Відокремлення означень, виражених дієприкметниковим зворотом

Про матеріал
Мета уроку-вікторини: закріпити поняття про відокремлені означення, виражені дієприкметниковим зворотом, його ролі в реченні, виробити навики виділення дієприкметникового звороту комами; активізація мовленнєвої діяльності учнів; розвиток творчої уяви, мислення.
Перегляд файлу

       Тема уроку:   Відокремлення означень, виражених дієприкметниковим зворотом

                                                                    Урок-вікторина

                                                                             8 клас

 

Мета уроку: закріпити поняття про відокремлені означення, виражені дієприкметниковим зворотом, його ролі в реченні, виробити навики виділення дієприкметникового звороту комами; активізація мовленнєвої діяльності учнів; розвиток творчої уяви, мислення.

Обладнання: мультимедіа-проектор; Українська мова - підручник для 8 класу; методичне керівництво "Уроки української мови у 8 класі".

 

                                                                      Хід уроку

 

Плавання затягувалося. Уже кілька днів на морі панував повний штиль, вітрила фрегата мляво повисли. Але восьмикласники не сумували.

 Робота з дієприкметниковим зворотом - що може бути простіше! Чому ж так багато людей не помічають його в реченні?

Доведемо, що ми не з їх числа.

  1. Що таке дієприкметник? Розкажіть про його особливості.

Дієприкметник – це форма дієслова , яка виражає ознаку за дією або станом, має граматичні особливості дієслова і прикметника.

Дієприкметник схожий одночасно на прикметник і на дієслово:

Відповідає на запитання прикметника який? яка? яке? які ?, тобто означає ознаку предмета.

Утворюється від дієслова, тобто означає дію предмета.

 

Чайник кипить

чайник (який?) киплячий

сонце сяє

сонце (яке?) сяюче;

дерева зеленіють

дерева (які?) зеленіючі.

 

1.Конкурс “ Дієслова грають в" Хованки ””.

Знайдіть 6 "захованих" тут дієслів (вони розташовані в клітинах по вертикалі і по горизонталі). Випишіть їх, вкажіть відмінювання.

 

 

К

М

Л

О

В

И

Т

И

Л

Р

М

Й

П

Е

Р

Е

X

О

Д

И

Т

И

К

О

Т

С

Р

А

Г

А

П

А

Н

О

М

І

И

Т

3

П

Р

И

С

О

Н

І

Т

Д

І

И

С

Г

С

М

Р

И

К

И

Е

Т

О

Т

В

Н

Д

У

И

Е

С

Т

И

Т

О

А

П

Т

Н

П

Е

Т

Ь

Р

И

Я

Щ

Ю

О

М

Н

С

П

І

В

А

Т

И

В

Я

Ф

Щ

К

А

Н

А

П

И

Р

Ш

Т

И

(Відповіді:

По горизонталі: ловити, переходити, співати.

По вертикалі: летіти, вертіти, стояти.)

 

2.Граматична вікторина

1. У кінці яких дієслів стоїть тварина з широкими гіллястими рогами? (поча-лось,підня-лось)

2. Назвiть безособові дієслова, які позначають явища природи? (сніжить, дощить, спекотно і т..д.)

3. Які дієслова читаються однаково зліва направо і справа наліво?(вимив, вилив, вишив, вирив)

4.З -з - пересувати щось на чому-небудь, з-с - направляти рух, допомагати йти.(везти, вести)

5.Дібрати дієслова на тему «Що робить школяр?»

 

3. Утворіть від поданих дієслів дієприкметники, спираючись на запропоновані запитання. Утворіть від дієслів дієприкметники, подумки задаючи запитання. Поставте дієприкметники на початку фрази (робота в командах).

 

Зразок: Дівчина танцює - дівчина (яка?) танцююча;

1) Квіти посадили – квіти (які?)

2) Корабель затонув - корабель (який?)

3) Канарейка співає - канарейка (яка?)

4) Троянди цвітуть - троянди (які?)

5) Проблема хвилює – проблема (яка?)

6) Вода стікає – вода (яка?)

7) Село зачарувати – село (яке?)

 

4. Жартівливі запитання (дайте відповідь одним прикметником).

1.Який хворобою ніхто на землі не хворів?

2.Коли зряча людина буває сліпою?

3.Яким гребенем голову не розчешеш?

4.Який рік триває всього один день?

5.В які ворота не заб'єш гол?

6.З якої тарілка не пообідаєш?

7.Яка цегла буває закускою?

8.У якого гірського хребта смачна назва?

9.Які чотири моря носять назву кольору?

10.На яке дерево сідає ворона під час дощу?

11.З якого крана не можна напитися?

12.З якого полотна не пошиєш сорочки?

13.Яку воду і в решеті можна носити?

14.В яких лісах не водиться дичина?

15.Яким поясом не пiдпережешся?

16.Які прикметники жіночого роду скаржаться на свiй зрiст?

17.Які прикметники трьома кінцевими буквами по більярднiй кулі б'ють?

18.Від яких букв (двох) стає жарко, гаряче?

 

5. Знайдіть граматичну основу, щоб переконатися, що речення просте. У кожному реченні виділіть дієприкметник і його означуване слово.

 

1.Остиглий пісок майже не відчувався під ногами.

2.Батько дбайливо поклав заснулу дівчинку на ліжко.

3.Вітер кружляв по доріжках старого саду опале листя.

4.Високо в осінньому небі ми побачили відлітаючих птахів.

5.Грайливі хвилі шумно билися об позеленілі камені прибережних скель.

6.Серед нічних звуків ми все ще розрізняли затихаючу пісню товаришів.

7.Полуденне сонце заливало квітучий луг іскристим світлом.

 

(Дієприкметникові звороти можуть "вибудовуватися в ланцюжок", тобто в першому дієприкметниковому звороті знаходиться головне слово для другого дієприкметникового звороту і т.д.

(Яка?) (Якими?)

Земля, засипана ранніми квітами, розбудженими весною, нагадувала килим.

 

Дієприкметниковий зворот може містити в собі інший дієприкметниковий зворот.

(Який?) (Якою?)

Вони сіли за стіл, обтягнутий порізаною складаним ножем клейонкою.

 

Правило: дієприкметникові звороти, "вишикувані в ланцюжок" або, які знаходяться один в одному, виділяються комами за загальним правилом про дієприкметниковий зворот.

6. Знайдіть граматичну основу речення, щоб переконатися, що речення просте. Працюйте по черзі з кожним дієприкметником. Знайдіть і підкресліть головне слово, виділіть дієприкметниковий зворот, відразу вирішите питання про вживання розділових знаків.

 

Знайдіть і виділіть наступний дієприкметник, підкресліть його головне слово, вирішіть питання про вживання розділових знаків.

Зразок: Хмарки, скупані в сонці,віщують добру погоду.

 

1.Бадьорим прокидається мандрівник розбуджений ранковими голосами птахів які пролетіли на самим наметом.

2. На білій дорозі спокійно паслася пара коней запряжена в наповнений яблуками віз.

3.Соня прибігла за ключем забутим нею на комоді вивела нас із цього важкого положення.

4.Над парканом згиналися старі верби розкидаючі довгі гілки і давали широку тінь.

5.Легкий вітерець іноді зривистий з озер оточених купами вільхи ліщини та верби розливав у повітрі запах лісистого грунту.

(Завдання роздруковані для кожної команди окремо).

 

7. "Гербарій".

Створіть текст, використовуючи запропоновані матеріали. Ускладніть речення відокремленими означеннями, поясніть вживання розділових знаків.

 

Сніг.

        Лапатий сніг

        Пухкий, легкий.

Заметіль, хуртовина

         Хуртовинна пелена.

         Сива завірюха..

Сніжинки

         М'яке ковзання сніжинок.

Бурульки

        Висять скляною бахромою.

Загалом

         Пухкі купи снігу.

         Дзвінкий, нетоптаний сніг.

         Біла потерть.

         Сніговий пил.

         Жмені дрібного сухого снігу.

         Немов засипаний діамантовим пилом.

         Сипкий сніг.

         Заграв райдужними бризками.

Сонце.

        Світанок або ранок

        Чарівний блиск ранку.

        Народжувався світанок.

        Світанок ніби наповнювався прозорим соком.

        Сонце підкрадалося, готуючись раптом висунутися з-за ...

Захід

         Між стовбурів подекуди ниткою пробивався промінь заходу.

         Передзахідне сонце зворушило рожевою фарбою стовбури беріз.

         Розімліле вечірнє сонце.

        Сонце полум'яніло.

        Останні промені розбігалися широкими червоними смугами.

        На чорних гривах лісів спалахують вогні.

Вдень

        Весело блищало на яскравій зелені.

        Кружляло над самісінькою моєю маківкою.

        Яскраво горіло.

Влітку

         Липневе виблискуюче сонце своїми невблаганними променями заливає …

Загалом

         Промені чіпали золотом шорсткість кори, зелень хвої.

         Вирвалося з-за хмари.

         Бризнуло промінням.

         Промені кидали пронизливе світло з золотим і рожевим відтінком.

         Повільно переповзати по небу.

          Тепле сонячне сяйво.

Туман.

          Тане, розпливається і просвічує при виході яскравого сонця, чарівно забарвлює і окреслює все, що видніється крізь нього.

         Сріблиться в сонячному промінні.

         Ледь рухається.

         Пронизаний раннім промінням.

         Піднімався густіший туман.

8. Допоможіть восьмикласникам "вилікувати" "хворі" пропозиції (поясніть, в чому полягають мовні помилки, виправте їх).

 

1.У Олександра Македонського було військо, очолюване слоном.

2.На ньому були штани з батьківського плеча, які повернулися з фронту.

3.Гуси, переставши щипати траву, лягли на неї, розпластавши крила і ховаючи під ними своїх виродків.

4.Український народ збудував перед ворогом неприступну стіну, просочену мужністю, стійкістю, героїзмом.

 

9. Підведення підсумків.

10. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
22 серпня 2021
Переглядів
1400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку