Урок 1
«Наш край часів козацької України»
МЕТА
Відтворити у пам'яті учнів поняття « козак» , «гетьман», «Січ» , «клейноди»
Розкрити зміст діяльності козацтва в Україні і на Глухівщині
Показати приклади життя козаків у селі Білокопитове та Студенок Глухівського району Сумської області
Розвивати вміння висловлювати власну думку з проблемних питань
Розвивати вміння отримувати інформацію з логічно-опорних схем, усних та письмових ,речових історичних джерел; вміння використовувати отриману інформацію для розв'язання поставлених вчителем питань;
Розвивати навички роботи в малих групах
Виховувати розуміння потрібності знання минулого України для життя незалежної української держави
Виховувати повагу до культурної спадщини України
Урок 2
«Історія нашого краю в аспекті вивчення допоміжними історичними науками»
МЕТА
Відтворити у пам'яті учнів поняття «історія » , «археологія», «історичні джерела»
Розкрити зміст вивчення і поняття «топоніміка» на прикладі історії рідного села
Розвивати вміння висловлювати власну думку з обговорюваних питань
Розвивати вміння працювати з додатковими історичними джерелами ,а саме з фото джерелами та відео джерелами
Розвивати вміння отримувати інформацію з усних та письмових ,речових історичних джерел; вміння використовувати отриману інформацію для розв'язання поставлених вчителем питань;
Вдосконалювати вміння володіти інноваційними технологіями , користуватися мережею Інтернет
Розвивати навички роботи з інтерактивними методами навчання
Розвивати творчі здібності
Виховувати розуміння потрібності знання минулого України для життя незалежної української держави
Виховувати повагу до культурної спадщини України та свого рідного краю
Урок 3
«Наш край у ХІХ-ХХ столітті»
МЕТА
Відтворити у пам'яті учнів поняття «комунізм » , «лікнеп», «СРСР», «колгосп»
Розкрити зміст вивчення і поняття «промисловий переворот» на прикладі історії рідного села
Описати розвиток села Білокопитове Глухівського району Сумської області у ХІХ-ХХ століття
Розвивати вміння висловлювати власну думку з обговорюваних питань
Розвивати вміння працювати з додатковими історичними джерелами ,а саме з фото джерелами та відео джерелами
Розвивати вміння отримувати інформацію з усних та письмових ,речових історичних джерел; вміння використовувати отриману інформацію для розв'язання поставлених вчителем питань;
Вдосконалювати вміння володіти інноваційними технологіями , користуватися мережею Інтернет
Розвивати навички роботи з інтерактивними методами навчання
Розвивати творчі здібності
Розвивати вміння роботи з комп'ютером ,з програмою Microsoft PowerPoint
Виховувати розуміння потрібності знання минулого України для життя незалежної української держави
Виховувати повагу до культурної спадщини України та свого рідного краю
Виховувати інтерес до історичного минулого рідного краю
Урок 4
«Наш край у ХХІ столітті»
МЕТА
Відтворити у пам'яті учнів поняття « незалежність» , «сільська рада»
Розкрити зміст діяльності населення Білокопитівської сільської ради після розпаду Союзу Радянських Соціалістичних Республік і донині
Показати приклади життя «керуючої еліти » ,а саме духовенства ,держслужбовців, медиків,вчителів у селі Білокопитове та Студенок Глухівського району Сумської області
Розвивати вміння висловлювати власну думку з проблемних питань
Розвивати вміння працювати з додатковими історичними джерелами
Розвивати вміння отримувати інформацію з логічно-опорних схем, усних та письмових ,речових історичних джерел; вміння використовувати отриману інформацію для розв'язання поставлених вчителем питань;
Розвивати навички роботи на нестандартних уроках
Виховувати розуміння потрібності знання минулого України для життя незалежної української держави
Виховувати повагу до культурної спадщини України та свого краю ,до матеріальних цінностей свого села
Виховувати повагу до старшого покоління ,почуття людяності
Урок 1
«Наш край часів козацької України»
МЕТА
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
ОБЛАДНАННЯ
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ
ТИП УРОКУ Комбінований
План
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІУ. Вивчення нового матеріалу
У. Первинне закріплення знань
УІ. Підбиття підсумків уроку
УІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація уроку
Вчитель : На цьому уроці ми узагальнимо вивчені знання з теми «Україна козацька ». Ви вже знайомі з початковою історією Глухівщини . Сьогодні ми з вами дізнаємося про новий етап розвитку нашого рідного краю – часів козацтва. Тема буде цікавою,адже козаки заснували одне із своїх поселень не лише в Глухівському районі ,а й саме на територіях Білокопитівської та Студенецької сільських рад.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Робота із завданнями на картках.
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Перегляд мультимедійної презентації «Заснування села Студенок » (Додаток 6) .
Метод «Снігова куля»
Метод «Листочок»
Вчитель : Почався процес закріпачення селян в Російській імперії. До відома цариці Катерини ІІ було доведено ,що на території сучасних Білокопитівської та Студенецької сільської рад проживають вільні козаки. Цариця наказала віддати козацьку вольницю поміщику Ромадановському.
Метод «Мікрофон»
Робота в малих групах :
Вчитель : Козаки не сприйняли появу пана. Але Ромадановський був хитрим дипломатом – запросивши до гостини старосту козаків Ляшка Кирила ,він напоїв його оковитою і примусив віддати вольну грамоту,що підтверджувала свободу козаків Студенка. Розлючені селяни спалили панську господу. Пізніше Ромадановський намагався примиритися з селянами ,навіть побудував для них церкву. Пізніше поміщик поїхав на прийом до цариці у Петербург ,але так і не повернувся. Його дружина і троє дітей залишилися жити у с. Студенок. В с. Білокопитове стали панувати пани Рябченки ,а пізніше – пани Беки.
Метод «Чистий лист»
Напишіть ,що найбільше вас вразило у розповіді вчителя. Чому ?
У. Первинне закріплення знань
УІ. Підбиття підсумків уроку
Перегляд відеоролику «Козаки » (Додаток 7)
УІІ. Домашнє завдання
Урок 2
«Історія нашого краю в аспекті вивчення допоміжними історичними науками»
МЕТА
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
ОБЛАДНАННЯ
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ
ТИП УРОКУ
Викладення нового матеріалу
Випереджуюче завдання
В мережі Інтернет знайти приклади лицарських гербів. На їх основі намалювати власний герб
План
І. Організація початку уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
IV. Закріплення нових знань
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація уроку
Вчитель : Отож ,ми звершуємо вивчення 1 теми Вступу до історії України. Багато нового та цікавого ви вже дізналися. Нині наш урок буде не зовсім стандартним – ми будемо і малювати ,і переглядати відео , в той час розмірковуючи про дуже серйозні речі! Темою нашого вивчення стане нині «Історія нашого краю в аспекті вивчення допоміжними історичними науками» .
Тож давайте почнемо наш урок з інтерактивної вправи «Я знаю –я дізнаюся»
МЕТОД «ЛАНЦЮЖОК»
Учні по черзі називають, що їм запам’яталося з минулих уроків і що нового вони хочуть дізнатися сьогодні.
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель : Вже не раз і не два ви в’їзджали і виїзджали з нашого села. І завжди на вашій дорозі поставала топоніміка. Коли ви йшли купатися на річку ,вона була поруч. Коли писали листа , без неї не обходилося. Давайте згадаємо ,що вивчає топоніміка.
Метод «Мікрофон» . Учні дають відповідь на питання. ТОПОНІМІКА – НАУКА,ЩО ВИВЧАЄ ГЕОГРАФІЧНІ НАЗВИ
Обговорення
Робота з фото джерелами на картках. Учням пропонуються картки із зображеними топонімічними назвами. Задача – пояснити їх походження.
Картка 1
Картка 2
Виступи учнів із відповідями .
Вчитель : Багато назв незалежної України розповідають про її минуле,а саме про радянські часи. Ми з вами ще не вивчали історію Радянського Союзу, але повнолітні громадяни України в своїй більшості вважають ,що такі назви недоречні. На підтвердження моїх слів давайте переглянемо відеоролик.
(Додаток 8. Відеоролик «Декомунізація в Україні»)
Обговорення
Метод «Листочок»
Напишіть ваші варіанти для перейменування вулиць нашого села – Радянської та Колгоспної.
Самостійна робота. Аналізування карти
Вчитель підбиває підсумки завдання.
Вчитель : отож, ми дізналися,які етнонімічні назви присутні в історії людства. Але ж і наше село – невід’ємна частина цієї історії.
Чи зустрічаються в нашому селі етнонімічні назви?
Учні складають схему «Як ми себе називаємо»
Білокопитівці хохли
Студенчани кулемети ,галеки
Катеринівці кацапи.
Обговорення :
Метод «Логічні пари»
Учням пропонується зв’язати логічну пару «Лицар – геральдика.»
Перевірка випереджуючого завдання.
Вчитель : Спробуйте пояснити значення поданих гербів
ТВОРЧА ХВИЛИНКА
Використовуючи ваші знання про геральдику, намалюйте герб вашого села. Відобразіть у ньому :
Презентація малюнків
Сфрагістика - наука,що вивчає печатки .
Вчитель : оскільки в нашому селі лицарі не проживали ,та і королівської резиденції не було ,то пропоную вам трохи пофантазувати . уявімо себе лицарями і прекрасними дамами ,що пишуть листа кращому другові. Лист не відправляють без конвертів, а щоб його ніхто ,крім адресата ,не відкрив ,мусимо виготовити печатку. Отож,нам знадобиться клей,листок кольорового паперу, нитка і пластилін.
ТВОРЧА ХВИЛИНКА.
Діти виготовляють печатки ,враховуючи при цьому :
УІ. Підбиття підсумків уроку
Вчитель : Сьогодні наш урок пролетів непомітно. Що ж вам запам’яталося нині?
МЕТОД «СНІГОВИК» учні відповідають на питання, з кожною відповіддю додаючи щось нове.
УІІ. Домашнє завдання
Урок 3
«Наш край у ХІХ-ХХ столітті»
МЕТА
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
ОБЛАДНАННЯ
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ
ТИП УРОКУ
Урок формування нових знань і вмінь ( з використанням проектних технологій)
Випереджуюче завдання
Підготувати в програмі Microsoft PowerPoint презентації про історію рідного краю , а саме :
А) «Історія Заруцького вапнякового завода»
Б) «Ветеран живе поруч»
міжпредметний зв’язок
З інформатикою
План
І. Організація початку уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ.Cприйняття і усвідомлення нового матеріалу
IV.Осмислення знань. Узагальнення і систематизація знань
V.Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація уроку
Вчитель : Вже не перший урок ми збираємося з вами разом. І вже не перший урок ми вивчаємо історію нашої Батьківщини. Останнім часом ми розглядали розвиток України і ХІХ-ХХ столітті. Які саме поняття ви згадуєте з вивченої теми ?
Учням пропонуються листочки і фломастери ,на яких потрібно зобразити розвиток нашого села в майбутньому . завдання передбачає ведення дискусії, що є основою методу кейс – стаді
ІІІ.Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
Вчитель : Наш урок нині буде побудований незвичним для вас чином ,адже я майже не буду вам розповідати усіляких цікавинок ,а більше буду контролювати вашу самостійну роботу.
Працювати ми будемо за наступним планом :
Наша робота буде побудована наступним чином – всі ви отримали попереднє завдання ,всі ви вправно попрацювали на уроках інформатики. Тож на кожному етапі уроку ми разом будемо ознайомлюватися з результатом вашої роботи.
Вчитель : Перед вами – фото пам’ятника революціонеру
В.О. Циганку в сусідньому з нами с. Студенок . Ви пам’ятаєте про причини і початок революції 1917-1918 року в Російській імперії. У 1917 році через село Студенок і Білокопитове проходив загін Циганка. У 1017 році в нашому селі було 43 двори і трикласна школа ,а земля належала поміщику Дергуну. В селі Білокопитове швидко підтримали революційні ідеї – у 1923 році було утворено комітет незаможних селян на чолі з Ткаченко Степаном та Рибальченко Пилипом. З 1935 році у нові1 7-річній школі навчалися всі діти села.
Метод «Чиста дошка » Які ,на вашу думку ,наслідки для села принесла революція? Виділіть позитивні і негативні наслідки.
Перевірка випереджувального завдання
Перегляд презентації «Ветеран живе поруч»
ОБГОВОРЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЇ (Додаток 3)
Метод «Мікрофон» Задайте по 1 питанню до опрацьованого вами матеріалу. Дайте на них колективну відповідь
Вчитель підсумовує етап уроку : На пам’ятній стелі пам’ятника в селі Білокопитове викарбовано 59 прізвищ наших односельчан . ці люди – наші герої. Але брали участь у війні не лише ці 59 людей. Пропоную вам ознайомитися з списком учасників Другої світової війни в с. Білокопитове (Додаток 9)
Робота з мультимедійною презентацією (Додаток 10). Паралельно з переглядом презентації учні обговорюють побачене.
Перевірка випереджуючого завдання . Перегляд мультимедійної презентації «Історія Заруцького вапнового завода» (Додаток 11) . Паралельно з переглядом презентації учні обговорюють побачене.
У. Осмислення знань. Узагальнення і систематизація знань
Перегляд відеофільму «Стежками Глухівщини» (Додаток 12)
УІ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання роботи учнів. Рекомендовано виставити дві оцінки – за підготовку випереджуючого завдання та за роботу учнів на уроці
УІІ. Домашнє завдання
Урок 4
«Наш край у ХХІ столітті»
МЕТА
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
ОБЛАДНАННЯ
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ
ТИП УРОКУ
Урок застосування знань ,навичок і вмінь (з використанням інноваційних методів навчання та проектних технологій)
План
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення нової теми ,мотивація уроку
ІІІ. Самостійне виконання учнями завдань під керівництвом вчителя
ІУ. Узагальнення набутих знань
УІ. Підбиття підсумків уроку
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація уроку
Вчитель : Що ж ,залишився за спиною курс « Вступ до історії України.» ви подорослішали і набули нових знань.
Вправа «Не знав ,та ще й забув». Учням надаються листочки ,на яких потрібно написати ,що найбільш запам’яталося з курсу історії України за навчальний рік.
Сьогодні наш передостанній урок. Поступово ми дізналися ,як жило і розвивалося наше рідне село впродовж усієї його історії. Сьогодні ж ми повинні поставити останню крапку – і проаналізувати розвиток Білокопитівської сільської ради часів незалежності.
ІІІ. Самостійне виконання учнями завдань під керівництвом вчителя
Вчитель : Наш урок буде складатися з декількох етапів . назви цих етапів написані на дошці. Протягом кожного етапу ми будемо переглядати відео та презентації , коментувати їх,малювати і фантазувати , обговорювати і дискутувати.
Згадай Наш привіт , село 10 відомих увага
район туристи очима нащадкам
нашими
Отож ,наш перший етап !
Згадай!!! Вчитель : Багато чого цікавого ми вже вивчили з вами.
Але чи добре ви все пам’ятаєте ? Це питання зацікавило і учнів старших класів. Тому вони підготували для вас відео - питання ,кожному особисто. Давайте переглянемо їх і відповімо. (Додаток 13)
Вчитель : Бачу , згадали все швидко. Тож можемо переходити до наступного етапу.
Наш район Всі знають свою поштову адресу? Всі? Нумо ,згадаємо!
Країна? Область? Район? Село? Історія нашого села неможлива без історії нашого Глухівського району. Давайте познайомимося з нею ,переглянувши відео «Історія Глухівського району» (Додаток 14)
Після перегляду – обговорення учнями побаченого у довільній формі.
Вчитель : Тепер, коли історія Глухівського району нам знайома, можемо приступити до розгляду історії нашого краю часів незалежності. Наш наступний етап
Привіт ,туристи! Вчитель : Наша країна – країна з необмеженими
туристичними ресурсами. Але ж і наше село має свої приманки для туристів - погляньте лишень скільки людей влітку відпочивають на нашому ставку ,або на вже відомий в Україні байкарський зліт «Північні землі. » А що б ви могли розповісти туристам ?
Вправа «Туристична карта» - учням дається папір формату А4 і фломастери і пропонується намалювати карту свого села і позначити на ній цікаві для туризму об’єкти.
Вчитель : Справилися на відмінно ,повісимо наші карти на дошку ! Рухаємося далі.
Село очима нашими Вчитель : Нещодавно ми з вами ходили на екскурсію
вулицями рідного села. І записали відео – пам’ятаєте ? В ньому ви розповідали, (а точніше, намагалися розповісти ), про село ,в якому мешкаєте. Сьогодні ми переглянемо з вами наш голлівудський блокбастер.(Додаток 15) .
Метод «Мікрофон» : Що ще б ви додали б про своє село?
Вчитель : Ми переходимо на етапу
Кожен з вас знає майже кожного іншого жителя
10 відомих свого села, адже ми всі народилися і виросли в
в ньому. А хто ж найбільше відомий ,зараз спробуємо з’ясувати.
Вправа «Вгадай,хто я» Учням пропонуються картки із фотографіями жителів Білокопитівської сільської ради. Завдання – підписати ім’я ,прізвище,посаду або вид діяльності.
Картка 1 – (зліва направо) – ветеран Синиця Іван Михайлович ,голова Білокопитівської сільської ради Милка Олександр Вікторович , аматори сцени Білокопитівського сільського клубу Тюльпа Ніна Василівна та Тутук Марія Олексіївна , директор Будівельнівського НВК Часницька Віра Миколаївна , директор Заруцького вапнового заводу Кузьмін В’ячеслав Олександрович.
Картка 2 – (зліва направо)- фельдшер Білокопитівського ФАПу Севрюк Ганна Валер’ївна , настоятель церкви Покрова Пресвятої Богородиці с. Білокопитове протоієрей Леонід Шумицький, ветеран Синиця Іван Михайлович, найстаріша жителька с. Будівельне Ларіонова Зінаїда Сергіївна з вчителем історії Будівельнівського НВК Івацко Оксаною Леонідівною , майстриня Тутук Марія Олексіївна.
Картка 1
Картка 2
Вчитель : Наших жителів знають і в Глухівському районі. Підтвердження тому публікації про них в районній газеті «Глухівщина»
(Більше - моє хобі у портфоліо власних досягнень) , а також на сайті газети за посиланнями наші в газеті , ми відомі , про нас пишуть.
Увага нащадкам! Вчитель : Тепер ,коли ми ознайомилися з розвитком нашого
села у сучасності , пропоную вам записати відео – звертання до наших нащадків, що теж житимуть тут. Для цього в мене є нехитрий пристрій – телефон з відеокамерою ,а у вас 3 хвилини, щоб подумати, що саме ви будете казати. Для прикладу – відео-звертання п’ятикласника нашої школи минулого року Севрюка Андрія. (Додаток 16)
ІУ. Узагальнення набутих знань
Метод «Риб’ячий скелет» Учням пропонується карта з намальованим риб’ячим скелетом. Завдання – написати ,що найбільше запам’яталося з уроку. Скільки кісточок на скелеті – стільки ж ваших записів. Аналізування виконаного завдання
УІ. Підбиття підсумків уроку
Вчитель : Сьогодні ми всі плідно попрацювали. Пропоную вам самостійно оцінити роботу однокласників у 12-бальній системі. Для цього використаємо метод афінського голосування, правда,замість черепків у нас будуть листочки з іменами.
Метод «Остракізм» . Учням роздаються листочки з іменами однокласників . Потрібно написати бал , яким оцінюється робота учня. За результатами голосування вчитель підбиває підсумки і ставить загальний бал.