Тема. А.П.Чехов – видатний російський письменник. Оповідання «Товстий і тонкий»
Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю А.П. Чехова,
ознайомити з новими термінами та змістом оповідання «Товстий і тонкий»;
розвивати уміння уважного і вдумливого читання,
визначати тему й ідею твору;
виховувати негативне ставлення до чиношанування і низькопоклонства.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи, використані на уроці: гронування, діаграма «Венна», метод «Мікрофон».
Список літературних джерел:
1. Хорошилова А.В. Усі уроки зарубіжної літератури. 6 клас – Х.:Вид.група «Основа», 2007.-272 с.
2. Холодна Ю.М. Зарубіжна література.6клас:Книжка для вчителя.- Тернопіль:Мандрівець, 2009.-400 с.
3. Іванько С.Л.Система уроків із вивчення творчості А.П.Чехова//Зарубіжна література в школі.-2012.-№1.-С.22-29
4. Іванько С.Л. Цикл уроків із теми Творчість А.П.Чехова//Зарубіжна література в школі.-2013.-№11-12.-С.17-27
5. Іванько С.Л.Система уроків із вивчення творчості А.П.Чехова//Зарубіжна література в школі.-2012.-№3.-С.25-29
Обладнання: портрет А.П.Чехова, виставка книжок письменника, ілюстрації до розповіді «Товстий і тонкий», дидактичний матеріал, презентація.
У людини все має бути прекрасним: і душа , і одяг , і обличчя , і думки .
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Робота над епіграфом
2. Бесіда
♦Що має бути прекрасним у людині?
♦Як ви розумієте вислів А. П. Чехова? Чи згодні ви з такою точкою зору?
♦Який ідеал людини нагадує вам вислів Чехова? (Давньогрецький ідеал: гармонія духу й тіла)
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь вчителя про життя та творчість А. П. Чехова(слайди 4-20)
У сім'ї Чехових було семеро дітей. Серед них Антон був третім.
У 8 років, після 2 років навчання в грецькій школі він поступив у Таганрозьку чоловічу класичну гімназію, одну з найстаріших на тих теренах. Під час навчання у нього сформувалася любов до знань. У гімназії він почав писати свої перші твори.
Першу драму «Безотцовщина» Антон Чехов написав у віці 18 років. Особливу роль у формуванні творчості Чехова зіграв таганрозький театр, заснований у 1827 році. Чехов побував у ньому вперше у 13 років, коли побачив п'єсу Жака Оффенбаха «Прекрасна
Єлена». У 1876 році сім'я Чехових переїхала до Москви. Проте Чехов залишився до закінчення навчання в Таганрозі, заробляючи собі на життя репетиторством.
У 1879 році переїхав до Москви, щоб потім вступити до університету на медичний факультет. У 1880 році у 10 номері журналу «Стрекоза» з'являється його перший друкований твір.
У 1886 році Чехов їде в Петербург, де йому А. С. Суворін пропонує стати редактором газети «Новое время». З весни 1885 року сім'я Чехових переїжджає до помістя Бабкіно неподалік Воскресенська. В цей час пише збірки творів «Пестрые рассказы» (1886), «Невинные речи» (1887). З часу співпраці з редакцією газети Чехов відмовляється від свого псевдоніму і підписується повним прізвищем.
У 1887 поставлена перша п'єса Чехова «Иванов».
У 1888 сім'я Чехова переселяється в маєток Лука, біля Сум, Харківської губернії, на дачі поміщиків Лінтвар'євих, щоби провести там весну і літо.
У Москві Чехови не зразу вибрали місце проживання, поки нарешті не вибрали остаточний варіант: будинок на Садово-Кудринській. де жили у 1886-1890. Тут Чехов написав більше ста повістей. У 1890 році Чехов вирушає в Сибір, щоб потім відвідати Сахалін — місце заслання каторжників.
У 1892 році Чехов купує помістя в Мелехово. Тут він не тільки особливо багато пише у період розквіту його творчості, але й отримує значну медичну практику.
У 1897 році в Чехова різко загострився туберкульозний процес. Від цього його здоров'я наскільки слабне, що лікарі прописують йому відправитись на південь. Тому Чехов купляє собі невеличку ділянку землі в Ялті і починає там будувати будинок.
У травні Чехов одружується з О.Л.Кніппер – відомою російською актрисою Московського Художнього театру.
У 1904 році поставлена п'єса «Вишневий сад» – останній твір Чехова. Незабаром Чехов покинув Ялту і разом з дружиною поїхав у Баденвейлер, що у Німеччині, де помер 15 липня 1904.
2. Створіть словесний портрет А.П.Чехова «Грані особистості митця».
3. Які асоціації у вас виникають з ім'ям Чехова?
Турботливий син
Веселий
Добрий
Лікар
Театр
Художня деталь
Стислість
Гумор
4. Читання та аналіз оповідання «Товстий і тонкий».
1) Читання оповідання вчителем
2) Бесіда з учнями.
- Як звуть героїв оповідання? (Михайло і Порфирій).
- Ким вони доводилися один одному? (Вони були шкільними товаришами, давно не бачилися і дуже зраділи зустрічі.).
- Доведіть, що радість героїв була щирою. («…дивилися один на одного очима, повними сліз», «Обидва були приємно здивовані», «…спитав товстий, захоплено дивлячись на друга»).
- Що було причиною зміни настрою тонкого? (Товстий розповів про те, що
дослужився до чину таємного радника).
- Прочитайте епізод «усвідомлення новини» тонким (від слів «Тонкий раптом зблід, скам'янів» до слів «усі ґудзики свого мундира»).
- Як ви думаєте, чому змінилася поведінка тонкого? (Він не чекав такого успіху товариша, можливо, позаздрив йому, розгубився від усвідомлення «важливості» чину товстого.)
3) Словникова робота
Чиношанування (застар., ірон.) – шанування старших молодшими по службі.
Низькопоклонництво – рабське й улесливе схиляння перед ким-небудь або чим-небудь.
Теорія літератури.
Розповідь – невеликий епічний твір, зазвичай присвячений окремій події в житті людини.
Гумор – різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах, що не заперечує життєве явище, а лише усвідомлює його недосконалість.
Іронія – різновид комічного, прихована насмішка.
Сатира – різновид комічного, найбільш нещадно висміює недосконалість світу, людські пороки.
4) Складання гронування до образів головних героїв.
заздрісний
дріб'язковий
у дитинстві був наклепником
|
хизується виготовленими підцигарниками
одружений
мав сина
скаржиться на своє життя
доброзичливий
|
щирий
першим помітив друга
дослужився до таємного радника
5) Читання оповідання за особами.
6) Бесіда з учнями
- Які назви можна дати частинам розповіді? Чому? (1 частина — «Зустріч двох друзів», 2 частина — «Зустріч двох чинів». Спочатку колишні шкільні товариші ведуть себе як рівні, а потім — відповідно чину.)
- Які слова повторюються в обох частинах? («Обидва були приємно здивовані», «Всі троє були приємно вражені».)
- Що змінилося в поведінці тонкого? (Він став називати товариша «ваша високість», додавати догідливе -с, став безглуздо гигикати, «на його обличчі було стільки благоговіння, солодощі й шанобливої кислоти, що товстого знудило»)
- Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому?
- Хто з героїв, на вашу думку, веде себе більш достойно? В чому це проявляється? (Товстий, він не хвалиться високим чином, йому неприємні догідливість і приниження тонкого.)
7) Складання діаграми «Венна». Порівняльна характеристика товстого й тонкого.
Запис у зошити.
Тема оповідання — зустріч двох друзів.
Ідея розповіді — висміювання чиношанування, низькопоклонництва і підлабузництва.
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
♦Оповідання закінчується фразою, яка в ньому вже зустрічалася. Яка це фраза? (Приємно вражені.)
♦Кого стосується ця фраза на початку тексту, яке її значення?
♦А вдруге про кого йдеться? Чому вони були «приємно вражені»?
♦Чи випадково твір закінчується саме цією фразою? Чому зустріч двох друзів закінчується як зустріч начальника та підлеглого? (Ганебна поведінка, внутрішнє рабство «тонкого» спричинило холодне прощання колишніх друзів.)
♦Визначте позицію автора у творі. (Автор засуджує підлабузництво, самоприниження, чиношанування і запопадливість.)
Заключне слово вчителя
– Твори Чехова будять людську совість, а це в усі часи було важливо для морального здоров'я людей. Нам зрозуміла турбота письменника про те, яким буде майбутнє народу, людства. І сьогодні дуже важливо зберегти в собі все найкраще, що дозволяє людині бути людиною. У цьому нам з вами може допомогти великий письменник-гуманіст А. П. Чехов, його повчальні, смішні та сумні оповідання, його герої...
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжити речення.
•«Найбільше враження на мене справив той факт, що...»;
•«Я зрозумів (зрозуміла)...».
VІ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.
Чи задоволені ви собою сьогодні на уроці?
(Кожна дитина повинна вибрати відповідний смайлик і поставити собі оцінку).
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити визначення понять «розповідь», «гумор», «іронія», «сатира», скласти сенкан до образів героїв, тестові завдання до твору, підготувати повідомлення про хамелеона*.
Тема. А.П.Чехов – видатний російський письменник. Оповідання «Товстий і тонкий»
Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю А.П. Чехова,
ознайомити з новими термінами та змістом оповідання «Товстий і тонкий»;
розвивати уміння уважного і вдумливого читання,
визначати тему й ідею твору;
виховувати негативне ставлення до чиношанування і низькопоклонства.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи, використані на уроці: гронування, діаграма «Венна», метод «Мікрофон».
Список літературних джерел:
1. Хорошилова А.В. Усі уроки зарубіжної літератури. 6 клас – Х.:Вид.група «Основа», 2007.-272 с.
2. Холодна Ю.М. Зарубіжна література.6клас:Книжка для вчителя.- Тернопіль:Мандрівець, 2009.-400 с.
3. Іванько С.Л.Система уроків із вивчення творчості А.П.Чехова//Зарубіжна література в школі.-2012.-№1.-С.22-29
4. Іванько С.Л. Цикл уроків із теми Творчість А.П.Чехова//Зарубіжна література в школі.-2013.-№11-12.-С.17-27
5. Іванько С.Л.Система уроків із вивчення творчості А.П.Чехова//Зарубіжна література в школі.-2012.-№3.-С.25-29
Обладнання: портрет А.П.Чехова, виставка книжок письменника, ілюстрації до розповіді «Товстий і тонкий», дидактичний матеріал, презентація.
У людини все має бути прекрасним: і душа , і одяг , і обличчя , і думки .
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Робота над епіграфом
2. Бесіда
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь вчителя про життя та творчість А. П. Чехова(слайди 4-20)
У сім'ї Чехових було семеро дітей. Серед них Антон був третім.
У 8 років, після 2 років навчання в грецькій школі він поступив у Таганрозьку чоловічу класичну гімназію, одну з найстаріших на тих теренах. Під час навчання у нього сформувалася любов до знань. У гімназії він почав писати свої перші твори.
Першу драму «Безотцовщина» Антон Чехов написав у віці 18 років. Особливу роль у формуванні творчості Чехова зіграв таганрозький театр, заснований у 1827 році. Чехов побував у ньому вперше у 13 років, коли побачив п'єсу Жака Оффенбаха «Прекрасна
Єлена». У 1876 році сім'я Чехових переїхала до Москви. Проте Чехов залишився до закінчення навчання в Таганрозі, заробляючи собі на життя репетиторством.
У 1879 році переїхав до Москви, щоб потім вступити до університету на медичний факультет. У 1880 році у 10 номері журналу «Стрекоза» з'являється його перший друкований твір.
У 1886 році Чехов їде в Петербург, де йому А. С. Суворін пропонує стати редактором газети «Новое время». З весни 1885 року сім'я Чехових переїжджає до помістя Бабкіно неподалік Воскресенська. В цей час пише збірки творів «Пестрые рассказы» (1886), «Невинные речи» (1887). З часу співпраці з редакцією газети Чехов відмовляється від свого псевдоніму і підписується повним прізвищем.
У 1887 поставлена перша п'єса Чехова «Иванов».
У 1888 сім'я Чехова переселяється в маєток Лука, біля Сум, Харківської губернії, на дачі поміщиків Лінтвар'євих, щоби провести там весну і літо.
У Москві Чехови не зразу вибрали місце проживання, поки нарешті не вибрали остаточний варіант: будинок на Садово-Кудринській. де жили у 1886-1890. Тут Чехов написав більше ста повістей. У 1890 році Чехов вирушає в Сибір, щоб потім відвідати Сахалін — місце заслання каторжників.
У 1892 році Чехов купує помістя в Мелехово. Тут він не тільки особливо багато пише у період розквіту його творчості, але й отримує значну медичну практику.
У 1897 році в Чехова різко загострився туберкульозний процес. Від цього його здоров'я наскільки слабне, що лікарі прописують йому відправитись на південь. Тому Чехов купляє собі невеличку ділянку землі в Ялті і починає там будувати будинок.
У травні Чехов одружується з О.Л.Кніппер – відомою російською актрисою Московського Художнього театру.
У 1904 році поставлена п'єса «Вишневий сад» – останній твір Чехова. Незабаром Чехов покинув Ялту і разом з дружиною поїхав у Баденвейлер, що у Німеччині, де помер 15 липня 1904.
2. Створіть словесний портрет А.П.Чехова «Грані особистості митця».
3. Які асоціації у вас виникають з ім’ям Чехова?
Турботливий син
Веселий
Добрий
Лікар
Театр
Художня деталь
Стислість
Гумор
4. Читання та аналіз оповідання «Товстий і тонкий».
1) Читання оповідання вчителем
2) Бесіда з учнями.
- Як звуть героїв оповідання? (Михайло і Порфирій).
- Ким вони доводилися один одному? (Вони були шкільними товаришами, давно не бачилися і дуже зраділи зустрічі.).
- Доведіть, що радість героїв була щирою. («…дивилися один на одного очима, повними сліз», «Обидва були приємно здивовані», «…спитав товстий, захоплено дивлячись на друга»).
- Що було причиною зміни настрою тонкого? (Товстий розповів про те, що
дослужився до чину таємного радника).
- Прочитайте епізод «усвідомлення новини» тонким (від слів «Тонкий раптом зблід, скам’янів» до слів «усі ґудзики свого мундира»).
- Як ви думаєте, чому змінилася поведінка тонкого? (Він не чекав такого успіху товариша, можливо, позаздрив йому, розгубився від усвідомлення «важливості» чину товстого.)
3) Словникова робота
Чиношанування (застар., ірон.) – шанування старших молодшими по службі.
Низькопоклонництво – рабське й улесливе схиляння перед ким-небудь або чим-небудь.
Теорія літератури.
Розповідь – невеликий епічний твір, зазвичай присвячений окремій події в житті людини.
Іронія – різновид комічного, прихована насмішка.
Сатира – різновид комічного, найбільш нещадно висміює недосконалість світу, людські пороки.
4) Складання гронування до образів головних героїв.
заздрісний
дріб’язковий
у дитинстві був наклепником
здатний на лестощі
хизується виготовленими підцигарниками
одружений
мав сина
скаржиться на своє життя
доброзичливий
привітний
щирий
першим помітив друга
дослужився до таємного радника
5) Читання оповідання за особами.
6) Бесіда з учнями
- Які назви можна дати частинам розповіді? Чому? (1 частина — «Зустріч двох друзів», 2 частина — «Зустріч двох чинів». Спочатку колишні шкільні товариші ведуть себе як рівні, а потім — відповідно чину.)
- Які слова повторюються в обох частинах? («Обидва були приємно здивовані», «Всі троє були приємно вражені».)
- Що змінилося в поведінці тонкого? (Він став називати товариша «ваша високість», додавати догідливе -с, став безглуздо гигикати, «на його обличчі було стільки благоговіння, солодощі й шанобливої кислоти, що товстого знудило»)
- Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому?
- Хто з героїв, на вашу думку, веде себе більш достойно? В чому це проявляється? (Товстий, він не хвалиться високим чином, йому неприємні догідливість і приниження тонкого.)
7) Складання діаграми «Венна». Порівняльна характеристика товстого й тонкого.
Запис у зошити.
Тема оповідання — зустріч двох друзів.
Ідея розповіді — висміювання чиношанування, низькопоклонництва і підлабузництва.
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Заключне слово вчителя
– Твори Чехова будять людську совість, а це в усі часи було важливо для морального здоров'я людей. Нам зрозуміла турбота письменника про те, яким буде майбутнє народу, людства. І сьогодні дуже важливо зберегти в собі все найкраще, що дозволяє людині бути людиною. У цьому нам з вами може допомогти великий письменник-гуманіст А. П. Чехов, його повчальні, смішні та сумні оповідання, його герої...
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжити речення.
VІ. ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ.
Чи задоволені ви собою сьогодні на уроці?
(Кожна дитина повинна вибрати відповідний смайлик і поставити собі оцінку).
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити визначення понять «розповідь», «гумор», «іронія», «сатира», скласти сенкан до образів героїв, тестові завдання до твору, підготувати повідомлення про хамелеона*.