уроки з географії, 7 клас. Африка

Про матеріал
Даний матеріал містить розробку системи уроків з вивчення географії материків (Африка) у 7 класі. Містить у собі достатньо велику кількість інформаційного матеріалу, практичних завдань щодо вивчення даної теми.
Перегляд файлу

Географія материків та океанів,  7 клас.

 

Система конспектів уроків по темі  « Африка»:

 

  1. « Географічне положення. Дослідження та освоєння материка»;
  2. « Тектонічна будова. Рельєф, корисні копалини материка»;
  3. Загальні риси клімату. Кліматичні і типи клімату».

За підручником Бойко В. М., Дітчук І. Л.

 

 

 

 

 

 

                                            

 

 

 

 

 

 

                                             Підготувала вчитель історії і географії

Боложівської гімназії Шумської міської ради

                                                        Ткачук Галина Степанівна

 

 

 

 

 

 

Тема: Африка. Особливості географічного положення материка, елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння Африки. Практична робота №2. Визначення географічних координат крайніх точок Африки та  протяжності  материка  з  півночі  на  південь  та  із  заходу  на  схід.

 

Мета:сформувати поняття «географічне положення материка», визначити найголовніші особливості географічного положення; формувати вміння характеризувати географічне положення материка в певній послідовності за типовим планом; закріпити вміння визначити координати, в тому числі крайніх точок материка; визначити основні джерела досліджень Африки; роль географів-мандрівників у формуванні географічних знань про материк. Розвивати творчу уяву, формувати стійкий пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю. Виховувати бажання вивчати природу материків та бережливе ставлення до природи.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Форма проведення уроку: урок-дослідження з елементами тренінгу.

 

Методи уроку:евристична бесіда, логічний ланцюжок, презентація, випереджувальне завдання, порівняльний аналіз,рефлексія:

Прийоми: знайомство, інтелектуальна розминка «Відгадай тему», гранування, топонімічна загадка, робота з географічною картою та з контурною картою, утрачена послідовність, елементи рольової гри.

 

Обладнання:фізична карта світу, фізична карта Африки, настінна контурна карта Африки (саморобна), контурні карти Африки навчальні, Дерево асоціацій (саморобне), листи- шаблони Г-схеми, фотографії природи Африки, презентації учнів.

 

Хід   уроку.

 

1.Організаційний момент.

 

Прийом «Знайомство».

Учитель. На попередньому уроці ми з вами закінчили знайомство з природними  комплексами  материків  та  океанів  нашої планети. Хтось із вас вивчав цю тему із задоволенням, комусь було нецікаво, а для когось вона стала поштовхом до мрії про далекі краї та мандри. І це не дивно, бо всі ви різні. Хтось із вас любить дискотеки, підніміть праву руку вверх; а хто надає перевагу футболу – підніміть ліву руку. В кого вдома є братик чи сестричка, заплескайте в долоні, а в кого тільки пес чи кішка – схиліть голову вправо. Та разом з тим усі ви в чомусь дуже схожі. У вас усіх чисті, розумні очі. Поверніть голову до свого сусіда по парті, подаруйте один одному тепло своїх очей, а тепер посміхніться приязною посмішкою. Щойно ви всі були однаково прекрасні. Із сьогоднішнього уроку ми починаємо вивчення материків нашої планети. Вони теж, як і люди, дуже різні і водночас дуже подібні між собою. Наше з вами завдання – знайти в них риси подібності і пояснити причини розбіжностей. А ще – навчитись їх однаково любити, бо всі вони – наша єдина планета Земля.

 

2. Мотивація навчальної діяльності

Інтерактивні прийоми:  інтелектуальна  розминка «Вгадай тему».

Учитель. (Стук у двері).До нас сьогодні завітали гості (до класу заходить  Доктор Айболить).

Доктор Айболить.

-   Маленькі діти. В Африку ходити треба дуже обережно – там багато небезпек і перешкод.

-   В Африці гори – ось такої висоти, в Африці ріки – ось такої ширини.  Мавпенята, бегемоти, крокодили, кашалоти и зелений попугай».

Учитель. Діти, розшифруйте шифровку на дошці, яку приніс нам доктор Айболить. (На дошці написано: А И  У  Б Н Я Н

                                                       Ф  К Л Л И С Ц

                                                        Р А Ю Е  Ц О Я

(Африка – улюблениця сонця).

Діти. Африка.

 

3. Повідомлення теми і мети уроку.

 

Прийом  «Гронування».

Учитель. Отже, тема нашого уроку – «Африка». І оскільки урок цей перший, то поговоримо про її географічне положення. Про Африку всі знають з дитинства. А я хочу дізнатися, що для кожного з вас означає слово «Африка» саме зараз.

(Діти заповнюють «Дерево асоціацій» на аркуші-заготовці. Аналіз виконаного гранування, оформлення спільного результату на дошці).

 

Прийом  «Топонімічна загадка».

Учитель. Як виявилось, про Африку ви вже знаєте досить багато. А чи  коли-небудь замислювались ви  над тим, чому Африку назвали Африкою? Існує кілька версій походження цієї назви.

  1.               «Афора» (фінікійське) – «той, що відокремився».
  2.               «Фауака» (арабське) – «розділення».
  3.               «Авриг», «афуик» - назва арабських племен Північної Африки.
  4.               «Афрос» (латинське) – «безморозна».

Пояснення (діти отримали додому випереджувальне завдання, яке зараз реалізують):

  1. Фінікійці вживали термін «афора», тобто «відокремлені», до перших міст, що виникли на північному узбережжі Африки і стали жити самостійно, відокремлено від Фінікії.
  2. Араби словом «фарака» називали землі Північної Африки, відділені від Саудівської Аравії водами Червоного моря.
  3. «Африкою» називали землі проживання афригів чи авригів давньогрецькі моряки, плаваючи вздовж берегів Північної Африки.
  4. Часто не могли підійти до берегів Північної Америки через прибій і спостерігали густу, високу піну, ним утворену. «Афрос» у значенні «пінна земля» вживалось ними.
  5. «Афріа» - «без морозна земля». Так називали територію Північної Африки латиняни, звернувши увагу на головну особливість тутешнього клімату.

 

4. Усвідомлення і систематизація вивченого матеріалу.

Метод «Евристична бесіда»

Учитель. Що ви розумієте під терміном «географічне положення»?

(Очікувана відповідь: положення об’єкта відносно інших відомих географічних об’єктів).

- Які географічні об’єкти ви назвали б найбільш відомими для вас і змогли б знайти на будь-якій карті?

(Очікувана відповідь: лінії картографічної сітки, паралелі і меридіани, екватор і нульовий меридіан).

- Як розташована Африка відносно екватора? Спрогнозуйте наслідки такого положення.

Метод «Логічний ланцюжок»

а) Екваторіальні широти – максимальний кут падіння сонячних променів - ?

(температура повітря протягом року)

б) Екваторіальні широти – тиск -? (кількість опадів, режим випадання)

в) Тропічні широти – тиск - ? (кількість  опадів, режим випадання)

-   Які позитивні (негативні) наслідки такого положення? Це сприяє (не сприяє)

життю та діяльності людей?

-   Наскільки різним (стабільним, одноманітним) може бути клімат за таких умов?

-   Чи комфортно жилося б вам при такому кліматі?

Учитель. (Демонструє фотографії із зображеннями крайніх точок Африки  або  ж комп’ютерну   презентацію , називає їх та показує на карті).

Рівневі завдання для учнів.

Двоє учнів позначають крайні північну та південну точки на настінній контурній карті (поч. рівень); середній рівень – двоє учнів визначають географічні координати цих  точок; достатній рівень – визначають протяжність материка із півночі на південь вздовж 20-го меридіану зручним для учнів способом; високий рівень – оцінює наслідки положення материка відносно екватора, заповнює на дошці першу частину Г – схеми.

-         Учитель. Визначте, чи перетинається Африка нульовим меридіаном. Які наслідки цього факту?

-         У скількох годинних поясах розташована Африка?

-         Чи є країни, що розміщені в кількох годинних поясах? Як це впливає на організацію життя в цих країнах?

Початковий рівень – наступні двоє учнів позначають крайні східну та західну точки на настінній контурні карті; середній рівень – двоє учнів визначають географічні координати цих точок; достатній рівень – протяжність материка із заходу на схід у зручний для них спосіб; високий рівень – оцінює наслідки положення материка відносно нульового меридіану, заповнює на дошці другу частину Г – схеми.

 

Виконання практичної роботи № 2. Визначення географічних координат крайніх точок Африки.

 

Метод випереджувального завдання, метод створення презентації.

Учитель. А щоб ви не втратили зацікавленості до вивчення Африки, представники туристичної фірми «Пілот» запрошують  вас до уявної подорожі навколо Африки. Оскільки це перша повністю самостійна робота класного туристочного агенства, то і презентують її креативні директори  (учитель називає прізвища учнів, що зробили цю презентацію). Ваше завдання не лише уважно їх вислухати, а й нанести на контурну карту об’єкти географічної номенклатури, які вони будуть згадувати в своєму рекламному проекті.

(дослідники берегової лінії  представляють свої проекти, учні виконують практичну роботу)

Креативні директори турагенства «Пілот»:

     Вас вітає туристичне агентство «Пілот». Раді запросити вас до 20-денної подорожі на комфортабельному пасажирському теплоході навколо Африки. Лише 20 днів знадобляться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрачались роки.

Наша подорож починається зі столиці Єгипту – Каїра. Єгипет – країна сонця, оазисів та пірамід. Каїр – місто контрастів, що поєднує надсучасні автостради, забудови та супермаркети зі старовинними храмами, гомінкими базарами та незвичними стилем життя каїрців. Тут до ваших послуг автобусна екскурсія до пірамід, а значить – незабутні враження на все життя!

     Ось морська подорож і розпочалась. Першим по маршруту – Середземне море. Це внутрішнє море Атлантичного океану, що омиває три частини світу: Європу, Азію та Африку. Воно ж і відокремлює Африку від Європи. Море відоме європейцям здавна, і здавна відомі північні береги Африки, бо мандрувати Середземним морем і не помітити Африки – неможливо.

                        Попереду – небезпечна частина подорожі: вузька і підступна Гібралтарська протока. Про її примхливий характер знали ще давні греки, які описали його у своїх міфах.

  Аж ось і Атлантичний океан. Наш теплохід підходить до острова Мадейра. Назва острова походить від португальського «дерево». Так назвав його капітан Зарку, який і відкрив острів у 1418 році. На острові дуже багата і різноманітна рослинність, неповторні пейзажі і чудові виноградні сади.

          Чудова погода робить нашу подорож просто фантастичною! Перетинаючи екватор, ми обов’язково подякуємо Нептуну за його доброзичливість на Святі моря. А святкувати ми його будемо у Гвінейській затоці. Це найбільша затока біля берегів Африки.

          Далі на нас чекає най південніша точка Африки- мис Агульяс. Вітаємо! Ми дійшли до Індійського океану! На мисі дуже багато цікавого. Тут стоїть найстаріший маяк Африки, який показує шлях вже багатьом поколінням мореплавців. І, як не дивно, тут ви можете зустріти пінгвінів і сфотографуватися з ними. Так, так! Бо Африка екзотична у всьому!

                     Подорож продовжується, і нас вже чекає найбільший острів біля берегів Африки – Мадагаскар. Візитна картка острова – лемури. А ще біля його берегів справжній рай для аквалангістів. Спробуйте, і вам сподобається! Від Африки острів відділений Мадагаскарською протокою. Це найдовша протока у світі. ЇЇ довжина – 1760 км!

       Ми залишаємо океанічні простори і через вузьку Баб-ель-Мандебську протоку входимо до Червоного моря. Це внутрішнє море Індійського океану. Дуже тепле і солоне. Свою назву дістало через величезні зарослі червоних коралів на дні. Червоне море зв’язане із Середземним Суецьким каналом. Суецький канал відомий як найдавніший канал у світі. Він існує з ІІІ тис. до н.е., тоді він називався каналом Фараонів. Єгиптяни використовували його як торгівельний шлях. В римську епоху його називали річкою Троянів. Згодом його занедбали і про нього забули. В 642 році араби відновили його, а через 134 роки засипали піском. Згодом, аж у ХVІІІ ст., долею каналу зацікавився Наполеон, який вирішив реконструювати  його. Але інженер Жак Лепер, помилившись в розрахунках рівнів Червоного і Середземного морів, вважав будівництво каналу неможливим. І Наполеон повірив своєму інженеру. Лише в 50-х роках ХІХ ст. роботи з будівництва каналу відновилися завдяки домовленості між Францією та Єгиптом. Канал було побудовано заново і відкрито 17 листопада 1869 року. З 1952 року він є власністю Єгипту. Саме через цей канал ми повертаємось до Каїру. Подорож закінчилась. 20 днів – це не так уже й багато. Але я сподіваюсь, що в нашому житті вони залишать багато вражень. Щоб не забути їх, візьміть на пам'ять колекцію мушель. Їх можна купити будь-де або дістати з дна моря самому, якщо вас захопив дайвінг.

Учитель. Отже, як ви тільки що переконались, Африка омивається водами двох океанів – Атлантичного та Індійського. А чи впливають ці океани на природу материка? Давайте спробуємо спрогнозувати та оцінити цей вплив.

 

Метод «Логічний ланцюжок»

 

Атлантичний океан.

а) Канарська течія – яка? – де? – що?

б) Бенгальська течія – яка? – де? – що?

в) Гвінейська течія – яка? – де? – що?

Висновок. Атлантичний океан урізноманітнює чи сприяє збідненню природи материка; пом’якшує чи робить континентальнішим його клімат?(виконують учні)

 

Індійський океан.

А) Сомалійська течія – яка? – де? – що?

б) Південна пасатна течія – яка? – де? - що ?

В) Течія Західних Вітрів – яка? -  де? – що?

Висновок. Індійський океан пом’якшує чи робить різкішим клімат материка, урізноманітнює чи збіднює його природу? Запишіть узагальнені висновки до Г –схеми. (виконують учні)

 

Учитель. А зараз спробуємо зробити порівняльний аналіз берегової лінії східного та західного узбережжя Африки, заповнивши таблицю на дошці. (учні середнього та достатнього рівнів виконують це завдання; вищого рівнів – роблять узагальнюючий висновок, визначаючи спільні та відмінні риси)

 

Учитель. Діти, у 6 класі ми вивчали тему щодо дослідження природи нашої планети Земля. Давайте пригадаємо, яким чином ми вивчали цю тему? (діти відповідають). Отож, зараз ми поділимося на групи, кожна з яких виконуватиме окреме завдання щодо дослідження території Африки:

  1.   І група – дослідження материка в давні часи;
  2.   ІІ група – дослідження материка в середні часи;
  3.   ІІІ група – дослідження материка в новий час;
  4.   ІV група – дослідження материка в сучасний час.

Дане завдання можна виконувати у вигляді таблиці, вказуючи основних дослідників, їхні досягнення, час їх дослідження та наслідки.

Для виконання даного завдання використовується підручник та додаткова література, якщо така є.

Під час озвучення результатів виконання завдання однією групою решта груп в своїх контурних картах позначають території дослідження та шляхи їх дослідження і так по черзі.

 

5. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Прийом «Утрачена послідовність»

Учитель. Визначаючи риси географічного положення Африки, ми виконували дії в певній послідовності. Як ви гадаєте, це випадково чи закономірно? Давайте спробуємо відновити послідовність оцінки географічного положення материка та пояснити логічність кожного наступного кроку, користуючись планом характеристики географічного положення материка.

 

(Завдання виконується в трьох групах. Для цього групам роздаються картки із записаними пунктами плану характеристики ГП. На дошці виставляються планшети з назвами об’єктів аналізу ГП після колективного обговорення та визначення правильної послідовності).

 

6. Підсумок. Рефлексія.

Учитель. А чи змінилася б ваша оцінка географічного положення Африки, якби вона раптом розвернулась навколо екватора? (демонстрація аплікацій «Африка навпаки»). То що ж є визначальним для оцінки географічного положення материка?

Виставлення оцінок.

7. Домашнє завдання.

Вивчити параграф 11, географічну номенклатуру, скласти три запитання «чому?».

Творче завдання: Виконати роботу «Я малюю Африку» або «Переваги географічного положення Африки навпаки».

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Тектонічна  будова  материка. Рельєф материка: рівнини, гори, плоскогір’я, нагір’я. Закономірності розміщення корисних копалин.

Практична  робота №3 (початок) Позначення  на  контурній  карті  назв  основних  географічних  об’єктів  Африки.

 

Мета: закріпити знання дітей про географічне положення та дослідження Африки. Охарактеризувати основні форми рельєфу материка і тектонічної будови; встановити взаємозв’язки тектонічної будови і розміщення родовищ корисних копалин; удосконалювати навички роботи з картою; розвивати швидкість реакції, кмітливість, пам'ять, логічне мислення; виховувати повагу і любов до природи.

 

Тип уроку: комбінований

 

Форма проведення:урок-презентація з елементами тренінгу.

 

Методи уроку:картографічний диктант, міні-дискусія, презентація, твір-есе, фізкультхвилинка, робота в парах та групах, тестові завдання.

 

Прийоми: координатор, багатогранник, творча лабораторія, мікрофон.

 

Обладнання:фізична карта Африки та  півкуль, геологічна та тектонічна карти Африки, географічні атласи, комп’ютерна  презентація.

 

Девіз уроку:  Чим більше пізнаєш, тим сильнішим стаєш.

 

Хід уроку.

 

1.Організаційний момент.

Міні-дискусія. Як ви розумієте вислів, що є девізом уроку?

(Відповіді учнів).

Знання – велика сила. Грамотна людина – цікава людина, хороший співрозмовник, впевнено йде до своєї мети.

Учитель. Бажаю, щоб інформація, яку ви отримаєте на уроці, перетворилась на глибокі знання.

2. Актуалізація опорних знань.

Картографічний диктант. Учні по черзі ланцюжком показують на карті географічні об’єкти та називають їх (всі учні).

Прийом «Координатор» (завдання ІІ рівня знань)

Двоє дітей визначають географічні координати крайніх південної  та східної  точок; інші двоє знаходять на карті географічні об’єкти відповідно до географічних координат  370 пн.ш., 100 сх.д.    та  150 пн.ш., 180 зх.д.

Гра  «Багатогранник». Учні відповідно до плану характеризують географічне положення материка (завдання ІІІ рівня). Кожна грань багатогранника відповідає одному з пунктів характеристики фізико-географічного положення материка.

Прийом «Творча лабораторія» (завдання ІV рівня). Учні визначають позитивні та негативні риси географічного положення материка; вплив географічного положення материка на його природу.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Пригадати елементи  тектонічних  структур,  які  ми  здобули  раніше.

 4. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема і план уроку записані на дошці. План:

1.Основні форми рельєфу материка.

2.Тектонічна будова.

3.Закономірності розміщення корисних копалин.

Учитель. Сьогодні на уроці ви зможете дослідити за картою розміщення основних форм рельєфу материка та визначити, як вони утворились; яка є закономірність у розміщенні корисних копалин; багато цікавого дізнаєтесь про природу Африки; наприклад, що:

  • Африка – єдиний материк, на якому найвищі вершини знаходяться не в зонах складчастих структур;
  • Африка займає перше місце в світі за видобутком алмазів;
  • Найбільший метеорит на Землі – Гоба – впав у доісторичний час, але був знайдений у 1920 році, має масу 60 тонн, зберігається на місці падіння в Намібії.

Виконання випереджувального завдання. Презентації учнів.

Учні демонструють свої презентації на екрані та їх характеризують.

Презентація «Геологічна будова Африки»

За однією з гіпотез, понад 3 млрд. років тому існував єдиний материк.- Пангея, який з часом розколовся на два материки – Гондвана і Лавразія. Близько 180 млн. років тому Африка почала формуватися як самостійний материк після розколу Гондвани. Ще до цього територію материка вкривали високі гірські системи, які з часом під впливом зовнішніх сил зруйнувалися.

Презентація «Тектонічна будова материка»

Утворилась давня платформа – Африкано-Аравійська. Протягом геологічної історії окремі ділянки платформи піднімались, утворюючи досить високі плоскогір’я, інші опускалися, виникли западини. Ці рухи супроводжувались розломами земної кори, виверженням вулканів, землетрусами. Так виникла Східноафриканська зона розломів (рифтова долина).

Презентація «Рифтова долина».

Дана презентація представляється із виконанням окремих завдань із використанням матеріалу підручника та географічної карти:

1)    учням пропонується ознайомитися із матеріалами підручника та карти та продовжувати речення тих, хто презентує:

                          рифтова зона простягається від…(озера Ньяса) до (Червоного моря). Тут знаходиться найвища точка Африки…(вулкан Кіліманджаро) висотою (5895м);

Вулкан складається з трьох вулканічних конусів – Кибо, Шира,Мавензі. У перекладі з мови місцевого населення назва означає «гора бога холоду», бо тут на вершинах лежить сніг.

                          пояснити, використовуючи тектонічну карту, як утворилися Атлаські гори;

                          знайти за словником у кінці підручника, що означає слово «рифт»;

Презентація «Пустеля Сахара»

Учні характеризують пустелю Сахару як одну із  форм рельєфу, утворених зовнішніми чинниками, у віршованій формі.

Презентація «Шедеври людини»

  •            Зв'язок з історією: діти презентують піраміди, даючи коротку історичну характеристику:

На лівому березі Нілу, край пустелі Сахари, височать знамениті єгипетські піраміди – кам’яні гробниці фараонів.  Піраміди здавна вважалися одним із семи чудес світу. Араби склали приказку: «Все на світі боїться часу, а час боїться пірамід». До нашого часу збереглося близько ста пірамід. Колись їх було більше, але деякі з них зруйновано, деякі засипав пісок, що постійно насувається на пустелі.

Три найвищі піраміди – Хеопса, Хефрена і Мікеріна. Коло них здіймається велетенська кам’яна статуя Сфінкса – фантастичної істоти з тулубом лева та головою фараона. Висота Великого Сфінкса – 20 м. «Батьком жаху» називають його араби-кочівники. Людей ще в давнину вражали велетенські розміри пірамід. Висота найбільшої з них – Хеопса – 137м. Щоб обійти її, треба пройти цілий кілометр. Відомо що будували її 20 років, а дорогу до неї – 10 років. Усі чотири грані орієнтовано за чотирма сторонами світу, а висота становить одну мільярдну частину відстані від Землі до Сонця.

  •            Канали, дамби  (долина Нілу);
  •            В Африці є шахти, кар’єри. Найглибша шахта у світі знаходиться поблизу міста Йоханесбург, глибина 4,5 км, тут видобувають золото.

 

Прийом «Мікрофон».

Завдання І та ІІ рівнів – робота в парах: одна дитина називає певну форму рельєфу, інша з цієї пари показує цю форму рельєфу на карті.

Всі діти при цьому позначають основні форми рельєфу на карті, виконуючи практичну роботу №3.

Твір – есе. Завдання ІІІ та ІV рівнів – за схемою  та планом скласти твір –есе про розташування форм рельєфу(5 – 6 речень).

План характеристики форми рельєфу.

  1.                                                Назва. В якій частині материка знаходиться?
  2.                                                Напрям простягання.
  3.                                                Які форми рельєфу (географічні об’єкти)   є поруч?
  4.                                                Найбільша висота.

 

Схема.

 

Рельєф                                                       Підвищені рівнини – 80%

 

Давня Африкано-Аравійська                  Молода складчаста область

платформа                                                Альпійського горотворення

 

Низька: до          Висока: більше                     Атлаські гори,

1000м Пн.,Зх      1000м Пд.,Сх                        г.Тубкаль, 4165м

 

Гори: Драконові, Капські

Нагіря: Ефіопське

Плоскогіря: Східноафриканське

Макс. висота – Кіліманджаро, 5895м

Мінім. висота – Ассаль, 133м

 

Фізкультхвилинка.

Вчитель по черзі називає форми рельєфу. Коли вчитель називає височинну форму рельєфу діти повинні встати, коли – низинну – присісти.

 

  1.                                                Усвідомлення і систематизація вивченого матеріалу.

Учитель. А зараз ми повинні, використовуючи фізичну, геологічну та тектонічну карти  материка, свої знання про види корисних копалин, назвати корисні копалини Африки, встановити закономірність у розташуванні цих корисних копалин. Для цього необхідно заповнити табличку(останню графу):

Райони   Африки

Особливості геологічної будови

Види корисних копалин

Північ материка

Зім’яті в складки осадочні породи морського походження

Поклади нафти й природного газу, фосфоритів

Центральна частина материка (райони давнього фундаменту Африкано-Аравійської платформи)

Кристалічні гірські породи магматичного й метаморфічного походження

Родовища золота, алмазів, залізних і марганцевих руд, руд деяких кольорових металів (міді, нікелю, алюмінію, хрому)

Південь материка

Осадові гірські породи, що утворилися в результаті вивітрювання магматичних і метаморфічних порід

Родовища золота, алмазів, залізних, марганцевих і мідних руд

 

Робота в групах.

Діти діляться на дві групи: одна група встановлює закономірність у розташуванні корисних копалин у низькій Африці (північний схід); друга – у високій Африці (південний захід), використовуючи схеми та даючи відповіді на запитання:

Низька Африка – 1. Які гірські породи залягають близько до поверхні?

                              2.Як вони утворились?

                              3.Які переважають корисні копалини?

Висока Африка – 1.Які гірські породи залягають близько до поверхні?

                               2.Як вони утворились?

                                3.Які переважають корисні копалини?

6.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Виконання тестових завдань по варіантах (письмово).

Варіант  № 1.

1.Африка є частиною давнього материка:

а)Гондвана; б)Лавразія; г)Пангея.

2.На сході Африки в місці Великого Африканського грабена літосферні плити:

а)розходяться; б)стикаються.

3.Гора Тубкаль – найвища вершина гір:

а)Драконових; б)Атлаських.

4.Під впливом зовнішніх сил утворились:

а)шахти; б)бархани; в)горби; г)канали.

Варіант № 2.

1.Область молодої альпійської складчастості знаходиться:

а)на півночі; б)на півдні; в)на сході.

2.Корисні копалини, що утворилися в товщах застиглої лави в розколинах фундаменту:

а)золото, мідь, алмази;

б)вугілля, газ, сіль.

3.Найвища точка Африки – вулкан:

а)Кіліманджаро; б)Камерун.

4.Під впливом діяльності людини утворились:

а)шахти; б)бархани; в)горби; г)канали.

Учитель. Закінчуємо оформлення контурної карти і даємо відповідь на запитання: За яких умов можна було б змінити фізичну карту Африки в розміщенні височинних та рівнинних форм рельєфу.

7.Підсумок. Виставлення мотиваційних оцінок.

8.Домашнє завдання.

Вивчити параграф  12.

Підготувати реферат про одну із форм рельєфу(середній та достатній рівень);

Творчий звіт  «Африка навпаки» (високий рівень).

Тема: Загальні риси  клімату. Кліматичні пояси і типи клімату.

 

Мета: закріпити  знання  дітей  про  географічне  положення  материка  Африка,  тектонічну  будову,  рельєф,  корисні  копалини  материка.  Ознайомити  дітей  із  загальними  особливостями   клімату  материка.  Визначити  вплив  кліматотвірних  чинників  на  формування  основних  рис  кліматичних  показників  Африки. Охарактеризувати  кліматичні  пояси  та  визначити  типи  клімату Африки.  Розвивати  в  учнів  вміння  працювати  з  географічною  картою, аналізувати  та  порівнювати.  Виховувати  в  дітей  бережливе  ставлення  до  природи.

 

Тип уроку:  комбінований.

 

Форма проведення уроку:

 

Методи: картографічний  диктант,  робота  в  групах,  робота  в  парах,  прийом  «вірю-не вірю»,  поміркуй,  географічна  скакалка, відкритий  мікрофон,  знайди   пару,  хвилинка- цікавинка.

 

Обладнання: фізична  та  кліматична  карти  Африки, картосхеми, таблиця,  комп’ютерна  презентація, скакалка.

 

Проблема уроку: чи можна без кліматичних карт, тексту підручника, розповіді вчителя, а тільки  на основі знання географічного положення, а також знань по темі «Атмосфера і клімат»,  пояснити ці особливості. Як це зробити?

 

Хід  уроку

  1.                                                Організаційний момент.

2.Актуалізація опорних знань.

 Картографічний диктант.

Перевірка знання орографічної номенклатури (біля дошки).

Прийом  «Вірю – не вірю»

1.Чи вірите ви, що в Африці переважають гірські системи вище 2000м?( Не вірю)

2.Чи вірите ви, що найбільш при піднятими з точки зору рельєфу є Східна та Південна Африка? (Вірю)

3.Чи вірите ви, що в основі материка лежить давня, докембрійська Африкано-Аравійська платформа? (Вірю)

4.Чи вірите ви, що Капські і Драконові гори за своїм віком є молодими? (Не вірю)

5.Чи вірите ви, що гори Атлас розташовані на крайній півночі материка? (Вірю)

6.Чи вірите ви, що в Східній Африці знаходиться найбільший на суші розлом земної кори, який простягається від узбережжя Червоного моря до гирла річки Замбезі? (Вірю)

7.Чи вірите ви, що на Східно-Африканському плоскогір’ї можна знайти значні поклади нафти та газу? (Не вірю)

8.Чи вірите ви, що найвищою вершиною материка є згаслий вулкан Камерун, розташований у Західній Африці? (Не вірю)

9.Чи вірите ви, що найнижчою точкою материка є западина озера Ассаль? (Вірю)

10.Чи вірите ви, що Висока Африка складається з складчасто-брилових і брилових гір? (Вірю)

11.Чи вірите ви, що западина Конго приурочена до африканських щитів? (Не вірю)

12.Чи вірите ви, що на півночі Африки представлені області альпійської складчастості? (Вірю)

 

Прийом  «Поміркуй»

Американський письменник Е.Хемінгуей писав: «…літак почав набирати висоту і …потім раптом стало темно – потрапили у грозову хмару, злива суцільною стіною, наче летиш крізь водоспад, а коли вони вибрались із неї …там попереду він побачив – заслоняла усе перед очима, заступала увесь світ величезна, що йшла ввись неймовірно біла під сонцем, квадратна вершина Кіліманджаро».

-   Де розташована Кіліманджаро? Чому письменник називає її білою?

 

3.Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. «Є на Землі місце, де людина під дощем не намокає, бо дощ …сухий. Через страшенну спеку і велику сухість повітря дощові краплини випаровуються, не діставшись землі. Повітря тут таке сухе, що свіжоспечений хліб за один день перетворюється на сухарі, а газета розсипається. Якщо не сховати в затінок книжку, вона невдовзі поморщиться й відстане від обкладинки». Подивіться  презентацію і визначіть, про що вона.

(діти переглядають презентацію)

Учитель. Так, правильно відповідь – Сахара – найбільша пустеля у світі, яка розташовується в Північній Африці, саме тут температури повітря в тіні сягають +50 С, а кількість опадів не перевищує 50 мм на рік.

 

4.Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо не лише про кліматичні показники Сахари, а  і про інші цікаві кліматичні характеристики Африки, а особливу увагу звернемо на кліматотвірні чинники. Ми розкриємо особливості їх впливу на клімат материка. Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Загальні особливості клімату Африки. Кліматичні пояси».

План.

1.Кліматотвірні чинники, що впливають на формування клімату Африки.

2.Загальна характеристика клімату материка.

3.Кліматичні пояси.

 

Прийом  «Географічна скакалка»

Вчитель проводить бесіду. Скакаючи на уявній скакалці, діти дають відповіді на запитання:

  • Що таке клімат?
  • Назвати елементи клімату?
  • Назвати кліматотвірні чинники.
  • Що таке сонячна радіація?
  • Від яких факторів залежить сонячна радіація?
  • Назвати види циркуляції атмосфери.
  • Яка циркуляція атмосфери переважає у тропічних широтах?
  • Що називається повітряною масою?
  • Що таке альбедо?
  • Від чого залежить альбедо?
  • Яка відбивна здатність піску?

 

5.Усвідомлення нового матеріалу.

Робота з підручником, атласом, кліматичною картою Африки, додатковими джерелами інформації.

Використовуючи підручник і додаткові джерела інформації в запронованій таблиці «Кліматичні рекорди Африки», відновіть пропущену інформацію.

Кліматичні характеристики Африки.

            Характеристика

Кількісний показник

Місцерозташування

Найвища температура на земній кулі

+57,8 С

Тріполі (Лівія)

Максимальна середньорічна кількість опадів

 

9989мм опадів

Схили  г.Камерун  (Нігерія)

Найвища середня липнева температура

 

+35  С

 

Сахара

Найнижча середня січнева температура

 

+ 5   С

Середземноморське узбережжя Африки

Найнижча середня липнева температура

 

+15  С

 

Південний тропік

Найхолодніше місце

- 18    С

Нагір’я   Тібесті

Найвища середня січнева температура

 

+ 25  С

Узбережжя Гвінейської затоки, западини Конго

Найменша кількість опадів

0,1 мм

Оазис  Кхара, Єгипет

Найвища середня температура

 

+30,2  С

Селище Нема  (Маврітанія), Західна Африка

Найсонячніше місце

Сонце світить 4300 годин на рік

Пустеля Сахара

Найменша кількість гроз

Грім лунає раз на 200 років

Єгипет

 

 

 

 

Характеристика клімату Африки

Кліматичні пояси

Середня

січня

Температура

липня

Річна кількість опадів

Тип панівних

улітку

Повітряних мас

 

взимку

Режим випадання опадів

Кліматичні області

Екват.

+24

 

2000

Екват.(вологі,теплі)

Екват.(волтеплі)

 

Відсут.

Субекватор.

 

 

  +24

 

 

Тропічні (сухі,жарк

влітку

відсутн

тропічн

+5;

+10

+30; +40

Менш100

Тропічні континент

 

Раз на декілька років

Тропічний контин

 

 

+25; +30

 

Тропічні  вологі

 

цілорічно

Тропічний морський

субтропічний

+24; +28

 

350-500

 

помірні

взимк

 

 

+15

 

До 1000

Тропічні вологі

 

цілорічно

Субтропічний з рівномірним зволоженням

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах.

Клас об’єднується в групи. Кожна група на основі отриманих знань під час виконання попереднього завдання характеризує вплив кожного із кліматотвірних чинників, даючи відповіді на запитання та використовуючи свою раніше набуту інформацію.

Сонячна радіація:

  •                 Які закономірності розподілу температур на земній поверхні?
  •                 За картами атласу визначіть, які ізотерми перетинають північну та південну частини материка в січні та липні. Де в Африці спостерігаються максимальні і мінімальні температури повітря?
  •                 Скільки відбиває сонячної енергії савана?

Циркуляція атмосфери:

  •                 Яка повітряна маса переважає в Африці?
  •                 Назвати переважаючі вітри Африки.
  •                 В яких поясах атмосферного тиску розміщена Африка?
  •                 Який рух повітря  (горизонтальний і вертикальний) переважає в кожному поясі?
  •                 Скільки опадів одержують пустелі?

Рельєф та океанічні течії:

  •                 Яким чином Атлаські, Драконові та Капські гори впливають на рух повітряних мас?
  •                 Чому на західному і східному узбережжі Африки випадає різна кількість опадів?

 

  1. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Прийом «Відкритий мікрофон»

  •                 Доведіть, що над територією Африки Сонце двічі на рік буває в зеніті. Як ця особливість впливає на клімат материка?
  •                 Як темна шкіра, товсті губи, широко розставлені ніздрі і хвилясте пухнасте волосся представників негроїдної раси пов’язані з кліматичними особливостями Африки?
  •                 Як відомо, Сахара- це одна з найспекотливіших пустель світу. Чому тоді місцеві жителі не можуть обійтися без вовняної ковдри?
  •                 Відома скульптура єдиного з семи чудес світу, яка збереглася до нашого часу – Великий Сфінкс у Гізі, біля Каїру, незважаючи на те, що була зроблена з нестійкого до руйнування вапняку, відносно добре збереглася за тисячоліття, що пройшли від часу його народження. Які особливості клімату, притаманні Північній Африці, сприяли збереженню Великого Сфінкса?

 

Прийом «Робота в парах»

Кожна пара отримує по два запитання, які разом вирішує.

Група № 1.

1.Чому в тропічних поясах влітку тепліше, ніж взимку?

2.Як південно-східні пасати впливають на розподіл опадів у Південній Африці?

 

Група  № 2.

1.Чому в субтропічних поясах влітку тепліше, ніж взимку?

2.Як північно-східні пасати вплинули на формування в Північній Африці найбільшої пустелі у світі?

 

Група  № 3.

1.Чому найбільша кількість опадів на материку спостерігається в екваторіальних широтах? Розкрийте особливості циркуляції атмосфери в даному регіоні, які сприяють формуванню такої кліматичної особливості.

2.Розкрийте взаємозв’язок між холодною Бенгальською течією і узбережною пустелею Наміб у Південно-Західній Африці?

 

Група  № 4.

1.Чому в тропічних широтах материка випадає незначна кількість опадів? Розкрийте особливості циркуляції атмосфери в даному регіоні, які сприяють формуванню такої кліматичної особливості.

2.Як впливають теплі течії – течія мису Агульяс і Мозамбіцька течія – на клімат узбережних ділянок?

 

Прийом «Знайди пару»

Добрати до кліматотвірних чинників регіони їхнього впливу:

 1.Сахара

А. Холодна Бенгальська течія

2.Екваторіальні широти

Б. Західні вітри (взимку)

3.Наміб

В. Сухі північно-східні пасати

4.Південний Схід

Г. Бар’єрна роль Драконових гір

5.Субтропічний пояс

Д.Низький тиск, великий кут падіння сонячних променів

 

Е. Стокові вітри Південної півкулі.

 

 

 

 

 

Прийом «Хвилинка – цікавинка».

1-й учень. Найпосушливіше місце на земній кулі розташоване а Африці, в місті Ваді-Хальфа (Судан). Хоч воно і знаходиться на річці Ніл, але отримує порцію в 1 мм опадів тільки за три роки. Спостерігались випадки, коли протягом п’яти років не випадало жодної краплини. Учені вважають, що в цих місцях не тільки десяти, але й сотні років не було значних дощів. Підтвердженням того є знахідка висохлих трупів (мумій) перших золотошукачів, що пролежали в піску більше 400 років.

 

2-й учень. На природних наскельних ландшафтах нагір’я Ахаггар, розташованого в пустелі Сахара, археологи знайшли цілу картинну галерею кам’яного віку. Наскельні малюнки давніх людей зображували слонів і бегемотів, крокодилів і жирафів, річки з пливучими човнами і людей, що збирають врожай… Все це говорить про те, що раніше клімат Сахари був вологіший, і на чималій частині сучасної пустелі колись пролягали савани. Зараз же на більшій частині території Сахари опадів випадає менше 250мм на рік.

 

3-й учень. Вузькою стокілометровою полосою простягнулася уздовж Атлантичного узбережжя Південної Америки одна з найхолодніших пустель світу – пустеля Наміб. Як тільки не називали це місце журналісти і автори пригодницьких романів: Берег Скелетів; Берег Скарбів; Берег Загиблих Кораблів; Берег Туманів; Берег Гігантських Дюн… І для кожної з цих назв африканська пустеля дала дійсні підстави. Холодна антарктична Бенгальська течія, проходячи вздовж африканських берегів на північ, охолоджує океанічні води, а з ними і нижній шар атмосфери. У результаті замість дощів на узбережжі утворюються тумани. Вони стоять над пустелею до 27 днів на місяць і поширюються в глиб материка іноді до 50км. У розпал літа температура не досягає навіть +17 С, а взимку опускається до +12. Іноді бувають нічні заморозки. Опадів, за даними вчених, у Намібії випадає в середньому 2мм на рік.

 

7.Підсумок уроку. Виставлення мотивованих оцінок.

 

8.Домашнє завдання. Підготувати презентацію про один із типів клімату Африки, дати відповідь на запитання параграфу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Ткачук Галина
До підручника
Географія 7 клас (Гілецький Й.Р., Чобан Р.Д., Сеньків М.І.)
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
982
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку