Презентація допоможе вдосконалити знання з побудови твору - опису;
формувати систему мистецьких знань;
розвивати естетичний смак учнів;
виховувати повагу до культурної спадщини рідної країни.
Розвиток мовлення Письмовий твір-опис пам’ятки історії й культури на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі (з використанням вставних слів і звертань)
Номер слайду 2
Твір-опис — твір, у якому описано ознаки, властивості, якості особи, предмета або явища. Художній стиль — функціональний стиль мови, який застосовується в художній літературі. У цьому стилі впливає на уяву і почуття читача, передає думки і почуття автора, використовує все багатство лексики, можливості різних стилів, характеризується образністю, емоційністю мови. Будова твору-опису( в художньому стилі)Загальне враження від предмета або явища. Ознаки предмета або явища (використовуються художні засоби). Естетична оцінка предмета або явища.
Номер слайду 3
Словникова робота. Пам’ятка – це предмет культури, що зберігся з давнини, наприклад: «Слово о полку Ігоревім» - видатна пам’ятка доби Київської Русі. Пам’ятка у цьому значенні – це і старовинний літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ, і народна дума, і народна пісня, і визначна давня споруда; це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся.4 Пам'ятник — скульптурна споруда, призначена для увічнення пам'яті людей, подій, об'єктів, іноді тварин. Скульптура - вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об'ємну або рельєфну форму і виконуються способом витісування, виливання, різьблення, ліплення тощо з твердих чи пластичних матеріалів (каменю, металу, дерева, глини і т. ін.). Монумент – споруда на честь видатної події, особи; пам'ятник. Меморіал – архітектурна споруда для увічнення пам’яті якої-небудь особи чи визначної події. Архітектура – мистецтво проектування, спорудження та художнього оформлення будівель. Постамент – підставка або підніжжя великих розмірів, на якому встановлюють пам'ятник. П'єдестал – те саме, що і постамент. Статуя – скульптурне зображення людини (тварини) на весь зріст.
Номер слайду 4
Обеліск - архітектурна споруда, пам'ятник у вигляді чотиригранної колони, яка звужується доверху. Стела - кам'яний стовп чи плита з написом або рельєфним зображенням, що ставиться як надмогильний пам'ятник або на згадку про яку-небудь подію. Рельєф – скульптурний витвір на площині з випуклим або заглибленим зображенням. Барельєф - скульптурна прикраса на плоских поверхнях, що виступає над площиною фону менш як на половину своєї товщини. Горельєф – скульптурний твір, в якому зображення виступає над площиною більш як на половину свого об’єму. Бюст - скульптурне зображення людини до пояса. Пілон – масивна споруда у формі зрізаної піраміди. Лабрадорит – гірська порода сірувато-білого або чорного кольору, використовується як будівельний матеріал. Зодчий – художник-будівник, архітектор, твoрець, будівничий.
Номер слайду 5
«Вимоги до опису пам’яток історії та культури»1. Пам’ятник можна описувати з різних боків і з різних відстаней.2. Описуючи історичний пам’ятник, звертайтесь до архітектурних термінів.3. Спочатку передайте враження, яке справляє на глядача пам’ятник, а потім підпорядкуйте цьому враженню опис4. Опис пам’ятника:зазначте, що він собою являє (статуя, стела, обеліск), на честь кого встановлений;з якого матеріалу його виготовлено, який він за розміром, де встановлено і як він описується в місцевість;основним у скульптурі є передача не форми, а духовного світу людини, її характер;визначити стиль опису, його особливості.
Номер слайду 6
Композиція твору-опису. Вступ (загальна характеристика монумента; розповідь про пам’ятку (хто, коли і де створив, з якою метою, стислий переказ змісту легенди, пов’язаної з пам’яткою тощо). Основна частина (опис пам’ятки, що дивує й захоплює під час її споглядання; загальне сприйняття пам’ятника в архітектурному ансамблі території (як вписується пам’ятник у місцевість, як сприймається в архітектурному ансамблі площі, парку, вулиці). Кінцівка (роздуми щодо пам’ятки – про її роль в історії, обґрунтування необхідності берегти її; які почуття й настрої викликає пам’ятка)
Номер слайду 7
Міста мов люди. У кожного своє неповторне обличчя, свій характер, своя доля. Любов до міста, як і до жінки, може з’явитися з першого погляду. Проте справжнє кохання приходить лише тоді, коли обійдеш вулиці свого міста, у його парках виростеш дітей, а свою радість і смуток розділиш із заповідними куточками. І тоді місто стане рідним, ти відчуєш його дух і вічну красу – його архітектурне обличчя.
Номер слайду 8
Маруся Чурай – це не лише талановита наша землячка, легендарна авторка тужливих пісень XVII століття, це взагалі уособлення української народної пісні. Пам’ятник їй знаходиться в центрі міста біля обласного музично-драматичного театру імені Гоголя.
Номер слайду 9
А створили його відомий полтавський художник Анатолій Чернощоков та скульптор Дмитро Коршунов. На спорудження монументу автори витратили три місяці, спочатку зробивши фігуру з глини, а потім виливши з бетону і обкувавши міддю. Офіційне відкриття пам’ятника відбулося 14 квітня 2006 року. Пам'ятник — заввишки 3,5 метра, відлитий з бетону, його верхня частина окована міддю.
Номер слайду 10
У виборі героїні для монументу дивує тільки те, що цього не зробили раніше. Адже дівчина з українських легенд і переказів справедливо вважається однією з візитних карток Полтавщини. Саме Марусю Чурай вважають автором багатьох добре відомих українських народних пісень, наприклад, таких як «Засвіт встали козаченьки», «Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці» тощо.
Номер слайду 11
З останньою піснею пов’язана цікава легенда про те, що вона взагалі з життя авторки: нібито Маруся отруїла свого коханого Гриця, козака Полтавського полку, який зрадив і одружився з багатою. За однією з версій ображену дівчину стратили за цей вчинок. За іншими даними, Маруся важко переживала зраду, тому хотіла отруїтися сама, взявши зілля у місцевої відьми, але трунок випадково випив Гриць.
Номер слайду 12
Полтавський суд влітку 1652 року засудив дівчину до страти, але особисто Богдан Хмельницький помилував її, велівши відпустити Марусю «за заслуги її батька й солодкі пісні». Дівчина у пошуках спокути пішла на прощу до Києва, але, повернувшись через рік до Полтави, померла, так і не змігши пробачити собі смерті коханого Гриця.
Номер слайду 13
За іншою інформацією Маруся померла від сухот у цьому ж році майже відразу після амністії чи стала черницею одного із українських монастирів.
Номер слайду 14
Монумент Марусі Чурай являє собою фігуру української дівчини, яка зажурено похилила голову; у лівій руці тримає жмут зілля, а праву підняла до обличчя.
Номер слайду 15
Монумент Марусі Чурай являє собою фігуру української дівчини, яка зажурено похилила голову; у лівій руці тримає жмут зілля, а праву підняла до обличчя.
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Номер слайду 18
Номер слайду 19
Номер слайду 20
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯНаписати твір-опис памятки історії й культури на основі особистих спостережень і вражень у художньому стилі, використовуючи вставні слова і звертання.