Урок1 за творчістю Р. Кіплінга "Якщо"

Про матеріал
Розробка містить цікавий матеіал для проведення уроку зарубіжої літератури в 7 класі за вивченням презії Р. Кіплінга "Якщо"
Перегляд файлу

 

Зоя ВИНОГРАДОВА

Урок 1

Редьярд Кіплінг ( 1865 – 1936). Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші  «Якщо». Художні особливості твору, його провідна ідея.

Очікувані результати

Після цього уроку учень зможе:

розповісти про основні факти життя і творчості англійського письменника Редьярда Кіплінга, розкрити ідейно-тематичну сутність вірша «Якщо», визначати сюжетно-композиційні особливості твору; дати визначення поняттям анафора, антитеза; виразно читати поезію; висловлювати власні міркування та враження щодо прочитаного.

Тип уроку: засвоєння знань і формування умінь.

Випереджувальне завдання: 1.Опрацювати за підручником біографію Р. Кіплінга; 2.Індивідуальні: творчій групі випустити газету, присвячену творчості письменника; виразне читання балади «Якщо» мовою оригіналу.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів, аудіозапис вірша «Якщо», тексти перекладу поезії, тлумачний словник.

Оформлення дошки: епіграф, ілюстрації, портрет письменника.

Методичний коментар: «Аукціон знань», прийом «Закінчи речення одним словом», «Асоціативний кущ»; метод «Незакінчене речення». 

                                        ПЕРЕБІГ  УРОКУ

                                                                       Якщо ти залишаєшся собою,

Коли навколо всі давно не ті,

Якщо життя завжди береш ти з бою

І не втрачаєш віри у житті

..............................................

Тоді Земля тобі належать буде

І станеш ти Людиною на ній!

Р. Кіплінг «Якщо...»

 

Етапи уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Розминка. Прийом «Закінчи  речення одним словом»

Вчитель: Заручіться підтримкою своїх однокласників під час роботи на уроці. Закінчіть вислів одним словом: «Я бажаю тобі…( гарного  настрою, впевненості, наснаги, успіху).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань.

Прийом «Аукціон знань»

   -  Що вам відомо про Р. Кіплінга та його творчість?

 3. Обгрунтування навчання.

Постановка проблеми. Мотивація.

Слово вчителя

- Якою, на вашу думку, повинна бути  людина?

  - Чи підтримуєте ви думку Р. Кіплінга (звернення до епіграфа)?

Відомий американський новеліст О. Генрі писав: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу». Саме цю ідею намагався донести у своєму вірші «Якщо»  Р. Кіплінг.

4. Повідомлення теми уроку.

5. Цілевизначення і планування

Визначення індивідуальних цілей на урок.

На сьогоднішньому уроці я дізнаюся…, зрозумію….; відкрию для себе…; зможу використати знання, отримані самостійно; продемонструю…; висловлю свою думку про…; розв’яжу проблемні питання…

ІІ. Операційно-пізнавальний етап.

Усвідомлення змісту

  1. Виступ творчої групи.  Захист літературної газети (Рубрики: «Літературний портрет», «Герої Кіплінга», «Творчий доробок», «Відомі люди про Р. Кіплінга», «Нобелівський лауреат»,««Кіплінг-фест» в Україні»,  «Кросворд за матеріалами газети»).

Слово вчителя. З історії написання поезії «Якщо».

 Одного разу взимку 1910 року Кіплінг почав записувати свої думки для 12-річного сина Джона. Так народився вірш «Якщо», або, як його ще називають – «Заповіт», який він включив до збірки історій для дітей.

Цей вірш українською мовою перекладали Євген Миронов, Василь Стус, Марина Левина, Євген Сверстюк, Максим Стріха, уцілому твір перекладений 27 мовами світу.

2. Прослуховування аудіозапису вірша «Якщо...» в перекладі.

3. Виразне читання вірша в оригіналі. (Порівняння оригіналу і художнього перекладу за умови володіння іноземною мовою).

Коментар: за умови не володіння мовою оригіналу, подається дослівний переклад (Див. додаток)

4. Робота з тлумачним словником. Учні опрацьовують незрозумілі слова.

5.  Бесіда на первинне сприйняття тексту:

 - Висловіть свої думки щодо назви вірша. (У назві вірша звучить натяк на певну умову, за якої людина стає Людиною)

 - Яка сюжетно-композиційна особливість твору? (Вірш написаний у формі листа-звернення батька до сина)

 - До яких проблем звертається автор? Аргументуйте прикладами і цитатами з тексту.

 - Яка художня особливість поезії? (учні відмічають багаторазове повторення слова"Якщо", використання слів з протилежним значенням)

6. Поглиблення знань з теорії літератури.

Анафора - повторення слова або групи слів на початку кількох фраз чи строф.

Антитеза - Протиставлення явищ, понять, почуттів, думок, характерів. Для створення антитези письменники використовують  антоніми.

7. Робота в творчих групах. Дослідження тексту

 І -  Знайдіть приклади протиставлення у вірші;

ІІ -  Сформулюйте тему вірша.

ІІІ - Сформулюйте ідею вірша.

ІV - Доведіть, що поезія "Якщо" є своєрідним кодексом поведінки людини в суспільстві.

Висновки: людиною має право називатися лише той, хто за будь-яких обставин прагне і вміє залишатися самим собою, йти своїм шляхом у житті, не втрачати почуття гідності, ані перед юрбою, ані перед королем, робити добрі справи, не хизуючись цим.

8. Колективне складання схеми. Прийом "Гронування"

                                                             Мужність

Здатність прийти на допомогу                             Терпіння      Справедливість

Сміливість

         Рішучість     Чесність

          Відповідальність 

                     Добропорядність                                                    Доброзичливість

                                                               Гідність       Толерантність

Учитель. Автор показує, що взірець «справжньої» людини — це концентрація сили духу на грані неможливого. Коли всі сили вичерпані, усе втрачено, за певних умов людина спроможна, «зціпивши зуби», триматися в руслі особистих ідеалів. 
Людині належить час, і діяти в часі вона повинна гідно, як володар свого життя, підносячись над своїми пороками та недоліками. Час є однією з найважливіших категорій для людини дії. Тому марнувати його на вчинки, які не відповідають «кодексу честі», людина не повинна. 

ІІІ. Консолідація (рефлексивно- оцінювальний етап)

Прийом "Рюкзак". Учням пропонується "покласти" в уявний рюкзак корисні поради, настанови  Р. Кіплінга, які вони візьмуть із собою у складну життєву мандрівку.

Оцінка учнями власної діяльності (метод «Незакінчене речення»)

  • Урок важливий, тому що…
  • Сьогодні я зрозумів (ла), що…
  • Мені було цікаво...
  • Мені було складно...
  • Я досяг успіху, тому що..
  • Мій настрій...
  • Хотілося б...

IV Домашнє завданн

Обов’язково загальне: 1.Опрацювати статтю підручника про поета. 2.Поміркуйте про те, яка ви людина. Свої роздуми узагальніть у вигляді схеми.3. Виразно читати "Баладу про Схід і Захід" Р. Кіплінга. 4. Повторити визначення поняття"літературна балада".

Диференційоване: 1. Дібрати прислів’я та приказки, вислови відомих людей, які асоціюються з віршем Р. Кіплінга. 2. Скласти пам’ятку "Заповіт нащадкам" (за матеріалом уроку). 3. Підготувати виразне читання "Балади про Схід і Захід" мовою оригіналу.

 

Додаток

Дослівний переклад поезії Р. Кіплінга «Якщо»
Якщо ти можеш зберігати голову, коли всі довкола втрачають її і докоряють цим тобі, Якщо ти віриш в себе, коли всі в тобі сумніваються, але дозволяєш їм їхній сумнів, Якщо ти можеш чекати і не стомлюватися від чекання. Чи, будучи оббреханим, не вдаватися до брехні., Чи, будучи зненавидженим, не ненавидіти і не виглядати надто гарно, і не говорити надто мудро;
Якщо ти можеш мріяти і не робити мрії своїм господарем, Якщо ти можеш думати і не робити думки своєю метою, Якщо ти можеш зустріти Тріумф і Крах і знати, що вони є тим самим, Якщо ти можеш слухати, як правду, що ти сказав, перекручує шахрай, щоб зробити пастку для дурного, чи дивитися, як речі, яким ти віддав життя, зруйновані, і схилитися, і будувати спрацьованими до краю знаряддями.
Якщо ти можеш зібрати в одну купу все, що здобув, і ризикувати цим, поставивши на одну карту, і програти, і почати спочатку, і нікому ні слова не казати про свою втрату, Якщо ти можеш примусити серце, нерви, м’язи служити тобі задовго після того, як вони знищені, і так триматися, коли в тобі нема нічого, крім волі, котра каже їм: “Триматися!”
Якщо ти можеш розмовляти з юрбою і не втрачати шляхетності Чи йти з королями і не втрачати посполитості, коли ні вороги, ні люблячий друг не можуть завдати тобі болю, і якщо люди рахуються з тобою, але не занадто, Якщо ти можеш наповнити невблаганну хвилину з шістдесятьма секундами вартості дистанції бігу, Твоя земля і все, що на ній, і –що більше, ти Людина, мій сину.

 

 

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку