Уроки для стійкого розвитку. 3 клас. Тема 4.

Про матеріал
Робота містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» (Тема 4) У роботі дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів. Рекомендовано учителям початкових класів.
Перегляд файлу

Похожее изображениеВідділ освіти,молоді  та спорту Красилівської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Красилів, 2019

 

 

 

Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета 3 клас. /(Конспекти уроків) — Красилів, 2019. — 85 ст.

Посібник містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог  навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета»

У посібнику дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів.

Рекомендовано учителям початкових класів

 

 

 

 

 

 

 

Упорядники: Дзюмка О.В., Ткачук Л.В. – вчителі початкових класів Красилівької ЗОШ І-ІІІ ст. ім. П.Кізюна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

Освіта для стійкого розвитку має заохочувати

формування у людей усвідомлення особистої і

 колективної відповідальності й відтак

 зміни у поведінці, а вони необхідні

 

Даний посібник призначений вчителям початкової школи, які викладають у 3 класі курс за вибором «Моя щаслива планета. Уроки для стійкого розвитку», який є частиною системи навчальних курсів та позакласних занять, які запроваджують заклади загальної середньої освіти з метою формування у дітей, батьків та вчителів навичок стійкого (сталого) стилю життя.

Ідучи в ногу зі світовим співтовариством Україна задекларувала власну  орієнтацію на стратегію сталого розвитку, що потребує нових педагогічних моделей, нової педагогічної культури та мислення, нового педагогічного змісту. Пропонований навчальний курс «Уроки для розвитку» розроблений завдяки успішній співпраці української громадської організації «Вчителі за демократію та партнерство» та акредитованій при ООН організації «Глобальний план дій» (Швеція) реалізує регіональну стратегію освіти в інтересах стійкого розвитку на засадах педагогіки empowerment (надання людині сили і натхнення до дії). Впровадження курсу «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета» спрямований на засвоєння учнями знань про стійкий розвиток та шляхи його досягнення для свідомого вибору способу власного життя; усвідомлення учнями необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища та життя суспільства; організації дій учнів і вироблення моделей поведінки, що відповідають потребам стійкого розвитку; формування у них ставлення до проблем стійкого розвитку як особистісно важливих, пов'язаних із власною системою цінностей, а також бажання діяти у цьому напрямі. Сталий розвиток має розглядатися як універсальний та необхідний елемент повсякденного життя, тому його складові слід включати до всіх предметів і навчальних дисциплін.

На відміну від чинних шкільних курсів, що розглядають проблеми навколишнього середовища  і надають лише теоретичні знання, навчальний курс «Уроки для стійкого розвитку» дає змогу учням пов’язувати теми, що розглядаються, з концепцією стійкого розвитку, їхніми власними уявленнями щодо майбутнього і вибором власного стилю життя. Проблеми, пов’язані з кожною досліджуваною темою, висвітлюються на місцевих матеріалах, опрацьовуються учнями на практиці індивідуально, обов’язково обговорюються в малій групі (екокоманді) та класі. Робота над темою завершується прийняттям кожним учнем самостійного рішення щодо власного способу життя.

Розроблені уроки спрямовані вдосконалити навчальні та розвинути креативні здібності молодших школярів з різним рівнем навчальних можливостей через вирішення різнорівневих та творчих завдань. Теоретичні знання впроваджено в практику роботи, спираючись на інноваційні педагогічні технології навчання та виховання, індивідуальні та вікові особливості учнів, а також сформовані основні ключові компетентності.

У посібнику подано матеріали, які можна використовувати під час проведення уроків для сталого розвитку, природознавства та виховних годин.

Матеріали підготували члени методичного об’єднання вчителів початкових класів Красилівської ЗОШ І-ІІІ ст. №4ім П Кізюна Дзюмка О.В, Ткачук Л.В., Снігур В.Д., РудськаН.О., Кухарська М.Т, Яков’юк А.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зустріч перша.

Тема: Чиста планета чи великий смітник.

Мета: ознайомити учнів з проблемою забруднення навколишнього середовища пластиковими, паперовими і харчовими відходами; розвивати мислення, уяву; виховувати любов до природи.

Обладнання: посібники, зошити.

Хід зустрічі

І. Вступна частина

1. Організація класу

- Сміття – сучасна хвороба планети. Як людство бореться із побутовими відходами?

- На це запитання ми дамо відповідь, коли ознайомимось із текстом посібника.

2. Ознайомлення з текстом. Читання ланцюжком

3. Ознайомлення з притчею

   Одного разу на березі океану старий збирав морських зірочок, яких викинуло на пісок припливом, і кидав їх у воду. Це побачив хлопчик, який грався неподалік.

- Що ти робиш, дідусю? – запитав хлопчик.

- Допомагаю зірочкам вижити, - відповів старий.

- Адже ти можеш врятувати лише кілька десятків, а їх на березі океану гинуть тисячі? Яка різниця, скільки ти їх врятуєш?

- Є різниця саме для цієї, - і кинув зірочку, яку тримав у руці, в воду.

Запитання для учнів:

- Як ви думаєте, чого вчить нас ця притча?

- Чи можемо ми допомогти справитись зі сміттям?

- Як ви думаєте: що є «лідерами» серед сміття?

(папір, харчові та металеві відходи, пластик).

- А чому вони є лідерами?

(бо для розпаду консервної бляшанки має пройти 100 років, пластикової пляшки – 400, а скляної – 1000років).

- Як зменшити кількість відходів?

(знайти можливість повторно використати те, що викидають).

- Найкращий приклад – макулатура. Переробка однієї тисячі кілограм макулатури не лише зменшує кількість відходів, а й зберігає життя 17 деревам.

   Отже, щоб планета не перетворилась на смітник, перше, що може зробити кожен, - це зменшити кількість відходів і дати «друге життя» старим речам. І ви теж можете долучитись до цієї доброї справи.

ІІ. Основна частина

1. Робота з таблицею у посібнику сторінка 35.

                                      2.  Пам’ятайте!

Кожної години на нашій планеті :

1700 акрів продуктивної землі стає пустелею!

Близько 200 дітей помирають з голоду!

55 чоловік отруюються і гинуть від пестицидів і хімічних

речовин!.

1000 чоловік вмирають від отруєння водою!

2000 тонн кислотних дощів випадає в Північній півкулі!

5-6 видів тваринного чи рослинного світу зникають!

2-й. Кожної хвилини:

Знищується більше 51 акра тропічних лісів!

Використовується близько 35 000 барелів нафти!

Знищується 50 тонн родючого ґрунту через неправильне

його використання !

Виділяється більше 12 000 тонн вуглекислого газу в

атмосферу.

ІІІ. Підсумкова частина

- Молодці, діти!

Проблема засмічення пов’язана з майбутнім людства й усього живого на планеті.

Поділіться цією інформацією вдома і подумайте щодо використання паперових і пластикових упаковок.

 

 

 

Зустріч друга

Тема: Як зменшити кількість сміття.

Мета:вчити приймати правильне рішення; формувати уміння брати на себе відповідальність за чистоту рідного краю; виховувати у дітей екологічну культуру.

Обладнання: посібник, зошит, олівці.

Хід зустрічі

І. Вступна частина

1. Актуалізація опорних знань

- Про що ми говорили на попередній зустрічі?

(про сміття, як його використати в корисних цілях).

  1.          Гра «Ланцюжок ідей».

Діти діляться в групи. Кожна група має своє завдання про вторинне використання сміття.

1 група «Нова іграшка»

2 група «Пташина їдальня»

3 група «Саморобний записничок»

4 група «Стаканчики для олівців»

Діти обговорюють свої завдання.

3.Презентація та обговорення своїх ідей.

ІІ. Основна частина

1. Робота з підручником.

а) Самостійне читання тексту.

- Чи були в нас подібні ідеї як у підручнику?

2. Мозковий штурм

- Що ще може зробити кожен з вас, ваша родина для зменшення кількості сміття навколо нас?

(відповіді учнів).

- Що може зробити уряд для зменшення сміття?

- Що може зробити для зменшення сміття місцева влада?

ІІІ. Підсумкова частина

1. Робота над притчею

- А зараз, діти, послухайте притчу «Відлуння».

   Батько із сином пішли якось у гори, і син, вдарившись об камінь, крикнув:

- А-а-а!

І з подивом почув:

- А-а-а!

Хлопчик запитав:

- Хто ти?

А йому у відповідь:

- Хто ти?

Розсердившись від такої відповіді хлопчик гукнув:

- Боягуз!

А йому у відповідь:

- Боягуз!

Хлопчик запитав у батька: «Що відбувається?»

Батько лише посміхнувся і сказав:

«Слухай мене уважно».

І тоді він крикнув до гір:

- Я тебе поважаю!

Йому у відповідь:

- Я тебе поважаю!

- Ти найкращий!

Йому у відповідь:

- Ти найкращий!

Хлопчик був здивований, і потім батько йому пояснив «Це явище називають «відлунням», але, правду кажучи, це називається життям… Воно тобі віддає все, що ти говориш і робиш».

2.Бесіда за притчею

- Ви зрозуміли притчу?

- Яка нова інформація вас вразила?

- Що хочете зробити негайно?

- Чи розповісте цю притчу рідним?

 

 

 

 

 

Зустріч 3

Тема: Шукаємо шлях до чистої вулиці .

Мета: вчити досліджувати, мотивувати до зменшення сміття на вулицях міста; розвивати інтерес до проблеми людства, які з часом можуть торкнутися кожного; виховувати бажання дотримуватися чистоти на вулиці.

Матеріали: фото з вулиць нашого міста, блокноти, ручки, фотоапарат, 365 притч на кожен день.

Хід зустрічі

І. Вступна частина

1.Організація класу.

Привітання.

2. Мотивація навчальної діяльності

Слухання притчі.

На узбіччі дороги, що вела до міста сиділа старенька жінка. До неї підійшов мандрівник і спитав:

 Що за люди живуть у цьому місті?

 А які люди у твоєму місті? — і собі поцікавилася жінка.

 О, жахливі! — обурено відповів мандрівник. — Брехуни, нездари, бруднулі. Радий, що пішов звідти.

 Ти бачиш, що люди в цьому місті точнісінько такі самі, — відповіла жінка.

Невдовзі до неї підійшов інший мандрівник, який поставив ті ж питання.

 А які люди живуть у твоєму рідному місті?

 О, чудові! — вигукнув чоловік. — Милі, чесні, добрі, акуратні, працьовиті. Я мав велику честь жити з ними. Я так шкодував, коли їх залишив.

 Ласкаво просимо. Ти побачиш, що в цьому місті люди точнісінько такі самі, — відповіла стара жінка.

Вчитель: А які люди живуть у нашому місті? (Відповіді дітей)

  •              Ось я принесла вам білі аркуші паперу і на них ми запишемо результати нашого дослідження.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Спочатку наші групи зроблять доповіді, як же нам зменшити кількість сміття.

Поділ на групи за кольором і формою(червоні кола, сині трикутники, жовті квадрати, зелені ромби).

Вибір спікера доповідача

Нагадування правил роботи у групі.

ІІІ. Результати обговорення

1 група — викидати сортоване смітті

2 група — використаний папір здавати в макулатуру для переробки.

3 група — порожні пляшки здавати у пункт прийому склотари.

4 група — віддати іграшки, книги іншим дітям.

5 група — зробити і розвішати годівнички для птахів.

IV. Мотивація навчальної діяльності.

1. Повідомлення.

— Зараз ми уявно помандруємо вулицями нашого міста Красилова. За декілька хвилин ми побуваємо на усіх вулицях.

2. Робота над темою уроку

— Перед тим, як піти на екскурсію на вулицю Добровольського ми отримаємо питання для дослідження (підручник ст.46)

3. Повторення правил поводження на екскурсії.

4. Екскурсія-дослідження.

5. Оприлюднення результатів дослідження.

V. Підсумок уроку-зустрічі.

— Що ви помітили?

— Що вас зацікавило?

— Чим ви стурбовані?

VI. Домашнє завдання.

Підготувати фотодокументи і виразити свою думку «Як люди нашого міста дбають про чистоту вулиці. Що б я змінив »

 

Зустріч 4

Тема: Запрошуємо всіх до лав рятівників планети від сміття.

Мета: вчити доносити нову інформацію у свої родини, коло друзів; мотивувати до чистоти на планеті; виховувати бажання жити в екологічно чистому середовищі.

Обладнання: листки паперу, фломастери, фото.

Хід зустрічі

І. Вступна частина

1. Організація класу.

Рухавка:

Я вітаю небо (руки вгору)

Я вітаю землю (доторкнутися до землі)

Я вітаю себе (усіма пальчиками пробігти по собі)

Я вітаю всіх

Бажаємо приємного дня.

2. Повідомлення теми і мети зустрічі.

- Земля і небо — не добрі і не злі. Вони досконалі. А люди? Хто ж, на вашу думку, люди?

(Вони діти землі. Але чомусь про це забувають.)

- Сьогодні ми маємо привернути увагу якнайбільшої кількості людей та запросити їх до лав рятівників планети.

ІІ. Основна частина

1. Робота з підручником.

а) знайомство з текстом (ст. 41)

б) робота в групах

— Які нові думки у вас з’явилися?

 Що було важкого під час роботи вдома?

2. Слухання притчі «Земна і небесна краса»

Одному чоловікові наснився сон, що він потрапив на небо. І чудувався він з небесної краси. Які тут пречудові дерева, квіти, трава! Яке навкруги чисте повітря, прозора вода.  Ангел запитав його, чи ж не бачив він чогось подібного на землі? Чоловік впевнено відповів, що на землі взагалі нічого подібного немає.

Ангел відповів йому:

 Дивлячись на хмари, люди думають тільки про те, чи не змокнуть вони під дощем. Ідучи стежиною попри ліс вони бачать тільки консервні банки, поліетиленові пакети та інші відходи цивілізованого світу. Не дивляться вони ні на зелену траву, ні на лісові квіти, не слухають спів птахів, не милуються заходом сонця. Лають погоду, коли спека, лають, коли сніг і дощ напувають поля, що годують їх. Не бачать навколо себе нічого доброго. І хто ж винен у цьому? (Думки дітей).

3. Рухавка «Ліпимо варенички».

4. Виготовлення інформаційного листка по плану ст.48

Ставай до лав рятівників планети

1. Не викидай паперу. — Пункт прийому макулатури.

2. Харчові відходи, відмерлі рештки рослин, дрібні гілки – компостна яма – добрива для рослин.

3. Металеві бляшанки — пункт прийому металобрухту.

4. Замість поліетиленового пакета — еко-торба.

5.Читання тексту ланцюжком «Світ оголошує війну пластиковому сміттю» ст. 49-50 

IІІ. Підсумкова частина

1. Розклеювання листівок, розповсюдження серед громадськості.

2. Д/з: Залучення мам до пошиття «Еко-торбинки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1. Пометун О.І./ Освіта для стійкого розвитку: інтеграція у навчальний план школи//практика управління закладом. – 2009. – №9.

2. Пометун О.І./ Реалізація базових принципів освіти для стійкого розвитку на пострадянському просторі (на прикладі України)//Надихаємо надії. Інформаційний бюлетень. – 2008. - №1 (1).

3. Пометун О.І.,Онопрієнко О.В., Цимбалару А.Д. Моя щаслива планета: Уроки для стійкого розвитку: навч. посібник з курсу за вибором для учнів 3-4 класів, - К:Видавничий дім «Освіта», 2011.

4. Пометун О.І., Онопрієнко О.В., Цимбалару  А.Д/ Навчальна програма курсу за вибором для 3-4 класів. Загальноосвітніх закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета». 2011.

5. В гармонії з природою: Збірник еколого-натуралістичних заходів, шкільних свят/Хмельницький обл. інститут удосконалення вчителів – Хмельницький 1999.

6. Колонькова О./ Особливості екологічно доцільного самовиховання підлітків. Освітні коментарі. – 2011 №7-8-9.

7. Карамушка В.І. Вступ до практики стійкого розвитку. Навчальний посібник. УМОАПН України. – К.-Львів: Край, 2009.

8. Красоткіна Н.Г. Українське довкілля//. Розкажіть онуку. – 2008. - №5.

9. Янчук І. Проблема формування екологічного світогляду учнів//. Завуч. – 2003. - № 34.

-  Програми курсів за вибором для початкових класів. Варіативна складова Базового навчального плану. Книга 3/ Упор.: Г.Ф. Древаль, Л. Ф. Щербакова, А. В. Лотоцька. – Т.: Мандрівець, 2012.

Інтернет-ресурси:

- http://envk1.at.ua/

- https://uk.wikipedia.org/

- http://poradu.pp.ua/ 

- https://www.youtube.com/

-https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-elektriku-ukrayinskoyu-movoyu/ Довідник цікавих фактів

 

 

docx
Додав(-ла)
Дзюмка Оксана
Додано
13 квітня 2023
Переглядів
194
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку