ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ДРОБАМИ. МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ, ЩО ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ
УРОК 98. ЗНАХОДЖЕННЯ ЧИСЛА ЗА ЗНАЧЕННЯМ ЙОГО ДРОБУ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета:
• формування предметних компетентностей: вчити учнів застосовувати правило знаходження числа за значенням його дробу під час розв'язування практично зорієнтованих завдань; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
• формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити географічні знання учнів (пустеля Сахара);
громадянської: привернути увагу учнів до проблем охорони навколишнього середовища та сприяти його збереженню.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: дроби, чисельник і знаменник дробу.
Міжпредметні зв'язки: українська мова, природознавство, літературне читання.
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Звучить музика-релакс.
1) Психологічна настанова.
— Який сьогодні гарний день! Світить яскраве сонечко, заливає своїм світлом та теплом кімнату. Ми спокійні, розмірено дихаємо: вдих повільний через ніс — видих, вдих — видих. Навкруги спокій і тиша. Ой, що це? Сонячний зайчик застрибнув до нашої кімнати. Ось він стрибнув вам на чоло, на носик, тепер на животик, а ось перестрибнув вам на сердечко. Упіймали? Погладьте його обережно, щоб не налякати. Адже він так любить з вами гратися. Сонячний зайчик прийшов до вас подружитися, погратися, а також запросити до наступної подорожі, використовуючи свої математичні знання. Адже — математика — це наука, де господарюють числа, фігури, знаки. Вдале їх поєднання — це завжди пошук, розкриття якихось відношень, а прийоми розв’язання — це інтуїція, володіння знаннями, ерудиція.
2) Мотиваційна хвилинка. Читання вірша.
Материк цей цікавий, мов казка.
Є куточки — справжнісінький рай!
Любий друже, дізнайся, будь ласка,
Все про Африку, часу не гай!
Т. Рубан
— Який куточок Африки нас запрошує у гості?
— Які у вас припущення?
— Чудеса природи нас чекають...
2. Актуалізація опорних знань
1) Каліграфічна хвилинка. Математичний диктант (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
1. Число 32 збільшити в 3 рази.
2. Знайти добуток чисел: 18 і 5.
3. Знайти різницю чисел: 81 і 48.
4. Знайти суму чисел: 26 і 58.
5. Знайти частку чисел: 51 і 17.
6. Число 96 зменшити в 8 рази.
7. Знайти 1/70 від 630.
8. Перетворити: 148 м 25 мм = [ ] мм.
9. Перетворити: 847 дм 4 мм = [ ] мм.
10. Число 1/30 = 50. Знайти все число.
11. Чому дорівнює другий додаток, якщо перший — 506, сума 806?
12. З якого числа відняли 800 та отримали 200?
2) Гра «Шифрувальник».
96; 90; 33; 84; 3; 12; 9; 148 025 мм; 84 704 мм; 1500; 300; 1000.
— Числа (крім іменованих) запишіть у порядку зростання.
96-Я |
33-Т |
3-П |
9-У |
300-А |
90-Л |
84-Е |
12-С |
1500-Р |
1000-Х |
Відповідь: пустеля Сахара.
3) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).
Сахара — найбільша пустеля на Землі, яка займає 30% площі всієї Африки.
А чи знаєте ви, що «Сахара» в перекладі з арабської мови означає «пустеля»? Місцеві жителі ще називають її «Морем без води», адже 5-10 тис. років тому тут було багато озер, рік і тропічних лісів.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»)
Практична робота (№ 787, с. 129)
— Розгляньте малюнок і розв’яжіть задачі.
— Які компоненти відомі?
— Про що задача?
— Поясніть розв’язання задачі.
— Який можна зробити висновок?
Висновок. Щоб знайти число за значенням його дробу, треба значення поділити на чисельник і результат помножити на знаменник.
— Яка тема уроку?
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)
— А для чого потрібно знати дроби, які дорівнюють одиниці?
— Де в житті нам знадобляться ці знання?
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Робота за підручником (с. 130).
а) Робота над задачею № 789 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
— Які компоненти відомі?
Коментування дітей (корекція вчителя).
— Що слід знати, щоб відповісти на питання задачі?
— Якою арифметичною дією відповімо на питання задачі?
— Чи можна відразу відповісти на питання задачі?
— Що треба знати, щоб про це дізнатися?
— Якою арифметичною дією відповімо на питання?
Розв’язання:
8 ∙ 3 = 24 (км)
Відповідь: 24 км — довжина всього маршруту.
б) Розв’язування задачі за коротким записом умови.
У будинку — ? квартир
Однокімн.— 16 кв. — 1/8
— Чи можна відразу відповісти на питання задачі?
— Розв’яжіть її.
Розв’язання:
16 : 1 ∙ 8 = 128 (кв) — в будинку.
Відповідь: 128 квартир.
Коментування дітей (корекція вчителя).
в) Самостійна робота над задачами — № 790 (усно); 791 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).
Сильніші учні розв’язують самостійно.
Відповіді:
• Завдання № 790
Потрібно 5 склянок.
• Завдання № 791
Розв’язання:
На 1 л молока потрібно дві півлітрові банки, тоді 4 ∙ 2 = 8 (бан.).
Відповідь: 8 банок потрібно.
г) Самостійні обчислення — № 792 (з використанням прийому «Коментування»).
2) Фізкультхвилинка.
3) Робота над задачею № 793 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючу — вчусь»).
— Складіть короткий запис умови задачі.
— Чи можна відразу відповісти на питання?
— Що слід знати, щоб відповісти на питання задачі?
— Розв’яжіть її.
Коментування дітей (корекція вчителя).
Розв’язання:
1) 30 ∙ 20 = 600 (м2) — площа квітника;
2) 600 : 3 ∙ 2 = 400 (м2) — займають гвоздики;
3) 600 - 400 = 200 (м2) — займають тюльпани.
Відповідь: 200 м2 відведено під тюльпани.
4) Розв'язування завдання з логічним навантаженням № 794 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).
Відповідь:
Ділене 36, дільник 12, частка 3.
36 : 2 = 18; 12 - 6 = 6; 18 : 6 = 3.
5) Робота в «Географічно-мультиплікаційній» студії.
а) Гра «Моментальне фото».
Запам'ятай та перекажи (робота в парах)
Цікаво, що температура в пустелі +40 °С, проте вдень пісок іноді прогрівається і до +80 °С. А вночі температура може різко впасти до -15 °С. Дощ у Сахарі — дуже рідкісне свято. Натомість часті піщані бурі, викликані гарячими пустельними вітрами. За останні 50 років кількість піщаних бур зросла у 10, а то й у 40 разів. Корені місцевих рослин простягаються вглиб землі на 15-20 метрів. Так загартовані рослини добувають собі воду, аби ще довго утримувати її та економно використовувати.
Тваринний світ Сахари налічує 4000 видів. Верблюди можуть прожити без води два тижнів а без їжі — до місяця. Ці дивовижні тварини відчувають запах вологи ще за 50 км та за один раз можуть випити близько 100 літрів води. Цікаво те, що під час спеки верблюди зовсім не пітніють. їхні великі горби — це жир, який дозволяє тваринам довго обходитись без їжі. Неймовірно, але верблюди — відмінні плавці. І це в той час, коли більшість із них ніколи не бачили жодної водойми.
Піщаний кіт — найменший представник диких кішок. Довжина тіла — всього 65-90 см, 40 % якої — хвіст. Ці малюки ведуть нічний спосіб життя, рятуючись від денної спеки в норах.
Ще один яскравий представник фауни Сахари — ефіопський їжак. До речі, він може обходитись без їжі до 2,5 місяців.
Крихітка феньок — найменша лисичка у світі — теж мешкає в Сахарі. Ось такі вони, таємниці пустелі Сахари!
б) Робота в «Мультиплікаційній» студії.
— А тепер — мультфільм повчальний! Для малят усіх — навчальний! («Географія-малятко» тітоньки Сови)
Назва серії |
Стислий опис сюжету |
Посилання на YouTube |
Серія 4. Пустеля Сахара |
Відважні мандрівники на повітряній кулі перетинають спекотну пустелю Сахару. Як знайти воду в цих безкраїх пісках? Винахідливі герої чудово впораються з цією задачею! |
https://www.youtube.com/watch?v=MAyVgowOUic&list=PLkLwod_eIKOWJP45ZYSUd-XEXHm6yCZ0b&index=4 |
в) Хвилинка запитань (робота в парах).
Учні після перегляду ставлять одне одному запитання: «Де? Чому? Як?».
— Що цікавого дізналися з цієї серії?
«Майбутнє нашої планети залежатиме від вас, тому що ви можете стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії» (Микола Трублаїні).
Отже, і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливими у здобутті знань.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 130, № 795; 796.
2. Рефлексія (з використанням методу «Мікрофон»)
• Яке завдання вас найбільше зацікавило? Чому?
• Де можна використати отримані на уроці знання?
• Оцініть свою роботу та роботу однокласників.