Відділ освіти,молоді та спорту Красилівської міської ради
Красилів, 2019
Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета 3 клас. /(Конспекти уроків) — Красилів, 2019. — 85 ст.
Посібник містить розробки зустрічей з курсу «Моя щаслива планета» в 3 класі, які складено відповідно до вимог навчальної програми курсу за вибором для 3 – 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета»
У посібнику дібрано поезії, твори науково – пізнавального характеру, казки, легенди, цікавинки, які можуть використовувати вчителі початкових класів під час проведення уроків та виховних заходів.
Рекомендовано учителям початкових класів
Упорядники: Дзюмка О.В., Ткачук Л.В. – вчителі початкових класів Красилівької ЗОШ І-ІІІ ст. ім. П.Кізюна
Тема 5
Зустріч перша
ТЕМА: Раціональне споживання енергії
МЕТА: сформувати знання про те, що енергія є важливим компонентом серед потреб людини; ознайомити з джерелами енергії; пояснити необхідність збереження теплової і електричної енергії у побуті; вчити досліджувати власні звички, стиль життя щодо користування електричними приладами та опаленням; виховувати бажання економити енергію.
Обладнання: посібники, аркуші паперу (формат А4), олівці, ТЛУМАЧНИЙ СЛОВНИК, предметні малюнки побутових електроприладів, джерел електроенергії
Хід зустрічі
І. Вступна частина.
1.Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
- Прикріпляю на дошці смайлик "Радість" і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали.
2.Мотивація навчальної діяльності.
а) Створення проблемної ситуації
- Перед вами малюнок нічного міста. Розгляньте його уважно.
- Яке це місто?
- А зараз закрийте очі. Уявіть на хвильку, що місто поринуло у цілковиту темряву. Зникли вода, газ. Вам хочеться приготувати щось смачненьке та поласувати ним, помити руки та зігрітись, почитати, подивитися цікавий мультик. Але це неможливо.
- Що ж робити?
- Чи буде так тривати вічно?
- Як вийти із цієї ситуації?
- Як зробити так , щоб світло,вода та газ ніколи не зникали з нашого життя?
- Відповіді на ці запитання ви отримаєте на сьогоднішньому уроці.
3. Повідомлення теми і мети зустрічі
- Отже, на сьогоднішньому уроці ми дізнаємося :
- що таке «енергія» та «енергозбереження»;
- як раціонально споживати енергію;
- скільки енергії потрібно для життя;
- як розумно економити енергію для того , щоб зберегти ресурси нашої планети.
ІІ. Основна частина
1.Читання «ланцюжком» статті підручника ст.51
Ознайомлення з описаними у тексті подіями
- Якої помилки припустилися діти?
- Чи виникають такі ситуації у вашому житті?
2. Розповідь учителя
- Ми звикли до того, що з настанням темряви, включаємо світло в своїй кімнаті, що їздимо на автомобілі, автобусі чи потязі і коли на вулиці холодно - намагаємося бути в теплому приміщені. Для приготування їжі дістаємо з холодильника свіжі продукти, користуємося мікрохвильовою піччю, мультиваркою чи духовкою. Заряджаємо телефон, включаємо комп’ютер чи ноутбук. Часто не замислюємося над тим, що кожного разу, коли користуємося освітленням, засобами транспорту, побутовою технікою , ми витрачаємо енергію. В багатьох випадках витрачену енергію відновити не можливо. І тут нам потрібно замислитися над енергозбереженням.
3. Робота з тлумачним словником.
- Як ви розумієте значення слів «енергія», «енергозбереження» (міркування учнів).
- Звернемось до тлумачного словника і з’ясуємо значення цих слів.
Енергія – це здатність тіла (предмета) виконувати роботу. Тобто, чим більшою енергією володіє предмет, тим більшу роботу він може виконати.
Енергозбереження - це зменшення споживання енергії за рахунок використання меншої кількості енергетичних послуг.
4.Усні міркування
- Як енергія (у вигляді електрики, опалення, гарячої води тощо) потрапляє до наших осель? Міркуючи, скористайтесь малюнками.
5. Відгадування загадок та запис у зошити назв електроприладів, що використовуються вдома.
Є у нас в квартирі робот,
Має він великий хобот.
Любить робот чистоту
І гуде,як лайнер «Ту-у-у».
(Пилосмок)
В нашій кухні кілька літ
Він воркоче,наче кіт,
І ховає справжню зиму
За надійними дверима.
(Холодильник)
Гладить все,чого торкається,
а торкнеш – кусається.
(Праска)
Живе там всесвіт день і ніч,
Насправді то – звичайна річ.
(Телевізор)
Оце так будинок – одне вікно:
Щодня у вікні кіно.
(Телевізор)
У череві – лазня,
У носі – решето,
Одна рука
Й та на спині.
(Електрочайник)
Може він порахувати,
Може він пісні співати,
Малювати і писати,
Помилки перевіряти.
Може він листа прийняти,
З другом швидко нас зв’язати,
Він багато чого може,
І завжди нам допоможе!
(Комп’ютер)
- Запишіть назви електроприладів, що використовуються у вас вдома. Порахуйте їх кількість.
6. Повідомлення вчителя
– Ми бачимо, що у кожного з нас вдома велика кількість електроприладів. І щоб мати усі блага, які полегшують наше життя, потрібна велика кількість енергії. Причому, вчені прогнозують, що енергоспоживання буде неухильно збільшуватися. Бо це залежить від чисельності населення Землі (а воно зростає), від рівня економічного та технічного розвитку. За своєю природою людина надто слабка фізично. Але люди мають здатність мислити, і це дозволило створювати різноманітні пристосування або використовувати енергоджерела, потужніші за м’язову енергію, щоб з її допомогою досягти бажаних результатів.
- Отже, розглянемо джерела енергії. У цьому допоможуть малюнки та ваші міркування.
7. Читання тексту «Економити енергію - це розумно» (ст. 52-53)
Обговорення поданої у тексті інформації за такими запитаннями:
- Назвіть основні джерела енергії.
- Чи достатньо на Землі природних джерел енергії?
- Чому природні джерела енергії є невідновними?
- До чого призводить використання природних джерел?
- Чи відомі вам наслідки виробництва енергії на електростанціях? Як вони впливають на довкілля?
8. Фізкультхвилинка - економинка
1) Якщо ви вимикаєте світло, коли виходите з кімнати, то підніміть праву руку, якщо ні – ліву.
2) Якщо ви економите світло не лише в себе вдома, а й у школі, в гостях, то робимо нахили головою вперед – назад, якщо ні – вліво – вправо.
3)Якщо вдома у вас часто протирають пил з ламп, що на 35% збільшує освітлення кімнати, то пострибайте, якщо ні – присядьте.
4) Якщо ви хочете приєднатися до тих, хто зберігає енергію і економить природні ресурси – поплескайте в долоні.
– Я бачу, що всі ви хочете стати дбайливими господарями .
- А зараз ручками потягніться до сонечка, підзарядіться від нього, щоб вистачило енергії до перерви.
9. Самооцінювання
- Відмітьте твердження з якими ви погоджуєтеся?
1. За останні роки використання енергії зменшилось
2. Газ, вугілля,нафта - це важливі джерела енергії.
3. Багато енергії можна одержати з атомного палива
4. Енергію від вітру одержати неможливо
5. Сонячні батареї допомагають добувати енергію
6. Запаси газу на планеті ніколи не скінчаться
7. Щоб зберегти енергетичні ресурси, потрібно вимикати електроприлади після користування
8. Виробництво енергії сприяє чистоті повітря i збереженню довкілля
9. Економія енергії — це заощадження грошей
- Поясніть свій вибір.
- Чи задовольняють вас такі результати?
10. Робота в групах
- Ми споживаємо енергію весь рік, тому пропоную вам об’єднатися в групи і обговорити важливість електроенергії для життя людини і необхідність економного її споживання. Використовуйте приклади з вашого життя та ілюстрацію посібника.
Об’єднаємось за порами року (зима, весна, літо, осінь ). Оберіть лідера, доповідача, охоронця часу. Пригадаємо правила роботи в групі (слухати один одного, не перебивати, кожна думка є цінною.)
На роботу відводиться 10 хвилин (охоронець часу!)
11. Обговорення. Виступи доповідачів
12. Гра «Розсипанка»
- Поєднати лінією назву джерел енергії з відповідним зображенням.
13. Взаємоперевірка результатів.
- Які джерела енергії ви вважаєте безпечними для довкілля і чому саме?
ІІІ. Підсумкова частина
1. Бесіда за питаннями:
- Як вам працювалось ?
- Що здалося найбільш важливим і цікавим ?
- Як проблема збереження енергії пов'язана із майбутнім людства й усього живого на планеті?
2 . Домашнє завдання
Переказати батькам удома одержану на уроці інформацію;
показати заповнену форму самооцінювання;
провести аудит - з'ясувати, чи багато електроенергії споживають ваші родини за інструкцією посібника ( ст.55) . Під час вимірювань і розрахунків можна звернутися по допомогу до дорослих членів родини.
Зустріч друга
Тема. Як стати ощадливим користувачем енергії.
Мета: узагальнити знання дітей про шляхи і заходи щодо збереження енергії; мотивувати учнів на свідомий вибір життєвого стилю і зміни поведінки у раціональному використанні електроенергії в побуті.
Обладнання: посібники, аркуші паперу (формат А4), олівці
Хід зустрічі.
І. Вступна частина
1. Організація класу.
Встали , дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
- Прочитаємо девіз нашого уроку:
Всім потрібно в житті знати,
Що енергія – неоцінений скарб.
Про енергію людям треба дбати,
Бо як вона зникне – буде нам не жарт!
2. Актуалізація опорних знань
Вправа «Мікрофон»
- Які джерела енергії ви знаєте?
- Які з них є невідновними ресурсами?
- Чому потрібно економити енергію?
3. Перевірка домашнього завдання.
- Чи провели вимірювання за домашнім аудитом?
- Які були складності і як ви їх подолали?
- Розкажіть один одному про свої результати за запитаннями у підручнику.
- Чи велика частина витрат належить вам?
- Як ви могли би їх скоротити?
4.Мотивація навчальної діяльності
а) Слухання казки
Будь бережливим!
Жив - був хлопчик Андрійко. У нього було багато друзів. Хлопчик завжди грав у комп’ютер. Цілими днями дивився телевізор, слухав музику одночасно. У ванну набирав воду та грався у морський бій. Він не беріг ні світло, ні воду. Андрійко знав правила енергозбереження, але у нього одне на думці: скоріше погратися. І ось одного разу з Андрійком щось трапилось…
Прийшовши додому зі школи, він побачив якесь дивне створіння, яке сиділо у ванній кімнаті.
- А ви хто такий? - запитав Андрійко.
Я водяний, - відповіло страховисько.
– Мені дуже соромно, що ти такий не економний. І тому я тебе наказую, забираю всю воду. Промовивши ці слова Водяний зник, забравши всю воду. Андрійко нітрохи не засмутився. «Ха , у мене є ще світло»,- подумав хлопчик. Тільки в нього це промайнуло в думці, як вискочило ще одне створіння, яке стало дуже іскритися і кричати:
- Ти чому не вимкнув світло, коли йшов до школи, а телевізор для кого працював? Ти що думаєш собі, мої друзі можуть дарма працювати? Не буде в тебе світла, бо не вмієш ти економити.
І створіння зникло, то була Енергійка. Андрійко дуже засмутився і пригадав, що бабуся нещодавно розповідала, як потрібно економно використовувати. Він цілий день малював листівки, малюнки, складав казки про збереження енергії. Покликав друзів і розповів, що з ним трапилось та попросив друзів допомогти йому розповсюдити листівки. Виконавши всю роботу, втомлений повернувся додому і побачив на порозі Енергійку.
- Пробачте мене, - сказав хлопчик.
– Я зрозумів свою провину і більше ніколи не буду марно витрачати енергоресурси. Я інших те ж навчив бережно відноситися до навколишнього середовища.
5. Повідомлення теми і завдань зустрічі.
- Сьогодні ми поговоримо про те, як стати ощадливим користувачем енергії, як раціонально використовувати електроенергію в побуті, щоб не потрапити у таку халепу, як Андрійко.
II. Основна частина
1. Робота з ілюстраціями в підручнику на с. 56.
- Уважно розгляньте серію малюнків і обговоріть у парах про вчинки дітей.
- Які дії ви схвалюєте, а які – ні. Чому?
2. Читання вчителем вірша «Дурило».
Кажуть люди, правда чи неправда,
Різні відбувалися дива
У селі чи в місті( я не знаю)
Проживала панночка одна.
Пані ту, Енергією звали,
Доброю і щедрою була.
Усіх вона і скрізь обігрівала,
Світло, енергетику давала,
А взамін нічого не брала.
Та з’явився парубок – Дурило?
Він так звався, діти, не спроста,
Що думки на волю відпуска.
Той Дурило палить світло.
Вдень горить, горить воно й вночі,
А Дурило спить, йому не видно,
Що Енергія вмирає, хоч кричи!
3. Бесіда за змістом вірша
- Які почуття у вас викликав цей вірш?
- Чому хочеться кричати, прослухавши цей вірш?
4. Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
5. Робота в групах.
Представлення запропонованих у підручнику заходів для зміни звичок (с. 57)
1 група - денне світло - наш помічник;
2 група - без зайвого світла ;
3група - прилади вимкнуто;
4 група - ділові телефонні розмови ;
5 група – тепла оселя.
У кожній групі лідер розподіляє завдання серед її членів і група готується представити ці дії ( за планом)
План
1.Чому діяти?
2. Як діяти?
3. Що потрібно?
4.Скільки часу знадобиться?
5.Що одержуєш?
6. Презентація робіт.
7. Рекомендації вчителя щодо економного використання побутових приладів для збереження енергоресурсів планети
Мікрохвильова піч.
- Використовувати мікрохвильову піч вигідно при розігріві невеликої кількості їжі (250-500 грам, не більше). В інших випадках дешевше розігріти їжу на електроплитці або газовій комфорці.
Пральна машина.
- Намагайтеся прати з повним завантаженням. При частковому завантаженні машина споживає майже стільки ж електроенергії, скільки і при повному.
- Намагайтеся прати з меншою температурою. При температурі прання +90С споживання електроенергії на 30-40% вище, ніж при температурі прання +60 С. Іноді для прання достатньо температури +30/+40 С.
- Використовуйте енергозберігаючі програми. Якщо час прання подовжити, то можна знизити температуру води. А так як основне споживання електроенергії йде на нагрівання води, то економія електроенергії досягне 45%!
- Відпирайте вручну особливо брудні плями і замочуйте брудну білизну, ви зможете уникати потреби у пранні при високій температурі води і підвищеного використання електроенергії.
Холодильник
1.Завжди перевіряйте ущільнення холодильника. Невелика розгерметизація призводить до підвищеного споживання електроенергії холодильником.
2. Не обов'язково опускати температуру в холодильнику до найнижчої позначки. Для зберігання звичайних продуктів достатньо - 7 С, для морозильної камери досить -18 С.
3. По можливості, краще всього встановлювати холодильник далеко від батарей опалення, навіть у неопалюваному приміщенні.
4. Холодильник встановлюємо далеко від нагрівальних приладів, залишаючи отвір між задньою стінкою і стіною приміщення в 5-10 см. Намагайтеся зробити так, щоб він не потрапляв під дію прямих сонячних променів. Ну і не ставте гарячу їжу в холодильник. Всі ці заходи дозволяють йому краще зберігати холод, а значить менше включатися, підтримуючи заданий температурний режим, і внаслідок цього економити електроенергію.
5. У заповненому холодильнику завдяки великій теплоємності зберігається більш рівна температура, рідше включається холодильний агрегат. При перебої у подачі електроенергії продукти в такому холодильнику значно довше не тануть, ніж у напівпорожньому.
Електродуховка
- При користуванні електродуховкою, намагайтеся заповнювати її максимально ефективно, повністю. Так як за один раз ви приготуєте кілька прекрасних страв і заощадите досить пристойну суму на електроенергії. Енергозберігаючі лампочки
- Вони мають різні відтінки світла, від холодного до теплого. Тепла, як мені здається, нічим не відрізняється від світлої звичайної лампочки розжарювання. Ресурс роботи таких ламп - від 6000 до 16000 годин. Такі лампочки споживають у середньому в 3-4 рази менше енергії, ніж звичайні лампочки розжарювання, але віддають стільки ж світла.
Тобто, наприклад, лампа на 20 Ватт віддає світла приблизно стільки ж, скільки звичайна лампочка на 100 Ватт. Економія - 80 Ватт. Але це не все.
- Термін роботи звичайної лампочки - 1000 годин. Енергозберігаюча лампочка може працювати до 16 000 годин. Звичайна лампочка коштує близько8 грн., а енергозберігаюча 70 грн. Якщо підійти до цього питання розумно, то зовсім не так вже необхідно відразу ж міняти всі лампочки в квартирі, особливо якщо ви обмежені в коштах.
- Найкраще замінити лампочки там, де вони використовуються найбільше:кухня, кімнати. У коридорі, ванній кімнаті або туалеті вигода в електроенергії буде зовсім непомітна.
- Намагайтеся як можна довше не включати електричне освітлення, повністю використовуючи сонячне світло. Звичайно, не варто сидіти в напівтемряві, псуючи свої очі, але постарайтеся включати освітлення трохи пізніше, ніж було раніше, і лягати спати трохи раніше. І ви переконаєтеся самі, скільки електроенергії вдасться зберегти протягом хоча б місяця такої економії. Ну і вимикайте світло, йдучи з приміщення.
8. Поради Енергійки .
1.Встановіть столи та комп'ютери так, щоб максимально ефективно використовувалося природне освітлення.
2. У режимі очікування багато електроприладів - телевізори, відеомагнітофони, ПК . Вони поживають до 10 кВт за місяць. Тому, йдучи з дому на тривалий термін, або на ніч, відключайте електроприлади зовсім.
3. Замість 2-х ламп по 60 Вт використовуйте одну - потужністю 100 Вт. (Економія - 12%) .
4. Періодично витирайте лампи від пилу і бруду.
5. Знижуйте рівень освітленості в коридорах, туалетах .
6. Вимикайте світло, коли воно не потрібне.
7. Дайте доступ денному світлі, розсуньте фіранки .
8. Сталевий посуд з товстим рівним дном дозволить економити електроенергію при приготуванні їжі на електроплиті. (Нерівне дно збільшує споживання енергії на 10 - 15%) . Розміри посуду повинні відповідати розміру плити. (Економія - 10%) . При приготуванні їжі у відкритому посуді витрата енергії зростає в 2,5 рази. . Вимикайте електроплиту за 3-5 хвилин до кінця приготування їжі, ви заощадите 10- 15% енергії. Використання спеціального посуду : скороварок, кип'ятильників, кавоварок - дозволяє економити до 30-40% енергії і до 60% часу. .
9. Для поліпшення природного освітлення у кімнаті обробку стін і стелі рекомендують робити світлою. Світлі стіни відображають 70-80% світла, в той час, як темні відбивають тільки 10-15%.
Природна освітленість залежить також від втрат світла при проходженні через шибки. Запилене скло може поглинати до 30% світла.
10. Доцільно закривати на ніч вікна шторами, гардинами . Не можна допускати, щоб вікна (кватирки) протягом тривалого часу перебували у відкритому стані.
11. Провітрюйте приміщення кілька разів на день не більше ніж по 10 -15 хвилин.
12. Меблі в квартирі слід розставити так, щоб не перешкоджати циркуляції теплового повітря від батарей.
9. Робота із таблицею «Енергоефективне житло – європейське майбутнє»
10. Гра «Збери прислів’я із хмаринок»
(Чим більше збережеш, тим краще заживеш.)
IІІ. Підсумкова частина.
1.Вправа «Мікрофон»
- Які думки і почуття у вас виникли під час роботи над цією темою?
- Що вам хочеться зробити негайно?
- Про що ви розповісте своїм рідним і знайомим ?
- Як вам працювалось в групі?
- Чого ви навчились як майбутній лідер теми?
2. Домашнє завдання.
- Складіть вдома індивідуальний план дій з теми у зошит та розпочніть його
виконання.
Зустріч третя
Тема: Урок – екскурсія «Як використовується енергія в нашій школі»
Мета: з’ясувати,чи зберігається енергія у вашому другому домі – школі. Дати уявлення про енергозбережувальні технології; навчити застосовувати в житті знання про збереження електроенергії в побуті; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: посібники, таблиця «Як зберегти електроенергію в побуті»
Хід зустрічі
I. Вступна частина.
1.Організаційний момент
Світ прекрасний
Навколо тебе –
Сонце ясне
І синє небо,
Птахи і звірі,
Гори і ріки.
Нехай він буде
Таким навіки!
Нехай людина
Добро приносить –
Бо світ навколо
Любові просить.
Тихенько за парти сідаємо
Й навчання своє починаємо.
2. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні ми проведемо екскурсію по школі та території школи. Ось тільки зачекаємо поки Сонечко вигляне із-за голубої хмарки. (Під супровід вірша в клас заходить дівчинка у костюмі Сонечка.)
Учні: Раз,два,три,чотири,п’ять.
Вийшло сонечко гулять.
Ходить синім небосхилом,
Усміхається нам мило.
Шле землі воно тепло,
Щоб усе росло й цвіло.
Все від нього навкруги
Набирається снаги.
Тільки ранок настає,
Виглянь у віконце!
Всім життя воно дає
Променисте сонце.
- Воно щоденно посміхається нам, зігріває нас, пестить.
То ж посміхніться і ми йому і один одному. Нехай це додасть нам гарного настрою та енергії,бо від нього залежатиме наша продуктивність краще на уроці.
3. Ігровий момент. Мотивація навчальної діяльності.
- До нас на урок завітала дуже поважна гостя. Вона супроводжує кожен крок сучасної людини. Вона настільки важлива,що без неї ми не можемо прожити і дня. Завдяки їй працюють транспорт,комп’ютер, телевізор, освітлюються приміщення. Вона необхідна всім і скрізь.
- А називається ця гостя – енергія.
4. Актуалізація опорних знань. Метод «Мікрофон»
- Що ж таке енергія?
- Які є джерела енергії?
- Які є види енергії?
- Які джерела енергії є вичерпними , а які – невичерпними?
- У чому перевага енергії сонця?
- Як людина використовує енергію Сонця?
II. Основна частина
1.Повідомлення вчителя.
- Нині все більшого поширення набувають сонячні електростанції, де енергія Сонця перетворюється на електричну. Нещодавно в Криму була відкрита перша сонячна електростанція в Україні. Вона, до речі, найпотужніша у світі. На дахах будинків все частіше можна побачити
Сонячні батареї. В них енергія Сонця перетворюється на електричну. Сонячною енергією підживлюються калькулятори, вже є «сонячні» машини.
2. Робота в парах.
- Наведіть приклади використання різних видів енергії в побуті.
- Які незручності виникають ,коли в будинку раптово зникає електрична енергія?
- Відновлювальна енергія – це …
- Не відновлювальні джерела енергії – це …
Екскурсія по школі.
Робота в групах. Завдання для досліджень (посібник с.63)
1-а група: дослідити перших 5 пунктів с.63
2 –а група: дослідити других 4 пункти с. 63
Звіт за результатами досліджень під час екскурсії.
Домашнє завдання
С.63 – 64 Провести дослідження за даними пунктами вдома
\
Зустріч четверта
Тема: Приєднуйся до дбайливих господарів.
Мета: дати учням поняття про енергозбереження, енергозбережувальні технології; привчати зменшувати витрати електроенергії в оселях та школі; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: посібники, таблиця «Як потрібно економити електроенергію», дитячі малюнки.
Хід уроку
I. Вступна частина
1.Організація класу
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав!
То ж і ми часу не гайте,
Працювати починайте.
Щоб урок минув не марно,
Вам сидіти треба гарно.
Здобувать знання прийшла пора,
Будьте уважні, дітвора.
2.Актуалізація опорних знань
Загадка
По дроту ходить
Темряву розгонить
(Електрика)
3.Метод «Мікрофон»
– Яку енергію називають чистою і невичерпною?
- Чому люди зацікавлені в ширшому застосуванні енергії Сонця?
- Поміркуйте, чому сонячна електростанція побудована саме в Криму?
- На що перетворюється енергія Сонця у сонячних батареях?
- Поясніть, чому вітрові електростанції називають енергією майбутнього?
- Уявіть, що ви спеціалісти, яким доручили будівництво вітрової електростанції. Що ви врахуєте, вибираючи місце її спорудження? (Напрями масових міграцій птахів і місця гніздування)
4.Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми поведемо розмову про розумне використання, економне перероблення і збереження енергії.
II. Основна частина.
1.Повідомлення вчителя.
- Енергія супроводжує кожен крок людини. Нові відкриття і досягнення людства призводять до збільшення витрат енергії. Енергія – це освітлення, опалення, робота електричних приладів, сигналізація в магазинах. Наприклад, плазмовий телевізор витрачає майже в два з половиною рази електроенергії більше, ніж попередні моделі.
Оскільки джерела енергії вичерпуються, людство переймається проблемою їх збереження. Учені попереджають, що запасів природного газу вистачить людству на 220 років, а вугілля й нафти – лише на 60 років. Крім того,їх використання призводить до певних проблем: забруднюється природне середовище, позначається і на здоров’ї людей. Про небезпеку атомної енергетики нагадувати не потрібно. Кожен знає про наслідки аварії 1986 року на Чорнобильській атомній станції в Україні.
Учені всього світу шукають нові джерела енергії , вивчають можливості збільшення обсягів її вироблення завдяки використанню сили вітру, води, сонячного тепла і світла. У світі нині працює понад 30 тисяч вітреустановок. В Україні теж вже є такі установки. В Миколаївській області будується вітряна електростанція, яка зекономить до 27 мільйонів куб. метрів природного газу щорічно. В Криму побудована сонячна електростанція.
2. Робота з підручником.
Опрацювання статті на с.66 – 67
«Економимо енергію – зберігаємо ресурси планети»
- Що нового ви дізналися із цієї статті?
Фізкультурна рухавка
Раз! Два! Час вставати!
Будемо відпочивати.
Пострибаєм , як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо трішки,
Щоб спочили ручки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер – до праці знову.
Узагальнення й систематизація знань.
1.Розгадування загадок.
Без язика живе,
Не їсть, не п’є,
А говорить і співає.
(Радіо)
Диво – скринька. В ній – вікно.
У вікні щодня кіно.
(Телевізор)
Висить груша –
А з’їсти не можна.
(Лампочка)
3.Розповідь учнів про електричні побутові прилади в їхніх оселях.
4.Робота в парах.
- Пригадайте, що таке енергозбереження?
- Обговоріть, як ви економите електроенергію в своїх оселях.
5.Робота з таблицею «Способи економії електроенергії».
6.Робота з підручником (стаття с. 64)
- Як вирішити зекономити електроенергію і заощадити гроші Галинки і Тарасика?
7.Читання казки «Подруги на полиці»
В одному магазині електротоварів жили дружною сім’єю електроприлади. Їх було дуже багато і вони були різноманітні. Зверху на полиці, на самому видному місці стояли і красувались собою дві лампочки: Енергозберігаюча та Звичайна. Вони розмовляли між собою, посміхались покупцям та раптом почали сперечатися. Енергозберігаюча казала. Що вона більш корисніша ніж Звичайна, бо береже енергії. Звичайна образилася і відповіла:
- Ти навіть не уявляєш, яка я корисна. Завдяки моїй стародавній конструкції, я не зашкоджую людському здоров’ю. Я своїм ніжним жовтим світлом освітлюю приміщення і не псую зір людей.
- Ти не ясно світиш! Це я сяю як сонячний промінь. Після того,як мене вимкнуть, люди ще кілька хвилин бачать моє сяйво. – Промовила Енергозберігаюча.
Слухав цю розмову Електрокамін.
- Стійте, не сваріться! – Зупинив він їх.
- Ви обидві корисні! Ти, Енергозберігаюча, зберігаєш енергію, а ти Звичайна – людський зір! Кожна з вас потрібна.
Лампочки замовкли, задумалися, побачили покупців і посміхнулися їм.
8.Повідомлення вчителя.
- Берегти треба не лише енергію,а й тепло. Зберігаючи тепло і енергію, ми дбаємо про своє майбутнє:
а) закриваючи на ніч штори, можна зменшити витрати тепла через вікна;
б) потрібно правильно провітрювати приміщення взимку;
в) світлі шпалери в кімнаті допомагають економити електроенергію.
III. Підсумкова частина.
Рефлексія.
Гра «Знайди помилку»
- Тато дивиться телевізор, а поруч увімкнений магнітофон.
- У сонячний день на проспекті горять вуличні ліхтарі.
- Мама говорить по телефону, а з крану на кухні капає вода.
- Тепер ви знаєте яких заходів слід уживати щодо економії електроенергії. Спробуйте випробувати їх у себе вдома. Економія буде набагато ефективнішою,якщо ви зацікавите батьків, сестер, братів. Намагайтесь економити енергію різними способами впродовж місяця , а в кінці зніміть показники лічильника і порівняйте результати з результатом попереднього місяця.
IV. Домашнє завдання
- - Подумайте, про які свої дії щодо економії енергії ви розповіли б Домовичку.
Список використаних джерел
1. Пометун О.І./ Освіта для стійкого розвитку: інтеграція у навчальний план школи//практика управління закладом. – 2009. – №9.
2. Пометун О.І./ Реалізація базових принципів освіти для стійкого розвитку на пострадянському просторі (на прикладі України)//Надихаємо надії. Інформаційний бюлетень. – 2008. - №1 (1).
3. Пометун О.І.,Онопрієнко О.В., Цимбалару А.Д. Моя щаслива планета: Уроки для стійкого розвитку: навч. посібник з курсу за вибором для учнів 3-4 класів, - К:Видавничий дім «Освіта», 2011.
4. Пометун О.І., Онопрієнко О.В., Цимбалару А.Д/ Навчальна програма курсу за вибором для 3-4 класів. Загальноосвітніх закладів «Уроки для стійкого розвитку. Моя щаслива планета». 2011.
5. В гармонії з природою: Збірник еколого-натуралістичних заходів, шкільних свят/Хмельницький обл. інститут удосконалення вчителів – Хмельницький 1999.
6. Колонькова О./ Особливості екологічно доцільного самовиховання підлітків. Освітні коментарі. – 2011 №7-8-9.
7. Карамушка В.І. Вступ до практики стійкого розвитку. Навчальний посібник. УМОАПН України. – К.-Львів: Край, 2009.
8. Красоткіна Н.Г. Українське довкілля//. Розкажіть онуку. – 2008. - №5.
9. Янчук І. Проблема формування екологічного світогляду учнів//. Завуч. – 2003. - № 34.
- Програми курсів за вибором для початкових класів. Варіативна складова Базового навчального плану. Книга 3/ Упор.: Г.Ф. Древаль, Л. Ф. Щербакова, А. В. Лотоцька. – Т.: Мандрівець, 2012.
Інтернет-ресурси:
- http://envk1.at.ua/
- https://uk.wikipedia.org/
- http://poradu.pp.ua/
- https://www.youtube.com/
-https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-elektriku-ukrayinskoyu-movoyu/ Довідник цікавих фактів