Тема: Зовнішність і краса людини
Мета: формувати в учнів поняття про зовнішність, її значення для людини; розвивати мислення, мовлення; прищеплювати бажання виховувати своє «Я», дбайливе ставлення до своїх речей; вчити виявляти інтерес до своєї зовнішності.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Вправа «Незакінчене речення»
1) Людське «Я» проявляється в ...
2) Якщо ти будеш розуміти себе, то ..., і навпаки: якщо будеш розуміти ... —
то краще розумітимеш ...
3) Хто читає, той ...
— Що таке людське «Я»?
Тема: Зовнішність і краса людини
Мета: формувати в учнів поняття про зовнішність, її значення для людини; розвивати мислення, мовлення; прищеплювати бажання виховувати своє «Я», дбайливе ставлення до своїх речей; вчити виявляти інтерес до своєї зовнішності.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Вправа «Незакінчене речення»
1) Людське «Я» проявляється в ...
2) Якщо ти будеш розуміти себе, то ..., і навпаки: якщо будеш розуміти ... —
то краще розумітимеш ...
3) Хто читає, той ...
— Що таке людське «Я»?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, яку людину вважають красивою.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 17–19)
— Ознайомтеся з прислів’ям на с. 17. Повторіть його. Чому так кажуть?
— Це прислів’я має глибокий зміст. Перед тим, як обирати собі друга, треба звернути увагу не на одяг та прикраси, а на душу людини. Хай там яке красиве вбрання у неї, передусім треба поговорити з нею, придивитися. Адже часто трапляються люди, які гарно виглядають, а з ними й словом не перекинешся. А бувають люди зовні непомітні, і ніби вони нічим не відрізняються від інших, але мають такий багатий духовний світ, що говорити з ними можна про все: про спорт, літературу, мистецтво, їм можна розповідати про свої проблеми, з ними хочеться радитися.
Людину важко пізнати одразу, після однієї чи двох зустрічей. Має пройти деякий час, щоб розкрити її внутрішній світ, характер. З першої зустрічі можна й помилитися у виборі товариша, але мине час — і ти помітиш, що з цією дівчиною чи хлопцем можна товаришувати і в тяжку хвилину покластися на неї чи на нього. І дійсно, коли з першого погляду заведеш знайомство, воно не завжди буває довгим. Тобто нехай собі людина буде скромно виглядати, а душею багата, щедра та добра.
У народі кажуть: «Щоб пізнати людину, треба з нею пуд солі з’їсти». І щоб рідше помилятися в людях, треба навчитися відрізняти достоїнства людей від їхніх недоліків.
Робота в парі
— Розгляньте портрети дівчаток. Одну із них звуть Валя. Знайдіть Валю за прикметами: волосся не кучеряве й не хвилясте, не руде й не чорне, очі не карі, ніс не прямий. Що вам допомогло впізнати Валю?
— Розгляньте малюнок. Хто на ньому зображений? Знайдіть на малюнку маму й дочку. Як ви їх упізнали?
Робота із словничком
— Знайдіть у словничку (с. 140–141) слово зовнішність. Дізнайтеся його
значення.
— Прочитайте текст на с. 18 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
Робота в групі
— Чи погоджуєтесь ви з поданими висловами?
- Красива зовнішність робить людину кращою.
- Краса і добро — єдині. Добра людина завжди красива.
— Кожна людина створює себе сама. Щоб бути зовні привабливим, над собою треба працювати.
Прочитайте уривок з казки Василя Сухомлинського й обміркуйте його. Хто з героїв казки був красивий серцем і душею?
— Доберіть заголовок до прочитаного.
2. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота в парах
— Підкресліть слова, які розкривають зовнішнє людське «Я».
Зеленоока, врівноважена, кучерява, працьовита, веснянкувата, мрійлива, струнка, невисока, скромна, чуйна, кирпатенька, тендітна, пихата.
— Поміркуйте, про яку людину говорять «красива душею».
— Про яку людину кажуть: «Хороша пава, та погана слава»?
— Недарма народ склав прислів’я: «Красу — бачать, мудрість — чують, доброту — відчувають».
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Яка людина приваблива?
— Яка людина не викликає до себе симпатії?
— На яку людину ви хочете бути схожими за своєю зовнішністю? Чому?
Що треба зробити, аби бути схожим на цю людину?
VІІ . Домашнє завдання