Тема. Звертання непоширені і поширені. Розділові знаки при звертанні.
Мета: повторити та поглибити знання про звертання, визначати непоширені та поширені звертання в реченнях. Вживати розділові знаки в реченнях зі звертаннями для точного вираження змісту. Розвивати учнівську увагу, логічне мислення та емоційну сферу через аналіз та інтерпретацію текстового матеріалу. Виховувати у учнів шанобливе ставлення до рідного слова та вироблення любові до України.
Ключові компетентності:
Мовна компетентність: розуміння і використання мовних явищ та правил у контексті звертань.
Інтелектуальна компетентність: здатність аналізувати різноманітні речення та визначати їхню структуру.
Комунікативна компетентність: вміння виражати свої думки та почуття через використання різних типів звертань та інтонації.
Соціокультурна компетентність: усвідомлення культурних та історичних аспектів вживання звертань в рідній мові, формування почуття патріотизму та любові до України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: презентація, ілюстрації, створені на застосунку https://www.bing.com/
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
- Дорогі учні! Сьогоднішній урок обіцяє бути насиченим та цікавим, адже ми зануримося у чарівний світ мовних витоків та розділових знаків. Зимовий вітерець несе за собою аромат свіжого снігу, і ми спробуємо розкрити та вирішити мовні та лінгвістичні таємниці, які сховані в рядках текстів. Спільно вивчатимемо, як визначити непоширені та поширені звертання в реченнях та як вживати розділові знаки, щоб точно виражати зміст і надавати тексту більше виразності. Запрошуємо вас до захоплюючого подорожжя світом мови та вивчення мовних правил. Готуйтеся до цікавих відкриттів та веселих вправ, а зимовий настрій сприятиме нашій продуктивній роботі! Нехай цей урок принесе радість та задоволення вивченню української мови, а знання, які ви отримаєте, стануть вашими власними скарбами
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку
Прослухайте вірш.
Розкажи, що зима, ніби срібло з мережив, розсипається по оселі,
осідає між аркушів книг і в шафах між рушниками,
опановує поступово найдальших полиць пустелі
шапками, рукавицями, муфтами і шарфами,
різними сумнівами, вицвілими страхами.
І коли ти спитаєш, де тепер все те, у що ми вірили,
що станеться із домашніми янголами й святими,
я покажу тобі, зимо, як потвори з снів
добрі уявні звірі сповільнюютьться,
незвичайні і незнищимі, і пересуваються в зиму,
перетворюється на весну . ( Катерина Бабкіна)
https://maximum.fm/virshi-pro-zimu-krasivi-ukrayinski-poeziyi-dlya-ditej-i-doroslih_n151917
Проблемне питання: чи помітили ви в поезії звертання?
- Ставимо перед собою завдання не лише повторити вивчений матеріал, але й глибше зрозуміти тему, поліпшити власні навички визначення та вживання звертань у мовленні. Прагнемо вдосконалити свої навички ставлення розділових знаків у реченнях і правильної інтонації в тих випадках, коли звертання викликають емоційний зміст чи виражають особисте ставлення до об'єкта мовлення. Вивчимо та використовуватимемо ці знання не лише для власного розвитку, а й для вдосконалення мовних навичок та ефективної комунікації в повсякденному житті
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
У місті, де перепліталися різноманітні культури та мови, існував невід'ємний елемент щоденного спілкування - звертання. Люди тут докладали особливої уваги вибору форм звертань, розуміючи, що це не просто слова, а ключ до взаєморозуміння та успішного спілкування. У середовищі, де різні мови створювали багатогранну мозаїку мовного манеру, правильне вживання звертань ставало важливою частиною мовної культури. Тут кожне ім'я здавалося чарівним звучанням, що вражало власників і тих, хто його використовував. Вибір правильного звертання не лише підкреслював повагу, але й відображав культурні та традиційні відтінки, вбудовані в кожну мову. Люди розуміли, що порушення сформованих норм і традицій у використанні звертань може справити негативний вплив на їхній імідж. Чуттєва реакція оточення на невірне звертання свідчила про важливість дотримання цих мовних норм.
Тож мешканці цього барвистого міста розвивали свої мовні навички, вивчали та вдосконалювали арсенал звертань, щоб ефективно спілкуватися та взаємодіяти. І ця уважність до власної мови стала не лише показником гармонії в міжнаціональному спілкуванні, але й ключем до успішної комунікації та розвитку в цьому унікальному місті.
Звертання — це слово або сполучення слів, яке називає особу чи предмет, до яких звертається мовець Основна функція – привертати увагу того, до кого звертаються В ролі звертань часто вживаються імена, прізвища, назви осіб за спорідненістю Звертання можуть бути непоширеними й поширеними. Непоширені — складаються з одного слова. Поширені — складаються з кількох слів Звертання виражається іменником у кличному відмінку або у називному у значенні кличного. Інколи в ролі звертання виступають слова інших частин мови вжиті в значенні іменника.
