Тема: Звук [а]. позначення його буквами «А», «а».
Мета: Ознайомити учнів з артикуляцією звука [а], позначенням його буквами «А», «а»; подовжити вправляння у звуковому аналізі слів; вчити учнів висловлювати свої думки, складати речення; збагачувати словниковий запас.
Обладнання: мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальна бесіда
Вчора ми закінчили перший розділ «Букваря». Згадаймо, про що говорили.
Відгадайте загадку.
Цю найпершу в школі книжку
Знає будь-який школяр.
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш … (буквар).
2. Звуковий аналіз слова-відгадки.
- З чого складається слово?
- Складаємо звукову модель слова «буквар».
- Поділ на склади.
- Називання ланцюжка звуків у слові.
- Характеристика звуків, позначення їх фішками.
- Визначення наголосу.
- Чому навчає нас «Буквар»?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми починаємо знайомитися з буквами. З якої букви починаємо? Щоб взнати це, ми звернемося по допомогу до одного казкового героя. Він завжди готовий допомогти всім, хто потрапив у біду. Він і познайомить нас з першою буквою. Відгадавши загадку, взнаєте хто це.
ІІІ. Артикуляційна хвилинка.
На-на-на – рідна сторона.
Ай-ай-ай – наш рідненький край.
Жу-жу-жу – землю бережу.
Ба-ба-ба – золоті хліба.
Ті-ті-ті – руки золоті.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні в нас незвичайний урок. Ми з вами розпочинаємо вивчати букви. Раніше ми позначали звуки рискою, двома рисками, кружечком, а сьогодні вивчимо інші позначення звуків, які називаються буквами. Букви розміщуються в певному порядку. Такий порядок називають абеткою, або алфавітом. Який звук є на початку і в кінці слова «абетка».
Голосиста буква А
Твій Букварик відкрива
Не одна вона іде
А всю азбуку веде.
Слухання тексту з букваря і робота над змістом.
Ми метелики чудові,
Маєм крильця кольорові,
Над квітками літаємо,
Втоми ми не знаємо.
Пташки ми злякалися,
Під квітку заховалися.
Розглядування її в Букварику або на демонстраційних зразках.
А яка ж та буква А?
Що нагадує вона?
Досить схожих є прикмет:
Мов шпаківня, мов намет,
Мов курінь, що на баштані,
Буква А здалося Тані.
Варіанти образів букви А, що пропонуються дітьми.
V. Закріплення знань і вмінь учнів.
1. Повторення вивченого звука і букви (с.23)
- Хто зображений? Як граються діти? Складіть речення за схемою.
|__ __ _ ______.
2. Розвиток мовлення учнів.
Наші друзі з Африки пропонують вам скласти про них речення у яких буква А позначає ціле слово. А для цього тварин треба протиставити.
Жирафа висока, а мавпа низька.
Папуга літає, а мавпа лазить.
VІ. Підсумок уроку.