Уроки із зарубіжної літератури "Новела" Останній листок"- гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього "

Про матеріал
Урок розрахований для вчителів зарубіжної літератури, які працюють у 7 класі.
Перегляд файлу

Мистецтво бути Людиною

Тема : Новела « Останній листок» - гімн людині, котра здатна  на самопожертву заради ближнього.

Мета(формувати компетентності):

 предметні : закріпити  відомості про новелу як літературний жанр, її характерні ознаки та різновиди ; визначати особливості художньої мови новели; розкрити своєрідність  сюжету , композиції, ідейного змісту новели,розвивати вміння аналізувати  художній твір ;показати гуманістичне  спрямування новели та втілення його в образах;формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа;

 комунікативні:розвивати культуру зв’язного мовлення ;вміння висловлювати свої судження, обґрунтовано доводити свою точку  зору;

ініціативність і практичність : удосконалювати вміння працювати в групах,робити дослідження і висновки ;

 соціальні та громадянські: спонукати учнів замислитися над морально-філософськими проблемами               ,що               порушуються в новелі,виховувати ціннісне ставлення до життя,кращі людські чесноти – доброту, милосердя, любов до ближнього , допомогти усвідомити дітям, що у важких ситуаціях не можна впадати у відчай,треба мати у серці надію на краще ,що від їхніх вчинків може залежати доля, а іноді  і життя людини.

загальнокультурні :виховувати інтерес до різних видів мистецтва

Очікувані результати:

Учень

  •                    висловлює власні  судження щодо моральної відповідальності за свої вчинки, цінує щирість людських стосунків (НЛ-2);
  •                    усвідомлює цінність життя , шанобливо ставиться до мистецького хисту (НЛ-3);
  •                  виявляє основні моральні проблеми новели;
  •                  характеризує образи персонажів;
  •                  розмірковує над фіналом твору, дає йому власне тлумачення;
  • знає про втілення сюжету новели у різних видах мистецтва.

Методи та прийоми : вправа «Незакінчене речення»,відповідь на проблемне  запитання, «Гронування»,бесіда за запитаннями, творча робота в групах, «Мозковий штурм»,«Коло думок»,рольова гра,«Павутинка дискусії»,словникова  робота, «Прес»,дослідницька робота, «Цитатна доріжка», «Коло побажань»

Тип уроку : комбінований

Обладнання  : портрет О.Генрі, тексти новели, книжкова виставка, малюнки, презентації, «дерево щастя»,пісня «Все золото світу» у виконанні  Іво Бобула, пісня « Останній листок» у виконанні С.Копилової,фрагменти фільму «Останній листок».

Епіграфи :   Прагнення робити добро іншому є засобом подолання    життєвих негараздів.

О.Генрі

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

О.Генрі

 

Хід уроку

І.Організація класу

Учитель. Що в житті людини  найцінніше? Без чого людина не може бути людиною?Кожна людина прагне бути щасливою. Спробуймо «оживити» дерево щастя,яке асоціюється з людським життям.( На символічне дерево без листочків діти прикріплюють вирізані з паперу листочки, на яких напишуть своє розуміння щастя).А ще без чого щастя неможливе нам допоможуть зрозуміти герої творів О.Генрі. На попередньому уроці ми знайомилися із життєвим і творчим шляхом відомого американського письменника О.Генрі,вивчили поняття «новела» , виявили її характерні ознаки у творі

«Дари волхвів». Сьогодні ми розглянемо новелу «Останній листок» і спробуємо зрозуміти, яку роль може зіграти одна людина в житті  іншої. визначимо особливості художньої мови твору. 

ІІ Перевірка домашнього завдання

Вправа «Незакінчене речення»

1Справжнє ім’я О Генрі -…

2. В новелі «Дари волхвів» іде мова  про…

3. Головні герої новели « Останній листок»…

4. Джонсі І Сью були …

5. Джонсі захворіла на…

6.  Містер Пневмонія почав перемагати дівчину, тому що…

7.Джонсі вирішила , що помре ,коли…

8.Берман – це …

9.Берман у помешканні дівчат…

10. Лікар, щоб  Джонсі одужала ,пропонує…

11.Шедевр Бермана – це…

12.Новела –це…

ІІІ . Мотивація начальної діяльності

Учень  читає притчу.

Уламки доброти.

Сім’я проводила вихідний день на пляжі. Діти бавилися на березі. Та ось з’явилась маленька стара жінка. Її одяг був брудним і обшарпаним. Вона щось промовляла  про себе, підбирала з піску якісь речі і клала  їх до сумки. Батьки покликали дітей і наказали їм триматися від жінки подалі. Коли жінка проходила повз них, вона посміхнулася сім’ї, та ніхто не відповів на привітання. А згодом сім’я дізналась, що вже багато років ця маленька бабуся збирає на піску уламки скла, щоб діти не поранили собі ноги.

Учитель. Людяність, милосердя, добро. Такі знайомі  ці слова. Все частіше ми говоримо їх , а чи кожна душа відкрита для добра? Чомусь сьогодні ми часто бачимо  зачерствілі людські серця,забруднені байдужістю до чужого горя,чужої біди. Де ж поділися ті риси, які з давніх -давен були в характері народу? Що потрібно зробити, щоб добрі звички і традиції збереглися назавжди? Чи можна залишатися людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу?

 Люди схожі на вікна. Вони виблискують і сяють, коли світить сонце. Однак, коли настає темрява, їхня справжня краса  відкривається  завдяки світлу, що йде зсередини. Чому сяйво душі людини можна побачити лише в темряві? Відповідь на це запитання будемо шукати сьогодні на уроці.

« На світі  є тільки одна проблема – як знову дати людству якусь духовну поживу, викликати неспокій духу. Треба, щоб людство було зрошене з висоти. Неможливо жити далі, думаючи про холодильники, політику, баланси і кросворди. Так неможливо йти далі» - писав Антуан де Сент-Екзюпері. Відомий італійський священник ,письменник Бруно Ферреро, згадує що у його школі     сусідом по парті був хлопчик ,який носив завжди у кишенях дві хустинки. Коли вчителька запитала його, навіщо це, він відповів: одна для носа , а інша – щоб витирати очі тим, хто плаче». Сьогодні ми запитаємо в себе: а чи ношу я, чи носиш ти у своїй кишені дві хустинки?Відповіді на ці запитання ми дамо в кінці уроку.

IV. Оголошення теми, мети та завдань уроку

1 . Учитель Зміст новели ви знаєте. А зараз ми переглянемо фрагмент  фільму і порівняємо,  чи  співпадає те ,  що ви прочитали, з тим, що ви побачили.

Перегляд фрагменту фільму «Останній листок»

2. Робота  в зошиті. Записати тему уроку і епіграфи до уроку.

3. Учитель. Тож  давайте познайомимося  з історією про справжню людину, готову до самопожертви заради ближнього. А що таке самопожертва?Наведіть приклади.

4 . Обговорення епіграфів уроку.

5. Проблемні запитання

- Чи бути людиною – це мистецтво?

- Берман. Художник? Невдаха ? Гуманіст ?

6. «Знайди помилку».

Сью і Джонсі оселилися у приватному будинку. Познайомилися в художній студії. Побачили, що їхні погляди на життя,салат із листя  цикорію та вузькі рукави цілком  збігаються  і вирішили найняти студію у багатому районі. Та вже в лютому невидимий чужинець містер Алергія торкнувся  крихітної Сью своїми крижаними пальцями. Мініатюрна дівчина захворіла на запалення суглобів . У голові дівчини зароджується безглузда думка, ніби із першим снігом від неї відійде життя.

7. Бесіда по змісту новели.

- Де і коли відбуваються події, описані  у творі? http://illustrators.ru/uploads/illustration/image/448927/main_448927_original.jpg

- Чому героями новели є люди мистецтва?

- З якими труднощами зіткнулися молоді художниці?

- Що трапилося із Джонсі?

- Що таке пневмонія?

- Як ця хвороба називається у творі ? Чому?(Містер Пневмонія)

8. « Гронування». Підібрати з тексту епітети, які характеризують цю хворобу

  нечемний                         недобрий чужинець                  крижані пальці

                         

Містер Пневмонія

 

    старий бовдур                                                      замашні кулаки

 

9.Робота  в групах . Перегляд презентацій,які учні готували вдома

( Звучить пісня Світлани Копилової «Останній листок»)

1 група.* Характеристика Сью.

2 група.*  Характеристика Джонсі

10. « Мозковий штурм»

 - Чому містер Пневмонія почав перемагати Джонсі?

http://ic.pics.livejournal.com/lysalpyn/16806952/2054/2054_900.jpg- Чому вона не бореться за життя?Чому її не рятує навіть мрія?

11.  « Коло думок»

- Якби у вас була можливість поговорити з Джонсі, що втратила надію, що б ви їй сказали?

12.Робота над образом Бермана.

 А.Рольова гра. Учень-старшокласник у ролі Бермана.

« Я – художник – невдаха, п’яниця.  Усе життя  я мріяв створити шедевр , але навіть не почав над ним працювати . Двадцять п’ять років  мольберт, який стоїть у кутку мого підвалу, чекає на мій шедевр. Життя моє злиденне , тому мені не до шедевра. Мені залишається тільки пити і нещадно знущатися з усякої делікатності. Заробляю мізерні кошти тим, що позую молодим художницям, зображуючи золотошукачів. А коли такі юні дівчата потрапляють у біду, хто,як не я,може їм допомогти. От і вирішив я намалювати той листок плюща, може хоч він поверне Джонсі бажання жити.

Учитель.

  •                  Яких рис у характері Бермана більше: позитивних чи негативних?

http://www.dok.znaimo.com.ua/pars_docs/refs/19/18392/img10.jpgБ.Перегляд Скульптури Мікеланджело «Мойсей», розповідь учня про Мойсея

Пророк Мойсей – вождь ізраїльського народу, який ціною неймовірних зусиль і страждань вивів свій народ  із єгипетської неволі. Але потім поводир нації був зневажений, вигнаний, побитий камінням власним народом,хоч усе життя поклав на його спасіння. Лише після смерті Мойсея народ Ізраїлю віддасть йому належне як найславетнішому пророкові й вождеві, духовному провіднику.

Учитель.

  • Чи випадково автор порівнює Бермана  з Мойсеєм?
  • Чому автор оселяє свого героя в темній кімнаті на першому поверсі?
  • Чи розуміють Бермана оточуючі?

Колись він. Юний амбітний художник, приїхав у Нью-Йорк. Це місто так і не стало для нього своїм. Він тут нікому не потрібний, самотній  і нещасний. Його життя – низка розчарувань, невдач. Саме  тому він і пиячить. Але його турбота про юних дівчат – художниць – справжня. Він щиро хоче захистити їх від невдач і нещасть, яких зазнав сам.

  • А хто міг би зрозуміти художника Бермана?
  • Хто чи що допомогло Джонсі повернутися до життя?

     -    Як листок зміг її врятувати? Символом чого він був?

13. «Павутинка дискусії»

- Чи треба було Берману ризикувати своїм життям?

- Як Сью називає цей листок? http://mysvitlit.at.ua/nov/pl.jpg

-    Знайдіть у словнику, що таке «шедевр».

  •                  Чому листок, який намалював Берман, Сью називає шедевром?

Берман намалював не просто листок плюща – це був його шедевр, про який він мріяв усе життя. Він виконав свою місію – творити добро і прекрасне. Життя прожив він своє недаремно. Тому і постає цей старий невдаха взірцем добра і любові , бо без жодного слова кидається на допомогу іншим.

14.Презентація ескізу пам’ятника Берману      (домашнє завдання

для групи художників)

15.Метод «Прес»

- Чому раніше Берман не  міг намалювати шедевр?

- Що для вас є шедевром ?

  - Чи зустрічалися ви раніше  в літературі з шедеврами?

16. Дослідницька робота над особливостями художньої мови новели.

Сьогодні ми маємо дослідити особливості художньої мови новели : визначити жанр твору, художні засоби , деталі, символи, композицію, парадоксальність.

  • Назвіть жанр твору , які художні засоби використовує автор для характеристики персонажів?

Епітети : буркітливий дідок, сторожовий пес, бліда Джонсі , бідні втомлені листки.

Порівняння : борода,як у скульптури «Мойсей» Мікеланджело, тендітна,  немов листок.

Метафори : «Холодний подих осені струсив з нього листя, й було добре видно , як майже голі галузки рослини чіпляються за потріскані цеглини»; 

«…у вікна періщив дощ,тарабанячи по низьких голландських карнизах».

Іронія   (прихована насмішка)

Антитеза :мазанина – шедевр, «сторожовий пес» - герой, тіло карлика – велетень духу.

Парадоксальність новели

Парадокс – думка,яка суперечить здоровому глузду.

Шедевр – не величний твір мистецтва , а звичайний листок плюща.

Невдаха, п’яниця здатний на самопожертву.

Останній листок погрожує вбити хвору дівчину.

За життя треба платити життям – Берман жертвує власним життям заради любові до ближнього.

Визначення символів  у новелі.

Шедевр – символ Любові, Добра , Щирості.

Плющ – символ безсмертя, буяння життя.

Мольберт – символ мистецтва.

Листок плюща , намальований Берманом, - символ щирості людського серця, здатного творити добро.

Художні деталі  у творі.

  • Зачитайте опис Пневмонії.(олюднення).
  • Зачитайте опис дощу.(Безнадія, безвихідь. Передчуття трагедії)
  • За допомогою яких деталей автор показує бажання Джонсі  жити?
  • Дослідіть , скільки разів словосполучення «останній листок» з’являється  у творі. Як змінюється його звучання?

Композиція новели « Останній листок»

Учень(випереджувальне завдання). Новела  вирізняється динамічним сюжетом і зразковою композицією. Автор використав свій улюблений прийом побудови сюжету – несподівана  кінцівка, однак цього разу ще й  з подвійною розв*язкою. Тобто ця новела  має дві сюжетні лінії, одна з яких розповідає про хворобу  молодої дівчини Джонсі і її подругу Сью, а друга – про старого художника – невдаху Бермана та його шедевр. Спочатку здається , що головною сюжетною лінією є хвороба дівчини, але насправді це – самовідданий вчинок Бермана, на який ніхто не очікував.

17. Відповідь на проблемне запитання

Згадайте наш епіграф: «Треба прагнути бути людиною , незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо». Письменник нам це показав своєю творчістю. Головний герой новели Берман довів це своїм життям. Він помер, але залишив по собі вчинок.

А тепер давайте відповімо на наші проблемні запитання:

  • Чи бути Людиною –це мистецтво?
  • «Берман. Художник? Невдаха? Гуманіст?»

-Чого навчає нас цей твір? Визначте головну думку новели?

- Хто для нас , людей ,є прикладом самопожертви?І в чому полягає ця жертва? (Ісус Христос)

- А хто зараз щохвилини, щогодини, жертвує життям заради  нас?

18.«Цитатна доріжка»Учні по черзі коментують цитати.

http://www.dok.znaimo.com.ua/pars_docs/refs/22/21626/img2.jpg

 

19  «Мікрофон».  Продовжіть речення: « На уроці я відчув, навчився, зрозумів…»

ІV.  Підсумок уроку

1.Учитель. Малюнок листка не має мистецької цінності. Та все ж таки листок плюща, який намалював Берман, - є символом самопожертви і великого гуманізму. Сила, здатна подолати смерть, - це християнська любов, людяність, що втілюється в образі Бермана. Любити означає бажати ближньому добра. Я хочу побажати вам ніколи , ні за яких обставин не втрачати оптимізму і людяності. У людині відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини. Любіть одне одного, ставтеся один до одного так , ніби ви бачите цю людину востаннє. Яка людини заживо помирає? – Байдужа.

Яка людина ніколи не помре? – Та, що любить ближніх.

Пам’ятайте :за будь-яких обставин найвищим мистецтвом є мистецтво бути Людиною.

Звучить пісня у виконанні Іво Бобула «  Все золото світу»

2.»Мій листок» Напишіть рису, яка , на вашу думку, має бути притаманна справжній людині і ми ці листочки прикріпимо до нашого

« Дерева щастя»(діти пишуть на вирізаних із паперу листки свої думки і прикріплюють до «Дерева щастя»)

3.Коло побажань. Всі діти стають у коло і по черзі висловлюють побажання сусідові  справа, (супроводжують  мімікою або жестами: усмішка, потиск  рук, обійми,тощо)

4.Учитель.   Діти!  Запам’ятайте , що сенс життя – у  самому житті. Потрібно жити всупереч обставинам  і негараздам. Життя нам дається один  раз, тому маємо його витратити заради продовження і полегшення життя інших людей. Ось як говорить про це Ліна Костенко

І все на світі треба пережити. 

І кожен фініш – це ,  по суті, старт.

І наперед не треба ворожити,

І за минулим плакати не варт…

Хай буде  все небачене побачено.

Хай буде  все пробачене  пробачено.

Єдине, що від на іще залежить,

Принаймні вік прожити як належить.

Не обов’язково писати книгу чи картину. Викиньте зло із душі  і серця. Посміхніться людям, які поряд із вами. І не забувайте носити з собою другу хустину.

 V. Домашнє завдання

 Творче завдання на вибір

  •                  Написати твір - роздум « Про Бермана я думаю…».
  •                  Написати твір « Мій шедевр» (від імені Бермана).
  •                  Виготовити кардмейкінг (листівка для літературного героя).

 

https://ds02.infourok.ru/uploads/ex/102d/0006edfc-564835cd/hello_html_7bc219f4.png

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
29 вересня 2021
Переглядів
1672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку