Мистецтво бути Людиною
Тема : Новела « Останній листок» - гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього.
Мета(формувати компетентності):
предметні : закріпити відомості про новелу як літературний жанр, її характерні ознаки та різновиди ; визначати особливості художньої мови новели; розкрити своєрідність сюжету , композиції, ідейного змісту новели,розвивати вміння аналізувати художній твір ;показати гуманістичне спрямування новели та втілення його в образах;формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа;
комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення ;вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;
ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;
соціальні та громадянські: спонукати учнів замислитися над морально-філософськими проблемами ,що порушуються в новелі,виховувати ціннісне ставлення до життя,кращі людські чесноти – доброту, милосердя, любов до ближнього , допомогти усвідомити дітям, що у важких ситуаціях не можна впадати у відчай,треба мати у серці надію на краще ,що від їхніх вчинків може залежати доля, а іноді і життя людини.
загальнокультурні :виховувати інтерес до різних видів мистецтва
Очікувані результати:
Учень
Методи та прийоми : вправа «Незакінчене речення»,відповідь на проблемне запитання, «Гронування»,бесіда за запитаннями, творча робота в групах, «Мозковий штурм»,«Коло думок»,рольова гра,«Павутинка дискусії»,словникова робота, «Прес»,дослідницька робота, «Цитатна доріжка», «Коло побажань»
Тип уроку : комбінований
Обладнання : портрет О.Генрі, тексти новели, книжкова виставка, малюнки, презентації, «дерево щастя»,пісня «Все золото світу» у виконанні Іво Бобула, пісня « Останній листок» у виконанні С.Копилової,фрагменти фільму «Останній листок».
Епіграфи : Прагнення робити добро іншому є засобом подолання життєвих негараздів.
О.Генрі
Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.
О.Генрі
Хід уроку
І.Організація класу
Учитель. Що в житті людини найцінніше? Без чого людина не може бути людиною?Кожна людина прагне бути щасливою. Спробуймо «оживити» дерево щастя,яке асоціюється з людським життям.( На символічне дерево без листочків діти прикріплюють вирізані з паперу листочки, на яких напишуть своє розуміння щастя).А ще без чого щастя неможливе нам допоможуть зрозуміти герої творів О.Генрі. На попередньому уроці ми знайомилися із життєвим і творчим шляхом відомого американського письменника О.Генрі,вивчили поняття «новела» , виявили її характерні ознаки у творі
«Дари волхвів». Сьогодні ми розглянемо новелу «Останній листок» і спробуємо зрозуміти, яку роль може зіграти одна людина в житті іншої. визначимо особливості художньої мови твору.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Вправа «Незакінчене речення»
1Справжнє ім’я О Генрі -…
2. В новелі «Дари волхвів» іде мова про…
3. Головні герої новели « Останній листок»…
4. Джонсі І Сью були …
5. Джонсі захворіла на…
6. Містер Пневмонія почав перемагати дівчину, тому що…
7.Джонсі вирішила , що помре ,коли…
8.Берман – це …
9.Берман у помешканні дівчат…
10. Лікар, щоб Джонсі одужала ,пропонує…
11.Шедевр Бермана – це…
12.Новела –це…
ІІІ . Мотивація начальної діяльності
Учень читає притчу.
Уламки доброти.
Сім’я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’явилась маленька стара жінка. Її одяг був брудним і обшарпаним. Вона щось промовляла про себе, підбирала з піску якісь речі і клала їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм триматися від жінки подалі. Коли жінка проходила повз них, вона посміхнулася сім’ї, та ніхто не відповів на привітання. А згодом сім’я дізналась, що вже багато років ця маленька бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили собі ноги.
Учитель. Людяність, милосердя, добро. Такі знайомі ці слова. Все частіше ми говоримо їх , а чи кожна душа відкрита для добра? Чомусь сьогодні ми часто бачимо зачерствілі людські серця,забруднені байдужістю до чужого горя,чужої біди. Де ж поділися ті риси, які з давніх -давен були в характері народу? Що потрібно зробити, щоб добрі звички і традиції збереглися назавжди? Чи можна залишатися людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу?
Люди схожі на вікна. Вони виблискують і сяють, коли світить сонце. Однак, коли настає темрява, їхня справжня краса відкривається завдяки світлу, що йде зсередини. Чому сяйво душі людини можна побачити лише в темряві? Відповідь на це запитання будемо шукати сьогодні на уроці.
« На світі є тільки одна проблема – як знову дати людству якусь духовну поживу, викликати неспокій духу. Треба, щоб людство було зрошене з висоти. Неможливо жити далі, думаючи про холодильники, політику, баланси і кросворди. Так неможливо йти далі» - писав Антуан де Сент-Екзюпері. Відомий італійський священник ,письменник Бруно Ферреро, згадує що у його школі сусідом по парті був хлопчик ,який носив завжди у кишенях дві хустинки. Коли вчителька запитала його, навіщо це, він відповів: одна для носа , а інша – щоб витирати очі тим, хто плаче». Сьогодні ми запитаємо в себе: а чи ношу я, чи носиш ти у своїй кишені дві хустинки?Відповіді на ці запитання ми дамо в кінці уроку.
IV. Оголошення теми, мети та завдань уроку
1 . Учитель Зміст новели ви знаєте. А зараз ми переглянемо фрагмент фільму і порівняємо, чи співпадає те , що ви прочитали, з тим, що ви побачили.
Перегляд фрагменту фільму «Останній листок»
2. Робота в зошиті. Записати тему уроку і епіграфи до уроку.
3. Учитель. Тож давайте познайомимося з історією про справжню людину, готову до самопожертви заради ближнього. А що таке самопожертва?Наведіть приклади.
4 . Обговорення епіграфів уроку.
5. Проблемні запитання
- Чи бути людиною – це мистецтво?
- Берман. Художник? Невдаха ? Гуманіст ?
6. «Знайди помилку».
Сью і Джонсі оселилися у приватному будинку. Познайомилися в художній студії. Побачили, що їхні погляди на життя,салат із листя цикорію та вузькі рукави цілком збігаються і вирішили найняти студію у багатому районі. Та вже в лютому невидимий чужинець містер Алергія торкнувся крихітної Сью своїми крижаними пальцями. Мініатюрна дівчина захворіла на запалення суглобів . У голові дівчини зароджується безглузда думка, ніби із першим снігом від неї відійде життя.
7. Бесіда по змісту новели.
- Де і коли відбуваються події, описані у творі?
- Чому героями новели є люди мистецтва?
- З якими труднощами зіткнулися молоді художниці?
- Що трапилося із Джонсі?
- Що таке пневмонія?
- Як ця хвороба називається у творі ? Чому?(Містер Пневмонія)
8. « Гронування». Підібрати з тексту епітети, які характеризують цю хворобу
нечемний недобрий чужинець крижані пальці
Містер Пневмонія
старий бовдур замашні кулаки
9.Робота в групах . Перегляд презентацій,які учні готували вдома
( Звучить пісня Світлани Копилової «Останній листок»)
1 група.* Характеристика Сью.
2 група.* Характеристика Джонсі
10. « Мозковий штурм»
- Чому містер Пневмонія почав перемагати Джонсі?
- Чому вона не бореться за життя?Чому її не рятує навіть мрія?
11. « Коло думок»
- Якби у вас була можливість поговорити з Джонсі, що втратила надію, що б ви їй сказали?
12.Робота над образом Бермана.
А.Рольова гра. Учень-старшокласник у ролі Бермана.
« Я – художник – невдаха, п’яниця. Усе життя я мріяв створити шедевр , але навіть не почав над ним працювати . Двадцять п’ять років мольберт, який стоїть у кутку мого підвалу, чекає на мій шедевр. Життя моє злиденне , тому мені не до шедевра. Мені залишається тільки пити і нещадно знущатися з усякої делікатності. Заробляю мізерні кошти тим, що позую молодим художницям, зображуючи золотошукачів. А коли такі юні дівчата потрапляють у біду, хто,як не я,може їм допомогти. От і вирішив я намалювати той листок плюща, може хоч він поверне Джонсі бажання жити.
Учитель.
Б.Перегляд Скульптури Мікеланджело «Мойсей», розповідь учня про Мойсея
Пророк Мойсей – вождь ізраїльського народу, який ціною неймовірних зусиль і страждань вивів свій народ із єгипетської неволі. Але потім поводир нації був зневажений, вигнаний, побитий камінням власним народом,хоч усе життя поклав на його спасіння. Лише після смерті Мойсея народ Ізраїлю віддасть йому належне як найславетнішому пророкові й вождеві, духовному провіднику.
Учитель.
Колись він. Юний амбітний художник, приїхав у Нью-Йорк. Це місто так і не стало для нього своїм. Він тут нікому не потрібний, самотній і нещасний. Його життя – низка розчарувань, невдач. Саме тому він і пиячить. Але його турбота про юних дівчат – художниць – справжня. Він щиро хоче захистити їх від невдач і нещасть, яких зазнав сам.
- Як листок зміг її врятувати? Символом чого він був?
13. «Павутинка дискусії»
- Чи треба було Берману ризикувати своїм життям?
- Як Сью називає цей листок?
- Знайдіть у словнику, що таке «шедевр».
Берман намалював не просто листок плюща – це був його шедевр, про який він мріяв усе життя. Він виконав свою місію – творити добро і прекрасне. Життя прожив він своє недаремно. Тому і постає цей старий невдаха взірцем добра і любові , бо без жодного слова кидається на допомогу іншим.
14.Презентація ескізу пам’ятника Берману (домашнє завдання
для групи художників)
15.Метод «Прес»
- Чому раніше Берман не міг намалювати шедевр?
- Що для вас є шедевром ?
- Чи зустрічалися ви раніше в літературі з шедеврами?
16. Дослідницька робота над особливостями художньої мови новели.
Сьогодні ми маємо дослідити особливості художньої мови новели : визначити жанр твору, художні засоби , деталі, символи, композицію, парадоксальність.
Епітети : буркітливий дідок, сторожовий пес, бліда Джонсі , бідні втомлені листки.
Порівняння : борода,як у скульптури «Мойсей» Мікеланджело, тендітна, немов листок.
Метафори : «Холодний подих осені струсив з нього листя, й було добре видно , як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини»;
«…у вікна періщив дощ,тарабанячи по низьких голландських карнизах».
Іронія (прихована насмішка)
Антитеза :мазанина – шедевр, «сторожовий пес» - герой, тіло карлика – велетень духу.
Парадоксальність новели
Парадокс – думка,яка суперечить здоровому глузду.
Шедевр – не величний твір мистецтва , а звичайний листок плюща.
Невдаха, п’яниця здатний на самопожертву.
Останній листок погрожує вбити хвору дівчину.
За життя треба платити життям – Берман жертвує власним життям заради любові до ближнього.
Визначення символів у новелі.
Шедевр – символ Любові, Добра , Щирості.
Плющ – символ безсмертя, буяння життя.
Мольберт – символ мистецтва.
Листок плюща , намальований Берманом, - символ щирості людського серця, здатного творити добро.
Художні деталі у творі.
Композиція новели « Останній листок»
Учень(випереджувальне завдання). Новела вирізняється динамічним сюжетом і зразковою композицією. Автор використав свій улюблений прийом побудови сюжету – несподівана кінцівка, однак цього разу ще й з подвійною розв*язкою. Тобто ця новела має дві сюжетні лінії, одна з яких розповідає про хворобу молодої дівчини Джонсі і її подругу Сью, а друга – про старого художника – невдаху Бермана та його шедевр. Спочатку здається , що головною сюжетною лінією є хвороба дівчини, але насправді це – самовідданий вчинок Бермана, на який ніхто не очікував.
17. Відповідь на проблемне запитання
Згадайте наш епіграф: «Треба прагнути бути людиною , незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо». Письменник нам це показав своєю творчістю. Головний герой новели Берман довів це своїм життям. Він помер, але залишив по собі вчинок.
А тепер давайте відповімо на наші проблемні запитання:
-Чого навчає нас цей твір? Визначте головну думку новели?
- Хто для нас , людей ,є прикладом самопожертви?І в чому полягає ця жертва? (Ісус Христос)
- А хто зараз щохвилини, щогодини, жертвує життям заради нас?
18.«Цитатна доріжка»Учні по черзі коментують цитати.
19 «Мікрофон». Продовжіть речення: « На уроці я відчув, навчився, зрозумів…»
ІV. Підсумок уроку
1.Учитель. Малюнок листка не має мистецької цінності. Та все ж таки листок плюща, який намалював Берман, - є символом самопожертви і великого гуманізму. Сила, здатна подолати смерть, - це християнська любов, людяність, що втілюється в образі Бермана. Любити означає бажати ближньому добра. Я хочу побажати вам ніколи , ні за яких обставин не втрачати оптимізму і людяності. У людині відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини. Любіть одне одного, ставтеся один до одного так , ніби ви бачите цю людину востаннє. Яка людини заживо помирає? – Байдужа.
Яка людина ніколи не помре? – Та, що любить ближніх.
Пам’ятайте :за будь-яких обставин найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною.
Звучить пісня у виконанні Іво Бобула « Все золото світу»
2.»Мій листок» Напишіть рису, яка , на вашу думку, має бути притаманна справжній людині і ми ці листочки прикріпимо до нашого
« Дерева щастя»(діти пишуть на вирізаних із паперу листки свої думки і прикріплюють до «Дерева щастя»)
3.Коло побажань. Всі діти стають у коло і по черзі висловлюють побажання сусідові справа, (супроводжують мімікою або жестами: усмішка, потиск рук, обійми,тощо)
4.Учитель. Діти! Запам’ятайте , що сенс життя – у самому житті. Потрібно жити всупереч обставинам і негараздам. Життя нам дається один раз, тому маємо його витратити заради продовження і полегшення життя інших людей. Ось як говорить про це Ліна Костенко
І все на світі треба пережити.
І кожен фініш – це , по суті, старт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт…
Хай буде все небачене побачено.
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від на іще залежить,
Принаймні вік прожити як належить.
Не обов’язково писати книгу чи картину. Викиньте зло із душі і серця. Посміхніться людям, які поряд із вами. І не забувайте носити з собою другу хустину.
V. Домашнє завдання
Творче завдання на вибір
Не прогинатися під обставинами.
Тема: Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р.Кіплінга «Якщо…»
Урок-діалог за віршем Р.Кіплінга «Якщо…»
Мета (формувати компетентності):
предметні :розкрити філософський зміст вірша,поглиблювати навички аналізу тексту, вчити учнів бачити та відчувати красу поетичної мови;
комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення; вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;
ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;
соціальні та громадянські:виховувати загальнолюдські цінності:благородство,чесність, стійкість, гідність, відповідальність, совість, життєвий оптимізм,вчити робити власний вибір у житті і бути відповідальним за нього;
інформаційно- цифрові :удосконалювати вміння знаходити інформацію про літературний твір в мережі Інтернет;
математичні : розвивати логічне мислення;
загальнокультурні :виховувати інтерес до різних видів мистецтва .
Методи та прийоми : «Асоціативний кущ»,робота в групах з картками, розгадування кросворда,дослідницька робота в групах ,відповідь на проблемне запитання,словникова робота, «Мікрофон», творча робота в групах «Вслід за автором»,формулювання висновку.
Очікувані результати :
Учень.
Випереджувальне завдання:окремим учням підготувати виразне читання вірша Кіплінга на англійській мові,вірша Б. Олійника «Вибір», занйти в мережі Інтернет і підготувати повідомлення «Висловлювання Матері Терези», «Звернення М.Амосова до молоді», знайти інформацію про переклади вірша Кіплінга різними поетами.
Тип уроку :урок узагальнення і систематизації знань
Обладнання : мультимедійна презентація, кросворд, картки для роботи в групах, запис «Живі голоси. В.Стус «Синові».
Епіграфи :
Лиш той життя достойний і свободи,
Хто кожен день іде за них на бій.
Й.В.Гете
Людина живе на землі не тільки заради свого власного щастя. Вона повинна зрозуміти великий закон людяності.
В.Гладстон
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Оголошення теми, мети,завдань уроку
1 Учитель. Життя – найбільша загальнолюдська цінність. А як прожити це життя, чим дорожити, чому приділяти найбільше уваги, щоб його не змарнувати?
2 Робота з епіграфами.
3.Робота в групах.
Працюючи в групах, учні дають відповідь на запитання : « Що означає бути справжньою людиною?» (Кожна група отримала картку з висловлюваннями видатних митців минулого. На картках є запитання, на які треба відповісти.)
Група 1
Людина повинна бути розумною, простою, справедливою, сміливою і доброю. Тільки тоді вона має право носити це високе звання – Людина»
(Костянтин Паустовський)
Запитання.
Група 2
Життя - це нескінченне удосконалення. Вважати себе досконалим – означає вбити себе.
(К.Ф.Геббель , німецький письменник)
Запитання.
- Що означає слово «удосконалення»?
- Для чого працювати над собою?
- Що небхідно удосконалювати щодня?
Група3.
Бути людиною – означає відчувати свою відповідальність перед злиднями, які ніби і не залежать від тебе. Пишатися кожною перемогою, здобутою товаришами. Усвідомлювати, що кожна покладена тобою цеглинка допомагає будувати світ.(А . де Сент-Екзюпері)
Запитання.
1.Чи означає це, що кожен із нас мусить щодня думати про інших і весь світ ?
2.Чи згодні ви, що від кожного нашого вчинку змінюється щось в інших, в суспільстві, історії?
4 . Складання асоціативного куща до слова ЛЮДИНА
5. Розгадування кросворда
По горизонталі:
4. Розвинене почуття обов’язку. 5. Сукупність високих моральних якостей,а також повага до них. 7. Добра, незаплямована репутація, добре ім’я . 8. Те що відповідає дійсності, близьке до істини.
По вертикалі:1. Чуйність, гуманність..2. Однаковий початок фрвз (або віршованих рядків),які йдуть одна за одною. 3. Протиставлення, протилежність.6.Почуття моральної відповідальності перед оточенням, суспільством.
Відповіді. По горизонталі.4 Bідповідальність..5 Гідність. 7. Честь.
8. Правда. По вертикалі.1.Людяність.2 Анафора.3. Антитеза.
6. Совість.
6 Читання вірша Р.Кіплінга на англійській мові
Бесіда. - Що ви зрозуміли із вірша-оригіналу?
7.Читання вірша « Якщо…» напам’ять: конкурс читців-декламаторів.
8. Робота з текстом
- Яка тема вірша Кіплінга « Якщо…» ?
- Що прагнув донести до читачів автор?
(Тема твору – роздуми про сенс людського життя.
Ідея – тільки тій Людині належить Земля, яка знає, для чого вона живе.)
9.Робота в групах .
Група 1 . Шляхом аналізу «вслід за автором» скласти
«Програму дій для кожного»
* Бути в житті борцем.
* Допомагати іншим, стати кращим.
* Долати зло – означає творити добро.
*Сприймати життя в усіх його барвах (темних і яскравих).
* Долати труднощі та знаходити сили піднятися, почати спочатку.
* Пам’ятати про інших, про справедливість.
* Усе робити на повну силу, по совісті, з радістю до життя.
Група 2 . Шляхом аналізу «вслід за автором» виписати
якості справжньої Людини
Бути собою; доброта розважливість; стійкість ; воля;чесність; наполегливість; цілеспрямованість; працьовитість;рішучість;оптимізм; мужність; людяність;простота;честь і совість;активність;розуміння свого призначення.
10. Дослідницька робота в групах. Порівняти переклади вірша Р.Кіплінга,зробленіВ.Стусом,Б.Олійником,І.Шараповою,В.Корніловим, Н.Грибановим .
- Чи можна вважати , що перед нами не переспіви, а переклади вірша Кіплінга «Якщо…»? Аргументуйте свою відповідь.
- Чи використовують перекладачі анафору та антитезу?
- Чий переклад вам більше сподобався? Аргументуйте свій вибір.
11 Словникова робота.
Анафора-стилістична фігура, єдино початок; вживаний на початку віршованих рядків повтор звуків, млів, рядків, строф,фраз.
Антитеза – стилістична фігура, яка полягає у зіставленні або запереченні контрастних понять, явищ, образів.
12.Проблемне запитання: - Чому слово «Людина» наприкінці поезії написано з великої літери?
Учитель. В оригіналі цей вірш має назву«If»(«Якщо…») однак у деяких перекладах назва не зберігається. Відомий український поет Василь Стус дав свєму своєму перекладу назву «Синові».
Прослухайте цей вірш .Скажіть, чим він відрізняється від попередніх?
Прослуховування запису. Живі голоси. В.Стус. «Синові».
13. Творча робота в групах.
Скласти морально-етичну «Пам’ятку Людини» за віршем Р.Кіплінга
Знайти сенс буття
Залишатися собою
Допомагати людям
Не втрачати віри у житті
Викорінювати ненависть
Не втрачати совісті
Не відступати від правди
Завдання. Порівняти її із загальнолюдськими моральними чеснотами.
Проблемне запитання .
Учитель. Жити за такими нормами дуже важко. Але головне – прагнути цього. Чи можете ви назвати людей, життя яких бібуло підпорядковане цим нормам?Якщо ви не знаєте таких людей, то послухайте розповіді про них.
14. Учень читає
«Заповіт Матері Терези»
Життя – це шанс. Скористайся ним.
Життя – це краса. Милуйся нею.
Життя – це мрія. Здійсни її.
Життя – це виклик . Прийми його.
Життя – це обов’язок. Виконай його.
Життя – це гра. Стань гравцем.
Життя – це цінність. Цінуй його!
Життя – це скарб. Бережи його.
Життя – це любов. Насолоджуйся нею.
Життя – це таїна. Пізнай її.
Життя – це юдоль бід. Перебори усе.
Життя – це пісня . Доспівай її.
Життя – це боротьба. Почни її.
Життя – це безодня невідомого - не бійся, вступи в неї.
Життя – це удача. Шукай цю мить!
Життя таке чудове – не загуби його.
Це твоє життя. Борони його.
Учитель. Чи є щось спільне між віршем Р.Кіплінга і совами матері Терези?
15 . Учень. Читає звернення відомого хірурга Миколи Амосова до молоді з побажаннями.
Що хочеться побажати вам у першу чергу?Звичайно, щастя.
Суспільство не забезпечить людину щастям,якщо вона слабка і не здатна на зусилля. Пам’ятайте : задоволення від відпочинку і розваг шкідливе, до нього звикаєш - і з’являється нудьга.
Не уникайте напруженої праці: вона підвищує тренованість, а це збільшує можливість досягти успіху.
Не бійтесь попрацювати на інших, на суспільство, а не тільки на себе. Людина щаслива ставленням до неї оточуючих людей. Хочеш отримати симпатію і повагу – потрібно для цього працювати. Боріться проти власного егоїстичного почуття,прагніть до спілкування, майте цікавих друзів і не бійтесь давати їм якомога більше душевного тепла ,не вимагаючи нічого в обмін.
Прагніть до різноманітної діяльності – до оволодіння новими професіями, улюбленими заняттями. Це робить життя цікавішим.
Учитель. Що об’єднує звернення до молоді М.Амосова та вірш Р.Кіплінга?
16.«Мікрофон». Закінчіть фразу: « Ти людина, якщо…»
Учитель . «Вибір»…Таке знайоме і таке відповідальне слово, іноді дуже важке,немов сама доля…Кожна людина постає перед проблемою вибору. Це завжди складно. Тим складнішим буває вибір, коли людина має вирішити – бути їй Людиною чи пішаком на шаховій дошці життя. І саме про цей вибір йдеться в поезії Б. Олійника.
17.Підготовлений учень виразно читає поезію Б.Олійника «Вибір»
Над штормом, над шабельним зблиском,
Над леготом теплим в житах
Гойдається вічна колиска
Маятником Життя.
Життю ні кінця ні начала.
І вічно по колу землі:
Комусь – лебеді від’ячали,
Комусь – ще сурмлять
журавлі.
Один передбачливо очі
Прикрив ще за крок до межі,
Ввійшовши клітиною ночі
Тихенько: чи жив чи й не жив?
А інший – на кроки не міряв:
Летів, і гримів, і згорів,
І люди відкрили в сузір’ях
Зіницю нової зорі.
Коли б загадали : - Хочеш,
Одне лише слово твоє -
І вища – лаврова! – почесть
Чоло твоє обів’є.
Я вибрав найвищу почесть:
У чистім і чеснім бою
На чорному мармурі ночі
Зорю записати свою!
Учитель. - Які проблеми порушує автор?
18. Мікрофон . Продовж речення: « У своєму житті я хотів би зробити такий вибір…»
ІІІ. Підсумки уроку
- Прочитайте ще раз епіграфи до уроку. Чи змінилося ваше ставлення до життя , до людей після аналізу вірша Р.Кіплінга?
- У чому, на вашу думку, полягає «великий закон людяності»?
- Чи завжди люди поводяться гідно?
- Що означає жити гідно?
- На думку автора , «мудрості немає без доброти». А яка ваша думка?
- Які ж цінності можна віднести до найвищих?
Учитель. Досвід і розум лише тоді приносять користь, коли спрямовані на добрі справи . Добро роблять щиро, тому воно не потребує показовості,(адже добра людина не чекає на подяку ,на те, щоб її допомогу помітили, не нагадує про себе). Робити добро іншим – це не лише обов’язок кожного, але й надзвичайне задоволення. Не вірите – спробуйте!Кіплінг лишив нам прекрасний вірш,у якому звучить віра в силу і мужність людини, в якому яскраво відображено її здатність переборювати труднощі на шляху до високої мети. Моральні якості, які уславлює Р.Кіплінг у вірші, надзвичайно важливо цінувати і виховувати в собі. Адже залишитися сильною особистістю за будь-яких умов – найважливіше завдання кожного. Тож пам’ятайте народну мудрість: «Гляди, не забудь – Людиною будь!»
I V Домашнє завдання
І група. Написати невеликий твір « Як можна припинити війни у світі?»
2 група. Скласти коротке повідомлення – висновок « Які моральні цінності , визначені Р.Кіплінгом, залишаться назавжди у людському житті?»
3 група. Написати невеликий твір « … Коли триматися немає сили і тільки воля владно каже:стій!»(Р . Кіплінг)
«Людина або все, або ніщо».
Тема : Компаративний аналіз вирішення проблеми сенсу життя людини у часовому та полікультурному просторі: Гете «Фауст» - епоха Просвітництва , Ян Шванкмайєр «Урок Фауста» - сюрреалізм ХХ ст..
Мета(формувати компетентності):
предметні : розкрити ідейно-естетичну сутність творів ;дати історико- літературне пояснення літературних явищ ;сприяти розумінню своєрідності різних літератур та різних видів мистецтва в культурно-історичному розвитку суспільства та полікультурному просторі;удосконалювати вміння аналізувати художній твір і твір кіномистецтва;
комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;
ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;
соціально-громадянські:виховувати розуміння сенсу життя, уміння ставити мету,прагнення йти до неї, робити вірний вибір у житті, відповідати за свої вчинки;
інформаційно-цифрові:удосконалювати вміння використовувати інтернет-ресурси для знаходження потрібної інформації про режисера Шванкмайєра, про основні ідеї сюрреалізму і презентувати свої роботи на уроці;
математичні:розвивати абстрактне мислення, розвивати вміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу( від знання теорії про епоху до складання схем);
загальнокультурні :розвивати вміння порівнювати твори різних видів мистецтва(літературу і кіно), прищеплювати інтерес до культури інших народів.
Методи та прийоми:робота в групах ,обмін враженнями від перегляду уривків з фільмів,відповіді на проблемні запитання, «Коло думок», «Мікрофон»,словникова робота, «Обери позицію»,складання схем.
Випереджувальне завдання:подивитися фільм Шванкмайєра «Урок Фауста»,групі «Мистецтвознавців» підготувати повідомлення про Яна Шванкмайєра ,про сюрреалізм.
Обладнання : презентація, ілюстрації ,презентації, які готували учні, фрагменти фільмів «Урок Фауста»,(1994),» Фауст»(1969),фрагмент вистави «Фауст» , відео «Фауст». Читає І.Смоктуновський »,музика Ш.Гуно,Л.В.Бетховена, Прокоф’єва.
Тип уроку : урок-дослідження
Епіграфи :
Яка користь людині, якщо вона заволодіє всім світом, а душі своїй нашкодить?
Євангеліє від Матвія
Головне в житі людини, стимул її розвитку – прагнення до щастя.
Д.Дідро
Я не хочу і не можу вірити, щоб зло було нормальним станом людей.
Ф.Достоєвський
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
Учитель . На попередньому уроці ми завершили роботу над трагедією Гете «Фауст». Пропоную узагальнити вивчений матеріал за допомогою складання схем.
1.Сюжет Система образів Художня система
Питання буття людини
Філософія Просвітництва
2.Фауст = можливості людства = постійний пошук «вірного шляху»
3. Перемога Фауста над Мефістофелем тріумф творчих сил людства
ІІ. Мотивація навчання
1. Учитель . Історія доктора Фауста , знаменитого чародія та чорнокнижника , приваблювала багатьох письменників та поетів світу. Не залишила вона байдужими художників та композиторів.
В образотворчому мистецтві це художники – романтики Делакруа, Корнеліус Решт, Рембрант ( офорт «Фауст»),Врубель та багато інших
(Перегляд презентацій,які створювали учні)
В музиці тему Фауста опрацьовували Берліоз, Гуно,Вагнер, Бузоні, Бетховен, Шнітке, Прокоф’єв
(Прослуховування фрагментів музичних творів Бетховена, Берліоза, Шнітке,Прокоф’єва)
У кіномистецтві історія Фауста екранізувалася Мельєсом(1903) , Мурнау (1926) ,Суаресом(1969), Шванкмайєром(1994).
Перегляд фрагменту фільмів «Фауст»(1969) та «Урок Фауста»(1994)
2. «Мозковий штурм». Яке враження викликають у вас ці фрагменти? А фільм «Урок Фауста» вцілому ?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сучасна людина не уявляє себе без кіно. Ми маємо можливість подивитися будь – який фільм . Наше завдання на уроці – шляхом дослідження порівняти твори різних видів мистецтва - літератури та кіно. А по-друге – твори різних епох: Гете «Фауст» - епоха Просвітництва(17 ст.) та Яна Шванкмайєра « Урок Фауста»(1994).
3. Робота в групах
1-й «Учень-мистецтвознавець»
(Розповідь супроводжується презентацією) Ян Шванкмайєр – чеський кінорежисер, сценарист, художник, сценограф . скульптор, аніматор, представник експериментального кінематографу. Найвидатніший із чеських режисерів , Шванкмайєр народився 4 вересня 1934 року в Празі, де мешкає й зараз. Творчий шлях розпочався в 1950 році в Інституті Прикладних Мистецтв , а потім продовжився в Празькій Академії Мистецтв, на відділенні лялькової майстерності. Став організатором Театру Масок, звідки його шлях проліг до знаменитого театру Латерна Магіка, де Ян представив свої перші кіно роботи.
2-й «Учень-мистецтвознавець». Він працював як художник у празьких театрах та кіностудії. В цей час пише маніфест нового прикладного мистецтва «Магія предметів»,закликаючи повернути «ірраціональному свій простір, який воно займає у психіці людини» . Свій перший фільм Шванкмайєр зняв у 1964 р. і за 30 років отримав репутацію передового аніматора нашого часу. У 1970 р. відбулася зустріч з Еффенбергом, ведучим теоретиком Чеської Сюрреалістичної Комуни , до якої Шванкмайєр приєднався і членом якої є дотепер. Основні теми творчості режисера – страх, маніпуляція.
4.Словникова робота
Ірраціональний-недоступний розумінню, той, що перебуває за межами розуму,нелогічний , містичний
3-й «Учень-мистецтвознавець» Фільм Яна Шванкмайєра « Урок Фауста» - розмаїтість анімації та реальних картин. В якій діють живі актори , глиняні ляльки та гігантські маріонетки. Фільм отримав 6 премій « Кращий фільм» та «Кращий актор ».У фільмі звучить музика І. С. Баха.
Герой фільму Шванкмайєра блукає вузькими вуличками Праги з містичною картою в руках. Лабіринти вулиць приводять його до покинутого горища, де він знаходить старовинний ляльковий театр та «Фауста»Гете у центрі кімнати він одягає костюм Фауста та, перевтілившись у його образ, опиняється в лабораторії знаменитого алхіміка.
Учитель. Та чи стане він гетевським Фаустом?Щоб відповісти на це запитання,треба дослідити образи Фауста Гете та Фауста Шванкмайєра, знайти спільне і відмінне в цих образах.
5 . Дослідницька робота учнів. Складання схем
Спільне
Пошук « вірного шляху» сенсу буття людини;
Парі з Мефістофелем – шлях до розуміння природи людства;
Кохання до Маргарити.
Відмінне
Гете Шванкмайєр
*Перемога над П * розчарування
Мефістофелем - О у своєму
тріумф творчих Ш призначенні;
сил людства; У *смерть як наслідок
*вічне життя К перемоги сатани
6. Проблемне питання. Чи можна назвати Фауста Гете та Фауста Шванкмайєра протилежними за своєю суттю образами?
Ми зможемо відповісти на це запитання , дослідивши фінали творів, які можна трактувати як головну думку.
Відповіді учнів.
Фауст Гете доводить Мефістофелю та Богу, що Людина заслуговує на повагу.
Фауст Шванкмайєра гине під колесами автомобіля, керованого "ніким»
7.Проблемне питання.
- Чому така суттєва відмінність у трактуванні образу Фауста?Підказкою вам буде слугувати дана схема.
Образ Фауста = Головна думка твору = Світогляд автора
Перегляд фрагменту
вистави «Фауст»
Відповіді учнів.
8.Учитель. А тепер давайте пригадаємо основні положення світогляду Гете - представника епохи Просвітництва. А допоможуть нам учні з групи «Літературознавців».
1-й «Учень-літературознавець». Основні положення епохи Просвітництва:
Доба Просвітництва
Мистецтво Освіта Самовдосконаленя
Я
Мораль Пізнання Всесвіту
Пергляд відео «Фауст»(читає І.Смоктуновський)
Перегляд фрагменту фільму «Урок Фауста»
2-й «Учень-літературознавець».
(На фоні презентації)
Основні положення світогляду Яна Шванкмайєра.
Він – представник мистецької течії – сюрреалізм.
Сюрреалізм – напрям у літературі та мистецтві, що виник у Франції на рубежі 1910-1920 рр. Андре Бретон у своєму « Маніфесті сюрреалізму» дає визначення : «Чистий психічний автоматизм , завдяки якому ми хочемо висловити на письмі , усно чи якимось іншим способом,фактичне функціонування думки без будь – якого контролю, керованого розумом,поза великою естетичною чи моральною упередженістю». Отже, сюрреалізм прагне до автоматичної фіксації підсвідомого. Митець – сюрреаліст має спиратися на досвід сновидінь, галюцинацій, марень, містичних видінь. Саме у сфері несвідомого, на думку сюрреалістів, криються справжні істини буття. Разом із цим сюрреалізм оголошує війну розумові. Матеріалізмові, логіці, моралі – усе це гальмує та закріпачує творчі можливості.
3-й «Учень-літературознавець».
«Трьома китами» сюрреалістичного вчення стають:
Сюрреалісти відкривають істину, яка полягає в тому, щоб повернутися до «Я», зануритися в нього. У результаті розкуте «Я» встановлює:
Найбільше сюрреалісти поціновують ті образи, які створено шляхом поєднання найвіддаленіших понять, уявлень, ідей.
4-й «Учень-літературознавець». Таке поєднання може утворити метафору. Метафора стає полем, на якому відбувається накладення одних ознак на інші, в результаті чого найпростіший образ набуває різних значень. Сюрреалісти шукають смисл у безглузді, відкриваючи дивовижні сфери в самих собі. Проникаючи в без свідоме , вони викликають звідти образи, які стають реальністю. Причому найбільше цінуються ті образи, яким притаманний найвищий ступінь довільності, які ошелешують розум. Сила образу, за думкою сюрреалістів, не тільки в його несподіваності й фантастичності,але й у віддаленій і точній асоціації ідей.
5-й«Учень-літературознавець». Повертаючи розум у стан дитинства, безпосереднього сприйняття, яке наближає нас до істинного життя, створюють ефект «подиву». Тому відкрити сюрреалістичну істину можна лише з зіставляючи ,з’єднуючи те, тверезий глузд неспроможний уявити разом.
Сюрреалісти намагаються будь – що вирватися з пут дійсності , зазирнути за межі реальності, осягнути найглибшу сутність людини, розглядаючи реальність лише як відправну точку для подорожі у світ мрії.
9. Висновок
Таким чином, ми бачимо, що сюрреалізм претендує на володіння істиною в останній інстанції,на універсальність пропонованих ним художніх засобів,перебирає на себе роль речника нових ідей і цінностей, намагаючись надати їм всеохоплюючого характеру.
Складання схеми « Інтуїтивізм у створенні світу»
Підсвідомість Антимораль
Асоціація ідей Я Війна логіці
Досвід сновидінь, марень
Інтуїтивізм у створенні світу
10.«Коло думок»
- Яка головна думка кінороботи Яна Шванкмайєра? Відповідь обґрунтуйте, виходячи з основних засад сюрреалізму
Орієнтовні відповіді учнів:
11.Проблемне запитання. Хто ця особа без обличчя?Хто керує людьми у сучасному світі?
Орієнтовні відповіді.
12. Проблемне запитання
- . Чому Фауст гине саме під колесами автомобіля, керованого «ніким»?
Відповіді учнів.
14. «Обери позицію».Відома цитата «Людина або все ,або ніщо».А як вважаєте ви ? Відповідь обґрунтуйте.
13.Робота з епіграфами.
- Який епіграф, на вашу думку , найвлучніше відображає головну думку нашого уроку-дослідження? Відповідь аргументуйте.
У ході дослідження ми розглянули дві точки зору на образ Фауста, його призначення на землі як людини. Який із образів вам більше імпонує?
Учитель. Упродовж усього часу, скільки існує людство, людина постійно знаходиться у пошуку відповідей на запитання щодо її буття на Землі. Що лежить в основі людської поведінки – збіг обставин, послідовність випадків, приреченість чи слідування вибраним ідеалам?Хто керує життям людським та всім розпорядком на Землі взагалі? Може людиною керує страх перед силою та смертю, прагнення влади та багатства? А може, віра в перемогу доброго початку в кожній людині? І взагалі, у чому сенс життя людини?
На всі ці питання дають відповідь представник Просвітництва Гете та представник сюрреалізму Ян Шванкмайєр. Через власну систему образів , композицію, характер подачі головної думки автори підводять нас до усвідомлення власного вибору: стати маріонетками чи залишитися людьми, вступити до кола «клієнтури « Мефістофеля чи обрати власний шлях життя. Запам’ятайте : ви і тільки ви маєте зробити цей вибір.
ІІІ. Домашнє завдання
1 Написати есе «Від чого чи від кого залежить життя людини»
2.Створити власні малюнки-асоціації до образів «Фауста»
Що робить людину щасливою?
Тема. «Диво Різдва». Компаративний аналіз творів Ч.Діккенса «Різдвяна пісня у прозі» та М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»
Мета (формувати компетентності):
предметні :поглибити знання учнів про святкування Різдва; формувати вміння робити порівняльний аналіз творів; удосконалювати навички аналізу тексту, характеристики героїв,виразного читання, інсценування;
комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення;вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;
ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;
математичні : розвивати творчу уяву, абстрактне мислення;
соціальні та громадянські:виховувати гуманістичні ідеали – милосердя, совісті, добра, справедливості;
загальнокультурні:прищеплювати інтерес до національних традицій,до традицій інших нардів, інтерес до різних видів мистецтва.
Очікувані результати:
Учень :
Методи та прийоми: «Асоцітивний кущ»,робота в групах, інсценізація, «Павутинка дискусії»,»Кластер», «Діаманта», «Сенкан», «Кола Вена», «Мікрофон», «Прес»,обмін враженнями від перегляду буктрейлерів.
Тип уроку: урок узагальнення знань
Обладнання: портрети письменників, тексти творів, ялинка, «речі із скриньки», мультимедійна презентація, різдвяні прикраси, фрагменти фільму «Вечори на хуторі біля Диканьки», мультфільму «Різдвяна історія»,»речі із скриньки», буктрейлери до творів.
Ці радісні дні – дні милосердя, доброти,
всепрощення. Це єдині дні в усьому
календарі, коли люди, наче з мовчазної
згоди, вільно розкривають одне одному
серця.
Ч.Діккенс
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
Виконання учнями пісні «Новорічна»
Учитель. Дякуємо вам, діти, що прийшли до нашої господи на Свят-вечір! Щастя вам і здоров’я! Славте Сина Божого, повертайте до віри у добро, і Спаситель воздасть вам сторицею!Сідайте. Коли такі пісні і привітання зазвичай лунають? ( У Різдвяний вечір).
Перегляд фрагменту із фільму « Вечори на хуторі біля Диканьки»
(Сцена колядок)
ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку
Отже, тема нашого уроку «Диво Різдва». Ми присвятимо його найулюбленішому святу дітей і дорослих – святу Різдва Христового.
(Слайд 1) Тема Різдва часто звучить у творах письменників різних країн, зокрема і в тих двох творах, з якими ви вже ознайомились, а сьогодні продовжимо навчатись робити порівняльний аналіз. Ми разом поринемо у світ літературних героїв різних народів – Англії та України, пригадаємо традиції святкування Різдва у кожній країні, дізнаємося, що воно несе людям. І, звісно, без вигадки та фантастики нам не обійтися. Отже, вирушаємо у подорож! Не забудьмо взяти із собою творчу уяву, знання, вміння фантазувати, а також добрий настрій.
1. Робота з епіграфом (Слайд 2)
- Зачитайте епіграф. Поясніть, про які дні говорить Діккенс?
2 Стврення асоціативний куща до слова «Різдво»
Р –радість, родина
І- іскра,іній
З- зірка, зустрічі,
Д – добро,душа
В – вогонь,веселощі,
О- об’єднання
3 Бесіда
- От і нам Дід Мороз і Санта Клаус передали ялинку та просили її причепурити. Ось залишили іграшки. А прикрасимо ми її так: спочатку на сніжинках напишемо, чого ми очікуємо від нашого уроку. А протім ,взявши іграшку, дамо правильну відповідь на запитання і почепимо на ялинку.
(Учні беруть іграшки із запитаннями, відповівши на них, прикрашають ялинку).
Запитання
- Куди зникли зорі і місяць у різдвяну ніч?
- Хто допоміг Вакулі дістати черевички?
- Що було в мішках, які стояли в хаті у Солохи?
- Чому чорт не любив Вакулу?
- Хто відвідав Скруджа Різдвяної ночі?
- Що подарував Скрудж родині Кретчитів на Різдво?
- До якої збірки входить повість «Ніч перед Різдвом»?
- З якою метою відвідує Скруджа привид Марлея?
- Вакула за професією був…
- Які три духи з*явилися до Скруджа?
- Чи була у Скруджа рідня?
-Чи любила Оксана Вакулу?
-Хто така Солоха?
- Що допомогло змінитися Скруджу?
- Хто такий Пацюк?
IІІ. Опрацювання теми уроку
1.Вчитель.От ми і підготувались до свят. Ялинка прикрашена.
- А тепер давайте перенесемось у Англію і будемо святкувати Різдво, заспіваємо різдвяну пісню на англійській мові.
(Діти виконуть пісню)
- Розкажіть про святкування Різдва в Англії.
2.Виступи учнів англійською мовою. (Слайд 3)
- Про що розповіли діти ?
3. Розповідь про святкування Різдва у Англії українською мовою.
4. Бесіда
Отже, Різдво – велике свято добра, радості. Всі на нього чекають. Воно заходить у кожен дім, засвічуючи різдвяні ялинки.
Перегляд фрагменту мультфільму «Різдвяна історія» .
5. Учитель А тепер давайте подивимось, як готуються до свята в Україні?
(Слайд 8)
6. Інсценування
Син. Сипле і сипле сніжок за вікном,
Вечір тихенько на землю зійшов.
Дочка. Чом це сьогодні так зіроньки сяють,
Ніби радіють і нас звеселяють?
Мати. Так ясно зірка засвітила
У ніч зимову за вікном,
Бо людям добрим сповістила:
Різдво святе до них прийшло.
Збереться сім’я щаслива,
Запалять свічку на столі,
А добрий тато зайде в
хату
З снопом пшениці у руці.
Чекає вже кутя медова,
Щебечуть діти, чути сміх.
Під миготливий, тихий вогник
Молитва мовиться за всіх.
Виходить місяць із-за хмари,
І заглядає у вікно –
До української оселі
Знов свято радісне прийшло.
Син. А чом пшеничний сніп наш тато
Приніс сьогодні в нашу хату?
Дочка. Сказав: почесний це дідух –
У ньому предків славний дух.
Мати. Дідух єднає у Святвечір
Живих й померлих за столом,
Це символ хліба, символ праці
З старих часів до нас дійшов.
Дочка. А ще кутя стоїть медова
І з медом, маком, є й горіх.
Мати. Так, доню, страва ця святкова –
Знак злуки членів роду всіх.
Син. А нащо сіна ми поклали
Під скатертину на столі?
Мати. Щоб люди завжди пам’ятали –
Спочив Христос колись в яслі,
Спочив на сіні у вертепі,
Син Божий, всього світу цар.
І пастушки його вітали,
Принісши щирий скромний дар.
Син. Хай стелить зима білий сніг по стежках,
Прикрасить нам землю на свята.
Хай прийдуть з колядками в хату до нас
Веселих нам свят побажати.
7. Учитель - Як готуються до Різдва в Україні?
8. Аналіз повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом»
Учитель. Ніч напередодні Різдва… Усього три слова. Здавалося б, не так вже й багато може вміститися у них…А , можливо… все життя, доля, кохання, майбутнє щастя. (Слайд 9) Особливо вплинула на долю М.Гоголя збірка «Вечори на хуторі біля Диканьки», яку він написав 1832 р. під впливом українських народних традицій, фольклору. Вона принесла йому славу, повагу, ввела у літературне коло відомих письменників 19 ст., здійснивши його заповітну мрію. Найкращим твором збірки вважають оповідання «Ніч перед Різдвом»
9. Інсценування. Оксана і Вакула.
Перед дзеркалом сидить дочка Чуба й сама до себе говорить.
Оксана. І чого люди кажуть, що я гарна? Брешуть люди, я зовсім не гарна. Яка тут краса у цих чорних бровах, карих очах , кирпатенькому носі? Ух!
До хати входить козак. Оксана його не бачить.
Оксана. Ні, гарна я ! Ой, яка гарна! Яку радість принесу я тому, кому буду жінкою! Як милуватиметься мною чоловік !
Вакула (пошепки). Ну й дівка! З годину стоїть, вдивляючись у дзеркало, і не надивиться, та ще й хвалить себе вголос.
Оксана. Еге ж, парубки, чи ж вам до пари я? Ви погляньте, яка в мене сорочка,стрічки на голові! Усього цього батько накупив! (Побачивши коваля, скрикує. Гнівно дивиться.)
Оксана. Чого ти прийшов сюди? Умить пронюхав, що батька вдома немає.
Вакула. Не сердься, моє серденько! Дозволь хоч поговорити, хоч подивитися на тебе!
Оксана. Хто ж тобі боронить, говори і дивися! (Сідає на лаву, дивиться у дзеркало, поправляє коси.)
Вакула. Дозволь і мені сісти коло тебе.
Оксана. Сідай.
Вакула. Люба Оксано, дозволь поцілувати тебе!
Оксана (відхиляється від Вакули і відштовхує його). Чого тобі ще хочеться? Геть від мене. Ось усю мене в свою сажу вимазав.
Вакула (убік). Не любить вона мене. А я її так люблю, як ніхто в цілому світі не любив і ніколи не любитиме.
У хату вбігають дівчата.
Одарка. Оксано, чого ж ти стоїш? Ходи з нами колядувати! Бери мішок.
Оксана. Е, Одарко! У тебе нові черевички. Добре тобі, а мені немає кому дістати такі гарні черевички.
Вакула. Не тужи, моя люба! Я тобі дістану такі черевики, як сама імператриця носить.
Одарка. От бачиш, любить тебе Вакула і черевички він дістане.
Оксана. А так! Будьте ви всі за свідків: якщо коваль Вакула принесе ті черевички, які носить цариця, то одразу ж вийду за нього заміж!
(Хапає дівчат за руки. Голосно сміється і біжить геть.)
Вакула. Смійся, смійся! Я й сам сміюся з себе! Де мій розум дівся? Вона мене не любить – Бог з нею! Проте ні, дістану я їй оті черевички
10. Бесіда
- Які риси характеру притаманні Оксані? У чому Оксана бачить своє щастя?
- Яке складне завдання повинен був виконати Вакула, щоб Оксана нарешті вийшла за нього заміж?
- Чи вдалося Вакулі виконати свою обіцянку? Яким чином?
- Як змінилася Оксана за одну ніч? Зачитайте епізод, який доводить, що вона стала іншою.
- Чи можна вважати це дивом?
- Чи допомогла різдвяна ніч героям Гоголя переоцінити щось?
- Як би тепер відповіла Оксана на питання про те, що робить людину щасливою? (Головне – не багатство, а любов, щире серце).
- Уявімо, що диво трапилось у нас на уроці: зустрілись Скрудж і Оксана. Як ви думаєте, про що вони могли б поговорити?
11.Стратегія «Павутина дискусії»
Проблемне запитання : Чи варто було Вакулі кохати Оксану?
12.Складання кластерів до теми «Диво Різдва»
13.Складання сенканів і діамант.(Робота вгрупах)
Завдання 1. 1-а група складає сенкани до образів Оксани і Фреда, 2-а – до образів Вакули і Боба Кретчита.
Завдання 2. Скласти діаманту до образу Скруджа.(Робота в групах)
Скрудж.
1 Скнара.
2.Жадібний, злий.
3.Не шанує, не любить, не дає, проганяє.
4.Бездушний самотній старий, який нічого не любить, крім грошей.
5.Розуміє, співпереживає,радіє, любить.
6.Добрий , веселий.
7.Дідусь.
14. «Кола Вена» (Слайд 11) – визначити спільне й відмінне у творах Гоголя і Діккенса (письмово)
Спільне:
Відмінне:
А «Різдвяна пісня»
- події відбуваються в Англії
- головний герой – байдужий скнара
- подорожує з трьома духами
- бачить минуле, теперішнє і майбутнє
- героя супроводжують Духи
- герой стає добрим, щирим, щедрим, починає шанувати Різдво
Б «Ніч перед Різдвом»
15. Речі з « чарівної скриньки»
(Діти по черзі дістають малюнки з речами і пояснюють, кому вони належать та яку рису характеру героя вони підкреслюють)
Оксана - дзеркало, черевички (гордість, самозакоханість, егоїзм)
Вакула – Ікона, скриня (віра в Бога, майстерність, чистота душі, вірність, любов до прекрасного)
Солоха – веретено (хитрість, спритність)
Чуб – кабан(дурість, лінь, недалекоглядність)
Скрудж –мішок з грошима, сундук з монетами,сніг(жадібність,бажання накопичити побільше грошей,холодність душі)
Марлей - канцелярські книги (робота замінила йому все)
Боб Кретчит - шарф, свічка (терплячість, страх)
Фред – святково накритий стіл (гостинність, щедрість)
Пацюк – вареники(обжерливість, лінь)
Пані Кретчит – пудинг (доброта,любов)
ІІІ. Підсумок уроку
1.«Мікрофон» (Слайд 13)
- Над чим змусили нас замислитися твори Діккенса і Гоголя?
- Які заповіти залишили нам Діккенс і Гоголь?
- Що ви зрозуміли для себе на уроці?
- Що означає бути милосердним, гуманним?
- То ж у чому, на вашу думку, Диво Різдва?
2. «Прес» - Що робить людину щасливою?
Учитель. Чи сподобалися вам ці два твори?
Якщо так, то я пропоную вам до перегляду буктрейлери до цих книг.
Ці роботи виконали учні нашого класу разом з батьками(Презентація)
Учні висловлюють свої враження від побаченого.
3 .Узагальнююче слово вчителя
Ось добігла кінця різдвяна історія. Дійсно, казковий кінець. Диво Різдва зробило наших героїв щасливими, хоча в житті казкові історії зустрічаються рідко. Але все у наших руках. Головне, щоб ми зрозуміли, що диво – це добро, яке ми можемо зробити власними руками.
А тепер візьміть свічки і напишіть на них побажання до Різдва і до Новорічних свят. І почепіть ці свічечки на нашу ялинку. Вона прикрашена і готова до свят.
Адже незабаром ми будемо святкувати Різдво - єдиний з усіх днів, коли ширшають вузькі серця», найкращий в році добрий, привітний день.
Смисл Різдва
Бувають дні, як одкровення Боже,
Благословіння зоряних небес,-
Коли на себе справжніх ми похожі,
І в нас Христос воістину воскрес.
Коли в душі так ясно, тихо,чисто,
Летять думки і сипле білий сніг,
Зелена зірка світиться перлисто,
І час невпинний прискоряє біг.
У дні такі завіт прадавній з Богом
У серці, що відкрилось ожива…
І ми в собі народжуємось вдруге
Під знаком світлоносного Різдва.
Тож нехай різдвяний дзвін розбудить замкнені людські душі. Подаруймо одне одному усмішку, теплий погляд, добре слово і тим самим зробімо людину щасливішою. Добро, яке ми здатні створити, варте чи не найбільшого скарбу.
Тож будьмо у святкові різдвяні дні уважнішими до людей, не забуваймо про посмішку, про добра справи, про любов до ближнього,бо всі моральні чесноти у дні різдвяні мають найвищу ціну!Не забудьте привітати з Різдвом рідних та друзів.
Із Різдвом христовим щиро вас вітаєм!
Щастя і здоров’я вам усім бажаєм!
Нехай віра в серці кожного засяє.
Нехай Матір Божа усіх привітає.
IV. Домашнє завдання
1.Написати невеликий твір-роздум «Які дива дарує нам Різдво?»
2. Намалювати ілюстрації до творів «Мої улюблені герої»
Людина – це звучить гордо!
Тема:Динаміка образу Елайзи Дулітл. Ідеї «одухотворення» людини і життя засобами мистецтва,збереження національної культури, розвитку мови.
Мета(формувати компетентності):
предметні:продовжити аналіз комедії «Пігмаліон»,формувати навички аналізу драматичного твору,вміння вести дискусію,дослідити шлях перетворення Елайзи Дулітл від малопривабливої квітникарки до «чарівної леді»,розвивати навички виразного читання,акторської майстерності комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення;вміння вести дискусію , висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку зору;
ініціативність і практичність:удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;
соціальні та громадянські:виховувати потребу людини удосконалювати свої знання, аргументовано захищати свої погляди, почуття толерантності та відповідальності за людську долю і її вибір, навчати поважати чужу думку,виховувати кращі людські якості.
інформаційно-цифрові :удосконалювати вміння знаходити і опрацьовувати інформацію в мережі Інтернет;
математичні : розвивати логічне мислення;
загальнокультурні :виховувати інтерес до різних видів мистецтва , до культури інших народів.
Очікувані результати :
Учень.
Методи та прийоми :дослідницька робота в групах, робота в парах, формулювання висновків,робота з тестами, ,інсценізація, розгадування кросенса, складання «Діаманти»,обмін враженнями від перегляду фрагментів фільму,«Кола Вена»»,«Віднови втрачену послідовність»,
«Обери позицію»,інсценізація,»Коло думок».
Випереджувальне завдання:знайти в мережі Інтернет фільми або вистави, створені за твором Б.Шоу «Пігмаліон», переглянути один з них, групам «лінгвістів» дослідити мову Елайзи в різні періоди її життя,вибрати цитати.
Обладнання :презентація, портрет письменника, виставка творів, фрагменти кінофільму «Моя чарівна леді», фільму «Пігмаліон» ; пісня Елайзи із фільму.
Тип уроку :урок – дискусія.
Збентежено дивиться Пігмаліон на свій витвір,
і серце йому завмирає від незнаного щастя .
( З міфу про Пігмаліона і Галатею)
Ми маємо нести відповідальність за тих, кого приручили.
А . де Сент-Екзюпері
У людині має бути все прекрасне: і обличчя, і одяг, і душа , і думки.
А.Чехов
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Актуалізація опорних знань
1. Робота над тестами. Взаємоперевірка.
1 Де відбувається перша зустріч Елайзи І Хіггінса?
А)біля церкви В) в будинку професора
Б)у центрі міста Г) На площі
2. Чим займався професор Хіггінс
А)писав книгу В)досліджував фонетику англійської мови
Б) писав словник Г) шукав наречену
3 Пікерінг має звання:
А) підполковника В) посла
Б) полковника Г) професора
4. Хто і з ким заключає парі?
А) Пікерінг і Елайза В ) Пікерінг і Хіггінс
Б) Альфред Дулітл і Хіггінс Г) Хіггінс і Елайза
5. Науковий прилад,яким користується професор Хіггінс
А)магнітофон В) фонотон
Б) патефон Г) фонограф
6 На прийомі у посольстві Елайза грає роль
А) герцогині В) княгині
Б)маркізи Г) графині
7. Який герой, на думку Шоу, нагадує вічний образ Дон Жуана
А) Фредді В)Пікерінг
Б) Хіггінс Г) Дуліттл
8. Для чого Елайза хоче навчитися правильної вимови
А)відкрити власний магазин В) стати леді
Б) вийти заміж Г) працювати в магазині
9. Як ставиться місіс Хіггінс до Елайзи
А)зневажає В)розуміє
Б) жаліє Г)соромиться
10 . Чому Хіггінс погодився на експеримент
А)щоб довести свій талант В) щоб розважитись
Б)заради грошей Г)закохався
11. Як завершився експеримент професора Хіггінса?
А)перемогою В) нічиєю
Б) поразкою Г)невідомо
12.Як можна назвати урок, який дає Елайза Хіггінсу у фіналі п'єси?
А)урок вдячності В) урок доброти
Б) урок гідності Г) урок толерантності
2. Розгадування кросенса (Слайд №3)
Розгадавши кросенс, дізнаємось, якою буде тема уроку.
1.Б Шоу – відомий драматург, майстер парадоксу
2 . Найвідоміший твір – « Пігмаліон»
3. Головна героїня - Елайза , бідна квітникарка, що хоче вивчити мову і щось змінити у житті
4. Завдяки своїй наполегливості Еліза навчається у професора Хіггінса.
5. Перший екзамен у будинку місіс Хіггінс.
6. Експеримент завершений. Хто переміг?
7. Елайза і Галатея – схожі чи різні?
8. Елайза – неперевершена леді
9. Елайза – людина розумна, вишукана , з почуттям власної гідності.
ІІІ. Повідомлення теми, мети ,завдань уроку(Слайд №4-5-6)
1 . Робота над завданнями: Дослідити, завдяки кому (чому) Елайза змогла змінити своє життя?( Слайд № 7)
2 Перегляд фрагменту фільму «Моя прекрасна леді»(Поява у будинку Хіггінса)( Слайд № 8)
3 Бесіда
4 Повідомлення 1-ї групи «Лінгвістів»
Мова Елізи:
«Куди преш, Фредді! Візьми очі в руки! »
«Хіба це справа? Розкидав у бідної всі квіти і змився, як миленький!»
«... у мене знайдеться здачі».
«Ви не турбуйтеся, Кептен, купіть краще квіточку у бідної дівчини.»
«Ні расстрайвтісь, Кептен; купити луччі квіточку у бідні дівчина »
У-у-ааааа-у! (1дія)
Професор Хіггінс характеризує мову Елайзи як «потворні і жалюгідні звуки».
5.Повідомлення 2-ї групи «Лінгвістів»
Елайза бажає брати уроки:
«Фу-ти ну-ти, які ми горді! Подумаєш велика птиця - вчитель! »
«Нема чого обзивати мене опудалом, раз я бажаю платити як всяка леді».
«Досить вам дурня валяти».
Зовсім я не брудна: я милася, перед тим, як йти сюди, - так, і лице мила і руки!»
«Я не яка-небудь, я чесна дівчина, а вашого брата я наскрізь бачу».
«Подумаєш, потрібна мені ваша цукерка! Просто я добре вихована і знаю, що виймати з рота некрасиво ». (2 дія)
Висновок Спосіб вираження думки = стиль поведінки
( Слайд № 10-11)
Учитель. Як бачимо,мова Елайзи до зустрічі з Хіггінсом - характерний приклад мови представниці нижчого класу, її мова далека від літературної норми. З наведених прикладів видно, що Еліза не тільки робить помилки у вимові, вживає просторіччя або використовує неправильні граматичні структури, а й висловлює думки дуже плутано. Це не може не впливати на стиль поведінки. Основна риса поведінки Елізи - розв'язність, невміння вести себе.
Чи помітна динаміка в розвитку образу Елайзи?Чим зумовлені її успіхи?
6 Інсценування епізоду «Елайза у місіс Хіггінс»
7 Перегляд фрагменту фільму(Перший вихід Елайзи)
( Слайд № 11)
8 Повідомлення 3-ї групи «Лінгвістів»
У ході п'єси Елайза перетворюється. Хіггінс навчає її великосвітської вимові; у Пікерінга, бездоганного джентльмена, вона запозичує світські манери. Одночасно, і несподівано для Хіггінса, вона набуває почуття власної гідності. Мова Елайзи після занять з професором Хіггінсом правильна.Ідеальна фонетика. Елайза говорить «приємним, музичним голосом, з педантичною ретельністю вимовляючи слова» (авторська ремарка), проте, виразу «укокошили стару», «померти», «сперли», «цього джину собі в глотку перелив» не відповідають стилю світського спілкування.
Висновок Однієї фонетики для статусу леді недостатньо, потрібно засвоїти нову граматику і новий словник + нову культуру, новий стиль поведінки.
9. Повідомлення 4 –ї групи «Лінгвістів»
«... Крім тих речей, яким всякий може навчитися, - вміння добре одягатися, правильно говорити, і все таке - леді відрізняється від квіткарки не тим, як вона себе тримає, а як з нею себе тримають.»
«Але саме від вас я навчилася хорошим манерам, адже це і відрізняє леді від вуличної дівчини, чи не так?» (5 дія)
Висновок
Зовнішнє перетворення = внутрішнє перетворення. Мова Елайзи не просто правильна з погляду фонетики, граматики і лексики, це мова витриманого, впевненої людини, яка здатна міркувати розсудливо, може відстояти свою точку зору.
Перетворення в справжню леді.
У людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки...
Форма + зміст = правильна мова. Новий стиль поведінки (як леді себе тримає) + звернення (як з нею себе тримають) = бездоганні манери ;
Учитель .
-Як Хіггінс і Пікерінг оцінюють успіхи Елайзи у « мовному експерименті»?
10 Перегляд епізоду «Бунт Елізи»( Слайд № 13)
11. Повідомлення 5 –ї групи «Лінгвістів».
Учень Сцена нічної розмови Хіггінса і Елайзи – кульмінація комедії. У ній відображений головний результат експерименту — вулична торговка не тільки навчилася говорити і набула світських манер, вона усвідомлює себе особистістю. Парадокс ситуації в тім, що Елайза — Галатея "бунтує" проти свого творця, проти тієї пасивної ролі "матеріалу для експерименту", що він їй відводить. Вона дає урок своєму вчителю, але він, як показує драматург, засвоює його набагато гірше учениці. Порівнюючи Хіггінса і Елайзу, автор підкреслює багатство її натури, незалежний характер, показуючи, що свідома обмеженість професора сугубо науковими інтересами позбавляє його людяності.
12.Учитель
Учень Дискусія і відкритий фінал. Суттю дискусії є ідейний конфлікт між Елайзою і Хіггінсом. Ставши в результаті виховання і розвитку природних задатків гордою і сильною жінкою, Елайза жадає від Хіггінса визнання за нею цих якостей. Хіггінс, який однаково байдуже ставиться і до леді, і до квіткарки, пропонує дівчині свій ідеал — активне і вільне від пристрастей життя. Ці позиції несумісні, характери героїв однаково сильні і навряд чи один з них уступить іншому. От чому неможлива "щаслива розв'язка" у взаєминах Хіггінса-Пігмаліона і Елайзи-Галатеї. Дискусія продовжується і тоді, коли закінчується п'єса.
13.Учитель. - Які висновки ми можемо зробити? Що ми бачимо? (Відповіді учнів)
Експеримент Хіггінса дає блискучі результати. Елайза, яка знала лише лихо й злидні, в атмосфері поваги до її особистості виявляє надзвичайні здібності, розум, талант і почуття внутрішньої гідності.«Перетворення» Елізи, на думку Шоу, покликане заперечити думку про те, що соціальні бар'єри нездоланні: насправді вони лише заважають людям реалізувати закладені в них можливості. Б.Шоу ніби підводить нас до думки, що крім мови дуже важливу роль відіграє уміння поводитись. Елайза перевершує Хіггінса в манері триматися(на прикладі ремарок автора)
14. «Коло думок»
Порівняйте поведінку Елайзи і Хіггінса. Що виможете сказати про кожного з героїв?
Хіггінс знімає циліндр и пальто, кидає и те і інше на журнальний столик, безцеремонно знімає фрак, одягає домашню куртку и втомлено розвалюється в кріслі біля каміна.(4 дія) підскакує, втративши терпіння,втративши рівновагу; Елайза - вона підходить до каміна и запалює лампу, знімає манто, кладе на рояль віяло и квіти, сідає на лавку і сумно дивиться( 4 дія)
-Чи можна вважати «перетворення» Елайзи свідченням реальності «фантастичного міжкласового стрибка» (Б.Шоу). Відповідь аргументуйте.
15. Скласти діаманту до образу Елайзи Дулітл (Слайд № 14)
16. Узагальнення результатів роботи « Кола Вена» (Слайд №15
17. Інтерактивна вправа «Віднови втрачену послідовність»
(Слайд № 16)
На окремих аркушах записані 5 ключових цитат із твору.
Завдання. Відновити хронологічну послідовність актів твору.
1 дія - «Особа, що видає такі огидні, бридкі звуки,не має жодних підстав ані десь бути, ані взагалі існувати» -№4
2 дія – «Гаразд!Зроблю з цієї обшарпанки герцогиню!»№ 5
3 дія – «Ти навчив Елізу манер та звичок світської дами, але не дав їй прибутків світської дами!» №1
4 дія – «Куди мені податися? Що робити? Що тепер зі мною буде?» №3
5 дія – «Якщо мені відмовлять у приязному слові,я принаймні збережу незалежність!» №2
Учитель «Пігмаліон» Дж. Б. Шоу представляє собою картину становлення людини, динаміку розвитку її свідомості. Видатний драматург показує три стадії розвитку свідомості Елізи-Галатеї: безграмотна квіткарка,.. «майже леді»,.. справжня леді, що може вести гостру дискусію. Елайза змінюється протягом усієї п'єси. Проте основа особистості, темперамент зберігаються. Елайза Дулітл стає сильною мовною особистістю, однак вона також отримує нові обов'язки; тягар відповідальності за себе та оточуючих її людей лягає на плечі молодої дівчини
ІV Систематизація і узагальнення вивченого
1. Прокоментуйте слова Елізи:
«... Різниця між леді і квіткаркою полягає не в тому, як вона поводиться, а як до неї ставляться»
(Якщо люди знають, що перед ними леді, то можуть їй пробачити будь-яка поведінка; і, навпаки, як би простий людина не одягнувся, які б таланти не мав, все одно їм будуть нехтувати. Згадайте російські повісті
Т. Шевченка, коли з кріпаків робили артистів, музикантів, вчили за кордоном, а потім, після блискучих концертів та вистав змушували прислужувати на обідах як звичайних лакеїв).
«Раніше я не знала такої ганьби... раніше я продавала квіти, але не себе...»
(У дівчини прокинулася власну гідність, вона виявляється морально вище за тих панянок, які лише і мріють про вдале заміжжя, готові жити зі старим і нелюбом чоловіком заради матеріальної вигоди).
«Хіггінс (зарозуміло). І обійдуся! Мені взагалі ніхто не потрібен! Я маю свою душу, свою Божу іскру! Але (з несподіваною відвертістю) мені вас буде не вистачати, Елайза. (Підсувається ближче до неї.) Ваші ідіотські уявлення про життя багато чому мене навчили. Шанобливо вас за це дякую. І додатково я звик до вас, до вашої особи, вашому голосу... Вони мені навіть подобаються»?
(Хіггінс був учителем, але йому довелося дечому повчитися і у своєї учениці; він був байдужим до жінок, до чужих почуттів - і майже закохався.)
2. Еволюція перетворення Елайзи (Складання схеми)
(Cлайди №18-19)
1.Квітникарка – погано одягнена, із жахливою мовою та вимовою.
2.Дівчина, яка навчається – пристойно одягнена, але мовою ще не володіє.
3.Дівчина, яка має успіхи у навчанні, добрий слух – добре одягнена, знає літературну мову, але ще не вміє її використовувати доречно.
4.Чудова учениця, «леді» - прекрасно вдягнена, має бездоганні манери й чудово володіє мовою.
5.Людина – здатна мислити, цінує людську гідність, бачить мету в житті й засоби її здійснення.
3 «Коло думок».
4 . Вправа «Обери позицію »
Учитель. Б. Шоу сказав: «Кожна з моїх п’єс – це послання до людства». Яке послання до людства має п’єса «Пігмаліон»? Ви правильно зрозуміли основний ідейний мотив драми. А тепер послухайте слова українського поета В. Симоненка. На мою думку, саме це повинен зрозуміти кожен з нас і людство в загалом, саме так могло звучати «послання» Шоу.
Ти знаєш, що ти людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
VІІ. Домашнє завдання (на вибір):
1.Написати твір-мініатюру «Майбутнє Елайзи Дулітл».
2. Дописати власний фінал п’єси «Пігмаліон».
Список використаних джерел
Література :
1.Баліна К.Н., Мележик В.О. та ін.. Зарубіжна література .7 клас. Книга для вчителя. – Київ: Грамота, 2007- 420 с.
2. Бащенко М. Методика критичного мислення як засіб створення ситуації активної участі у навчанні.// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2009 - №6.
3.Богосвятська А.-М. Методичні прийоми технології розвитку критичного мислення.//- Зарубіжна література в школах України.-2013 - №10
3.Богосвятська А.-М. Педагогічний інструментарій учителя зарубіжної літератури .//- Зарубіжна література в школах України.-2016 - №6.
4.Богосвятська А.-М. Учитель, на якого чекають діти.// - Зарубіжна література в школах України.-2017 -№5.
5.Бурдіна О . Інтерактивний прийом до кожної теми.// - Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2011 - №7-8.
6.Ваврів Н.Урок за новелою «Останній листок».//- Зарубіжна література в школах України. - 2017 -№5.
7 Єгорова Н. До вивчення п’єси Б.Шоу «Пігмаліон».// - Зарубіжна література в школах України.-2005 -№5.
8.Кривенко.В. Б.Шоу. Лінгвістичний експеримент професора Хіггінса і полковника Пікерінга .//- Зарубіжна література в школах України.-2016 -№12.
9.Ковалик І.Формування життєвих компетентностей в процесі вивчення зарубіжної літератури.//- Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2009 - №11.
10.Козієва В. Порівняльний аналіз творів Гете «Фауст» і фільму Я.Шванкмайєра «Урок Фауста»./ /- Зарубіжна література в школах України.-2011-№10.
11.Концепція «Нова українська школа»
12.Малигіна Л. Урок-роздум за поезією Р Кіплінга «Якщо..»// - Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2009 - №5.
13.Маслюк О. Інноваційні технології – ефективний засіб формування читацької компетентності учня.// - Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2010 - №2.
14.Олексієнко О . Урок за новелою О Генрі «Останній листок».// - Зарубіжна література в школах України. – 2012 - №2.
15. Г. Островська. Урок-діалог за віршем Р. Кіплінга «Якщо».//- Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2011 - №4.
16.Оновлена програма із зарубіжної літератури 2017-2018 н. р.
17.Паращич В. Уроки світової літератури. 6 клас. Книга для вчителя. - Харків: Основа, 2014 р.
18.Сербина Т. Вечір – подорож у царину літератури .// - Зарубіжна література в школах України.-2012 - №3.
19.Сорока І . Кросенс як засіб розвитку логічного і неординарного творчого мислення учнів на уроках зарубіжної літератури.// - Зарубіжна література в школах України.-2017 - №1.
20.Химинець А. та ін. Сучасні підходи до вивчення світової
літератури. // - Зарубіжна література в школах України.-2012 - №2.
22.Хроменко І.Використання технології критичного мислення на уроках світової літератури.//- Зарубіжна література в школах України . -
2011- №6.
Інтернет – ресурси:
1.https://www.youtube.com/watch?v=2S14hYkvw8s
https://www.youtube.com/watch?v=CRNx8mTf_Mk
https://www.youtube.com/watch?v=8qQL_zu41CY
2.https://www.youtube.com/watch?v=c9gtYfj2E3M
3.https://www.youtube.com/watch?v=qsV-77h2U
https://www.youtube.com/watch?v=mSjs2BYd6EcfM
hhttps://www.youtube.com/watch?v=Xa4fjrfqY2gttps://www.youtube.com/watch?v=LX5EC8EXKyU
https://www.youtube.com/watch?v=HQuODAl3PDU
4.https://www.youtube.com/watch?v=bmX6OcYgRrQ
https://www.youtube.com/watch?v=EMfyg9QhP1Q
5.https://www.youtube.com/watch?v=S7fAqDwouzI
https://www.youtube.com/watch?v=8ZJ5hwzDsMM
6.https://www.youtube.com/watch?v=yWB8X_w8g9o
https://www.youtube.com/watch?v=u0V1oMx3qpA
https://www.youtube.com/watch?v=bKAdlyDcas4
https://www.youtube.com/watch?v=0KBaiI2jxU0
https://www.youtube.com/watch?v=B5jKBdWJnb4