Розроблено планування з української літератури, 6 клас, відповідно до вимог програми, затвердженої наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804. Виділено уроки розвитку зв"язного мовлення, контрольних робіт, аналізу контрольних робіт, уроки позакласного та виразного читання, літератури рідного краю.
Українська література. 6 клас
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Зауваги |
|
Вступ (1) |
|
1 |
Книжка в житті людини. Творча майстерня автора від давнини до сьогодення. Зміни формату книжки впродовж віків. Сучасний читач і його роль у новому житті твору. Питання до теми.
|
Дослідницька робота за таблицею |
|
Загадково прекрасна і славна давнинаУкраїни (25)
|
|
2 |
Календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. ТЛ: народна пісня.
|
Дослідницька робота за таблицею |
3 |
Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні), «Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, купайло» (купальські), «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька» (жниварські) (на вибір).
|
Створення відеопоезії |
4 |
Пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка» (на вибір). Вивчити напам’ять 2 пісні (на вибір).
|
Створення відеопоезії |
5 |
Веснянки: «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця» (на вибір). ТЛ: рефрен, анафора.
|
Створення відеопоезії |
6 |
Зв’язне мовлення (письмово). Складання синканів на основі вивчених календарно-обрядових пісень.
|
|
7 |
Народні колискові пісні. «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать». Провідні мотиви колискових, їх лексичні особливості. ТЛ: колискова.
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
8 |
Зв’язне мовлення (усно). Усний твір «Мої улюблені календарно-обрядові пісні».
|
|
9 10 |
Контрольна робота № 1. Контрольний письмовий твір-роздум «Пісня – душа народу».
|
|
11 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Тематична
|
Метод «Я – редактор» |
12 |
Пісні літературного походження. «Ще не вмерлаУкраїна» П. Чубинського, М. Вербицького – національний гімн нашої держави. ТЛ: гімн. Вивчити напам’ять «Ще не вмерла Україна»
|
Створення відеопоезії |
13 |
Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв
|
Створення відеопоезії |
14 |
«Ой у лузі червона калина похилилася» С. Чарнецького і Г. Труха – пісня, що стала народною. Патріотичні мотиви пісень літературного походження. Вивчити напам’ять одну пісню (на вибір).
|
Створення відеопоезії |
15 |
Микола Вороний. Коротко про письменника. Патріотичні почуття ї толерантне ставлення до інших народів у поемі «Євшан-зілля». Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини. ТЛ: ліричний герой (повторення), ліро-епічний твір, поема.
|
Метод «Мікрофон» |
16 |
Краса природи рідного краю в поемі. Образи та художні засоби твору. Актуальність поеми.
|
|
17 |
Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. Специфіка ліричних і ліро-епічних творів. Провідний мотив вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»).
|
Створення відеопоезії |
18 |
Урок виразного читання 1. Конкурс на кращого декламатора улюбленої поезії Тараса Шевченка.
|
Метод «Я – декламатор» |
19 |
Історична основа поеми «Іван Підкова». Патріотичні мотиви, зображення історичного минулого, героїчний пафос твору.
|
|
20 |
Героїзм та відвага козаків та їхнього ватажка. Художні особливості поеми.
|
Метод «Мікрофон» |
21 |
Урок позакласного читаня 1. Твори про історичне минуле України. |
Створення буктрейлера |
22 |
Контрольна робота № 2. Пісні літературного походження, Творчість Миколи Вороного, Тараса Шевченка (тестування).
|
|
23 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Урок літератури рідного краю 1. Календарно-обрядові пісні рідного краю. Тематична
|
Створення відеопоезії |
24 |
Володимир Рутківський. Коротко про письменника. «Джури козака Швайки» («На козацьких островах»). Твір про волелюбних, сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях. Історична основа твору.
|
|
25 |
Тема боротьби українських козаків проти татарської орди. Поєднання у творі фантастичного і реального. Проблеми, порушені у творі.
|
Метод «Мікрофон» |
26 |
Незвичайні здібності козаків-характерників. Сміливість і відвага Швайки та його джур Грицика та Санька. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників. Аналіз художніх засобів.
|
Метод «Вільний мікрофон» |
|
Я і світ (23) |
|
27 |
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). Дитинство поетеси, роль родини в її вихованні. Неповторний світ дитинства в поезії «Мрії».
|
|
28 |
Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява у вірші «Як дитиною,бувало...». Вивчити напам’ять «Як дитиною, бувало…».
|
Створення відеопоезії |
29 |
Значення мистецтва в житті людини. Гармонія людини і природи. «Тиша морська» – пейзажно-мариністичний малюнок.
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
30 |
Урок позакласного читання 2. Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених».
|
Створення буктрейлера |
31 |
Контрольна робота № 3. Творчість В. Рутківського, Л. Українки (тестування).
|
|
32 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Урок літератури рідного краю 2. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. Тематична
|
|
33 |
Володимир Винниченко. Дитинство письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками.
|
|
34 |
Добро і зло, благородство і підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. ТЛ: головний герой, другорядні герої.
|
Метод «Мікрофон» |
35 |
Роль художніх засобів у творі. Портрет, пейзаж, діалоги у творі.
|
|
36 |
Станіслав Чернілевський. Стисло про письменника. «Забула внучка в баби черевички…». Настрої і почуття, висвітлені в поезії (любов, доброта, висока духовність). Образ рідної людини та важливість родинних цінностей. |
Створення відеопоезії |
37 |
«Теплота родинного інтиму…». Настрої і почуття, висвітлені в поезії (любов, доброта, висока духовність). Образ рідної людини та важливість родинних цінностей.
|
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
38 |
Ірина Жиленко. Основні відомості про письменницю. Поєднання реального і фантастичного в поезії «Жар-Птиця».
|
Створення відеопоезії |
39 |
«Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про доброту, дружбу, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.
|
Створення відеопоезії |
40 |
Ігор Калинець. Талановитий український поет, автор віршів для дітей. «Стежечка», «Блискавка»,«Веселка», «Криничка», «Дим» зі збірки «Дивосвіт» (на вибір). Своєрідність форми його поезій. Персоніфіковані образи природних явищ – дивовижне і незвичайне в повсякденному житті. Гармонія людини і природи. Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).
|
Створення анімацій |
41 |
Урок виразного читання 2. Читання віршів С. Чернілевського, І. Жиленко, І. Калинця.
|
Метод «Я – декламатор» |
42 |
Зв’язне мовлення (письмово). Лист улюбленому герою з прочитаних поезій С. Чернілевського, І. Жиленко, І Калинця.
|
|
43 |
Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору. Добро і любов до світу. ТЛ: притча.
|
Метод «Мікрофон» |
44 |
«Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.
|
|
45 |
Порушення питань моралі, дружби, сили слова у казці-притчі. Образи твору.
|
Метод «Мікрофон» |
46 |
Зв’язне мовлення (усно). Усний переказ епізодів казки.
|
|
47 48 |
Контрольна робота № 4. Контрольний письмовий твір «Безсмертя і добро, вічність і краса – основа життя людини на землі»(за вивченими творами).
|
|
49 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Тематична
|
Метод «Я – редактор» |
|
Пригоди і романтика (12)
|
|
50 |
Всеволод Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки»(скорочено). Пригодницький захоплюючий сюжет твору. ТЛ: повість, пригодницький твір.
|
Створення буктрейлера |
51
|
Мрія і дійсність, романтичне уповісті. Смішне і комічне у творі. Проблематика повісті. Світ природи у творі.
|
Метод «Мікрофон» |
52 |
Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього.
|
|
53 |
Ярослав Стельмах. Основні відомості про письменника. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». |
Створення буктрейлера |
54 |
Уява, фантазія і романтичність у житті сучасної людини. Таємничі, веселі і незвичайні події в повісті, передані образним словом.
|
|
55 |
Характеристика образів Сергія і Митька. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків.
|
|
56 |
Леся Воронина – сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. «Таємне Товариство боягузів, абоЗасіб від переляку № 9» – фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності. ТЛ: сюжет, його елементи.
|
|
57 |
Робота над змістом твору. Проблеми сміливості і боягузтва в повісті. Роль сім’ї у формуванні життєвих переконань людини. Стосунки між різними поколіннями в родині.
|
Метод «Мікрофон» |
58 |
Клим Джура – рятівник світу. Його друзі і вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя.
|
|
59 |
Урок позакласного читання 3. Творчість В. Нестайка.
|
Створення буктрейлера |
60 |
Контрольна робота № 5. Творчість В. Нестайка, Я. Стельмаха, Л. Вороніної (тестування).
|
|
61 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. Урок літератури рідного краю 3. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків. Тематична
|
|
|
Гумористичні твори (9)
|
|
62 |
Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки,усмішки, гуморески, сповомовки тощо). Роль гумору в житті українців. Леонід Глібов – визначний український байкар, поет. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки. Сатиричне змалювання сучасної авторові судової системи у байці «Щука». ТЛ: гумор (повторення), сатира, байка(повторення), алегорія, мораль.
|
Дослідницька робота за таблицею |
63 |
«Муха і Бджола». Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості і пихатості в байці «Жаба і Віл».
|
Створення анімацій |
64 |
Степан Руданський. Коротко про письменника. Співомовки С. Руданського – унікальне явище у світовому письменстві. Показ кмітливості народу у співомовці «Добре торгувалось». ТЛ: гумореска, співомовка.
|
Створення анімацій |
65 |
«Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, уміння посміятися над власною безпорадністю та відстояти свою гідність.
|
Метод «Мікрофон» |
66 |
Павло Глазовий. Стисло про письменника. «Еволюція», «Найважча роль», «Заморські гості», «Похвала»,«Кухлик»(2–3 твори на вибір). Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. Вивчити напам’ять одну гумореску (на вибір).
|
Створення анімацій |
67 |
Урок позакласного читання 4. Гумористичні твори П. Глазового.
|
Створення відеопоезії |
68 |
Контрольна робота № 6. Леонід Глібов, Степан Руданський, Павло Глазовий (тестування).
|
|
69 |
Аналіз контрольних робіт. Урок літератури рідного краю 4. Ознайомлення з творчістю письменників-земляків.
|
Створення відеопоезії |
70 |
Підсумковийурок. Тематична
|
Вікторина «Відкритий мікрофон» |