Звертання — форма етикету. Звертання до співрозмовника — найяскравіший і часто вживаний етикетний знак, який може бути офіційним, загальним та індивідуальним.
- Що визначає термін "звертання" в мові?
- Яку основну функцію виконує звертання в мовленні?
- Які слова часто використовуються як звертання?
- В чому відмінність між непоширеними та поширеними звертаннями?
- Як виражається звертання в реченні, якщо воно є іменником?
- Які частини мови можуть виступати у ролі звертання?
- Як звертання пов'язані з формою етикету в мові?
- Як можна визначити, що звертання є офіційним, загальним чи індивідуальним?
- Як звертання сприяють взаєморозумінню та вираженню поваги в мовленні?
Розділові знаки при звертанні
- У письмі обов'язково відзначається звертання комами. Якщо звертання стоїть на початку або в кінці речення та вимовляється з окличною інтонацією, то за ним слідує знак оклику, а наступне слово починається із великої літери.
Приклад: — Пані Олю , їдьмо саньми до самого низу.
— Пане Олеже! Дивіться!..— він схопив мене за рукав.
Якщо перед звертанням є вигуки, то їх слід відокремлювати комами. Вигуки "о", "ой" не відокремлюються від звертань, коли вони виступають як підсилювальні частки.
Порівняй: Вигук | Підсилювальна частка — Агов, дівчинко! Ти мене чуєш? — Ярославе! Ге, Ярославе !..Зачини!
При звертанні можуть вживатися займенники "ти", "ви" в будь-якому відмінку. Зазвичай вони не входять до групи звертань.
Приклад: Oй ти, дівчино, зовсім змерзла на льодяньці.
Але в художніх творах іноді займенники використовуються для підкреслення зневажливого ставлення персонажів один до одного, виділяючись комами.
Приклад: Чом тебе не вхопило там у кучугурах, ти, хлопче.
Щоб виразити шанобливе ставлення, часто використовується займенник "Ви" у потрібній формі.
Приклад: Звертаюся до Вас, шановні захисники України, зі словами вдячності й поваги до сміливого подвигу.
У звертання іноді можуть включатися особисті займенники "ти", "ви". Приклад: Ви, воїни славетні наші, ви, єдність всього народу! Патріотизм , ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє в час війни.
Кличний відмінок: Кличний відмінок мають тільки іменники чоловічого й жіночого роду в однині (виняток пане — панове). Іменники в множині мають таку ж форму в кличному, як і в називному: дороги, герої, вороги. Прикметники й займенники, які використовуються в якості звертань, мають форму називного відмінка однини чи множини: мила, дорогесенький, любі мої. Іменники середнього роду в кличному відмінку мають таку ж форму, як і в називному: сонце, небо, серце. Іменники чоловічого роду в кличному відмінку мають закінчення -у, -ю, -е: сину, Генріху, Ігорю, бійцю, Володимире, козаче, княже, Олегу й Олеже. Іменники жіночого роду в кличному відмінку мають закінчення -о, -е, -є, -ю: калино, доле, душе, Наталіє, мріє, Катю (але Катре), Галю, Настусю (але Насте).
Завдання: - Складіть списки слів, які відповідають кожному закінченню іменників у кличному відмінку: Закінчення -у, -ю, -е (чоловічий рід). Закінчення -о, -е, -є, -ю (жіночий рід).
- Створіть речення, використовуючи іменники у кличному відмінку та прикметники чи займенники в якості звертань. Використайте різні форми іменників і поділіть їх на чоловічий та жіночий рід.
Для кожного іменника у кличному відмінку визначте його форму в називному відмінку (однині та множині).
Складіть речення, використовуючи іменники середнього роду у кличному відмінку.
Диктант - взаємоперевірка
Розставте пропущені розділові знаки.
І врятувала я тільки сестричко скарб один що ти дала білу як крижинка сніжинку. Ясні зорі, тихий вітер - то вечір твій мій сину. Мир і любов Україно неси сяй для людей як перемога на віки. Розкажи Україно як живеш чи скоро твоя перемога?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання:
Подані іменники постав у кличному відмінку. Підбери до них прикметники, таким чином утвориш поширені звертання. Зверни увагу, що прикметники при звертанні стоять у називному відмінку.
Ялинка, сосна , шишка, мрійниця, коліжанка, Ворскла, Київ, Роман, Орест, коник, песик, пташка, поезія, Олеся, Златослава, земля, Україна, ворог, сестра, брат.
V. Підсумок уроку
Метод «Мікрофон»
- Чим саме сподобалася вам сьогоднішній урок?
- Які види робіт були для вас цікавими?
- Чи виникали труднощі під час виконання завдань на уроці,які саме?
VІ. Домашнє завдання:
Аналіз звертань: Оберіть три вірші з вивчених творів і підкресліть всі випадки звертань. Визначте, чи є ці звертання непоширеними чи поширеними. Запишіть форму іменників та прикметників у кличному відмінку.