЯ.  СИСТЕМА ОРГАНІВ ДИХАННЯ

Мета:

Освітня.  Формувати знання  та поняття у учнів про дихальну систему людини; ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; показати особливості  та взаємозв’язок  будови та функцій  органів дихання; розглянути складові частини системи.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, пізнавальний інтерес, інтелектуальні здібності  учнів.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей, допитливість, бажання глибше пізнати свій організм, здійснювати гігієнічне та естетичне виховання.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Методи і методичні прийоми:

  1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з додатковим матеріалом.

2. Репродуктивний:

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий:

постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та логічного мислення.

4. Візуальний: складання схем.

Міжпредметні зв’язки: медицина, валеологія,  історія,  зоологія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка, підручник,  додаткові картки та схеми.

Основні поняття та терміни:  дихання, зовнішнє дихання, внутрішнє дихання, носоглотка, гортань, трахеї, бронхи, альвеоли, легені, гігієна дихання.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1. Які органи дихання ви знаєте у вивчених тварин?

2. Чим вони відрізняються?

3. Чи знаєте ви, що людина може дихати не в повітрі?

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 Сьогодні ми продовжуємо досліджувати свій організм. У народі кажуть: «Потрібен, як повітря», маючи на увазі те, без чого не можна прожити.
Вдихніть якомога більше повітря та не дихайте. Простежте за секундною стрілкою скільки часу ви зможете не дихати (у середньому 40-60 с.)

Проблема: чому без їжі людина може прожити 40 діб, без води – до трьох, а  без повітря  - щонайбільше  лише шість хвилин?

На сьогоднішньому уроці ми спробуємо вирішити цю проблему.

Пригадаємо, як відбувається процес дихання в різних видів живих організмів.

Повторимо з курсу 7 класу, як відбувалась еволюція дихальної системи у різних класів тварин.

 - найпростіші ( спеціальних органів немає, газообмін відбувається шляхом дифузії через оболонку клітини).

комахи ( трахеї, що мають вигляд трубок із розгалуженнями).

риби  (зябра, які складаються із зябрових дуг, пелюсток,тичинок. У дводишних риб є одна-дві легені).

земноводні (легені, пов'язані з навколишнім середовищем носовими ходами і ніздрями. У воді дихання відбувається за допомогою шкіри).

птахи (легеневе дихання, пов'язане із формуванням грудної клітки, яка піднімається і опускається за допомогою міжреберних м'язів. Під час польоту – повітряними мішками, при цьому об'єм грудної клітки не змінюється.Це – подвійне дихання).

ссавці (легені утворені сукупністю повітряних пухирців-альвеол, у зміні об'єму грудної клітки беруть участь міжреберні м'язи і діафрагма).

Оскільки людина – представник класу ссавці, то, очевидно, будова її дихальної системи така ж.

Що ж повинна знати людина, щоб зберегти органи дихання здоровими? Відповідь:їх будову, функції, місце розташування в організмі, суть процесів дихання.

ІV. Оголошення теми, мети і завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

План

1. Суть процесу дихання. Значення дихання

2. Будова і функції верхніх дихальних шляхів

3. Будова і функції нижніх дихальних шляхів

  1.               Суть процесу дихання

В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине). Чому?

Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання.

Дихання – це сукупність процесів, внаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу.


 

Римський лікар Клавдій Гален (129-201 н.е) вважав, що дихання виконує три функції:

  •              Підтримує вогонь, який виникає у серці;
  •              Забезпечує надходження повітря у кров;
  •              Виділяє продукти горіння від полум’я в серці

Ви згодні з Галеном?    (обговорення питання)

Запитання до учнів:

  •                 Які функції виконує дихальна система?

Гра «Шифрувальник»

Учні отримують аркуші з функціями дихальної системи, текст яких зашифрований. Функції зображені у вигляді набору цифр, кожна з яких означає літеру, яка знаходиться в українському алфавіті під даною цифрою.

 

А – 1

 

Б - 2

В - 3

Г - 4

Ґ - 5

Д - 6

Е - 7

Є - 8

Ж - 9

З – 10

И – 11

 

І - 12

Ї - 13

Й - 14

К - 15

Л - 16

М - 17

Н - 18

О - 19

П - 20

Р – 21

 

С - 22

Т - 23

У - 24

Ф - 25

Х - 26

Ц - 27

Ч - 28

Ш - 29

Щ - 30

Ь - 31

Ю - 32

Я - 33

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               10 – 6 – 12 – 14 – 22 – 18 – 32 – 8     4 – 1 – 10 – 19 – 19 – 2 – 17 – 12 -18 

Здійснює газообмін

  1. 23 – 7 – 21 – 17 – 19 – 21 – 7 – 4 – 24 – 16 – 33 – 27 – 12 – 33

Теплорегуляція

  1.               3 – 11 – 6 – 12 – 16 – 7 – 18 – 18 – 33

Виділення

  1. 18 – 32 – 26         

Нюх         

  1. 4 – 19 – 16 –19 –22 –19 –24 – 23 –3 –19 –21 –7 –18 –18– 33

Голосоутворення

 

Будова і функції  верхніх дихальних шляхів

                                                  Дихальна система

 

 

Повітроносні шляхи                                                                   Легені       

 

 

Верхні                                    Нижні                                                           

Носова порожнина               Гортань                              

Носоглотка                            Трахея                               

Глотка                                    Бронхи                     
 

 

Робота в групах

Учні поділені на 4 групи, члени яких одержали попередні завдання:

1) Будова і функції носової порожнини

2) Будова і функції гортані і трахеї

3) Будова і функції бронхів

4) Будова і функції легень

Учні в групах самостійно опрацьовують матеріал підручника ( § 30 , с.85-87 ).

 

Заповнення таблиці:

Органи

Будова

Функції

Носова порожнина

Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори

Провідна, захисна,нюхова, обігрів, очищення повітря.

Захисний рефлекс - чхання

Носоглотка, глотка

Слиз, капіляри

Провідна, захисна. Захисний рефлекс - кашель

Гортань

Напіврухомі хрящі, м'язи, голосові звя'зки

Провідна, голосовий апарат

Трахея

Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри

Провідна, захисна

Бронхи

Хрящові кільця

Провідна, захисна

Легені

Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина

Газообмін

 

Повітря при вдиху заходить до носової порожнини. Носова порожнина ділиться хрящовою перегородкою на дві половини – праву і ліву. На перегородці розташовуються три носові раковини, які утворюють носові ходи: верхній, середній і нижній. Стінки порожнини носа вкриті слизовою оболонкою з миготливим епітелієм. У носові порожнині воно: зігрівається, очищується, зволожується, знезаражується.

      Війки миготливого  епітелію, рухаючись різко і швидко в напрямку ніздрів і повільно й плавно в напрямку легень, затримують і виводять назовні пил та мікроорганізми, які осідають на слиз оболонки. Залози слизової оболонки виділяють слиз, який зволожує стінки порожнини і знижує життєздатність бактерій які потрапляють з повітря.

     Слизова оболонка має густу сітку кровоносних судин і капілярів. Кров, що тече по цих судинах, зігріває або охолоджує повітря, яке людина вдихає.

 

Формулювання висновку:

       Таким чином, повітря, яке надходить в легені через носову порожнину, очищується, зігрівається і знезаражується. Це не відбувається при диханні через ротову порожнину.

 

Розповідь вчителя:

      В слизовій оболонці верхньої носової раковини і верхнього відділу перегородки носа знаходяться спеціальні нюхові клітини (рецептори), які утворюють периферичну частину нюхового аналізатора (органа нюху).

      Поруч з нюховою порожниною розташовані чотири повітроносні придаткові пазухи носа. Найбільші з них є гайморові (містяться у верхніх щелепах) та лобна (в центрі лоба). Пазухи з’єднуються каналами з порожниною носа.

     З порожнини носа повітря надходить в носоглотку. У ній містяться скупчення лімфатичних мигдаликів, які у разі запалення можуть збільшуватись і перетворюватися на аденоїди – розростання білястого кольору.

     З носоглотки повітря потрапляє в глотку, в якій перехрещуються дихальні й травні шляхи. Від глотки починаються дві трубки: дихальна – гортань, та травна – стравохід, розміщений позаду гортані.

 

3.Будова і функції нижніх дихальних шляхів

Розповідь вчителя:

    Пройшовши глотку повітря потрапляє в гортань.  Гортань має лійкоподібну форму і  складається з девяти напіврухомо зєднаних хрящів, які оточені ззовні і зсередини м'язами. Внутрішня поверхня гортані вистелена слизовою оболонкою  і має рецептори. Найбільший хрящ гортані – щитовидний – визначає розміри гортані. Цей хрящ легко прощупується на передній поверхні шиї. Над ним розташовується надгортанник.

     Чоловіча гортань більша, ніж жіноча. Для чоловіка  характерна гострокутна витягнута вперед гортань, яка проступає на передній поверхні шиї у вигляді кадика («адамове яблуко»). Верхній отвір гортані називається входом в гортань, має овальну форму.

Проведіть самоспостереження:

Знайдіть щитоподібний хрящ на своїй шиї і зробіть ковтальний рух (учні переконуються, що під час ковтання хрящ рухається вгору, а потім повертається на своє місце )

  •                 Чому під час ковтання щитоподібний хрящ рухається вгору?

(Під час руху надгортанник закриває вхід у трахею і по ньому як по мосту, слина або грудочка їжі рухається у стравохід)

  •                 Чому під час ковтання припиняються дихальні рухи?

(мяке піднебення (язичок) зариває вхід до носової порожнини. Унаслідок цього повітря в момент ковтання потрапити в легені не може)

Учні формулюють висновок:

При диханні вхід в гортань відкритий, при ковтанні гортань закривається рухливим хрящем – надгортанником.

Розповідь вчителя:

   Кожен із вас знайомий з таким явищем як кашель. Ви з ним стикаєтесь під час хвороби, чи коли поперхнулись шматочком їжі чи ковтком води. І дуже часто ставимо  таке питання: чому ми кашляємо?

Запитання для опрацювання:

  •                 Що таке кашель?
  •                 Яке значення має кашель для організму?

Очікувана відповідь учнів:

    Кашель — це захисна реакція організму, захисний дихальний  рефлекс, який допомагає очищенню дихальних  шляхів  від скупчення слизу або очищенню від чужорідних тіл. Кашель виникає в результаті подразнення рецепторів, які знаходяться в слизовій оболонці гортані, трахеї і бронхів. Як правило, організм реагує таким чином на порушення прохідності дихальних шляхів або на здавлення бронхів (наприклад, збільшеним лімфатичним вузлом). Завдяки кашлю порожнина гортані очищається, що дає змогу очистити інші органи дихання.

Розповідь вчителя:

        Гортань не тільки повітроносний орган, а й орган утворення голосу. Поперек гортані натягнуті дві голосові зв'язки, що складаються з еластичних пружних волокон, паралельних одне одному. Між голосовими зв'язками є голосова щілина. Натяг голосових зв'язок змінюється завдяки скороченню або розслабленню прикріплених до них м'язів. При цьому голосова щілина може звужуватися або розширюватися.

          Голосові зв'язки відіграють головну роль в утворенні голосу. Голос утворюється тільки тоді, коли повітря, яке видихається, проходить через голосову щілину і натягнуті зв'язки починають коливатися. Голос тим вищий, чим більша частота коливань голосових зв'язок.

Пошукова робота з підручником:

  •                 Де відбувається остаточне формування звуку?
  •                 Які органи крім гортані, беруть участь в утворенні голосу?

Очікувані відповіді учнів:

   Остаточне формування звуку відбувається у порожнинах глотки, рота і носа. В утворенні голосу беруть участь також язик, губи та нижня щелепа. Завдяки цьому ми вимовляємо ті чи інші голосні й приголосні звуки.

Учні формулюють висновок:

Усі органи, які беруть участь у голосоутворенні утворюють голосовий апарат

Складання опорного конспекту:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемне питання

  •                 У ссавців і багатьох птахів є голосові зв’язки. У мавп вони подібні до людських. Але жодна з тварин не здатна до свідомої членороздільної мови. Як ви це поясните?

Вчитель узагальнює і коригує відповіді учнів

      У інших ссавців і багатьох птахів теж є голосові зв'язки, та тільки людині притаманна членороздільна мова. Ця особливість пов'язана з розвитком вищої нервової діяльності. У мозку є спеціальні центри мови. Вони узгоджують роботу м'язів усього мовного апарату і пов'язані з процесами свідомості й мислення.

Розповідь вчителя:

   У період статевого дозрівання у хлопчиків відбувається «мутація голосу», коли швидко росте гортань, а нервова регуляція м'язів і зв'язок перебудовується повільніше. Тому підліток розмовляє то басом, то високим голосом. У цей період не можна перенапружувати голосові зв'язки, голосно розмовляти, слід оберігати гортань від застуди.

Запитання до учнів:

  •                 Які  існують причини порушення голосу?

Очікувані відповіді учнів:

Причини порушення голосу: невмілий спів, крик, паління тощо.

Розповідь вчителя:

Кажуть, що колись до Сократа привели людину, про яку він повинен був сказати свою думку. Мудрець довго дивився на нього, а потім вигукнув: «Говори ж, нарешті, щоб я міг тебе бачити!». Як багато суті, крім слів, криється в голосі!

    Що можна взнати по голосу?

    Як зрозуміти фразу: «Говори ж, нарешті, щоб я міг тебе бачити»?

(Обговорення питання)

Це цікаво:

  •                 Довжина голосових складок у чоловіків дорівнює 20—22 мм, у жінок — 18—20 мм.
  •                 Голосова щілина під час вдиху відкрита до 8 мм.
  •                 Діапазон частот голосу чоловіка: бас — 80—340 Гц, баритон — 96—426 Гц, тенор — 128—512 Гц. Діапазон частот жіночого голосу: контральто — 170—680 Гц, меццо-сопрано — 216—864 Гц, сопрано — 5256—1024 Гц.
  •                 Довжина голосових складок у тенора — 15—17 мм, ширина — 2,5—3 мм, у баритона — 17-20 мм, ширина — 3—3,5 мм, у басів — 19—22 мм, ширина — 3,4—4,5 мм.

Розповідь вчителя:

   Гортань безпосередньо переходить у трахею. Трахея розташована у грудній клітці спереду від стравоходу і складається з 16-20 хрящових півкілець, з'єднаних між собою зв'язками. Задня стінка трахеї (де немає хрящових півкілець) і утворена сполучною тканиною, в якій містяться непосмуговані м'язові волокна.

Запитання учням:

  •                 Чому трахея складається з хрящових півкілець ?

(Така будова трахеї не заважає проходженню їжі по стравоходу)

       Слизова оболонка трахеї вистелена залозистим та війчастим епітелієм.

  •                 Яке це має значення?

(залозистий епітелій виділяє слиз, який зволожує стінки трахеї і виконує захисну функцію, а війчастий епітелій виштовхує слиз назовні)

Розповідь вчителя:

    На рівні п'ятого грудного хребця трахея поділяється на два головних бронхи: лівий і правий. Бронхи, як і трахея, складаються з хрящових півкілець (6-12), які запобігають закриттю їхнього просвіту. Бронхи входять у праву і ліву легені. Бронх, що входить у праву легеню, поділяється на три гілки відповідно до кількості часток легені. Бронх, який входить у ліву легеню, поділяється на дві гілки. У кожній легені гілки багаторазово поділяються, утворюючи так зване бронхіальне дерево легені. Найтонші бронхи називають бронхіолами. Бронхіоли закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розміщені легеневі пухирці. Кожний пухирець, заповнений зсередини повітрям, складається з найдрібніших комірок. Вони густо обплетені капілярами малого кола кровообігу, де відбувається газообмін. Загальна поверхня всіх легеневих пухирців перевищує 100 м2, тобто приблизно в 50 разів більша за поверхню шкіри людини. Тому кров швидко вбирає через їхні стінки кисень і віддає вуглекислий газ.

1 – бронхіоли, 2 – альвеоли, 3 – капіляри

VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

1. Вправа «Німий малюнок»

Зробіть підписи до малюнка:

 

2. Установіть послідовність розташування органів дихання:

1. Ле­гені. 2. Бронхи. 3. Носоглотка. 4. Носова порожнина. 5. Гортань.6. Глотка. 7. Тра­хея.

Відповідь. 4,3,6,5,7,2,1.

VIІ. Контрольно-коригувальний етап

Тести.

  • Чим представлена система органів дихання людини?

А - легені, Б – стравохід, В - великі і малі грудні м'язи.  

  • Чим представлені дихальні шляхи людини?

А - ротова порожнина,  Б - носова порожнина,   В - носоглотка,  Г – стравохід.

  • Яке значення дихання для організму?

А - охолодження організму,   Б - виділення вуглекислого газу,   В - окислення поживних речовин,  Г - вивільнення енергії,   Д - синтез АТФ.  

  • Очищує вдихуване повітря від пилу і мікробів і зігріває

А - трахея; Б - гортань; В - носова порожнина.   

VIІI. Підсумки уроку

 

ІХ. Домашнє завдання

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Дякую за таку чудову розробку уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
2321
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку