Повторити і поглибити знання про загальне значення та граматичні ознаки іменника. Продовжувати формувати вміння визначати рід, число, відмінок іменників, ставити іменники в початковій формі. Розвивати мовлення і мислення учнів, творчий підхід до виконання завдань. Збагачувати словниковий запас. Виховувати культуру мовлення, вміння вести дискусію. Виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
УРОКИ УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ , УМІНЬ І НАВИЧОК
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 1- 4 КЛАСАХ
Тема. Підсумковий урок за темою «Іменник»
Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ фантазій зробимо ще один крок.
А з творчістю ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
Це час міркувань , наполегливий час .
Цікаві завдання чекають на вас.
Учитель:
Новий 2018 рік крокує по планеті. Які будуть ваші побажання друзям, однокласникам ?
Надійшли телеграми від казкових героїв. Свої вітання надіслали такі герої.
Буратіно: Разом із вчителями здійснюйте свої мрії.
Дюймовочка: Будьте красивими й ніжними.
Карлсон : Бажаю Вам мати таких кмітливих друзів, як я !
Віні-Пух: Злітайте у мріях вище хмар, і не лише на повітряних кульках.
Котигорошко:Будьте дужими, як брати Клички.
Проголошення теми уроку.
Світ без чудес , як земля без небес . І чудес у нашому великому світі так багато. Навіть дорослі часом зустрічаються з невідомим, таємничим , дивним. А для вас , діти, що не крок , то нове диво!
Прочитайте тему уроку. –РОЛЬ ІМЕННИКІВ У РЕЧЕННІ.
Учитель: У нас незвичайний урок, диво - урок, вистава.
Головний герой у цій виставі – іменник. Дійові особи – казкові герої . Учасники дійства – учні 3 класу. Глядачі – наші гості. Вистава буде проходити у цій кімнаті; тривалість – 40 хвилин.
РЕКЛАМА: Дзвоніть , поспішайте, замовляйте казочку тільки у нас !
Учитель: Ось сцена. Діти, що ви очікуєте від уроку?
1.Очікування.
2.Каліграфічна хвилина.
Р , Рр , Ро, Ррр, Рівне Роставиця
Рання пташка росу п є , а пізня – сльози ллє.
Учитель:
У мене в руках програма – лист , на якому надруковано, що цікавого можна дізнатися про виставу до її початку. Займіть свої місця .
Піднімається завіса, і починається спектакль…
Що потрібно , щоб вистава відбулася ?
(Костюми, музика, декорація…)
Словничок:
Чи знаєте ви, коли виник театр? Дві тисячі років тому греки побачили перші вистави. Їх ставили люди , щоб прославити богів, у яких вони вірили.
Учитель:
Послухайте вірш Н.Забіли « У дитячому театрі «
Затихнув гомін.
В залі згасло світло,
І, враз заполонивши всі чуття,
Розсунулась завіса…
І розквітло життя - мов казка,
Й казка – мов життя.
Діти, що ви побажаєте глядачам?
…Зима. Ліс. Дерева одягли білу шубу. Дід Мороз щойно загубив що? Мішок! Не простий ,мабуть , з подарунками.
- Чи любите , ви подарунки?
- Подивіться, що написано на мішкові?
Діти: Іменники. Щоб іменники відгукнулися, їх треба спитати хто або що.
Актуалізація знань і умінь учнів.
Інтерактивна вправа « Мозковий штурм»
1.Що означають іменники?
2. Назвіть слова ,які відповідають на питання хто? що?
3.Які слова пишуться з великої букви ?
Який співець,поет, який письменник
Уперше слово вигадав – іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
Ім. я, найменування і наймення.
Учитель:
Розвиток умінь і навичок учнів.
Іменник хоче познайомитися з вами, він зачитає вам запитання,а ви швидко дасте відповідь.
- Як тебе звати?
-У якому селі ти живеш?
- Куди б хотів поїхати на екскурсію?
Дидактична гра «Досвідчений географ «
…иїв, …деса, …итомир,…арків,…ніпро,…ністер,…арпати.
Що спільного є в цих словах?
Робота в групах
1група : Підкресліть загальні іменники.
(Мм) істо (Рр) ічка
(Мм) оре (Дд) онецьк
2 група : Підкресліть власні іменники.
(Кк) иїв (Кк) арпати
(Кк) інь (Оо) рлик
Підкресли букву , яку потрібно вставити.
Словничок:
Учені дослідили , що половина всіх слів у нашій мові припадає на іменник. Майже кожне слово в нашій мові – іменник. Спостереження показали , що іменник – це перша частина мови , яка з являється в мовленні дітей. Їх оточує світ речей, і вони жадібно прагнуть дати назви всьому , що бачать.
Учитель:
Діти , по черзі підходьте до мене , і з заплющеними очима оберіть собі якийсь предмет та вгадайте, що це.
Гра «Впізнай за описом «
Червоні, соковиті, круглі, гіркуваті, цілющі –
Важкі, розкішні, червоні, великі –
Духмяні, запашні, сніжно-білі –
Високий, крислатий, розкішний -
Відгадайте загадки:
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка .
Ніс, як чорний п’ятачок.
Очі , як бусинки.
Хто я, дітки?(Їжачок)
Маленьке,сіреньке,а хвостик,як шило. (Миша)
Влітку – сірий,взимку – білий. (Заєць)
Господиня різних снів
Про дельфінів і слонів.
Ви лягаєте,й на вушко
Вам шепоче сон… (Подушка)
Легенький,кругленький, а хвіст не піднімеш.(Клубок)
Біле,а не сніг,
Тече, а не вода,
Дуже корисну річ
Дає нам корова щодня. (Молоко)
Вправа «Мікрофон»
Іменники змінюються за родами,числами,за питаннями. Давайте згадаємо,якого роду бувають іменники?
Випишіть іменники в три колонки,розподіливши їх за родами. Підкресліть у кожному слові першу літеру. З підкреслених букв складіть речення. А хлопчик Петя думав по іншому.
Стала Петю на уроці
Вчителька питати:
Поясни,якого роду
Рідне слово «мати».
Відповів на те їй учень.
Дивлячись в очі:
Якщо в джинсах – чоловічий,
В спідниці – жіночий.
Карслон:
А ТЕПЕР УВАГА!
Почнемо розваги.
Сідайте рівненько.
Слухаємо гарненько.
Іменники,як метелики,розлетілися у класі,полетіли на подвір’я, до будиночків,у ліс,у місто,до моря. Ваш метелик ,які зібрав слова,і куди відправився?
Дидактична гра «Ремонт»
Буратіно:
Сталося лихо. Впала дощечка і накрила голосну. Допоможіть відремонтувати слова.
Р…диска, ц…буля.
Дюймовочка:
Промінці сонця закрили голосні у словах.
С…реда,ч…твер.
Вправа «Живі слова»
Котигорошко:
Змініть слова в дужках так,щоб утворилися речення,запишіть їх.
Утекло від нас (теплий) літечко.
Фізхвилинка.
Дружно станемо ми в коло
Дуже гарно все навколо
Ти направо повернись
І товаришу всміхнись.
Хай добро іде сміливо:
Посміхаємось наліво.
Всі за руки ми візьмемось
І до сонця потягнемось.
Наче квіточки малі
Ми вклоняємось Землі.
Прочитаємо вірш Н.Забіли «У дитячому театрі»
…А дія розгортається,як злива:
Палає барвами казкове тло,
Герої йдуть на подвиги сміливо,
Стоять за правду і долають зло…
Учитель:
У яких словах вірша найвиразніше сказано про захоплення дітей виставою?
…І кожен мріє –
Дужим та хоробрим зрости й піти
В широкий білий світ!...
Учитель:
Не засмучуйтеся,діти,коли якісь із завдань вам поки що не під силу – клич на допомогу!
Окремі слова у своєму мовленні ми не дуже часто використовуємо,найчастіше ми говоримо реченнями. А в них ми вживаємо різні слова,що є назвами предметів.
Доберіть шість іменників. Обміняйтеся своїми записами з сусідом по парті.
Зустріч із казкою.
Кому належать ці казкові речі? Із якої казки їхні господарі?
Від поданих іменників чоловічого роду … ведмідь, лис, вовк, лев, кіт-утворити іменники жіночого і середнього роду.
Що означають ці іменники? Визначте у словах корінь.
Підсумок уроку.
Що ми знаємо про іменник? Як визначити рід іменників?
Якими іменниками ви охарактеризували б наш урок?
Якими словами ви збагатили свій словник?
Відшукайте слова, які тобі сподобались?
Домашнє завдання
Придумати свою загадку про суничку або іншу ягоду, розібрати за будовою слова …лісочку,листочком,ягідка.