Тема: Тире в безсполучниковому складному реченні.
Мета: домогтися засвоєння учнями правил вживання тире в безсполучниковому складному реченні;
Удосконалювати вміння і навички учнів, правильно вживати тире в БСР, пояснювати його вживання за допомогою правил;
Виховувати культуру мовлення учнів, повагу до народної мудрості.
Обладнання: таблиця, роздатковий матеріал, підручник.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя
Ми сьогодні будемо працювати в групах. Тому візьміть, будь ласка, завдання.
Перш ніж вивчати правила вживання тире в безсполучниковому складному реченні, ми з вами повторимо вживання тире в простому реченні.
Вибірково-розподільне завдання для групи:
І група – виписати речення, у яких тире вживається між підметом і присудком, пояснити вживання розділових знаків;
ІІ група – виписати речення, у яких тире вживається в неповних реченнях, пояснити вживання розділових знаків
1. Швець не купець а коза не товар. 2. Держав дві корови а тепер дві ворони. 3. Чужі гріхи стоять перед очима а свої за плечима. (Нар.тв.) 4. Чоловік без культури птиця без крил.
Відповідь: І група. 1. Швець – не купець, а коза не – товар.
2. Чоловік без культури – птиця без крил.
Тире в цих реченнях ставиться між підметом і присудком, виражених іменниками, на місці пропуску дієслова – зв’язки .
Кома вжита перед сполучником а.
ІІ група 1. Держав дві корови, а тепер – дві ворони.
2. Чужі гріхи стоять перед очима, а свої – за плечима.
Тире в цих реченнях ставимо у неповних реченнях, на місці пропуску дієслова – присудка.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Слово вчителя
Відкрийте підручник на сторінці 131, уважно прочитайте § 25 і зі вправи 251 підберіть по одному прикладу речень до кожного пункту правила вживання тире б безсполучниковому складному реченні.
1). Пан гуляв у себе в замку – у ярмі стогнали люди.
2). Бились об мене гнівливі хвилі нетерплячки – я вистояв.
1). Зійшов сніжок – берися за плужок.
1). Нема нам щастя – мусить бути чудо.
2). Прийде година – достигне калина.
3). У товаришів лад – усяк тому радіє.
1). Нестерпно парить – висапані кукурудзи прив’яли.
2). Нема мого миленького – ні з ким розмовляти.
V. Контроль за рівнем засвоєння учнями навального матеріалу.
1. Мовознавча гра «Третє зайве»
Спишіть речення, розставте потрібні розділові знаки. Визначте, яка синтаксична конструкція є «зайвою». Обґрунтуйте свій вибір.
І група. 1. Корову, не нагодуєш молока не надоїш. (Нар. тв.) 2. Мама і калина незгасні образи мого життя. 3. Раніше встанеш – більше зробиш (Нар. тв.)
Зайвим є друге речення, тому що тире вжите між підметом і присудком, вираженими іменниками, на місці пропуску дієслова – зв’язки.
ІІ група. 1. Наука вчить багато життя ще більше. 2. Зрубав дерево посади два. 3. Життя прожити не поле перейти. (Нар. тв.)
«Зайвим» є третє речення, тому що тире вжити між підметом і присудком, вираженими неозначеною формою дієслова.
У першому реченні тире ставимо після коми «життя», бо пропущено дієслово – присудок вчить.
2. Завдання - творче відновлення.
Відновіть прислів’я та приказки, поєднавши частини безсполучникових складних речень із правої і лівої колонок. Поясніть вживання тире у відновлених синтаксичних конструкціях.
І група.
Від дощу ховався …
Один кує…
Втратив хвилинку…
Вовків боятися …
в ліс не ходити.
втратив і годину.
під град нарвався.
другий псує.
Відповідь
ІІ. Група.
Віз ламається…
Діла добрих оновлюється…
Хоче дівка заміж вийти …
Стеле м’якенько …
діла злих загинуть.
злидні не пускають.
спати тверденько.
чумак розуму набирається.
Відповідь
3. Вправа 260 (усно), вправа 253 (письмово)
4. Зробити синтаксичний розбір речення.
І група. Посієш вчасно – вроде рясно. (Нар. тв.)
ІІ група. Подивилась ясно – заспівали скрипки. (П.Тичина)
VІ. Домашнє завдання
§ 25, вивчити правило с. 131, вправа 260 (письмово)
VІІ. Рефлексія