Оскар Уайльд-представник англійського раннього модернізму. Життя і творчість митця. Естетизм Уайльда.

Про матеріал

Дана розробка присвячена вивченню творчості О.Уайльда.

Його називали «королем життя», «принцом Парадоксу», «блискучим Оскаром» за неймовірну дотепність, невичерпну вигадку і вміння зачаровувати людей.

Костянтин Бальмонт писав : « Оскар Уайльд нагадує красиву

і страшну орхідею. Можна говорити, що орхідея – отруйна і чуттєва квітка,

але, це квітка, вона красива, вона квітне, вона радує.»

Перегляд файлу

 

 

Тема:  Оскар Уайльд-представник англійського раннього модернізму.  

              Життя і творчість митця. Естетизм Уайльда. Аналіз передмови до 

              роману « Портрет Доріана Грея» 

Мета: ознайомити учнів із неординарною особистістю О. Уайльда;

             допомогти усвідомити ідейно-художні особливості  передмови  до

             роману « Портрет Доріана Грея»;

             розвивати навички уміння аналізувати інформацію, виокреслювати

             головне;

             виховувати високі моральні якості, естетичні смаки;

             формувати ціннісне ставлення до мистецтва.

Обладнання:  портрет О. Уайльда, ілюстрації до роману, квіти, дзеркала

                             для кожного з учнів , картки, зошити, хрестоматії,презента

                             ції учнів.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-дослідження.

 

                                                 Хід уроку:

 

І . Організація класу. Налаштування на урок.

 

Слово вчителя. Уже дзвінок нам дав сигнал:

                             Працювати час настав.

                             Отож часу не гаймо-

                             Роботу швидше починаймо.

 

Усміхніться один одному,подумки побажайте успіхів.

Для того,щоб упоратися на уроці з усіма поставленими перед вами  завдання

ми будьте уважними і старанними.

 

Девізом нашого уроку нехай стануть слова:

                            Не просто слухати, а чути.

                            Не просто дивитися, а бачити.

                            Не просто відповідати, а міркувати.      

                            Дружно й плідно працювати.

 

Отож розпочнемо.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

-Погляньте на себе у дзеркало,запам’ятайте цей вираз обличчя. Як ви

гадаєте, чи красиві ви ? А в чому полягає краса зовнішня, а- внутрішня ?

 

-Чи не хотілося б вам зупинити цю мить, щоб завжди залишатися такими           

   юними ?

- Що відображається на нашому обличчі протягом життя ?

- Що, на ваш погляд, зображує мистецтво ?

   ( Красу).

 

                       …Мистецтво незбагненне й незрівнянне-

                               Його не може розум осягнуть,

                           Є в ньому вічна і священна тайна,

                           Що кличе людство на духовну путь.

                           Чому обличчя змінюють епохи?

                           І час від часу інша новина?

                           Здається, ніби розібрались трохи,

                           Але відкрилась інша глибина.

 

Сьогодні ми говоритимемо про прекрасне. Символом нашого уроку будуть

квіти. Представники вищого світу у ХІХ ст..прикрашали ними свій одяг,що

свідчило не лише про їхнє соціальне становище,а й про високий рівень інте

лекту.

Прикрасимо і ми свій одяг весняними квітами,щоб відчути себе частиною

вишуканого товариства.

 

ІІІ . Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 

       Учням повідомляється лише частина епіграфа :

 

                                                                Сенс життя - у 

1.  ( Метод « Мікрофон»)

-У чому, на вашу думку, полягає сенс життя ?

 

2. Проблемне запитання :

Протягом усього уроку ми будемо осмислювати відповідь на запитання :

- У чому ж полягав сенс життя Оскара Уайльда ?

 

ІV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

 

Слово вчителя. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з особистістю, яка є представником англійського раннього модернізму. Що ж таке модернізм ? Під модернізмом розуміють передусім

сукупність мистецьких напрямів, течій та шкіл, які протиставили себе традиційній естетиці наслідування життя.

О. Уайльд- це одна з найбільш парадоксальних особистостей в історії людства.

Його називали «королем життя», «принцом Парадоксу», «Шахерезадою сало

нів», «блискучим Оскаром» за його неймовірну дотепність, невичерпну вигад

ку і вміння зачаровувати людей. 

Костянтин Бальмонт писав : « Оскар Уайльд нагадує красиву

і страшну орхідею. Можна говорити, що орхідея – отруйна і чуттєва квітка,

але, це квітка, вона красива, вона квітне, вона радує.»

Вашим домашнім завданням було опрацювати біографію О. Уайльда і прочи

тати роман «Портрет Доріана Грея». Андій Новик готував з даної теми презентацію.  Отож  слово Андрію для захисту презентації.

                                    ( Захист презентації ).

 

Слово вчителя. Роман одночасно є гімном естетизму- у ньому автор якнай

повніше виражає основні позиції своєї теорії естетизму.Про естетичні погляди О.Уайльда розповість Ольга Смілянець.

                                   ( Захист презентації ). 

 

2.Словникова робота. 

Парадокс ( від гр.- несподіваний, дивний)- думка, що різко розходиться  з

усталеними поглядами, начебто суперечить здоровому глуздові, хоча насправді може й не бути хибною.

 

Естетизм-підхід до мистецтва, що грунтується на теорії « мистецтво заради

мистецтва» й  протиставляє його дійсності, заперечує ідейність і соціальну

спрямованість мистецтва.

 

Естет- людина, яка звертає особливу увагу на естетичні явища, будує життя

за принципами прекрасного.

 

Гедонізм (від гр. –насолода)-філософсько-етичне вчення, за яким насолода

Є найвищим благом, метою життя.

 

3. Робота з текстом роману.

Читання учнями ланцюжком передмови до роману ( 25 афоризмів передмови в концентрованому вигляді визначають систему естетичних поглядів автора).

 

4. « Уайльдівські парадокси». Бесіда за змістом передмови.

 

- Визначте головну думку передмови

   ( Утвердження вічності й величі мистецтва) .

 

- У чому, за Уайльдом, полягає завдання митця ?

 

- Чого прагне мистецтво ?

 

- На які групи і за яким принципом розподіляє письменник тих людей, які

  сприймають прекрасне ? Хто є обранцями ? Чому ?

 

- Який критерій «моральності» та «неморальності» книжок висуває О. Уальд?

  ( Немає книжок моральних і аморальних. Є книжки добре написані або по

   гано написані. Ото й усе. Тобто естетичне понад усе. Етичне зводиться до       

   нуля.)

 

-У чому, на думку Уальда, полягає моральність мистецтва ?

 

- Що, на вашу думку,відображає мистецтво? Яку відповідьна це запитання         

  дає Уальд?

 

 -Як ви розумієте останній афоризм ?Поясніть.

 

 

V.Узагальнення і систематизація знань.

 

1. Метод «Творча міні-лабораторія». Робота в парах.

 Слово вчителя. Отже у передмові до роману « Портрет Доріана Грея»

 автор визначив формулу мистецтва . Ваше завдання винайти цю                      

 формулу мистецтва.

 

2. Метод «Хвилина спілкування». Бесіда за змістом роману.

  - У чому полягає суть центрального конфлікту у романі ?

  (Між мистецтвом та мораллю)

 

 -Хто з героїв роману змальований як митець ?

  (Художник Безіл, який утверджує думку про самодостатність мистецтва ,

  відчуває красу, творить її. Лорд Генрі – прихильник гедонізму,проповідник

  насолоди від життя та мистецтва. Він митець власного життя. Сибіл Вейн-

  вона актриса, відображає мистецтво на сцені.)

 

- Чи є митцем Доріан Грей ?    

( Він-практичне втілення естетичних ідей у життя: для Безіла Доріан- уособ

лення Краси,для Генрі- життєвий експеримент, перевірка дяї власного егоїзм

му ).

 

-Що в романі уособлює мистецтво ?

( Портрет- центральний персонаж роману. Саме тому твір називається « Порт

рет Доріана Грея»).

 

-Чому Безіл Голуорд зацікавився Доріаном як особистістю ?

( Він був художником, тож побачив особливу красу вродливого юнака. Спілкування з цим молодим чоловіком збудило в ньому зовсім інший

погляд на мистецтво, красу).

 

-Про що мріяв художник, створюючи образ Доріана на полотні ?

( Передусім Безіл бажав знайти і відтворити свій мистецький ідеал.

Ідеал, який би уособлював гармонію духу й тіла. Це мав бути ідеал

молодості, краси ).

 

-Згадаймо афоризм Уайльда : «Обранцями є ті, для яких прекрасне оз

начає лише одне- Красу». Який образ роману є втіленням естетичних

принципів письменника ?

( Образ лорда Генрі)

 

-Ким був Доріан для Генрі ?

( Своєрідним витвором мистецтва і надзвичайно цікавим матеріалом

для психологічного експерименту. « Прекрасне у житті- це насолода

почуттів. Треба лише дати вияв кожному почуттю, втілити кожну мрію».

Саме лорд Генрі звертає увагу Доріана на неймовірну красу і швидко

плинність молодості).

 

-« Так швидко лине ваша юність»,- каже Генрі. Які висновки робить з

цього юнак ?

-Як треба жити за принципами нового гедонізму ?

( Життя- це гра у пошуках насолоди).

 

-Чого прагнув Доріан ?

( Бути завжди молодим, прекрасним і, як колись Фауст , почав шукати

свій ідеал, заради якого готовий віддати свою душу).

 

-Що у творі сталося з часом ?

( Для Доріана час завмер.Мить зупинилася. Ні вік, ні хвороби не стоять чоловікові на заваді у його прагненні до краси й насолоди, незважаючи на

моральність).

 

-Згадайте перший злочин Доріана.Який тягар узяв на себе портрет ?

( Тягар часу і моральної відповідальності за прагнення гострих відчуттів.

« Щось жорстоке зявилося в обрисах рота»).

 

-Автор наголошує на прірві між зовнішньою красою та духовною потвор

ністю героя.Доріан Грей відчував, що « час зробити вибір»,- зазначає автор.

Про який саме вибір йдеться в романі ? Хто робить цей вибір ?

 

-Чим є портрет для Доріана ?

 

-Чому Доріан вирішує знищити портрет ?

( Герой прагне очищення , щоб далі грішити, щоб докори сумління не заважали безтурботно насолоджуватись життям. Роки його насолоди красою

перетворюються на роки само визнання і самовикриття).

 

-Чому герой гине, а портрет постає в усій красі ?

( Тут дається взнаки непослідовність, суперечливість особистості письменника. З одного боку, він ставить над усе красу, а з іншого-

є суддею щодо краси порочної, аморальної. Портрет- совість Доріана.

Коли він, розтратник, убивця Безіла Голуода, вирішує знищити портрет,

пронизуючи його ножем, то вбиває себе. Цим О. Уальд заперечує власне

твердження про те, що «митець- не мораліст»).

 

3. Робота з ілюстраціями.

- Подивіться і скажіть, які епізоди з роману вони передають ?

 

VІ. Підбиття підсумків.

 

1. Повернення до епіграфу: У чому ж полягав сенс життя О. Уайльда ?

( У мистецтві).

 

2. Метод « Асоціативна квітка»(узагальнення відомостей про митця).

 

3. Виконання тестів.

 

4. Метод «Кольорова феєрія».

- Чи задоволені ви своєю роботою ? Аргументуйте свою відповідь.

( червоний- так, синій- ні, зелений- не зовсім ).

 

VІІ. Оцінювання учнів.

 

VІІІ. Доманєшнє завдання. « Обери сам».

1.Підготувати розповідь про стосунки юного Доріана з Сибіл Вейн.

2.Виписати цитати для характеристики Доріана Грея.

3.Підготувати запитання для інтерв’ю з Доріаном Греєм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               Тести

 

1.В якому місті народився Оскар Уайльд ?

   А. Парижі;

   Б. Лондоні;

   В. Дубліні.

 

2. Батько О. Уайльда був:

    А. юристом;

    Б. лікарем;

    В. буржуа.

 

3. Мати О.Уайльда мала письменницький псевдонім « Сперанца», що

    означає:

   А. надія;

   Б. віра;

   В. любов.

 

4. В якому університеті навчався О. Уайльд ?

    А. Гарварді;

    Б. Ліверпулі;

    В. Оксфорді.

 

5. Де О. Уайльд читав лекції про естетизм ?

    А. у Франції;

    Б. у Росії;

    В. у США.

 

6. У роки навчання О. Уайльд захоплювався культурою:

    А. Античності;

    Б. Середньовіччя;

    В. Відродження.

 

7. Оскар Уайльд став редактором журналу:

    А. « Світ політики»;

    Б. « Світ жінки»;

    В. « Ранок».

 

8. У якому році було опубліковано роман « Портрет Доріана Грея» ?

    А. 1889;

    Б. 1890;

    В. 1891.

 

 

    9. Де О. Уайльд знайшов притулок ?

   А. у Швеції;

   Б. у Франції;

   В. у Польщі.

 

10. Як звали художника, який намалював портрет Доріана ?

  А. Безіл;

  Б. Боб;

  В. Бенджамен.

 

11. Хто з письменників позитивно оцінив діяльність О. Уайльда- журналіс

       та?

       А. Е.По;

       Б. Ш.Бодлер;

       В. Б.Шоу.

 

12. Оскар Уайльд був представником :

      А. англійського романтизму;

      Б. англійського символізму;

      В. англійського раннього модернізму.     

 

 

 

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
4696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку