Тема уроку. Зображення людського суспільства, в якому немає місця ангелам. Хто зрозуміє ангела? (за оповіданням Г.Г. Маркеса)
Мета: повторити відомості про життєвий і творчий шлях Г. Маркеса; розвивати вміння критичного аналізу ідейно-художньої суті оповідання "Стариган з крилами"; виховувати співчуття до простих і знедолених людей, милосердя, духовну сутність людства, естетичні почуття.
Обладнання: портрет Г. Маркеса, виставка глиняних статуеток, дитячих малюнків, ілюстрацій, творів І. Драча “Крила”, І. Буніна “Ангел”, Коломійця “Дикий Ангел”,
І. Малковича “Із янголом на плечі”.
Хід уроку:
Мотивація
Слово вчителя:
̶ Сьогодні на уроці ми ознайомимося з оповіданням латиноамериканського письменника Габріеля Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами»
I Повідомлення теми та завдань уроку (на дошці)
Тема уроку. Зображення людського суспільства, в якому немає місця ангелам. Хто зрозуміє ангела? (за оповіданням Г.Г.Маркеса “Стариган із крилами”)
Завдання
1.Збагнути ідею твору, мотиви поведінки персонажів, їхні характери.
2.Відпрацьовувати навички аналізу художнього твору.
3.Розкрити коло основних проблем.
4.З'ясувати особливості зображення людського суспільства в оповіданні.
II Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
Анкета “Г.Г.Маркес” (портрет)
Слово вчителя:
-Останні три завдання анкети визначимо в кінці уроку.
-Додому було завдання прочитати оповідання “Стариган з крилами. Що вам здалося незвичайним у цьому творі? (ангел спустився на землю).
- Ми бачимо, що не лише Маркес звернувся до образу ангела,а й ще багато творців мистецтва. Тому й ми зараз відчуємо себе митцями, побувавши акторами.
Запитання до учнів
Учитель Откуда прилетел?
Каким ты дышишь горем?
Скажи мне, отчего
Твои уста летун,
Как мертвые бледны,
А крылья пахнут морем?
В.Набоков
Інсценізація
Ангел падає, борсається
(Шум моря-відеозапис)
Пелайо: -Елісендо! Елісендо! Йди щось побачиш!
Елісенда: - Що ж це воно таке?Для чого ж воно нам?А ти знаєш, Пелайо, він навіть симпатичний.
Ангел щось пробурмотів незнайомою мовою.
Пелайо: -Це, мабуть, людина, потерпіла під час аварії якогось іноземного пароплава.
Елісенда: -Давай позвемо сусідку. Вона бачила всілякі дива у своєму житті. -Сусідко! -Сусідко!
Сусідка: - Ой! Що це? Ви знаєте, а, може, це ангел? Він прилетів по дитину, але сердега такий старий і немічний, що злива збила його на землю.
Пелайо: Що ж з ним робити? Куди ж його замкнути? Мабуть, у курник.
Слово вчителя:
- Доведіть, що цей старий - ангел. (у нього є крила).
Коли десь падає зірка, кажуть, що то летить янгол... Ніхто не знає, куди він прямує, де впаде. Чиї двері позначить таємним знаком. Але той, хто побачить його — обраний.
Можливо, Пелайо й Елісенда й були тими обраними.
Бесіда з учнями:
Учні складають сенкан “Ангел”. Перша група складає, беручи до уваги саме поняття слова, друга — поняття стосується безпосередньо твору Маркеса .
Ангел
Святий, чистий.
Охороняє, застерігає, направляє.
Призначений для захисту людини.
Світло.
Ангел
Немічний, брудний.
З'являється, хворіє, зникає.
Здається маленькою, чорною плямою.
Провісник.
Евристична бесіда
Персонажі твору |
Ставлення до ангела |
Символи |
Пелайо |
Спочатку боїться; не знає, де ангела подіти; байдужий; закриває в курник |
Родина
майбутнє |
Елісенда |
Спочатку співчуває; потім розуміє що можна мати вигоду; байдужа |
|
Дитина |
Безжалісна і байдужа |
|
Отець Гонзага |
Недовіра |
Церква, знехтувана віра |
Папа |
Недовіра |
|
Натовп зацікавлених |
Лікують свої хвороби; зцілюються; жорстокість |
Модель людства |
Усне малювання
̶ Уявіть, ніби сьогодні серед буденного плину життя з'явився ангел. Якою, на вашу думку, буде реакція людей?
̶ Уявімо тюрму, в яку ув'язнили ангела, і спробуємо її описати.
Слово вчителя.
У центрі “тюрми” ̶ ангел. Він відкритий для всіх, але всі сприймають його однобоко. Елісенда, Папа, сусідка не знають, що робити з ангелом. Дитина і натовп мучать його. Для Пелайо, священника і циркачки ангел — конкурент. Тому нікого ангел “не влаштовує”. Усі герої сидять у “клітці”, спорудженій ними самими. І від імені ангела можна сказати такі слова:
Щасливим вже повік не буть мені.
Байдуже. Стільки є всього на світі.
Я знаю, глибини в єдиній миті.
Більш, ніж у морі. Довгі тільки дні. Але життя коротке.
Стратегія “Залиши останнє слово за мною...”
а) “Очманілий від спеки й смороду свічок, ангел намагався як далі забитися в куток...” ( Можливі відповіді: чи це ангел? Він подібний до людини. Тільки людина має таке почуття - “страх”. Що буде далі?)
б) “Ангел дуже постарів...” (Можливі відповіді: я не можу собі уявити, що ангели старіють. Але, напевно, це залежить від того, як людина поводиться в житті: якщо робить вчинки, гідні людини,- ангел виглядає молодим і здоровим. Якщо навпаки — то старіє і хворіє).
Слово вчителя:
̶ Від чого ж ангел постарів? (зачитати з твору відповідні цитати і зробити висновки).
(ангел був уражений духом, ницістю людей, їхньою безтурботністю, холодною практичністю. Люди не роблять з старості проблему. Знесиленість не викликає у людей співчуття, а навпаки — обурення. Люди заклопотані, що робити з ним, як його використати, а не чому ангел постарів та упав на землю. Зараз ангел такий, якого заслуговують ці люди. Він- відображення їхньої душі).
Слово вчителя:
̶ Ми пересвідчились у тому, що в новелі звичайне, буденне переплітається з фантастичним, міфологічним. Це явище в літературі називають “Магічним реалізмом”. Словникова робота. Поняття “Магічний реалізм”. (запис у зошити).
̶ Так як твір пов'язаний з міфічним зображенням, то учень готував повідомлення про Перше дерево світу (міфи індіанців).
Повідомлення підготовленого учня:
Дерево зображує три рівні життя: верхівка — місце перебування богів, птахів; стовбур символізує світ людей; під корінням знаходиться “той” світ, у якому живуть так звані хтонічні істоти: черепаха, ящірка і навіть павук. Інколи Перше дерево втілює початок, продовження і розвиток.
Слово вчителя:
Попробуємо розмістити героїв твору на “Першому дереві світу”.
Корінь дерева — дівчина-павук; (метаморфоза, занепад людства, деградація)
Стовбур дерева — Пелайо, Елісенда, дитина, решта мешканців села (хворе суспільство)
Верхівка дерева — ангел (небесне послання)
Ми бачимо, що корінь і стовбур дерева хворі.
Проблемне запитання: Чи може бути здоровою крона дерева? Що потрібно зробити, щоб вилікувати його?
̶ Давайте допоможемо дереву вилікуватись. На листочках напишіть рецепт порад людству: (прикріпимо ці листочки на дерево з надією, що людство скористається цим рецептом)
Слово вчителя:
̶ Ангел у кінці твору знаходить у собі сили, здоровшає, самовиліковується і збирається відлетіти.
Стратегія “Продовжи речення”
а) “Це добре, тому що ангел відлетів...”
б) “Це погано, тому що ангел відлетів...”
И он нас увидел, замер,
Оглянул людей, лес.
Испуганными глазами.
И, вспыхнув крылом, исчез.
Исчез он. Тает ночь.
Мне Бог велел звучать.
-Що символізує відліт ангела? (оптимізм, віра в те , що люди стануть досконалішими і в них теж виростуть крила, які символізуватимуть духовний злет людини).
Рефлексія
Повернення до анкети “Г.Г.Маркес” (запис у зошити)
Тема твору “Стариган з крилами” - зображення людського суспільства, в якому нема місця ангелам.
Ідея твору полягає в необхідності відродження людства шляхом логічної єдності природи і моралі, повернення духовності як вищого сенсу існування.
Проблематика твору: проблема здоров'я; духовне об'єднання людини з Богом; проблема старості; моральне влаштування людства й Всесвіту; проблема зустрічі людини з незвичайним.
-Як ви думаєте, ангел повернеться на землю?
-Хто, на вашу думку, зрозуміє ангела?
ІІІ Оцінювання учнів
IV Підсумок уроку
Слово вчителя:
̶ Мені б хотілося, щоб сьогодні цей урок не пройшов безслідно. Адже ви на порозі самостійного життя. Нехай у ваших душах ніколи не згасне вогник милосердя, християнської любові до ближніх. Міцних вам крил у досягненні ваших висот.
V Домашнє завдання
Підготувати виступ “Про яку людину ми говоримо, що у неї виросли крила?”