Уроки серед природи за творами В.О.Сухомлинсього
Тема: Де живе весняний струмок? ( 3 клас)
Мета: розширити уявлення дітей про весняні струмки; поглибити знання про річки; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, спостережливість; учити логічно мислити, порівнювати, фантазувати; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання відкривати й пізнавати її таємниці.
Хід уроку
I. Вступна бесіда
Учитель. Весна з кожним днем усе більше входить у свої права. Спочатку ожив, задзюрчав, заспівав тонесенький струмочок води. Вибіг із розталого снігу, прихопив із собою ще одного, улився в трохи більший од себе. І вже біжить справжній ручай! Струмочки збігають у річки та озера. І ми з вами вирушаємо в подорож на зустріч із струмочками.
II. Де живуть струмочки?
Учитель. Кожен струмочок має свій початок. Там він живе.
Хвилинка уяви
Учитель. Як ви гадаєте, де насправді живуть весняні струмочки?
Де живуть струмочки
Чи у горах, чи у полі,.
Може, у лісочку
Весняні струмочки.
їх мороз шукав під снігом,
Нишпорив під льодом,
Всі поля навкруг оббігав,
В ліс подався згодом.
Там шукав під кожним дахом,
У гірських колибах.
Не помітив, бідолаха,
Як веснянок здибав.
Вони вибігли з-за гаю,
Стали на горбочку. —
А ми знаєм, а ми знаєм,
Де живуть струмочки! —
Похвалились і за діло
Узялись завзято,
Промінцями відчинили
У снігу дверцята.
Із холодної оселі
Вибігли рядочком
Прудконогі і веселі
Весняні струмочки.
А. Музичук
Робота в групах
Учитель. Розділимось на дві групи. Перша — придумає діалог про те, як сонячні промінці кликали до себе струмочок. Друга — складе усне оповідання, навіщо ж мороз шукав струмочки?
III. Про що виспівує струмок?
Учитель. Настав час прислухатися до струмочка, почути його пісеньку.
Хвилинка міркування
Учитель. Про що струмочок хоче всім розповісти?
Гомінкий струмок і мовчазна річка
Зеленою долиною тече широка повновода ріка. Повільно несе вона свої води. По ній пливуть кораблі й плоти. Тиха ріка, мовчазна.
А поміж гір тече маленький струмок. Швидкий і гомінкий, він усе поспішає, бігає навколо камінчиків і все щось балакає. Розказує про те, що народився високо в горах із танучого снігу.
Аж ось і місце зустрічі гомінкого струмка з мовчазною рікою. Зачарований могутністю ріки, гомінкий струмок замовк, притих. Йому соромно патякати: ріка мовчить.
В. Сухомлинський
Хвилинка міркування
Учитель. Чому ж струмок затих?
Учитель. Ми з вами теж знаходимося неподалік того місця, де струмок впадає в нашу річку Гірський Тікич. Підійдімо ближче й порівняймо те, що побачимо, зі змістом казки.
IV. Хвилинка поезії
Струмок
Він біжить, і дзвенить, і витьохкує!
Г. Храпач
(Діти читають підготовлені вдома вірші про весну.)
V. Проаналізуємо казку
Камінь і Струмок
Край дороги лежав великий сірий Камінь. Аж почорнів од старості. Весною поблизу Каменя, граючись, біг веселий співучий Струмок. Він співав: Яз краплинки народився,
Став співучий і веселий.
Скільки я всього побачу
По дорозі до ріки!
Камінь почув веселу пісеньку й питає:
— Чому тобі так весело? Ти ж слабенький, кволий. От я, Камінь, —
сильний, могутній, ніхто мене з місця не зрушить.
Засміявся Струмок:
— А ось побачимо.
Повернувся до Каменя, весело заграв, заспівав ще голосніше. Розмив
грунт під Каменем. Похитнувся Камінь, позеленів від злості.
— Ти мене хочеш з місця зрушити?
Струмок співав, співав усе дзвінкіше. Рив землю під Каменем, поки
й Камінь звалився у яр.
А Струмок побіг до річки.
Камінь лежить уже тисячу років і думає: «Чого струмки прагнуть завжди вперед? Що це таке — вперед?»
В. Сухомлинський
Хвилинка міркування
Учитель.
— Чому ж Струмок виявився сильнішим за Камінь?
— Що у своїх водах може нести струмочок? Поміркуйте!
VI. Куди біжить весняний струмок?
Учитель. Струмки впадають у річки. Інколи зовсім маленькі річки, які влітку може легко перебрести й дитина, стають такими великими й глибокими, що можна по них пливти на човні.
Повідомлення
Учень 1. У Дніпро вливаються сотні менших і більших струмків і річок. Інколи повінь буває така велика, що затоплює прибережні пляжі, луки, ліси, іноді й села. Тоді Дніпро в деяких місцях нагадує море.
Учень 2. Зробили люди на Дніпрі й штучні моря — водосховища. Весною вони збирають великий запас води, щоб сухого спекотного літа можна було використати її для зрошення полів. Таким чином зберігається прісна вода, що дуже потрібна людям.
VII. Підсумок уроку
Учитель. Закінчується наша зустріч із весною, річкою та струмками. Я пропоную паперові кораблики, виготовлені на уроці трудового навчання, з побажаннями пустити по течії струмка, а потім і в річку.
(Діти пускають кораблики.)
VIII. Домашнє завдання
Учитель. Багато пригод може статися зі струмочком. Вигадайте одну з них і опишіть у творчій роботі «Пригода весняного струмочка». А також намалюйте героя своєї пригоди.