Урок "Зона мішаних лісів"

Про матеріал

Мета:

Формувати в учнів ключові компетентності:

інформаційно – комунікаційну компетентність – здатність учня використовувати інформаційно – комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань.

Соціальну компетентність – здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.

Уміння вчитися – здатність визначати мету діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, докладати вольових зусиль, вміння організувати свою працю, вміння відбирати або знаходити потрібні знання, способи для розв'язання задачі, вміння виконувати в певній послідовності сенсорні, розумові або практичні дії, прийоми операції; здатність усвідомлювати свою діяльність і прагнення її вдосконалити; уміння і навички самоконтролю і самооцінки.

Математичну і базові компетентності в галузі природознавства і техніки – володіння системою розумових навичок( порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію тощо); володіння методом аналогії, асоціативним мисленням; уміння співставити наукові знання з фактичним матеріалом; уміння переносити знання та досвід з однієї сфери життя в іншу; здатність та бажання використовувати математичні способи мислення( логічне та просторове) та викладу ( формули моделі, конструкції, графіки, діаграми).

Формувати в учнів предметні компетентності:

навчальну: вивчити географічне положення природних зон рівнинної частини України; дати знання учням про особливості зони мішаних та широколистих лісів, взаємозв'язки між компонентами природи в природних зонах мішаних і широколистих лісів; продовжити формувати вміння роботи з картографічними матеріалами на прикладі карти фізико – географічного районування; удосконалити вміння і навички щодо комплексного характеризування географічних об'єктів (на прикладі природної зони.)

виховну: виховувати толерантне ставлення один до одного;

розвивальну: розвивати вміння критичного мислення, порівняння об'єктів та вміння робити висновки; розвивати вміння працювати з різними джерелами географічної інформації та відбирати необхідну інформацію; розвивати комунікативні, соціальні компетентності учнів.

Обладнання: фізична карта України, атлас України підручники, картки.

Основні поняття: фізико – географічне районування, ландшафт, природні зони, зона мішаних і широколистих лісів, природні заповідники, національний природний парк, заказник.

Географічна номенклатура: Українське Полісся, Житомирське Полісся, Волинське Полісся, Київське Полісся, Чернігівське Полісся, Новгород-Сіверське Полісся, Мале Полісся.

Перегляд файлу

 

Навчальний предмет. Фізична географія України.8 клас.

Розділ. Ландшафти і фізико - географічне районування.

Тема. Зона мішаних і широколистих лісів.

Тип уроку: урок формування нових знань, вмінь, навичок.

 

Браун Олена Олександрівна, учитель географії, НВК №16, м. Мелітополь Запорізької області.

 

 

Мета:

Формувати в учнів ключові компетентності:

інформаційно – комунікаційну компетентність – здатність учня використовувати інформаційно – комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань.

Соціальну компетентність – здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції  у колективі.

Уміння вчитися – здатність визначати мету діяльності, проявляти зацікавленість навчанням, докладати вольових зусиль, вміння організувати свою працю, вміння відбирати або знаходити потрібні знання, способи для розв’язання задачі, вміння виконувати в певній послідовності сенсорні, розумові або практичні дії, прийоми операції; здатність усвідомлювати свою діяльність і прагнення її вдосконалити; уміння і навички самоконтролю і самооцінки.

Математичну і базові компетентності в галузі природознавства і техніки – володіння системою розумових навичок( порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікацію тощо); володіння методом аналогії, асоціативним мисленням; уміння співставити наукові знання з фактичним матеріалом; уміння переносити знання та досвід з однієї сфери життя в іншу; здатність та бажання використовувати математичні способи мислення( логічне та просторове) та викладу ( формули моделі, конструкції, графіки, діаграми).

 

 

 

 

 

Формувати в учнів предметні компетентності:

 

навчальну: вивчити географічне положення природних зон рівнинної частини України; дати знання учням про особливості зони мішаних та широколистих лісів, взаємозв’язки між компонентами природи в природних зонах мішаних і широколистих лісів; продовжити формувати вміння роботи з картографічними матеріалами на прикладі карти фізико – географічного районування; удосконалити вміння і навички щодо комплексного характеризування географічних об’єктів (на прикладі природної зони.)

виховну: виховувати толерантне ставлення один до одного;

розвивальну: розвивати вміння критичного мислення, порівняння об’єктів та вміння робити висновки; розвивати вміння працювати з різними джерелами географічної інформації та відбирати необхідну інформацію; розвивати комунікативні, соціальні компетентності учнів.

Обладнання: фізична карта України, атлас України підручники, картки.

Основні поняття: фізико – географічне районування, ландшафт, природні зони, зона мішаних і широколистих лісів, природні заповідники, національний природний парк, заказник.

Географічна номенклатура: Українське Полісся, Житомирське Полісся, Волинське Полісся, Київське Полісся, Чернігівське Полісся, Новгород-Сіверське Полісся, Мале Полісся.

 

ХІД УРОКУ.

 

1. Організаційний момент.

Привітання. Діти, бажаю всім доброго настрою, творчої праці. Усміхніться одне одному, зберіться з думками, будьте уважні та активні на урокі.

2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

  • Поясніть, що означає фізико – географічне (природне) районування.
  • Назвіть, у межах яких природних країн розташована Україна?
  • Назвіть, на які природні зони поділяється рівнинна частина України.

3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

Сьогодні у нас незвичайний урок – урок-мандрівка. Ми будемо мандрувати і робити зупинки, для того щоб повторити відоме і узнати нове.

І сьогодні ми з вами познайомимося з однією з природних зон,   а з якою саме ви дізнаєтесь прослухавши вірш:  Вовтузяться в грунті гриби.

  Цвітуть черемухи млосно.

  Дубів золоті герби

  Горять під коронами сосен.

  Біліють храми беріз,

  То мудра і древня держава -

  В карбований профілем ліс

 В червленого сонця кружала.

 Тут кожен сам  собі пан,

 Живе по своєму закону.

 І сонце – найвищий Коран.

 І крона – найкраща корона.

Ви, напевно, впізнали природний комплекс, про який згадується в цьому відривку вірша Олександра Олеся. Так – це мішані ліси-природна зона яку сьогодні ми будемо вивчати.

Епіграфом я взяла слова Віктора Гюго: «Світ, який нас оточує – це світ географії,

 Так давайте його впізнавати.

 Лінь прогоніть, увагу зберіть,

 Смекалку запросіть.»

4. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Запрошую розглянути та записати «план вивчення природної зони».

 

ПЛАН ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНОЇ ЗОНИ.

  • Географічне положення.
  • Природні умови:  а) особливості рельєфу

 б) клімат

 в) гідрографічна сітка

 г) грунти

 д) рослинний та тваринний світ.

  • Природоохоронні території в межах природної зони.

Учитель. Готуючись до уроку, діти отримали опереджаюче завдання. Клас об`єднався в групи, які мають назви відповідно до плану вивчення природної зони.

Групи: 1) картографи

2) кліматологи

3) гідрологи

4) грунтознавці

5) екологи, які представлять нам свої роботи.

Завдання № 1. Визначити кордони зони і нанести їх на контурну карту.

Учень. Зона мішаних і широколистих лісів охоплює північну частину території України. Це частина зони мішаних лісів Східноєвропейської рівнини. Ця зона займає більшу частину Волинської, Рівненської, Житомирської, Чернігівської областей та менші за розмірами частини Київської, Сумської областей. Південна межа лісів проходить поблизу міст Рави – Руської, Володимира – Волинського, Луцька, Житомира, Києва, Ніжина, Кролевця, Глухова.

Завдання № 2. Визначити рельєф даної зони.

Учень . Площа зони становить 113 тис. км2, що становить 20 % від загальної площі території України. Українське Полісся простягається з заходу на схід на більш як на 750 км.

Рельєф зони переважно низовинний (Поліська, Придніпровська низовини). Значна частина території заболочена. Більша частина зони в антропогені зазнала зледеніння, вона була покрита льодовиком, а потім звільнена від нього. У той час сформувались піщані рівнини, моренні пасма, еолові форми рельєфу.

Учитель. Який клімат характерний для мішаних лісів? Слово предоставляється кліматологам.

Учень. Клімат території помірно континентальний, літо вологе і тепле, зима порівняно м`яка. Середні температури січня змінюються із заходу на схід від -5 до -8◦С, липня – від +17 до + 19◦С. Безморозний період триває 170 днів. Опадів випадає 600-700 мм за рік, що є найбільшим показником на рівнинній частині України. Сніговий покрив тримається упродовж 90-100 днів. Випаровування становить 400-450 мм. Коефіцієнт зволоження 1,2- 1,6 , тому для зони мішаних і широколистих лісів характерний розвиток процесів заболочування.

Учитель.  Які  річки по характеру течії характерні для мішаних лісів? Нанести на контурну карту основні річки даної зони.

Учень. Запаси водних ресурсів значні. Тут протікають річки: Західний Буг, Случ, Тетерів, Горинь, Прип`ять тощо. Для річок характерна тривала весняна повінь з широкими розливами та зимова межень. Багато озер, серед яких надзвичайно живописні Шацькі озера. А як утворилось озеро Світязь?

 

ЛЕГЕНДА ПРО ПОХОДЖЕННЯ ОЗЕРА СВІТЯЗЬ.

Одна з легенд розповідає про те, що на місці озера було красиве місто, у якому жили чарівні дівчата. Та одного разу скоїлось лихо. Місто провалилось у підземелля, а з надр землі хлинули потоки води. Як стихла стихія, на поверхні води почали з`являтися зелені рослини, що символізують лише красу тих дівчат – мешканок кам`яного міста. Раз на рік рослини розквітають і вкривають дзеркальну гладь озера красивими блакитними квітами.

За свіжість, прозорість, синю глибину озера Світязь у народі називають Українським Байкалом. Дрімучі навколишні ліси, зелені килими лук, царство водяної рослинності надають озеру казкової краси.

Учитель. Зверніть увагу на ґрунти. Надається слово ґрунтознавцям.

Учень. Ґрунтовий покров різноманітний: дерново-слабопідзолисті, піщані, сірі лісові, торф`яно-болотні, які розповсюджені в північній частині. Дерново-підзолисті складають 95 % території зони.

Учитель. А тепер надається слово нашим екологам.

Учень. У зоні поширені мішанолісові, хвойно-широколисті ландшафти. Середня лісистість 30 %. Серед порід дерев переважають сосна, береза, дуб, граб, клен, липа. Найбільш поширеними є дубово- соснові ліси, що ростуть на піщаних масивах. У підліску ростуть ліщина, верба, бузина, подекуди трапляється реліктова рослина – рододендрон жовтий. Близько 10 % зони – лучні ландшафти в заплавах річок. Для них характерні різнотрав`я та злаки. Переважають болотні ландшафти, де великі площі займають трав`яно – мохові і лісові болота.

Тваринний світ Полісся різноманітний: косуля, дикий кабан, вовк, лисиця, куниця, заєць, білка, борсук, ондатра та птахи (глухар, тетерів, рябчик).

Учитель. Широке використання ресурсів зони потребує впровадження природоохоронних заходів. З цією метою створюють заповідники.

Учень.  Поліський заповідник охоплює понад 20 тис. гектар на півночі Житомирського Полісся. Переважаючими у заповіднику є болотні природні комплекси з реліктовими вербами, осокою, водяним горіхом, журавлиною.

Рівненський природний заповідник охоплює понад 47 тис. гектар на півночі Волинського Полісся. Охороняються болотні, долинні та озерні ландшафти.

Шацький парк. Його площа понад 30 тис. гектар. Це озерний природний парк, в якому є 22 озера. Найбільші з них Світязьке, Пулемецьке, Пісочне карстового походження.

На Поліссі також є заповідні урочища – Гулинне, пам`ятки природи – Святе озеро, Болото Гальський Мох, заповідне лісопромислове господарство – Дніпровсько-Тетерівське.

5. Закріплення вивченого матеріалу.

Метод  «Вірю не вірю».

Відповіді по сигнальним карточкам.

  • Зона широколистих  лісів займає 20 %.
  • Зона лісів в Україні має ще назву – Волинь.
  • В Поліссі преобладають ґрунти – дерново-підзолисті.
  • Континентальність клімату в Поліссі збільшується з заходу на схід.
  • Серед біотопів в Поліссі часто зустрічаються болота.
  • Українське є Полісся найбільш вологою природною зоною України.
  • Українське Полісся поділяється на 5 фізико – географічних областей.
  • В Українському Поліссі добре розвинута річна система.
  • В Українському Поліссі багато височин.
  • Шацькі озера мають переважно карстове походження.

 

6. Підсумок уроку. Оцінювання.

Метод «п`ять речень».

Учні складають п`ять речень, що містять головну інформацію уроку.

7. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру на тему «Моя подорож лісами Полісся». (Критерієм оцінювання буде те, на скільки розкриті особливості природи).

Опрацювати відповідний матеріал підручника.

 

Література.

Атлас. «Географія України», 8 клас, Укргеодезкартографія, 2007 р.

Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш., «Фізична географія України». 2008 р.

Капіруліна С.Л., Сорока М.В., «Усі уроки географії». Видавнича група «Основа» 2008 р.

Коберник С.Г., Коваленко Р.Г. «Географія України» 8-9 кл. – Х.:Ранок, 2005 р.

 

 

 

Додаток 1.

Самооцінка роботи учня на уроці.

 

РЕЙТИНГОВА КАРТКА

Прізвище, ім'я _____________________________________________________

Оцініть себе по кожному певному напрямку від 0 до 2 балів.

1. Ви брали активну участь у роботі групи__________________________

2. Ви вносили вдалі пропозиції, які прийняла група____________

3. Ви підтримували інших членів групи, залучали їх до роботи________

4. Ви брали активну участь на уроці_____________________________

5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи_________

6. Ви виступали від групи___________________________________________

Усього балів______________________________________________________

 

 

doc
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
4572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку