13 серпня о 18:00Вебінар: Готуємось до навчального року з онлайн-тестами «На Урок»: плануємо наперед

Інтегрований урок літературного читання та образотворчого мистецтва

Про матеріал
Урок покликаний ознайомити учнів з поетичною творчістю П.Тичини; формувати емоційно-оцінне ставлення до змісту прочитаних віршів; навчати бачити красу природи, виділяти у художньому тексті та вживати у власному мовленні під час опису природи яскраві образні вислови, епітети, порівняння, метафори; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення, збагачувати лексичний запас; розширити знання про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва, познайомити з різновидами пейзажного жанру.
Перегляд файлу

Первомайський НВК

«ЗОШ І – ІІ ст. № 15 - колегіум»

 

 

 

Інтегрований урок літературного читання та образотворчого мистецтва.

 

                                                  

Тема:

Павло Тичина «Пастелі». Види пейзажу

«Подорож у гори».

 

3-А клас

 

Цуркан Світлана Миколаївна

                                          учитель початкових класів

                                   Первомайського НВК

                                                     «ЗОШ І – ІІ ст. № 15 - колегіум»,

                          вища категорія,

                           старший вчитель

 

 

Первомайськ

Інтегрований урок літературного читання та образотворчого мистецтва.

Тема: Павло Тичина «Пастелі». Види пейзажу «Подорож у гори».

Мета. Формування предметних компетентностей:

Ознайомити учнів з поетичною творчістю П.Тичини;

Формувати емоційно-оцінне ставлення до змісту прочитаних віршів; навчати бачити красу природи, виділяти у художньому тексті та вживати у власному мовленні під час опису природи яскраві образні вислови, епітети, порівняння, метафори; розвивати образне мислення, зв’язне мовлення, збагачувати лексичний запас;

Розширити знання про пейзаж як жанр образотворчого мистецтва, познайомити з різновидами пейзажного жанру.

Формування ключових компетентностей:

Уміння вчитися: формувати здатність приймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати відповідні дії; контролювати та оцінювати свої результати.

Комунікативної: формувати здатність продуктивно співпрацювати з різними картинами у групі та команді, у парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання.

Інформаційної: удосконалювати вміння здобувати потрібну інформацію.

Загальнокультурну: здатність розуміти твори мистецтва, естетичний смак.

Тип уроку: інтегрований урок.

Міжпредметні зв’язки: літературне читання, образотворче мистецтво, природознавство.

Обладнання: збірка поезій П.Г.Тичини, ілюстрації вечірньої та нічної природи влітку, портрет Тичини, ілюстрація флейти, зображення різних видів пейзажу: рельєф, краєвиди, архітектура.

Пейзажі (репродукція).


С.Шишко  «У парку»

В. Полєнов  «Золота осінь»

М.Реріх  «Гори»

К. Моне  «Враження»

М. Луговенко  «Річка»

І. Шишкін  «Жито»

С. Нестерчук  «Квітучий луг»

В.Ковтун  «Харків»

К.Березіна  «Хатинка на пагорбі»

С. Шишко  «Карпати»


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН УРОКУ.

  1. Слухання аудіозапису звучання флейти.
  2. Робота над загадкою.
  3. Інформація читацької академії.
  4. Розвиток читацьких вмінь.
  5. Робота над художніми образами
  6. Сприймання творів мистецтва.
  7. Творче завдання мистецької академії.
  8. Моя позиція (рефлексія).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку


І.Організаційний момент.


Не просто слухати, а чути.


Не просто дивитись, а бачити.


Не просто відповідати, а міркувати.


Дружно й плідно співпрацювати.

 

ІІ. Дотекстова діяльність та підготовка учнів до сприймання змісту тексту.

  1. Актуалізація опорних знань.

А) слухання аудіо запису звучання флейти.

- Що ви уявили, слухаючи цю чарівну музику? Опишіть.

- Яку б назву ви їй дали? Чому?

- Як називається інструмент, який щойно звучав?

Б) Робота над загадкою

Пречудова трубочка,

Не звичайна дудочка.

Пов’язане зображенняБуває дерев’яною, порцеляновою, кістяною.

Дивовижно грає,

Усіх на концерт закликає. (ФЛЕЙТА)

  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  • Новий розділ «Світ поезії» відкриває видатний український поет П.Г.Тичина віршем, у якому згадується цей чарівний духовий музичний інструмент. Назва флейти походить від італійського слова,що перекладається як дихання, дух, душа. Надзвичайно популярною була флейта при королівських дворах Європи. Звуки флейти часто викликають у слухачів сльози або замріяну посмішку. А ми сьогодні дізнаємося, із чим і як саме пов’язана флейта в поезії «Пастелі» П.Г.Тичини.
  1. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Павла Тичини.

Результат пошуку зображень за запитом "ПАВЛО ТИЧИНА"

П.Г.Тичина народився 11 січня 1891 року в селі Піски на Чернігівщині. Батько був дяком і одночасно вчителем церковно-приходської школи. Мати – відзначалася сердечністю, добротою і пом’якшувала суворе ставлення батька до дітей. Навчався у Чернігівській духовній семінарії, виявив здатність до малювання.

Певний час Павло Григорович був міністром освіти України. Свій багатогранний талант намагався розкрити не тільки в поезії, але й у музиці й живописі. Поет вільно володів п’ятнадцятьма мовами. Помер П.Г.Тичина 16 вересня 1967 року. Похований в Києві на Байковому кладовищі.

ІІІ. Первинне сприймання змісту тексту

  1.                    Довідкове бюро

Пастель - (від лат. pasta  тісто) — група художніх матеріалів, спресовані, стерті у порошок фарби, які найчастіше випускаються у вигляді м'яких кольрових олівців. Назву «пастель» мають як самі фарби, так і малюнки, створені в цій техніці.

  1. Виразне читання уривка «Пастелі» П.Г.Тичини вчителем.

IV. Перевірка первинного сприймання змісту твору.

Пов’язане зображенняПов’язане зображення

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Чи сподобався вам вечір, описаний поетом? Чим саме?
  • Що здивувало в цьому вірші?
  • Як ви зрозуміли назву «Пастелі»?

(Це картина, написана м’якими кольоровими олівцями без оправи, що теж називаються пастеллю).

Пов’язане зображенняV. Фізкультхвилинка

«Райдуга».

 

 

 

VІ. Поглиблений смисловий і структурний аналіз тексту.

  1. Самостійне читання учнями.

Вправа «Бджілки»

  • Який пейзаж виник у вас під час читання вірша? Обґрунтуйте свою думку.
  1. Розповідь вчителя про види пейзажу

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

Пейзаж – це картина, на якій зображено природу. Природа землі надзвичайно багата й розмаїта, тому розмаїті й пейзажі. Існує понад 40 різновидів пейзажу.


Якщо ти бачиш на картині

Літній парк чи ліс осінній,

Водоспад, високі гори,

Сонця схід в безкраїм морі;

Поле-ниву колосисту,

Килим квітів – луг барвистий;

Міста велетні – будинки

Чи бабусину хатинку,

Річку, що у лозах в’ється,-

Твір такий пейзажем зветься.


Декламування вірша вчитель супроводжує демонстрацією ілюстрацій.

С.Шишко  «У парку»

В. Полєнов  «Золота осінь»

М.Реріх  «Гори»

К. Моне  «Враження»

М. Луговенко  «Річка»

І. Шишкін  «Жито»

С. Нестерчук  «Квітучий луг»

В.Ковтун  «Харків»

К.Березіна  «Хатинка на пагорбі»

2)  Виразне читання вірша учнями.

Вправа «Декламатори»

  • Які рядки тексту ви прочитаєте спокійно, задумливо, а які – байдуже, холодно.
  •  Хто бажає прочитати вірш виразно для всіх?
  1. Смисловий аналіз тексту.

А) робота з текстом вірша

Вправа «Вірш під мікроскопом»

  • Як вам здалося: це весняний,літній чи осінній вечір? Обґрунтуйте свою думку.
  • Як ви розумієте вислів «коливалося флейтами там, де сонце зайшло?»
  • Хто головний персонаж вірша?
  • Як ви зрозуміли слова автора «Навшпиньках підійшов вечір, Засвітив зорі,  Прослав на травах туман,  І, на вуста поклавши палець, ліг»? Яким був вечір?
  • Як, на вашу думку, вечір засвічує зорі?
  • Як вечір стелить тумани? З чого вони зіткані?
  • Де вечір ліг спати?

Б) робота з текстом у парах; добирання метафор.

- Чому ми вечір називаємо персонажем, адже він – неістота?

- Якими діями, властивими людині, автор наділив вечір?

- Доведіть. Що вечір зображено як живу істоту:

«навшпиньках підійшов»

«засвітив зорі»

«прослав туман»

«поклав палець»

« ліг»

  • З якою метою автор використав ці вислови?

В) визначення головної думки вірша

- Яка тема цього вірша?

- Яка головна думка?

Г) розвиток творчої уяви

«Словесне малювання»

  • Заплющте очі та послухайте уривок ще раз.
  • Що ви побачили, слухаючи вірш?
  • Що почули?
  • А що відчули?
  • Який настрій у вас викликав вірш П.Г.Тичини?

VІІ. Фізкультхвилинка

VІІ Робота над картиною Архипа Куїнджі «Червоний захід на Дніпрі»

  • Це картина Архипа Куїнджі – усесвітньо відомого художника, який народився й виріс в Україні, прославляв її природу.
  • Що зобразив на картині художник?
  • Як називається цей жанр живопису? (Пейзаж: краєвиди)
  • Пов’язане зображенняЩо художник показав у центрі картини? А вдалині?
  • За допомогою яких кольорів зобразив вечір?
  • Який настрій вони створюють?
  • Доберіть із вірша рядки, що, на вашу думку, найбільше відповідають зображеному на картині.

VІІІ. Творче завдання.  (Виконання пастель)

  • Гірські краєвиди – одна з найулюбленіших тем багатьох художників-пейзажистів. Як ви вважаєте чому?
  • Образ карпатської землі передано поетично-замріяно. Композиція, наче пісня, виграє барвами, ніби закликає людину жити в гармонії з природою, берегти цей чарівний світ для нащадків.
  • Сьогодні ми малюватимемо гірський пейзаж.
  1. Інструктаж.
  • Згадайте про засоби передавання простору на площині. Це плановість. Намітьте простим олівцем ближній, середній і дальній плани. Розміщення об’єктів відтворіть шляхом загородження. Глибину простору можна передати кольором. Колір допоможе вам передати стан природи та настрій художника.
  1. Виконання малюнка учнями за алгоритмом (підр. Ст.. 89)
  2. Виставка й обговорення дитячих робіт.

ІХ.  Рефлексивний аналіз змісту прочитаного.

Метод «Мікрофон»

  • Я дізнався що…
  • Мене захопило…
  • Після цього уроку…
  • Хочу побажати…

Х. Інструктаж щодо виконання Д/З.

  • Виразно прочитати уривок із вірша «Пастелі» (ст. 101), відповісти на запитання.

За бажанням: прочитати поезію повністю.

За вибором: намалювати казковий вечір – ілюстрацію до вірша «Пастелі» або написати вірш про свій побачений вечір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛИСТ САМООЦІНЮВАННЯ

п/п

Вид навчальної діяльності

Високий рівень

12,11,10

Достатній рівень

9,8,7

Середній рівень

6,5,4

Початковий рівень

3,2,1

1.

Усвідомлення

прослуханого

 

 

 

 

2.

Виразне читання вірша

 

 

 

 

3.

Робота над художніми образами

 

 

 

 

4.

Творче завдання мистецької академії

 

 

 

 

5.

Моя позиція (рефлексія)

 

 

 

 

 

 

 

ЛИСТ САМООЦІНЮВАННЯ

п/п

Вид навчальної діяльності

Високий рівень

12,11,10

Достатній рівень

9,8,7

Середній рівень

6,5,4

Початковий рівень

3,2,1

1.

Усвідомлення

прослуханого

 

 

 

 

2.

Виразне читання вірша

 

 

 

 

3.

Робота над художніми образами

 

 

 

 

4.

Творче завдання мистецької академії

 

 

 

 

5.

Моя позиція (рефлексія)

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 листопада 2019
Переглядів
751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку