Урок "Золоті зернятка народної мудрості. Прислів'я. Скоромовки."

Про матеріал
Мета : збагатити учнів перлинами усної народної творчості - прислів'ями, скоромовками. Формувати навички швидкого, виразного читання та запам'ятовування. Розвивати правильну літературну вимову , виразність читання. Виховувати любов до усної народної творчості, бажання її вивчати.
Перегляд файлу

Тема. Золоті зернятка народної мудрості .

           Прислів’я. Скоромовки.

Мета.  Збагатити знання учнів перлинами усної народної творчості – прислів’ями, скоромовками; формувати навички швидкого читання та запам’ятовування. Розвивати правильну літературну вимову, виразність читання. Виховувати любов до усної народної  творчості , бажання її вивчати.

Хід уроку

І Організація класу

Девіз уроку :

Гарно читаємо,

Чітко відповідаємо,

Мову розвиваємо.

 II. Актуалізація опорних знань.

  • Перевірка домашнього завдання.

 1. Тестування.

1) Твір «Кирило Кожум’яка» за жанром є:

 а) оповідання; б) казкою; в) легендою.

2) Записати дійових осіб казки «Кобиляча голова».

3) Прислів’я «Беруть завидки на чужі пожитки» стосується казки.

 а) «Кобиляча голова», б) «Кривенька качечка».

4) З’єднати слова, що римуються.

 Диня   Квасоля

 Огірочки  Свояки

 Буряки   Господиня

 Перістий  Їсти

 Бараболя  Дочки

 Морковиця  Сестриця

 

5) Яким ти уявляєш Кирила Кожум’яку?

6) Гра « Впізнай з якої казки предмет»

 

  • Мовленнєва розминка
  1. Цокання  язиком у ротовій порожнині.
  2. Маятник.
  3. Подути на кульбабку.
  4. Надуваємо щоки.
  5. П’ємо чай.
  • Вимовляння приказки  на одному подиху.
  • Зміна логічного наголосу.

Жовтень ходить по краю та виганяє птиць із гаю.

 

ІІІ. Оголошення теми уроку

Прочитайте анаграми  та скажіть тему уроку:  випр’ісля, моксровкио.

Сьогодні на уроці ми говоритимемо про малі жанри усної народної творчості.

  • Пригадайте, з якими жанрами усної народної творчості ми знайомились? ( казки, народні пісні, жартівливі пісні)
  • Українська народна творчість дуже різноманітна.  Наш народ з давніх – давен висловлювався різними влучними висловами, збагачуючи, тим самим, рідну мову.              Вони передають досвід народу: поради, застереження. Це – прислів’я та приказки.
  • Недарма кажуть: «Прислів’я вчить як на світі жить.»

 

Робота в підручнику ст. 57

ІV. Робота над прислів’ями та приказками.

1. Мовчазне читання.

2. Опрацювання змісту.

 1) Які за змістом дані прислів’я (найрізноманітніші про працю, розум, освіту...)

 2) Прочитайте прислів’я та приказки, у яких говориться про:

 - освіту: Вік живи, вік учись.

   Грамоті учиться – завжди пригодиться.

   Щоб других вчити, треба самому вміти.

   Не всякий, хто читає, в читанні силу знає.

   Знання – дерево, а діло – плоди.

 

  • слово: Умій сказати, умій змовчати.

   Давши слово – держись, а не давши – кріпись.

   Слово – не горобець, вилетить не піймаєш.

   Від теплого слова і лід розмерзає.

   Гостре слово коле сердечко.

   Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

 

- працю: Без труда нема плода.

   Хто хоче більше знати, треба менше спати.

   Терпіння і труд все перетруть.

   Не вір словам, а вір справам.

   Сім раз відмір, а один раз відріж.

   Зробив діло – гуляй сміло.

   Хто багато робить той багато знає.

   Без охоти нема роботи.

   Де сила візьме там розум допоможе.

 

3. Робота над формою прислів’я.

1) Прочитайте найкоротше прислів’я.

2) Прочитайте найдовше прислів’я

3) У якому прислів’ї найменше звуків?

4) А у якому найбільше?

5) Робота в зошиті з друкованою основою ст. 30

 

V. Хвилинка відпочинку.

 

VI. Робота над скоромовками.

- Діти, скажіть , на яких етапах уроку ми працюємо над скоромовками?

- Скоромовки – жартівливі вислови, складені із важких для вимови слів. Скоромовки треба читати швидко, водночас звертаючи увагу на правильну вимову слів.

Вправляння у швидкості читання скоромовок. ( друкований зошит ст. 32)

  1. Прочитайте скоромовки з пропущеними літерами.
  2. Установіть послідовнімть рядків скоромовки – плутанки.
  • Для чого на вашу думку, ми працюмо над скоромовками?
  • Чи легко вони запам’ятовуються?
  • Які ви знаєте скоромовки напам’ять?

VII.  Підсумок уроку

З якими жанрами усної народної творчості ми познайомились?

Чи цікаво вам було на уроці?

 Що саме сподобалось?

Домашнє завдання: вивчити 1 скоромовку напам’ять , дібрати 2 -3 прислів’я про мову.

 

1

 

docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
1420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку