Урок навчання грамоти (читання)
(За підручником М.С. Вашуленко, О.В. Вашуленко)
Тема. Звуки [л], [л'], позначення їх буквою Л, л («ел»). Звуковий аналіз слів із твердими й м’якими приголосними. Читання складів, слів і речень.
Мета. Ознайомити дітей з буквою «Л», «л» («ел») та її звуковими значеннями, закріплювати уміння розрізняти функціональне значення звука і букви; виробляти навички звуко-буквенного аналізу слів; виробляти вміння читати складами з орієнтацією на злиття; розвивати мовлення учні, фонематичний слух.
Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м'яких приголосних звуків, таблиця з друкованими великою і малою буквами Лл; предметні малюнки, зображення лисички, складові таблиці; каса розрізних букв.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація учнів до роботи.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Повторення вивчених букв. Гра «Впізнай літеру».
- А зараз повторимо, що ми вивчали на минулих уроках.
- Подивіться на дошку. Тут зображені букви, тільки вони замаскувалися.
- Назвіть букви, що позначають голосні звуки. Яка з цих букв вказує, що попередній приголосний м’який?
- Назвіть букву на позначення приголосного звука. Слідкуйте за правильною алфавітною назвою. Якою фішкою позначаємо цей звук?
2. Відгадування загадок, поєднання відгадок зі звуко-складовими моделями.
Стала хатка під дашком,
І живе у ній сімейка
Що годує нас медком. (Вулик)
По лісу блукає,
Їжу шукає. (Вовк)
А солодкий і червоний
Як же зветься цей товстун?
Здогадались? Це... (кавун).
- На дошці виставляю малюнки і картки зі звуко-складовими моделями слів-відгадок.
Діти по одному виходять і з’єднують малюнки зі звуковою схемою.
- Молодці, гарно справилися із завданням.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми та мети
уроку.
- Сьогодні в гості до нас прийшла гостя. Ім’я її починається на букву, з якою ми сьогодні ознайомимося. А якою, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо...
Вовку-брату я сестричка,,
А зовуть мене... (лисичка).
-Отже, ми з вами вивчимо звуки [л], [л'] і букву, яка їх позначає на письмі. Якщо ми це засвоїмо, то перегорнемо наступну сторінку букварика і знатимемо більше і краще. А Лисичка буде спостерігати і скаже нам.
IV. Підготовка до ознайомлення з новою буквою.
1. Виокремлення і характеристика звуків [л], [л’] зі скоромовки.
Лис зустрів у лісі лиса,
Лис із лисом обнялися.
- Назвіть перший звук у слові лис. Як він вимовляється?( Кінчик язика зімкнувся з верхніми зубами. ) Чи можемо ми цей звук промовити голосно? Проспівати? (Ні). Тоді , який це звук? (Приголосний). Позначаємо однією рисочкою
- Назвіть перший звук у слові ліс. Чим вимова м’якого звука [л’] відрізняється від вимови твердого приголосного звука [л]? М’який приголосний позначаємо двома рисочками
Учні вимовляють звуки парами, слідкуючи за зміною положення язика. Після цього роблять висновок, що обидва звуки приголосні. Звук [л] — твердий, а звук [л’] - м’який.
2. Побудова звукових моделей слів.
Слова ЛИС та ЛІС, діти по одному записують звукову модель слова на дошці
- Давайте перевіримо, чи правильно вони виконали завдання?
3. Розглядання предметних малюнків і визначення позиції звуків у словах.
- Дітки, називіть, що або хто намальований на малюнку і визначіть де стоїть звуки [л], [л'] – на початку слова, посередині чи в кінці.
(Ластівка, орел, голуб, літак, береза(!), лелека)
- Поміркуйте, які злиття зі звуком [л] чуємо, вимовляємо в назвах тварин (на дошці зображення ластівки, голуба, лисиці й лелеки)
Учні мають почути й назвати в слові ластівки злиття ла, у слові голуб – лу, у слові лисиця – ли, а у слові лелека – ле.
4. Самостійний добір учнями слів.
- А тепер, дітки, назвіть слова, в яких зустрічаємо звуки [л], [л’], але щоб слова не повторювалися.
V Фізкультхвилинка.
VI. Ознайомлення з буквою Л, л та її алфавітною назвою.
- Сьогодні до нас у гості попросилася лісова мешканка, ми уже згадували її сьогодні – це лисичка. І вона принесла із собою нову букву Л. Не забувайте, що звуки [л], [л'] позначаються на письмі буквою «ел".
1. Розгляд та аналіз форми букви.
- Порівняйте малу і велику букви. Чим вони відрізняються? (Лише розміром, форма - однакова).
- Послухайте уважно віршик.
Має Петрик капелюха,
Натягнув на самі вуха.
Капелюх — як буква "ел".
Не забудь її тепер. (Л.Андрієнко)
- Розглянте малюнки в «Букварі»(ст.58) і скажіть, на що схожа буква Л?
2. Показ місця букви Л, л у касі розрізної азбуки.
3. Робота в групах.
- Аби добре запам’ятати форму цієї букви, сядьте по групах, розглянте приготовлені для вас матеріали й спробуйте з них скласти букву Л, л за зразком, поданим у «Букварі»(ст.58)
VІ. Вправи з читання з новою буквою.
1. Утворення і читання складів. Гра «Утвори склад».
- Зараз будемо хором читати склади (ал, ол, ул, іл., ил, ла, ло, лу, лі, ли).
2. Утворення слів з розрізних складів. Читання пірамідок
3. Читаня речень, утворених зі слів та предметних малюнків.
Читання і аналіз речень в «Букварі»(ст. 59).
4. Складання речень зі словами за поданими світлинами(ст. 59 букваря)
- Прочитайте подані слова. Роздивіться малюнки. Хто на них зображений? Спробуйте утворити речення з цими словами за поданим малюнком.
Учні пропонують складені речення. Інші учні їх удосконалюють.
VІI. Підсумок уроку.
- Яку нову букву ми сьогодні вивчали?
- Які звуки вона позначає?
- Пригадайте слова, у яких ця буква позначає звук [л'].
- А в яких словах вона позначає твердий звук [л]?
- Лисичка переконалася, що ви вмієте гарно працювати .