Урок з алгебри в 8 класі.
Тема уроку:
Звільнення від ірраціональності у знаменнику або чисельнику
Мета уроку:
Навчальна
Виховна
Розвивальна
Тип уроку: комбінований.
Форми організації уроку: індивідуальна, групова, фронтальна.
Методи навчання:
Очікуваний результат.
Учні будуть:
Знати:
а) властивості квадратного кореня;
б) як винести множник з-під знака кореня;
в) як внести множник під знак кореня;
г) як позбутись ірраціональності у знаменнику дробу.
Вміти:
а) спрощувати вирази з квадратними коренями;
б) скорочувати дроби, виконувати арифметичні дії з ірраціональними дробами;
в) позбавлятися ірраціональності у знаменнику або чисельнику ірраціонального дробу.
Обладнання: робочі зошити, картки для вправи «Замкнене коло», тестові завдання, довідники до уроку, презентація уроку, мультимедійний проектор, комп’ютер, персональні комп’ютери; презентація про історію кореня, портрет Рене Декарта.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
«Вчитися можна тільки з цікавістю.
Щоб перетравити знання, треба поглинати їх з апетитом!»
Французький письменник XIX століття Анатоль Франс
Побажання та настанови вчителя бути активними, уважними і поглинати знання з великим бажанням. Перед кожним учнем на парті довідник, до якого вони будуть звертатися протягом уроку. (Додаток 1)
Повідомлення теми і мети уроку.
Поняття кореня і дії з ними є основою для багатьох тем у подальшому курсі математики. Тому мені б хотілося, щоб ви могли спиратися на знання з цієї теми, як цей імпровізований чоловічок, символ нашого уроку. (На екрані)
Записують у зошитах число, класна робота і мету уроку.
2. Перевірка домашнього завдання.
Один учень виконував індивідуальне творче завдання по збиранню інформації про історію виникнення квадратного кореня. Він підготував повідомлення у вигляді електронної презентації. (Додаток 3)
У інших перевіряємо наявність виконаного домашнього завдання в зошитах.
3.Підготовка учнів до активного засвоєння знань. Актуалізація знань.
1. Перевірка знань теоретичного матеріалу проводиться у вигляді гри «Замкнене коло». (Додаток 4)
Учні отримали картки. Картка складається з двох частин. У лівій частині записане запитання, у правій – відповідь на запитання іншої картки. Картки пронумеровані. Гра полягає в тому, що учень, у якого картка під номером 1, зачитує завдання. Інші учні переглядають відповіді на своїх картках і той, у кого є правильна відповідь зачитує її, а потім читає запитання зі своєї картки. Гра продовжується доти, поки не вичерпаються всі запитання та відповіді.
Формування знань
На екрані тотожні перетворення виразів, розглянуті минулого уроку з прикладами:
-перетворення сум;
-перетворення добутку в суму; =
-розкладання на множники.
Ознайомлення ще з деякими тотожними перетвореннями виразів, що містять квадратні корені – це звільнення від ірраціональності у знаменнику дробу та скорочення дробів.
Розглянемо новий матеріал на опорних прикладах на перетворення дробових виразів, які містять арифметичний квадратний корінь.
Такі перетворення називають звільненням дробу від ірраціональності в знаменнику. Наведені перетворення можна виконувати і над виразами із змінними. Наприклад:
4. Закріплення знань.
Перерва на фізкультхвилинку «Метелики».
Фізкультхвилинка :
Руки вже за головою,
Тож дивись перед собою.
Виправляємо хребет,
Лікті зводимо вперед,
Мов, метелики, літаємо,
Крильця зводимо, розправляємо.
Будемо вправу завершати,
Легше всім нам працювати.
2) Відпрацювання навичок. Інтерактивна частина.
«Робота в малих групах»
Діти об'єднуються в групи, згадують правила роботи в групах, які наведені у довіднику (стор 4), розподіляють обов'язки. Кожна група отримує завдання на вибір з довідника (стор.5) Обирає одне завдання з І рядка, одне з ІІ, одне з ІІІ. Після їх виконання, представники груп по черзі на дошці записують розв’язання, коментуючи рішення.
Виставлення оцінок за урок.
5. Домашнє завдання:
_________________________________________________________________
6. Підсумкова рефлексія.
Щоб звільнитися від ірраціональності в знаменнику дробу, треба помножити його чисельник і знаменник на:
А) на «Ні»
Б) на «Так»
В) на «Так»
Г) на «Ні»
Д) на ) «Так»
Е) на «Ні»
Закінчити речення (на екрані):
Сьогодні на уроці я навчився…
Сьогодні на уроці мені сподобалось…
Сьогодні на уроці я повторив…
Сьогодні на уроці я закріпив…
На уроці працювали з тотожними перетвореннями виразів, що містять квадратні корені, навчилися звільнятися від ірраціональності у знаменнику дробу та скорочувати дроби.
Учні висловлюють свої враження від уроку.