Урок "Зупинка кровотеч, що загрожують життю"

Про матеріал
Інтегрований урок предмету «Захист України» (дівчата) та біології. Мета уроку: освітня: поглибити знання учнів про різні способи зупинки капілярної, венозної і артеріальної кровотеч, виробити практичні навички надання першої допомоги при кровотечах; пригадати види судин, по яких рухається кров; розвиваюча: формувати в учнів спостережливість, спокій і зібраність, вміння цілеспрямовано зробити все можливе для надання першої допомоги; вміти пояснювати взаємозв’язок будову з функцією судин; виховна: виховувати співчутливе ставлення до ближніх, розуміння своєї відповідальності за здоров’я та життя потерпілих. Очікувані результати: учні володіють технікою зупинки кровотеч, що загрожують життю. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Урок №27                                                                                  Клас: 11

Тема: Зупинка кровотеч, що загрожують життю. Принцип тампонування ран.

Мета:

освітня: поглибити знання учнів про різні способи зупинки капілярної, венозної і артеріальної кровотеч, виробити практичні навички надання першої допомоги при кровотечах; пригадати види судин, по яких рухається кров;

розвиваюча: формувати в учнів спостережливість, спокій і зібраність, вміння цілеспрямовано зробити все можливе для надання першої допомоги; вміти пояснювати взаємозв’язок будову з функцією судин;

виховна: виховувати співчутливе ставлення до ближніх, розуміння своєї відповідальності за здоров’я та життя потерпілих.

Очікувані результати: учні володіють технікою зупинки кровотеч, що загрожують життю.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: інтегрований урок предмету «Захист України» та біології.

Форми організації освітньої діяльності: колективна, фронтальна, групова.

Методи та прийоми навчання: пояснювально-ілюстративний, словесний, наочний, практичний, алгоритмічний, інформаційний.

Обладнання: комп’ютерне обладнання, презентація, підручники, роздатковий матеріал (кольорові картки та ситуації, ментальна карта), джгути, бинти, ІПП, перекис водню, серветки, пластир, рукавички, щіпці.

Технічні засоби навчання: ПК, мультимедійна презентація, відео-матеріали.

Час: 45 хвилин.

Місце проведення: кабінет №18.

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап (3 хв.)

Розподіл учнів за кольорами (зелений, жовтий, червоний) відповідно до зон надання допомоги під час бойових дій.

 

  • Епіграф уроку

Зцілення – це справа часу, але інколи це також справа можливості.

Гіппократ

Повідомлення теми і мети уроку, роз’яснення особливостей інтегрованого уроку.

 

II. Актуалізація опорних знань

Вчитель біології

  • Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»
  1. Як ви вважаєте, яку тему з біології  нам потрібно пригадати для того, щоб засвоїти сьогоднішній урок?
  2. Що таке кровоносна система?
  3. Які органи забезпечують рух крові?

 

  • Перегляд відео «Рух крові по судинах»

 

  • Робота з ментальною картою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель предмету «ЗУ»

  • Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»

1. Що таке кровотеча?

2. Які бувають види кровотеч в залежно від пошкодження судин?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв.)

Неконтрольована кровотеча є основною причиною смерті як у мирному житті, так і під час бойових дій. Згідно зі статистикою, близько 40 % смертей від травм та близько 90 % бойових втрат трапляються на місці пригоди чи на полі бою, тобто до того, як потерпілий може бути транспортований до лікувального закладу . Основними причинами смерті в цій групі є кровотеча (50 %) та черепно-мозкова травма (36 %). Навіть якщо потерпілий вижив під час транспортування до медичного закладу, кровотеча, як і раніше, залишається провідною причиною пізньої смертності та ускладнень.

Організм людини може перенести втрату лише 0,5 л крові без загальних ускладнень. Утрата 1 л крові вже є небезпечною, а понад 1 л – загрожує життю людини. Якщо втрачено понад 2 л крові, то зберегти життя можливо лише за умови невідкладного переливання крові та кровозамінників. Отже, будь-яку кровотечу слід терміново зупинити, попри інші ушкодження чи травматичні стани. Тож, як надати першу допомогу при кровотечах, повинен знати і вміти кожний.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

  • Лекція з елементами бесіди

Згідно з алгоритмом MARCH основна увага при первинному огляді пораненого приділяється швидкому пошуку масивної кровотечі!

Масивною називають таку кровотечу, яка є загрозливою для життя людини. Вона може бути артеріальною, венозною або з одночасним ушкодженням артерій і вен.

Масивна кровотеча характеризується наявністю хоча би однієї з вказаних нижче ознак:

• пульсуючий характер і постійне витікання крові з рани;

• калюжі крові, що швидко збільшується на поверхні, де лежить постраждалий;

• інтенсивне просякання кров’ю одягу або пов’язки в ділянці рани.

Крім цього, імовірними факторами масивної кровотечі вважають:

• часткову або повну ампутацію кінцівки;

• непритомність (повна або часткова) у постраждалого за наявності кровотечі.

Швидке виявлення масивної кровотечі скорочує час зупинки кровотечі, зменшує ймовірність розвитку шоку і створює передумови для збереження життя людини.

Для зупинки масивної кровотечі на кінцівках в умовах бойових дій, крім накладання турнікета, широко застосовуються інші методи:

  • прямий тиск на рану;
  • тампонування рани;
  • використання компресійної пов’язки.

Тимчасово кровотечу можна також спинити одним із таких способів:

  • підняти травмовану кінцівку вгору;
  • затиснути пальцем судину, що кровоточить;
  • накласти тугу пов'язку;
  • накласти кровоспинний джгут;
  • максимально зігнути кінцівку.

Максимальне піднімання кінцівки догори відносно знижує тиск і витікання крові. Оскільки кров у капілярах тече під незначним тиском, то капілярні кровотечі не призводять до значної втрати крові. Вони можуть припинитися самостійно за рахунок утворення тромбів при згортанні крові.

Найдоступніший і швидкий спосіб тимчасової зупинки артеріальної кровотечі – пальцеве притиснення. Пальцеве притискання пошкодженої судини вище від місця поранення дозволяє тимчасово припинити артеріальну кровотечу. На поверхні тіла людини є до 25 точок, у місцях яких артерії можуть бути притиснуті пальцями до кісток у випадку виникнення кровотечі при їх пораненні. Притискання артерії може бути виконано кінцями зведених разом пальців або кулаком, але краще все ж виконувати великими пальцями обох рук, накладаючи один палець на другий. Зусилля, яке прикладають для притискання артерії, має бути таким, щоб кровотеча припинилася.

Накладання тугої пов'язки – найпростіший спосіб зупинки незначної кровотечі. Для такої пов'язки використовують індивідуальний пакет. Проте тугу пов'язку не слід накладати занадто туго. Якщо після накладання пов'язки нога чи рука посиніє, то це означає, що пов'язка здавила вени, відтік крові до серця утруднений і вона застоюється. У такому випадку кровотеча може тільки посилитися. Збліднення кінцівки нижче місця накладання тугої пов'язки означає повне припинення кровообігу.

Джгут для зупинки крові застосовують при сильній кровотечі з поранених кінцівок. Його накладають вище рани і якомога ближче до неї. Не можна накладати джгут у середній третині плеча через небезпеку придушення нерва і розвитку згодом паралічу руки. Місце, де накладається джгут, спочатку захищають одягом, рушником, ватно-марлевою пов'язкою або іншими матеріалами. Потім дуже розтягують гумовий джгут, роблять ним навколо кінцівки одне-два кільця і кінці фіксують гачком. Якщо джгут накладено правильно, то кровотеча припиняється, пульс затихає і кінцівка блідне.

Якщо джгута немає, то для зупинки кровотечі треба вміти використовувати закрутку, яку можна зробити з будь-якої достатньо міцної тканини, тасьми, стрічки, мотузки. Як і при накладанні джгута, місце, де накладається закрутка, захищають м'якою прокладкою (ватою, одягом). Закрутку намотують на кінцівку, кінці зав'язують вузлом, у кільце, що утворилося, вставляють палицю і закручують доти, поки не припиниться кровотеча. Після цього палицю фіксують бинтом або іншим способом.

Влітку джгут накладають на кінцівку не більш ніж на годину, взимку — на півгодини. Наприкінці цього часу потрібно, притиснувши пальцями відповідну артерію, ос­лабити джгут. Коли кінцівка порожевіє і потеплішає, джгут знову затягують. Усього джгут накладається не більш ніж на 2 години. У холодну пору року кінцівку із джгутом слід утеплити.

Щоб тимчасово спинити кровотечу при пораненнях кінцівок, треба максимально зігнути кінцівку і зафіксувати її в цьому положенні.

При пошкодженні підключичних артерій руки заводяться максимально за спину і в такому положенні зв'язуються разом в районі ліктів.

При кровотечах з передпліччя і долоні рука максимально згинається в лікті і фіксується в такому положенні.

При кровотечі з стегнової артерії, ногу сильно притискають до тулуба і міцно прив’язують до нього в районі стегна.

При артеріальній кровотечі з ран гомілки і стопи ногу згинають у коліні і прив'язують гомілку до стегна із зусиллям.

 Види кровотеч:

НАЗВА КРОВОТЕЧІ

ХАРАКТЕРИСТИКА

ОСОБЛИВОСТІ

СПОСІБ ЗУПИНКИ

Капілярна

Поверхнева, кров насиченого червоного кольору; витікає в невеликих обсягах, повільно

Кров виступає краплинами (симптом «кровавої роси»)

Зупиняється тугим бинтуванням без медичного втручання

Артеріальна

Пульсуючий струмінь крові яскраво-червоного кольору; витікає дуже швидко

Є найнебезпечнішою, фатальна крововтрата може статися за кілька хвилин

Накласти марлеву пов'язку на рану та джгут вище від місця травмування

Венозна

Кров темного кольору; витікає рясно, повільно, безперервно

Може призвести до значної крововтрати

Накласти марлеву пов'язку на рану та джгут нижче від місця травмування

Змішана

Виникає внаслідок одночасного пошкодження артерій та вен

Зазвичай буває в разі ушкодження внутрішніх органів: печінки, легень, нирок, підшлункової залози

Зупинити самостійно майже неможливо, зупинити можна в умовах лікарні

 

V. Закріплення нового матеріалу

  • Робота в групах

Учні  працюють в 3-х групах за кольорами (червоний, жовтий та зелений). Завдання кожної групи змоделювати надання першої допомогу при всіх видах кровотеч з подальшою її презентацією.

Час виконання завдання: 3 хв.

 

Ситуаційні задачі

1 група – у потерпілого кровотеча на лобі: кров виступила краплями. Який вид ушкодження у постраждалого? Надайте першу допомогу. (капілярна)

2 група – у потерпілого на лівій руці є рана із значною кровотечею, яскравого кольору, тече пульсуючим струменем. Який вид ушкодження у постраждалого? Надайте першу допомогу. (артеріальна)

3 група – у потерпілого значна рана на правій нозі, кров витікає повільно та має темно-червоний колір. Про який вид травми можна думати? Надайте першу допомогу. (венозна)

 

VІ. Підсумки уроку

В залежності від виду кровотечі надається така домедична допомога:

1. При артеріальній кровотечі кров червона, пульсує. Перша допомога: накладання джгута (закрутки) вище місця ураження, накладання стерильної давлячої пов'язки.

2. При венозній кровотечі кров темна, витікає рівномірно. Перша допомога: накладання давлячої пов'язки на рану, тампонада рани.

3. Капілярна кровотеча: кров виступає краплями на шкірі. Перша допомога: туга стерильна пов'язка.

 

VІІ. Рефлексія уроку

  • Рефлексивна мішень

Мішень розділено на 4 частини. Чим ближче до цілі – тим більший бал. Кожен учень може зробити чотири постріли – у кожен сектор по одному. Якщо йому не сподобалося, то він обирає 0, якщо середньо – то 5, якщо йому все сподобалося – то буде ближче до середини. Для вибору учням надаються різнокольорові стікери.

Рефлексивна мішень

Аналіз отриманих результатів.

 

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати зміст параграфа № 20 підручника на ст. 113-122, знати основні способи зупинки кровотеч.

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з ментальною картою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з ментальною картою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 червня 2021
Переглядів
6651
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку