Уроки для стійкого розвитку. 3 клас. Тема 3.

Про матеріал
Робота містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» (Тема 3) У роботі дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів. Рекомендовано учителям початкових класів.
Перегляд файлу

Похожее изображениеВідділ освіти,молоді  та спорту Красилівської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Красилів, 2019

 

 

 

Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета 3 клас. /(Конспекти уроків) — Красилів, 2019. — 85 ст.

Посібник містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог  навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета»

У посібнику дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів.

Рекомендовано учителям початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

Упорядники: Дзюмка О.В., Ткачук Л.В. – вчителі початкових класів Красилівької ЗОШ І-ІІІ ст. ім. П.Кізюна

 

 

 

 

 

 

 

                                               

                                                           Передмова

Освіта для стійкого розвитку має заохочувати

формування у людей усвідомлення особистої і

 колективної відповідальності й відтак

 зміни у поведінці, а вони необхідні

 

Даний посібник призначений вчителям початкової школи, які викладають у 3 класі курс за вибором «Моя щаслива планета. Уроки для стійкого розвитку», який є частиною системи навчальних курсів та позакласних занять, які запроваджують заклади загальної середньої освіти з метою формування у дітей, батьків та вчителів навичок стійкого (сталого) стилю життя.

Ідучи в ногу зі світовим співтовариством Україна задекларувала власну  орієнтацію на стратегію сталого розвитку, що потребує нових педагогічних моделей, нової педагогічної культури та мислення, нового педагогічного змісту. Пропонований навчальний курс «Уроки для розвитку» розроблений завдяки успішній співпраці української громадської організації «Вчителі за демократію та партнерство» та акредитованій при ООН організації «Глобальний план дій» (Швеція) реалізує регіональну стратегію освіти в інтересах стійкого розвитку на засадах педагогіки empowerment (надання людині сили і натхнення до дії). Впровадження курсу «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» спрямований на засвоєння учнями знань про стійкий розвиток та шляхи його досягнення для свідомого вибору способу власного життя; усвідомлення учнями необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища та життя суспільства; організації дій учнів і вироблення моделей поведінки, що відповідають потребам стійкого розвитку; формування у них ставлення до проблем стійкого розвитку як особистісно важливих, пов'язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямі. Сталий розвиток має розглядатися як універсальний та необхідний елемент повсякденного життя, тому його складові слід включати до всіх предметів і навчальних дисциплін.

На відміну від чинних шкільних курсів, що розглядають проблеми навколишнього середовища  і надають лише теоретичні знання, навчальний курс «Уроки для стійкого розвитку» дає змогу учням пов’язувати теми, що розглядаються, з концепцією стійкого розвитку, їхніми власними уявленнями щодо майбутнього і вибором власного стилю життя. Проблеми, пов’язані з кожною досліджуваною темою, висвітлюються на місцевих матеріалах, опрацьовуються учнями на практиці індивідуально, обов’язково обговорюються в малій групі (екокоманді) та класі. Робота над темою завершується прийняттям кожним учнем самостійного рішення щодо власного способу життя.

Розроблені уроки спрямовані вдосконалити навчальні та розвинути креативні здібності молодших школярів з різним рівнем навчальних можливостей через вирішення різнорівневих та творчих завдань. Теоретичні знання впроваджено в практику роботи, спираючись на інноваційні педагогічні технології навчання та виховання, індивідуальні та вікові особливості учнів, а також сформовані основні ключові компетентності.

У посібнику подано матеріали, які можна використовувати під час проведення уроків для сталого розвитку, природознавства та виховних годин.

Матеріали підготували члени методичного об’єднання вчителів початкових класів Красилівської ЗОШ І-ІІІ ст. №4ім П Кізюна Дзюмка О.В, Ткачук Л.В., Снігур В.Д., РудськаН.О., Кухарська М.Т, Яков’юк А.В.

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "вода" 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема Чому варто берегти воду?

Мета: привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – водні ресурси планети, знайти шляхи подолання проблеми людства пов’язані з водою; вчити дітей досліджувати витрати води у власній родині, планувати та реалізовувати дії заощадження води у повсякденному житті; висловлювати своє ставлення до питань збереження води; спонукати учнів брати участь у заходах щодо охорони природи навколишнього середовища; розвивати вміння працювати парами та групами.

Обладнання:  плакат з правилами роботи, таблиця для аудиту, підручник

Епіграф (на дошці )

Крапелька води – дивовижний скарб,

                                                              Крапелька води- таїна…

А.Литвин

Хід зустрічі

І. Вступна частина

1. Хвилинка – привітання

Добрий день,

Джерельце,криничко,

Чистая водичко.

Ми тебе нап’ємось,

Сили наберемось.

За парти сідаємо,

Працювати починаємо.

2. Створення ситуації успіху

Діти, підніміть долоньки рук. Заплющіть очі і думайте про щось хороше.

Ви віддаєте тепло своїх долонь і вбираєте добро всіх присутніх, адже ви відчуваєте, як лине тепло до ваших рук. А тепер візьміться за руки і зігрійте ним тих, хто поруч з вами, посміхніться один одному, побажайте успіху.

А щоб успіх мати, треба добре працювати

 

Ми будемо

Урок буде

Уважні

Цікавий

Активні

Жвавий

Спостережливі

Веселий

 

 

                               Пояснювати                          Виконувати

 

 

На цьому уроці ми будемо

Досліджувати                                                                          Проектувати

             Аналізувати                    Розповідати                        Визначати

 

 

 

 

3.Поділ на групи

Діти стають у коло і говорять по черзі : «Сніжинка, «Росинка», «Крижинка» (Так відбувається поділ на групи)

4. Правила роботи в групах

Висловлюватись по черзі.

Поважати думку один одного.

Допомагати один одному

Правило піднятої руки.

Говорити коротко, за темою.

Намагатися дійти згоди.

5. Мотивація навчальної діяльності

 

А)Завдання від Домовичка

Сьогодні до нас на урок завітав наш Домовичок і пропонує вам відгадати зашифроване слово і дізнатися про що йтиме мова у притчі, якою ми розпочнемо наш урок.

 

Шифр:0164

о

с

р

а

л

д

Ж

к

є

в

1

2

3

4

5

6

7

8

9

0

 

Б) Опрацювання притчі про воду

В одній пустельній долині розташувалося село. Це був маленький оазис з невеликим джерелом. І само собою, що вода в цьому місці цінувалася вище за золото. Люди дорожили кожною краплею, приховували її від сонця, щоб вона не випаровувалася і використовували вкрай дбайливо.У цьому селищі побував мандрівник, який, погостювавши там трохи, пішов далі.Йдучи по пустелі і розмірковуючи про тяжке життя в покинутому селі, він побачив розкішний палац. Подорожній увійшов всередину і природно був просто вражений оздобленням, буйним садом з фонтанами та озерами. Це був неймовірний контраст, порівняно з тим, що він бачив у селі. І тоді він запитав господиню палацу:

- Скажіть, Велика Господине, адже у вас неймовірна кількість води?

- Так, подорожній. Саме так. 

- У вашій землі є фонтани, озера,водоспади і цілі ангари, заповнені живлющою прісною водою?

- Ти маєш рацію. Навіщо ти питаєш про це? - уточнила Господиня.

- Все дуже просто. Ви володієте таким незліченним багатством, а по сусідству живуть люди, у яких води практично нема. Вони бідують і бережуть кожну краплю.Цінують воду, вище золота і дорогоцінних каменів. Чому ви не поділитеся з ними своїми джерелами? Чому не обдаруєте їх водою? Адже ви не станете біднішими і не розоритеся. Але ви зможете врятувати безліч життів!

Господиня помовчала мить. А потім відповіла:

- Знаєш, подорожній, що буде якщо я подарую цим людям воду? - посміхнулася вона, - Спочатку вони не будуть пам'ятати себе від щастя. Вони будуть дякувати мені. Піднесуть донебес і оголосять дочкою богів. Вдруге - сприймуть подарунок, як належне. А потім перестануть цінувати воду і витрачатимуть її бездумно.

 

ІІ Основна частина

  1.          Повідомлення теми уроку
  •              А тепер нам залишилось визначити тему уроку. Хто здогадався, про що йтиметься?
  •              Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про воду, а також чому потрібно економити воду.
  1.          Вправа «Хвилинка – цікавинка»

Вода – основа всього живого. Без неї все гине. Без води людина не

проживе й п’яти днів. Без води не було б життя на Землі.

Вода забезпечує сприятливі умови для життя рослин, тварин та людини на Землі. Вона міститься не лише в різноманітних водоймах, а також у повітрі та під землею.

Усі живі істоти складаються з різних речовин. Але води в них – найбільше.

3.    Робота над темою уроку

  - А зараз  наш Домовичок пропонує вам переглянути мультфільм.

«Чому зникла вода?».

4. Мозковий штурм

- Чому варто берегти воду?

  5.  Робота в парах. 

Підручник «Моя щаслива планета» сторінки 15 – 16

Ознайомлення із вступним текстом підручника

Фізкультхвилинка

6.Читання  учнями «Ланцюжком»  тексту  «Вода – джерело життя»

 (с. 16 – 17)

7. Дослідницька робота в групах

  -  Послухавши розповідь Домовичка дослідіть, що ви знаєте про воду і складіть таблицю. Поясніть свій вибір.

     Виступи доповідачів.

   Робота з малюнками.

  •              Розгляньте ситуації, представлені на малюнках, та запропонуйте, як у подібних випадках можна розумно використовувати воду.

    Фізкультхвилинка (музична)

 

8.Усвідомлення й закріплення нового матеріалу

 

Робота з народними висловами.

  •              Поєднайте частини народних висловів. Поясніть їх значення.

 

Не брудни криниці,                               доки не зникне вода.

Де кінчається вода,                               бо схочеш водиці.

Не знаємо, яка цінна вода,                 там не буде й життя.

ІІІ. Підсумкова частина

  1.          Рольова гра «Я-журналіст»
  •              Уявіть себе журналістом. Візьміть інтерв’ю у однокласника. Поцікавтесь, що нового він дізнався на уроці про воду.

а) Діти пояснюють, я проблема збереження води пов’язана із майбутнім людства й усього живого на планеті.

б) З’ясувати, як дітям працювалось у групі, що їм здалось найбільш важливим і цікавим.

2.     Домашнє завдання

Запропонувати учням переказати батькам удома одержану на уроці інформацію,показати заповнену форму само оцінювання, з’ясувати, чи багато води використовують їхні  родини, і записати у зошит результати вимірювань. Для цього вони мають ознайомитись з інструкцією, поданою в посібнику у тексті домашнього завдання. Під час виконання завдання вони можуть звернутись по допомогу до дорослих членів родини.

 

Аудит

Місце у домашньому господарстві, де використовується вода

Для чого використовується вода

Кількість води, витраченої протягом доби

Кран над раковиною у ванній кімнаті

 

 

Душ у ванній

 

 

Кран над ванною

 

 

Пральна машина (якщо має окремий вихід)

 

 

Краннад раковиною на кухні

 

 

Посудомийна машина

 

 

Всього в середньому літрів на добу

 

 

Зустріч друга. Як планеті залишитися блакитною.

 

Мета: ознайомити дітей із проблемами людства XXI сторіччя; продовжити формувати знання учнів про воду як основу життя та її цінність;узагальнити знання дітей про шляхи  і заходи щодо збереження води; мотивувати учнів економно користуватися водою; закріпити правила поведінки в природі;вчити приймати та відстоювати рішення у дискусійних питаннях; формувати вміння працювати у групі; розвивати критичне мислення; допомогти усвідомити, що кожна людина несе персональну відповідальність за майбутнє; розвивати вміння вболівати за навколишній світ; виховувати любов та повагу до природи, шанобливе ставлення до планети Земля.

                              Хід зустрічі

 І. Вступна частина

1.  Організація класу

Продзвенів дзвінок, розпочинається урок.

Урок стійкого розвитку – він називається.

На уроці багато дізнаємось,

Воду економити привчаємось.

 - Діти, чи всі ви готові до уроку? Молодці! А якими ви б хотіли бути протягом уроку?

У – уважними

Р – розумними

О – організованими

К - кмітливими

  1.          Актуалізація опорних знань

А) Робота над віршем

 

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

тоді земля у цвіті.

Не треба вибухів війни,

Живи жива водице,

Для праці хай ростуть сини,

     І жито колоситься.

                           Любов Забашта

 

б) Складання асоціативного куща

 

 

 

Життя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Основна частина

1.Опрацювання оповідання В. Сухомлинського

Оповідання Не забувай про джерело, Василь Сухомлинський. На малюнку Сільський ставок. Автор Микола Кошиль.НЕ ЗАБУВАЙ ПРО ДЖЕРЕЛО

Учитель питає: «Бачите, діти, ось цей спалений сонцем пустир у долині?»— Бачимо, — відповідають діти.— Тож послухайте бувальщину. Ось тут, на місці цього пустиря, багато років тому був глибокий ставок, аж до села, що розкинулось ген під горою. Можна було випливти човном на середину й веслувати аж до он тих дубів, їх тоді там багато було, а тепер три лишилося, та й ті всихають... На березі верби росли. У лісі водились білки.То старовинне козацьке село. Викопали тут ставок запорожці після битви під Жовтими Водами. І поселились на його березі. Та стали помічати, що ставок мулом заносить. Зійшлися селяни на раду й ухвалили: кожен, хто скупався в ставку, мусить набрати відро мулу й винести аж туди, за балку, й висипати в поле.Люди й дотримувались цієї ухвали. Над ставом, на вербових кілках, висіли дерев’яні відра. Для дорослих чоловіків — великі, для жінок, підлітків — менші, для дітей — маленькі. Тільки той, що був у матері на руках, не віддячував працею за радість і задоволення.Ставок ставав чистіший і глибший. Та ось хтозна-звідки приїхала в село сім’я — батько, мати, четверо синів і дві дочки. Усіх їх прозвали Неприкаяними. Поселились вони на околиці, недалеко від ставка. І дорослі й діти з весни до осені купалися в ставку, а за відра й не брались.Спочатку люди якось не звертали на те уваги. А потім стали помічати, що чимало підлітків так само роблять: купаються, а мулу не виносять.Старі люди бралися повчати молодь: «Що ж ви робите?»А підлітки їм:— Раз Неприкаяним можна, то й нам не гріх...Лихий призвід — людям заохота. Багато підлітків, а потім і дорослих стали приходити купатися після смеркання, щоб ніхто не бачив...Старі хитали головами, та вдіяти нічого не могли. Дерев’яні відра, що висіли на вербових кілках, розсохлись, розсипались, а потім зникли.Старий звичай забули.Кожному думалось: «На мій вік вистачить». Та ставок мілів, перетворювався на болото, заростав бур’яном. Настав час, коли вода тут затримувалась тільки весною. А потім і того не стало. І ставок щез. Тільки спогад про нього зберігся. Подумайте над цією бувальщиною, діти. Напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає.

2. Встановлення зв’язку між причиною і наслідком

- Скажіть, будь ласка, що сталося зі ставком?

- У наслідок чого ставок висох? (у наслідок безвідповідального ставлення людей до природи)

- Зачитайте, в яких словах виражена головна думка твору? (Напившись води, не забувай про джерело, з якого вона витікає)

- Який висновок для себе ви зробили, прочитавши це оповідання?

- Як ви вважаєте, чому Василь Олександрович написав це оповідання? (Хотів звернути увагу людей на проблему знищення водойм)

- До чого закликає нас автор? (Берегти водойми)

- Чи є проблеми з водою в нашій країні? У місті?

3.Демонстрація відеослайдів із зображенням засмічених водойм

 - Пропоную переглянути фотографії. Які почуття у вас викликало зображене? (сум, стурбованість, страх, гнів)

- Чому?

4. Вправа «Знайомство»

1 група: «Вода» Для поливу використовуй дощову воду.

2 група: «Струмок» Цінуй воду. 

3 група: «Річка»  Заощаджуючи воду, заощаджуй кошти своєї родини.

4 група: «Озеро» Дбай, щоб вода не виливалась даремно.

5. Повторення правил роботи в групі

Висловлюйся по черзі .

Поважай думку один одного.

Допомагайте один одному.

Правило піднятої руки.

Працюйте на спільну мету.

6. Перевірка домашнього завдання

Аудит

- Назвіть кількість джерел водопостачання у домашньому господарстві.

- Скільки води в середньому витрачається протягом доби?

-  Скільки води споживає за добу вся родина?

7.Мотивація навчальної діяльності

- Діти, зробивши підрахунок витраченої води, чи треба нам вчитися економити витрати води?

8. Вправа «Передбачення»

-Чи здогадались ви, про йтиметься на нашому уроці?

- Чого вас навчить цей урок?

4. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні ви дізнаєтесь, як потрібно заощаджувати воду.

5. Робота над темою уроку

1. Повідомлення вчителя

- Уявіть ситуацію. Ваш знайомий готується мити машину зі шлангу на подвір’ї дому. Що у цій ситуації можна йому запропонувати, щоб сприяти збереженню води?

А) запропоную свою допомогу.

Б) запропоную скористатися відром з водою і губкою.

В) пораджу поїхати до автомийки.

Г) не буду втручатися, оскільки це не моя справа.

Д) запропоную...

2.  Робота в парі

Розкажіть один одному .

Як ти міг би скоротити витрати води в своїй родині?

3.Фізкультхвилинка  ( музична)

4.Робота в групі

1 група – вода для зубної щітки.

2 група – тоненька цівка.

3 група – миска для миття посуду

4 група – ощадливий душ

5.Виступи доповідачів

6.Фізкультхвилинка(музична)

7.Усвідомлення й закріплення нового матеріалу

Робота над задачею.

Сім’я складається з п’яти осіб. Кожен чистить зуби, не закриваючи кран, двічі на день. У середньому чищення зубів триває 3 хвилини, за кожну з яких витрачається по 3 літри води.

Якщо під час чищення зубів закривати кран, то витрати води становитимуть не більше 1 літра.

Обчисліть :

Скільки води витрачає сім’я на чищення зубів, якщо кран залишається відкритим?

Скільки води витрачає сім’я , якщо кожен закриватиме кран?

Скільки води протягом дня зекономить сім’я лише під час чищення зубів?

Скільки води збережуть 100 сімей, якщо звикнуть економити воду під час чищення зубів?

  1.      Групова робота. Складання порад для дорослих та дітей.

ЩО Я МОЖУ ЗРОБИТИ, ЩОБ ЗБЕРЕГТИ ВОДУ?

Поради:

  1.          Мий свій велосипед чи машину батьків за допомогою води, налитої у відро, а не через шланг. Не мий транспорт біля ставка чи річки, щоб не забруднити воду бензином.
  2.          Намагайся бути охайним, не брудни одяг, тоді і прати його потрібно буде рідше.
  3.          Виключай воду при купанні, коли намилюєшся або чистиш зуби.
  4.          Стеж за тим, щоб усі крани були відремонтовані й закриті. «Закрути надійно кран, щоб не витік океан».
  5.          Коли ти відпочиваєш біля річки чи ставка, купаєшся або плаваєш на човні, не кидай у воду використані речі.
  6.          Збирай сміття з місця свого відпочинку.
  7.          Посади хоч одне деревце поблизу ставка чи річки.
  8.          Поливай квітники, грядки пізно ввечері. Випаровування води стане повільнішим і в грунті збережеться більше води.
  9.          Збирай дощову воду у якусь посудину, щоб потім використати для поливу.

ІІІ. Підсумкова частина

1.Тестування (сигнальними картками)

Вода - найбільш поширена речовина на Землі. (+)

Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, повітрі. (+)

Вода може бути лише в двох станах. (-)

Вода стає твердою при 0 °С. (+)

Життя на Землі можливе без води. (-)

Вода входить до складу всіх живих організмів. (+)

Водойми бувають природні і штучні.

 

  1.          Вправа «Мікрофон»
  •                Щоб економити воду треба….
  1.          Складання сенкану до слова вода

Вода.

Чиста, корисна.

Біжить, миє, напуває.

Дає життя живому.

Джерело

  1.          Хвилинка поезії

Схаменіться, добрі люди,

Собі шкоди не робіть,

Будьте друзями природи,

Довше будуть усі жити.

Моя вода, тебе люблю я!

Ти свята!

Шануєш ти людей і землю, й квіти.

Моя вода. Ти чудо!

Ти життя!

Тебе я буду берегти, завжди любити.

6. Домашнє завдання

Поділись удома отриманою інформацією і дотримуйся правил ощадливого використання води .  Дякую за увагу.

Зустріч третя.

Тема: Екскурсія. Ідемо  до водойми, до річки Случ.

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про воду, водойми та їхнє значення для людини; формувати в учнів розуміння того, що збереження й охорона водойм своєї місцевості – запорука  збереження й охорони вод на Землі, що стан водойм залежить від діяльності людей розширити і поглибити чуттєве пізнання проблеми; вчити дітей милуватися красою водойм та на цій основі виховувати естетичні почуття; виховувати  бережливе ставлення до води, раціональне її використання

Обладнання: чистий посуд для набирання води з водойми, зошит, олівець.

Хід екскурсії.

І. Вступна частина

1. Організаційний момент.

          Вода!  У тебе нема ані запаху, ані смаку, тебе неможливо описати, тобою насолоджуємося, не відаючи, що ти таке. Не кажи, що ти необхідна для життя, ти – сама життя. Ти – найбільше багатство у світі, але й найвибагливіше, ти – найчистіша у лоні Землі.

Антуан де Сент-Екзюпері.

- Як ви розумієте цей вислів? (Роздуми дітей).

2. Оголошення теми і мети екскурсії.

3. Підготовча робота.

а)   «Актуалізація опорних знань.

       Метод «Мікрофон».

- Яке водоймище розташоване у нашій місцевості?

- Це штучне чи природне водоймище?

- Які рослини  ростуть біля річки?

- Які тварини живуть у цій річці?

б) Асоціативний кущ

Р І Ч К А    → природне угрупування

                    → водяний потік

                    → вологолюбиві рослини

                    → прісна водойма

                    → домівка для тварин

                    → місце відпочинку  для людей

                                                                    

                                радість                       сміття

  1.          Стисла розповідь учителя про річку Случ. Звідки пішла назва річки.

Її загальна довжина становить — 451 км, а в межах Хмельницької області — 119км. Площа басейну — 5020 км2 . Вона має 982 притоки загальною протяжністю 1962 км, густоту річкової мережі — 0,60 км/км2 . Случ є найбільшою правою притокою Горині. Басейн цієї річки розташований майже в центрі Хмельницької області. Свої води Случ збирає на території Теофіпольського, Красилівського і Старокостянтинівського районів. Случ бере початок на схилах Верхньобузької височини поблизу с.Червоний Случ Теофіпольського району. Річка тече через Базалію, Малі Зозулинці, Моньки, Волицю, Кузьмин, Старокостянтинів, Сахнівці, Самчики, Старий Остропіль і Коржівку. Від витоку і до Кузьмина Случ має східний напрямок течії, а далі повертає на північний схід. Річка поблизу Старокостянтинова ніби врізається в кристалічні породи, тому долина дуже звужується, а береги стають доволі скелястими. Встановлено, що середня річна витрата води в Случі складає 7,24 м3 /с. У Случі верхня течія знаходиться на горбистій місцевості з абсолютними висотами до 320 м. Тут переважають такі форми рельєфу як балки, міжбалочні ували, що їх поділяють, переважно зі спадистими схилами, на яких досить інтенсивно проявляється площинна ерозія, а подекуди лінійна — яркова. Другою поширеною формою рельєфу є широкі заболочені заплави, на яких побудовано чимало ставів. Середня і нижня течії Случі в межах Хмельниччини пролягають рівнинною місцевістю, абсолютні висоти якої становлять до 270 м. Старокостянтинівська рівнина має терасову природу, бо формувалась значною мірою під впливом Случі. Про це свідчить наявність суглинисто-супіщаних відкладів алювіального типу під лесовими суглинками, розмитість неогенових відкладів. У живленні річки беруть участь дощові, снігові та підземні води. Найбільша частка все-таки припадає на дощові води — 50 відсотків річного стоку , підземне живлення — до 30, а снігове — трішки більше 20 відсотків. У давні часи місцевість у басейні Случі вкривали лучні степи, остепнені луки і болота по притоках цієї річки. Тепер вони повністю перетворені на поля. Тоді рослинність була представлена формаціями ковили волосистої, костриці сизої, типчака борознистого, осоки низької, бородача звичайного і сеслерії Гейфлерової. На сучасних схилах долини Случі ростуть горошок вузьколистий, люцерна серповидна, чина лучна, пирій повзучий, тонконіг лучний, костриця червона і кутник лучний. А на заплавних луках найбільш поширеними є осока, татарське зілля, рогоза, очерет, тимофіївка лучна, китник лучний, костриця лучна і червона, тонконіг лучний, мітлиця біла і куничник наземний. Вражає своїм різноманіттям іхтіофауна Случі. Тут водиться до 40 видів риб, серед яких найбільші популяції мають карась срібний і золотий, короп, лин, лящ, окунь, пічкур, плітка, сом, судак , товстолобик , амур білий, верховодка і в’юн. У важкодоступних місцях тримається дна вирезуб, білизна, білоглазка, марена, рибець і чехоня. Існує думка, що у часи Київської Русі з Чорного моря по Дніпру, Прип’яті, Горині та аж до Случі підіймалися осетрина чорноморська і білуга чорноморська, лосось чорноморський і осетер азово-чорноморський, севрюга чорноморська і стерлядь. У теплий період року у водах річки, на її берегах і заплаві можна побачити до 11 видів земноводних. Найчисленнішими є жаби ставкова, озерна, трав’яна і гостроморда, трапляються кумка червоночерева, ропухи зелена і сіра, часничниця і тритон звичайний. З 10 видів плазунів тут водяться вуж звичайний і мідянка, черепаха болотяна і ящірка прудка. Орнітофауна в басейні Случі нараховує більше 150 видів. Облюбували цю місцевість ссавці — кріт і хом’як, полівки водяна і звичайна, підковоніс малий, пацюк сірий, ондатра і норка, нічниці ставкова і водяна, миші маленька і польова, ласка і лисиця, кіт лісовий і заєць-русак, видра річкова і бобер річковий. Водні ресурси Случі використовуються для водопостачання, рибництва і відпочинку. У заплаві річки на території Старокостянтинівського району розташований «Воронковецький» гідрологічний заказник площею 60,4 га, створений у 1993 році. Вздовж річки, між селами Калинівка і Сергіївка, знаходиться комплексна пам’ятка природи «Левківська» площею 52 га, організована у 1995 році.

  1.          Ознайомлення з твором В. Сухомлинського

ПО ОДНОМУ КОВТКУ - НАЙСЛАБКІШИМ

Теплого червневого дня пішли діти до лісу. І сталося так, що тільки один Мишко взяв пляшку води, більше ніхто.

У лісі було жарко. Всім хотілося пити. Вчителька й каже:

— Треба берегти воду. Немає близько ні криниці, ні струмка. Будемо давати по одному ковтку — тільки найслабшим. А сильні й витримані потерплять.

Поставили пляшку з водою в траві під дубом. Довго ходили в лісі, шукали квітку, про яку розповіла вчителька.

У цієї квітки блакитні пелюстки, як весняне небо, а в середині — золота краплинка, мов роса, освітлена сонцем. Знайшли одну-однісіньку квітку, жаль було її зривати...

Зібралися на галявині, слухали казку вчительки, а потім кожен розповідав свою. Пити хотілось усе дужче, але хіба міг хто наважитись підійти до пляшки?

Адже подумають: "ось найслабкіший". Всі трималися, терпіли. Про воду ніхто не згадував.

Сонце схилилося над лісом. З яру повіяло прохолодою. Вже й додому пора. Всі рушили додому.

Мишко ніс пляшку води. Він запитав:

— Хто хоче пити?

Усі мовчали.

  1.          Бесіда за прочитаним твором.

 

6. Тестування  «Як я і мої рідні ставимось до використання води?»

 - Я перевіряю  усі крани в моїй оселі  чи не підтікають вони (так / ні)

 - У мене є план для того, щоб відремонтувати усі протікання (так / ні)

 - Я уникаю того, щоб залишати кран відкритим, коли умиваюся і чищу зуби (так / ні)

 - Коли мию посуд, я швидко полощу його (так / ні)

 - Коли я миюсь, я намагаюсь використати як найменше води (так / ні)

 - Коли я поливаю рослини чи город, я намагаюсь не використовувати воду задарма (так / ні)

- Якщо я беру воду з криниці або джерела я дбаю про його чистоту (так / ні)

 - Знаходячись біля річки або озера, я прагну зберегти воду чистою (так / ні)

7.   Проведення інструктажу з ТБ під час екскурсії.

ІІ. Основна частина

1. Об’єднання учнів класу в групи.

        I. група «Екологи».

            Завдання

1) Визначити забруднення води у річці.

2) Дослідити ознаки забруднення берега водоймища.

3) Запропонувати шляхи поліпшення екологічного стану водоймища.

II. група «Дослідники»

            Завдання

1) Де знаходиться водойма.

2) Як вона облаштована.

3) Хто і як нею користується.

4) Що знаходиться біля водойми.

III. група «Народознавці»

             Завдання

Пригадати народні звичаї, обряди, прислів’я, загадки пов’язані з водою.

  1.          Проведення екскурсії на місці.

IІІ. Підсумкова частина

1. Оформлення групами альбомів, зошитів спостережень та досліджень під час екскурсії, добирання малюнків, творів, оповідань, прислів’їв .

2. Виступ груп. Презентація виконаних досліджень.

3. Рефлексія.

- Яке значення мають водоймища?

- Чому вода має бути чистою?

- Чому на Землі зменшується кількості  чистої води?

● Організм людини складається на 2/3 із води.

● Дорослій людині потрібно споживати 2,5 л води в день.

● Людина не може прожити без води більше ніж 8 діб.

● За все життя людина споживає 50-60 т води.

● Вода необхідна тваринам і рослинам.

Висновок.  Вода необхідна на Землі для життя

4. Заповнення таблиці «Що забруднює водоймище» ( у зошит).

                                                               

             забруднюють воду         

                                                                 

5. Шляхи розв’язання проблеми ( на думку дітей)

● висаджувати рослини на берегах водоймищ;

● прибирати сміття;

● розчищати водоймище біля берегів;

● будувати очисні споруди тощо.

 - Чому важливо піклуватися про екологію Інгульця?

-   На  наступній зустрічі ви представите свої доробки у портфоліо.

Зустріч четверта

Навчальний проект «Вода – дорогоцінний дар планети»

Тема: Як залучити до дій інших.

Мета: формувати в учнів екологічну компетентність; розвивати самостійність, творчі здібності; залучити кожного учня до активного пізнавального творчого процесу; представити свою працю у вигляді презентації; взаємодіяти з іншими учасниками проекту; виховувати почуття взаємодопомоги один одному та бережливе ставлення до водних ресурсів.

Проблема проекту.

Які з’явились  нові думки та ідеї щодо збереження води? Що плануємо зробити для цього у майбутньому? Як оформити лист до дитячого  журналу «Пізнайко»? Як залучити до дій інших?.

Обладнання: посібник, зошит, олівець.

 

 

Хід зустрічі.

І. Вступна частина

  1.          Організаційний момент.

 Створення позитивного настрою під час зустрічі.

    Учитель.                           Усміхнися всім навколо:

                                               Небу, сонцю,квітам, людям.

                                               І тоді обов’язково

                                               День тобі веселим буде.

- Усміхніться одне одному і починаймо працювати. Для цього згадаємо закони зустрічі.

1) Не викрикувати.

2) Вести себе спокійно.

3) Бути терплячими.

4) Дати можливість висловити думку своїм однокласникам.

5) Поважати один одного.

3.  Ознайомлення з твором В. Сухомлинського

КАМІНЬ

    У лузі, під гіллястим дубом, багато років жила криниця. Вона давала людям воду. Під дубом біля криниці відпочивали подорожні.

    Одного разу до дуба прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Тож і подумав:

«А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю! Ото, мабуть, булькне дуже!». Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло дуже. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі. Камінь упав на дно і забив джерело. Вода перестала заповнювати криницю.

     Криниця засохла. Засохла трава навколо криниці, і дуб засох, бо підземні струмки потекли кудись в інше місце. На дубі перестав мостити гніздо соловейко. Він полетів на інший луг. Замовкла соловейкова пісня.

Сумно стало в лузі.

     Минуло багато років. Хлопчик став дідусем.  Одного разу він прийшов на те місце, де колись був зелений луг, стояв гіллястий дуб, співав соловейко, вабила студена криниця. Не стало ні лугу, ні дуба, ні соловейка, ні криниці. Довкола пісок, вітер здіймає хмару пилюки. “Де ж воно все поділося?” — подумав дідусь.

4.Робота з підручником (с. 29).

Прочитайте самостійно текст і подумайте, про що ви можете розповісти Домовичку.

5. Мотивація навчальної діяльності

А) Робота в групах.

     - А зараз ми об’єднаємось в групи. Які головні чинники здоров’я людини? (сонце, повітря, вода). (Учні по черзі називають ці слова і об’єднуються в групи).

I група – Сонце,  II – Повітря,  III – Вода.

1. Хто назве більше пісень у яких зустрічається слово «вода»?

2. Що ще можуть зробити кожен учень (ця) чи  для зменшення кількості  води, що витрачається?

3. Назвати ланцюжком речі, у складі яких є вода.

4. Пригадати приказки та прислів’я , де говориться про цінність води.

 5. Розкажіть один одному, які зміни відбулися у вашому способі життя та

      поведінці.

Доповідач потім розповість, які питання обговорювались під час роботи, які цікаві моменти траплялися, які зміни відбулися у поведінці членів групи.

6.Фізкультхвилинка.

7. Мозковий штурм.

- Чи з’явилися у вас нові думки, ідеї під час презентації результатів роботи в групі? Які саме?

- Що було найбільш складним під час  роботи вдома?

- Як ви долали труднощі?

III. Основна частина

1. Повідомлення теми і завдань зустрічі

- Сьогодні у нас незвичайний урок.

У світ досліджень, фантазій ми зробимо крок.

Це час міркувань, наполегливий час.

Цікаві завдання чекають на нас.

- Ви багато чого навчились, працюючи за темою. Сьогодні ми повинні порадитися і зробити власний проект «Вода – дорогоцінний дар планети». Його результати має бути реальний продукт.

- Це, наприклад, може бути лист до  дитячого  журналу із закликом дітей України дбайливо ставитись до води.

- У листі можна повідомити: чому  справа збереження води є важливою; що було цікавим під час роботи за цією темою; що корисне для інших було зроблено.

- Ви також можете виготовити  невеличкі листівки чи плакати, які  нагадували б  усім про цінність води і закликали до її збереження. Такі листівки і плакати можна розмістити в школі та вдома.

- Під час роботи над проектом скористайтеся поданим планом на с. 31.

2. Робота в групах ( с. 31).

    (На дошці питання)

- Обговорюючи проблему знайдіть відповіді на ці запитання.

- Як ви розумієте вислів: «Закрутити міцніше кран, щоб не витік океан»?

- Чому це важливо особисто для мене?

- Навіщо я буду працювати над проектом?

- Що я зможу зробити, щоб реалізувати ідею проекту?

- Як  я буду це робити?

- Що мені буде потрібно для роботи?

- Що я отримаю у результаті?

- Як залучити до дій інших?

ІІІ. Підсумкова частина.

1. Рефлексія.

- Тепер потрібно тільки втілити ваші задуми і підготувати презентацію результатів вашої роботи.

- Які з’явились нові думки та ідеї щодо збереження води? Що нового ви дізналися? Які зміни сталися у вашому способі життя та поведінці?

Зворотній зв'язок.

- Закінчіть речення: «Щоб залучити до дій інших  я зроблю…» 

    - Чи покращало це якість вашого життя?

                      Ти, друже, воду бережи,

                      Бо без води не зможеш ти.

                      Вода ж потрібна як людині,

                      Так і тварині, і рослині.

                      Вода – це скарб!

                      Вода – це  ти!

                      Тому її ти бережи!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Пометун О.І./ Освіта для стійкого розвитку: інтеграція у навчальний план школи//практика управління закладом. – 2009. – №9.

2. Пометун О.І./ Реалізація базових принципів освіти для стійкого розвитку на пострадянському просторі (на прикладі України)//Надихаємо надії. Інформаційний бюлетень. – 2008. - №1 (1).

3. Пометун О.І.,Онопрієнко О.В., Цимбалару А.Д. Моя щаслива планета: Уроки для стійкого розвитку: навч. посібник з курсу за вибором для учнів 3-4 класів, - К:Видавничий дім «Освіта», 2011.

4. Пометун О.І., Онопрієнко О.В., Цимбалару  А.Д/ Навчальна програма курсу за вибором для 3-4 класів. Загальноосвітніх закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета». 2011.

5. В гармонії з природою: Збірник еколого-натуралістичних заходів, шкільних свят/Хмельницький обл. інститут удосконалення вчителів – Хмельницький 1999.

6. Колонькова О./ Особливості екологічно доцільного самовиховання підлітків. Освітні коментарі. – 2011 №7-8-9.

7. Карамушка В.І. Вступ до практики стійкого розвитку. Навчальний посібник. УМОАПН України. – К.-Львів: Край, 2009.

8. Красоткіна Н.Г. Українське довкілля//. Розкажіть онуку. – 2008. - №5.

9. Янчук І. Проблема формування екологічного світогляду учнів//. Завуч. – 2003. - № 34.

-  Програми курсів за вибором для початкових класів. Варіативна складова Базового навчального плану. Книга 3/ Упор.: Г.Ф. Древаль, Л. Ф. Щербакова, А. В. Лотоцька. – Т.: Мандрівець, 2012.

Інтернет-ресурси:

- http://envk1.at.ua/

- https://uk.wikipedia.org/

- http://poradu.pp.ua/ 

- https://www.youtube.com/

-https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-elektriku-ukrayinskoyu-movoyu/ Довідник цікавих фактів

 

 

docx
Додав(-ла)
Дзюмка Оксана
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку