Урок "Звертання поширені та непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Мета уроку: - формувати предметні компетентності: поглибити знання учнів про звертання поширені та непоширені; удосконалити вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв’язного мовлення, зокрема з використанням звертань; зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу; розвивати емоційну сферу; формувати пізнавальну, комунікативну, соціальну, особистісну компетенції; виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника, любов до рідної землі, до України. - формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності; спілкування іноземними мовами: порівнювати відокремлення звертань в українській та англійській мовах; інформаційну: діяти за алгоритмом, аналізувати мовні явища, розвивати медійну грамотність; учитися впродовж життя: здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; соціальну і громадянську: формувати навички роботи в парі, співпрацювати з іншими на результат, усвідомлювати важливість норм етикету в суспільному житті, прагнути до гармонійного спілкування у віртуальному просторі; здоров'язбережувальну: враховувати вплив слова на психічне здоров'я людини.
Перегляд файлу

Тема. Звертання поширені і непоширені. Розділові знаки при звертаннях. Тренувальні вправи

Мета:

- формувати предметні компетентності:

 поглибити знання учнів про звертання поширені та непоширені; удосконалити вміння визначати звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв’язного мовлення, зокрема з використанням звертань; зміцнювати почуття зацікавленості у вивченні мовного матеріалу; розвивати емоційну сферу; формувати пізнавальну, комунікативну, соціальну, особистісну компетенції; виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника, любов до рідної землі, до України.

- формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;

спілкування іноземними мовами: порівнювати відокремлення звертань в українській та англійській мовах;

інформаційну: діяти за алгоритмом, аналізувати мовні явища, розвивати медійну грамотність;

учитися впродовж життя: здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;

соціальну і громадянську: формувати навички роботи в парі, співпрацювати з іншими на результат, усвідомлювати важливість норм етикету в суспільному житті, прагнути до гармонійного спілкування у віртуальному просторі;

здоров'язбережувальну: враховувати вплив слова на психічне здоров'я людини.

 

Тип уроку: комбінований

Прийоми: “Мікрофон”, гра «Ловлю на слові», гра «Чарівна скриня», валеологічна хвилинка, вправа  «Редактор», проблемна ситуація (лінгвістична задача), фронтальне опитування, бесіда, розв'язання компетентнісних завдань.

Обладнання: підручник О. Глазова. Укр.мова. 8кл., зошити, картки, , аркуші з лайками, мініконспект уроку, телевізор.в

Епіграф уроку:

Світе тихий, краю милий!

Моя Україно!

За що тебе сплюндровано,

За що, мамо, гинеш?

Тарас Шевченко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.

Доброго ранку, восьмикласники та вельмишановні гості.

Сьогодні звичайний буденний день, та він одночасно й унікальний, адже більше ніколи не повториться. Лише враження залишаться – веселі чи сумні. Прислухайтеся до своїх відчуттів. Зобразіть у своїх зошитах, на полях ( на берегах), свій настрій у вигляді смайлика ( веселий або дотепний, сумний або серйозний)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Мозкова атака.

   Привели одного разу до грецького філософа Сократа юнака, аби той навчив хлопця мистецтву слова. І Сократ, щоби перевірити здібності юнака, сказав: «Заговори, щоб я тебе побачив». «Яка людина, така його і мова», - вважав Сократ.

  • Чи погоджуєтеся ви з думкою давньогрецького філософа?

Слово вчителя

Справді, культура мови – це частина загальної культури людини. І знання з синтаксису нам неабияк допоможуть у цьому.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Ми живемо в суспільстві, тому щодня спілкуємося з іншими людьми. Мета цього спілкування різна: обмін інформацією, новими знаннями, висловлення своїх почуттів, переживань, роздумів. Ми розповідаємо щось і запитуємо, просимо і відмовляємо, сперечаємося і промовляємо слова любові, ранимо й лікуємо словом… І при цьому постійно використовуємо звертання.

Отож тема сьогоднішнього уроку «Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні. Тренувальні вправи».(ЗАПИСАТИ ДАТУ І ТЕМУ У ЗОШИТІ)

Сформулюйте, будь ласка, мету уроку, (ВАШІ ОЧІКУВАННЯ ) послуговуючись словами:

-         поглиблювати...

-         розвивати …

-         удосконалювати…

-         формувати…

-         виховувати…

А я доповню: (ЗАЧИТУЮ МЕТУ УРОКУ)

Епіграфом нашого уроку стануть слова………. Хто автор?  Як ви гадаєте, чому саме ці слова я обрала?

Правильно, а ще тому, що сьогодні, як ніколи, дуже важливо кожному з нас відчути свою причетність до долі Батьківщини.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Пригадаймо відомості про звертання у формі лінгвістичної гри «Ловлю на слові».

Проведення інструктажу щодо роботи на уроці.

(Ми перенесемось з вами у віртуальне життя, за кожну правильну відповідь ви отримаєте сердечко від мене, у кінці уроку підрахуєте їх та оціните себе).

1. Лінгвістична гра «Ловлю на слові». (Відповідає на питання той, кого називає вчитель. Допускається відповідь «так» або «ні»).

  1. Звертання називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням. (Так).
  2. Звертання за походженням бувають похідні й непохідні. (Ні).
  3. За складом звертання поділяються на непоширені й поширені. (Так).
  4. Звертання виражається іменником або іншою частиною мови в значенні іменника. (Так).
  5. Звертання найчастіше вживається у формі О.в.одн. (Ні).
  6. На письмі звертання виділяється тире. (Ні).
  7. На письмі звертання виділяється комою або знаком оклику. (Так).
  8. Звертання не виконує ніякої синтаксичної функції. (Так).
  9. Звертання може стояти лише на початку речення (Ні).
  10. Звертання може стояти на початку, у середині, у кінці речення. (Так).
  11. Звертання вживаються в різних стилях мовлення. (Так).
  12. За допомогою звертання можна висловити певне ставлення до нього. (Так).

2.Лексико-пунктуаційна робота

Прослухайте уривок з поезії.   (ЛІНА 5 КЛАС)Він є на партах

Назвіть звертання, з’ясуйте, чим вони виражені, які за будовою, як виділяються інтонаційно та на письмі.

Світе тихий, краю милий,

Моя Україно,

За що тебе сплюндровано,

За що, мамо, гинеш?

Чи ти рано до схід сонця

Богу не молилась,

Чи ти діточок непевних

Звичаю не вчила?

«Молилася, турбувалась,

День і ніч не спала,

Малих діток доглядала,

Звичаю навчала.

Виростали мої квіти,

Мої добрі діти,

Панувала і я колись

На широкім світі,

Панувала... Ой Богдане!

Нерозумний сину!

Подивись тепер на матір,

На свою Вкраїну…

У поета було дуже непросте життя, але він завжди вболівав за долю України більше, аніж за свою власну. Як називається таке почуття? (Патріотизм).

Сьогодні на уроці, крім мовного матеріалу, ми ще й спробуємо з’ясувати, що це за почуття і кого можна назвати патріотом.

  1. Продовжимо роботу.

3.Лінгвістична задача

Завдання: визначити, чим відрізняються подані речення.

  • Гей, козаки, чого зажурились?
  • О слово рідне, хто без тебе я?

(Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома після них не ставиться. Інші всі вигуки виділяють від звертання комами).

 

Звертання — форма етикету.

Звертання до співрозмовника — найяскравіший і часто вживаний етикетний знак, який може бути офіційним, загальним та індивідуальним.

За допомогою звертання ми можемо покликати людину, звернутися до неї з проханням, пропозицією тощо. До близьких нам людей звертаємося:Степане! Мамо! Братику! Донечко!

- Перегляньте відео-урок «Як звернутися до незнайомої людини?»

https://www.youtube.com/watch?v=psYRauAmxY0&index=38&list=PLpjP6nb03Z4k5Wdj8qOj3s_o49a0f9qxX

До незнайомих людей:пані,пане,добродію,добродійко. Офіційне звертання передбачає такі форми, як: пане міністре,пані Світлано,добродію Андрій

 

ІV. Застосування знань, умінь і навичок.

Гра  «ЧАРІВНА  СКРИНЯ»  

Іменники поставте у формі кличного відмінку й запишіть у три колонки: 1) із закінченням –е; 2) із закінченням –у, -ю; 3) із закінченням –о.

Сестриця, чайка, вовк, Уляна,вчитель, охоронниця, жінка, Андрій, їжак, дядько, хлопець, Інна.  (завдання  з  ключем)

З перших букв написаних іменників прочитаєте пропущені слова у вислові давньоримського байкаря Федра «…     не бачимо, а… помічаємо відразу».

Зробіть висновок

1.  Валеологічна хвилинка.

Психогімнастика

Учні сидять прямо, руки вільно лежать на столі, очі закриті, подумки повторюють за вчителем:

я дихаю вільно,

моє тіло стає легким,

наповнюється життєдайним повітрям,

м’язи відпочивають,

 мені приємно на душі.

 Я бажаю собі і всім людям добра, миру, любові і здоров’я.

 

 

Вправа «Редактор»

Перекладіть речення і розставте розділові знаки.

Tom hurry up!    (Том, поспіши!)

Bill  let’s  go to the shop    (Біл, ходімо до магазину)

Mum I need your help    (Мамо, мені потрібна твоя допомога)

Alex you look sad      (Алекс, ти виглядаєш сумним)

Dad can you ride a bike?   (Тату, ти можеш їздити на велосипеді?)

Зробіть висновок про закінчення іменників при звертанні в українській та англійській мовах.

Отже, в українській мові звертання виражається іменником у формі кличного відмінка, а в англійській мові у формі називного і звертання вживаються у художньому перекладі.

 

Метод “Точка зору”

На картинці зображений чоловік. Його звати Богдан Іванович Ткачук. Як його називали чи називають

- діти ( тату, любий таточку, батьку)

- дружина (Богдане, рідний мій, коханий)

- співробітники (Богдане Івановичу)

- сусіди (пане Богдане)

- племінники (дядьку Богдане, вуйку, стрийку)

- однокласники, коли він навчався в школі? (Богдане, Бодьку).

Як ви вважаєте, чи можна його назвати патріотом? Що таке патріотизм?’

Як має виглядати справжній патріот?

Доповнення вчителя.

Патріотизм (від гр. patris – батьківщина, вітчизна) – любов до батьківщини, почуття відповідальності за її долю, готовність і здатність служити її інтересам і сприяти її успіхам.

Мабуть, ви вже зрозуміли, що йдеться про вигляд скоріше внутрішній, ніж зовнішній. Що має бути в людині, щоб її можна було назвати патріотом, щоб вона була гідна цього звання?

Достатньо бути чесною людиною, порядно поводитися з іншими, бути фахівцем і вболівати за свою країну власними справами, а не словами. Дуже важливо мати гарні приклади – з книжок, з історії, серед людей, що вас оточують. І розвиватися, удосконалюватися, не зупинятися аж до того часу, коли портрет справжнього патріота можна буде побачити в дзеркалі.

Робота біля дошки

- Перетворити підмет у звертання в поданих реченнях.

  1. Несе ж мене кінь по чистому полю.
  2. Ожила козацька слава у бандурних струнах.
  3. Не плаче,  не журиться молодий козак.
  4. Юнак принесе води.

Пояснити розділові знаки. Визначте риторичне звертання. ЗРОБИТИ ВИСНОВОК

Робота на місцях

-Вправа   290, 284,      (4-6) Зробити висновок

-Робота з картками:

Завдання: записати подані речення у формі схем. (1-3) Зробити висновок!!!

1.Ну, Галайдо, поїдем гуляти.

 2. Оксано, Оксано! Де ти, де ти?

3. Подивися, моя ти єдина, подивися на Ярему.

 4. Серце моє, серце моє! Тяжко тобі битись  одинокому.

5. Прилітайте ж, мої любі, тихими речами привітаю вас, як діток, і заплачу з вами.

 6. Ой хустино, хустиночко, мережана, шита.

Завдання: Диктант-взаємоперевірка. (7-11)   Розставити розділові знаки.          ЗРОБИТИ ВИСНОВОК

1.Катерино серце моє! Лишенько з тобою! 2. «Що весілля доню моя? А де ж твоя пара?» 3. Не вертайся дитя моє з далекого краю…4.  «Прости мені мій батечку що я наробила! Прости мені мій голубе  мій соколе милий!» 5. Бодай же вас чорні брови нікому не мати, коли за вас таке лихо треба одбувати! 6. «Люде добрі де шлях в Московщину?» 7. Серце моє! Не плач  Катерино  не показуй людям сльози, терпи до загину! 8. Не плач сину моє лихо! Що буде, то й буде. Піду дальше – більш ходила… А може, й зостріну; оддам тебе мій голубе  а сама загину.

 

1.Катерино, серце моє! Лишенько з тобою! 2. «Що весілля, доню моя? А де ж твоя пара?» 3. Не вертайся, дитя моє, з далекого краю…4.  «Прости мені, мій батечку, що я наробила! Прости мені, мій голубе, мій соколе милий!» 5. Бодай же вас, чорні брови, нікому не мати, коли за вас таке лихо треба одбувати! 6. «Люде добрі, де шлях в Московщину?» 7. Серце моє! Не плач, Катерино, не показуй людям сльози, терпи до загину! 8. Не плач, сину, моє лихо! Що буде, то й буде. Піду дальше – більш ходила… А може, й зостріну; оддам тебе, мій голубе, а сама загину. ЗРОБИТИ ВИСНОВОК

 

РЕФЛЕКСІЯ.

 Підсумок:

- Палітра вражень від уроку

  • Мені найбільше сподобалося…
  • Я навчився / навчилася… 
  • Найбільше вразило…
  • Цікаво було дізнатися… 
  • Тепер я вмію…                                                                   
  • Хочу подякувати…                                                  

 

ЧИ СПРАВДИЛИСЯ ОЧІКУВАННЯ? (ПРИКРІПЛЮЮТЬ КВІТИ НА ПОРТРЕТ)

Чи змінився настрій?  Смайлики інші!

V. ОЦІНЮВАННЯ (Підрахунок сердечок)

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

  1. Опрацювати параграф 31 , стор. 174 (синтаксичний розбір ) –для всіх.
  2. Виписати 10 речень з художньої літератури із звертаннями. Зробити синтаксичний розбір речень – достатній і середній рівень
  3. Написати листа Т.Г. Шевченку, використавши звертання. – високий рівень.

 

 

 

docx
Додано
15 березня 2023
Переглядів
3596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку