Уроки з української мови. Тема :"Спільнокореневі слова".

Про матеріал

Поглиблювати знання про спільнокореневі слова; розвивати вміння добирати споріднені слова, визначати в них корінь, суфікс, префікс, закінчення, основу; поглиблювати знання учнів про речення; виховувати любов до рідного краю, природи.

Перегляд файлу

 

Тема: Практичне вправлення зі спільнокореневими словами.

 

Організація класу.

Усі діти рівно стали,

Один з одним привітались.

Згуртувались, потяглись,

До роботи всі взялись.

Хвилинка психологічного настрою.

Усміхнися сонечку:

«Здрастуй,золоте.»

Усміхнися квіточці –

Хай вона цвіте!

Усміхнися дощику:

Лийся, мов з відра.

Друзям усміхнися,

Побажай добра.

Діти, подаруйте один одному усмішки.

Каліграфічна хвилинка.

Кві   ень     тень  ав    квітень

Робота над темою уроку.

Бесіда. Діти, сьогодні незвичайна подія: вперше і тільки на території Лихівської ЗШ буде проїздом незвичайний потяг; який прибув до нас з країни Граматики зі станції, яка називається « Слово»

День і ніч у своїй секретній лабораторії вчені готували, робили макіяж, зачіски, одяг; проводили експерименти зі словами.

Ось і зараз роблять ще одне відкриття.

Ви мабуть скажете:

А що можна будувати?

Невже продаються спеціальні конструктори чи пазли? А може слова будуть з цегли?

А от і не вгадали.

Слова будуть з особливих частин – морфем.

Найголовніша з морфем – корінь. Це, так би мовити, фундамент слова. А вже на ньому будуй те, що тобі підкаже фантазія і дозволять норми нашої мови.

Зустрічаємо дорогих гостей.

До нас завітали:

Корінь: - лік, - вод, - хід, - літ;

Префікс: - по, - на, - під, - з, - в;

Суфікс: - ар, - к, -  нн, - еньк,  - ньк, - чин;

Закінчення:- а, - о, - і, - и.

Як доїхали? Подобається Вам у нашому класі? Що чекаєте від зустрічі?

Велике спасибі за гостинність, нам дуже подобається, надіємось з вами подружитись. В цій дружній і веселій компанії ми будемо виконувати завдання різні:

Суперновина для тих, хто хоче знати і вміти більше!

Каскадерські трюки з частинами слова!

Три таємниці слова.

У роботі над завданнями нам знадобляться такі хороші якості, як зібраність, увага, старанність.

Весела перерва чекає на вас.

Фізхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться,

За щасливий день вчорашній

Всі до сонця потягніться,

Веретенцем покружіться.

Діти, потяг прийшов, а наші валізи ще не дійшли до нас.

  1. Гра « Одягни корінь»

     Літ                   біг             хід                 каз

  • МОЛОДЦІ діти,як приємно в такому одязі

Нас чекає нова колекція « Дерево життя»

У кожного дерева є коріння, а слова також мають свій корінь.

Робота з підручником.

Перша таємниця.

У дерева могутнього

У лагідної квітки

Обов’язково корінь є

Запам’ятайте, дітки.

Кожне слово в нашій мові

Щоб слова побудувати.

Їх частинами треба знати.

Корінь слова – це найперший,

Найважливіший працівник,

І без нього збудувати

Неможливо наш словник.

А ми слова – « Родичі» або споріднені слова, нас ще називають спільнокореневими. Усі родичі – це сім’я . А сім’я живе в одному будинку, але серед нас з’явилися слова чужинці, які не наші родичі. Ми надіємось, що ви зможете нам допомогти їх знайти і відправити до своїх домівок.

« Знайди зайве слово.»

Син, синок, синій, синівський.

Сова, совеня, совок, совиний.

Буква, букет, буквар, буквений.

Друга таємниця.

Частини слова мають такі таланти.

Суфікс після кореня стоїть

Слово суфікс змінює у мить

Хата – охайненька, височенька,

Хатка – кособока та старенька.

Що є спільного у словах кожної колонки?

Зверніть увагу на частину основи, що стоїть після кореня.

Як змінилося значення слів з появою цієї частини?

Земля       земляк     землянка      земляним     землиця      земелька    землюка

«Порівняй слова» Робота в парах.

Якого значення надають суфікси новоутвореним словам:

Рука – ручка – рученька;

Нога – ніжка – ніженька;

Ріка – річка – річечка;

Риба – рибка – рибонька.

Ви любите весело проводити час з друзями і при цьому виконувати завдання?

 Гра « Полагодь драбину»

У нас драбина зламалась!

А щоб полагодити, вибери в ящику необхідні суфікси

-яст-                   -елезн-          Довж…ий

-ен                      -енн               Рож…ий

-еньк                   -енг                Страш…ий

-яс                       -оньк              Мал…ий                       

-уваж                  -ищ                  Кул…ий

«Гра діда Буквоїда»   

Допишіть частини слів, які з’їв дід Буквоїд.

Третя таємниця.

Префікс гордо виступає,

Головним себе вважає,

Перед коренем стоїть,

Перший з нами говорить.

Цікавинка. А чи знаєте, що все на світі має свою протилежність: холод змінюється теплом,після ночі настає день, а вода гасить вогонь. Ці слова, протилежні за змістом, називають антоніми.

Гра « Живі префікси»

За допомогою префіксів утвори протилежні слова.

Прилітати – відлітати

Виходити – заходити

Закривати – відкривати

Віднести – принести

З’єднати – роз’єднати

Ще раз хочу нагадати

Частини слова треба знати

Бо без них нове нам слово

Не отримати ніколи.

Діти! Чи хочете ви експериментувати, проводити дослідження з словами, то приєднуйся!

Гра «Відгадай слово»

Корінь – голос, суфікс – ок( голосок)

Корінь – літ, префікс – пере( переліт)

Корінь – кущ, суфікс – ик( кущик).

Яке речення можна скласти?

Як, отримали задоволення? Свої успіхи треба закріпити і перевірити правильність досягнутого.

Розмістити слова з ненаголошеними Е,И в коренях слів в два стовпчики.

Підберіть перевірені слова.

М…довий, в…шневий, л…сток, оз…ро, кр…ло.

З яких дерев вітерець заніс до нас на урок ці листки?

Визначити закінчення, основу, корінь, у словах: лісовий, жолуді.

Осмислення учнями знань.

Настала черга подарувати наші значки, якими дуже пишаємося.

( Діти поділяються на 5 груп по4 учні).

Всі групи отримали слова і знаки.

Виконайте завдання. Та вигрівайте суперподарунки.

Гра « Виділи свій знак»

Грай та вигравай!

Визнач слова, будові яких відповідає схема

Узагальнення та систематизація знань.

З’єднати стрілками слово і відповідну схему.

Збери у кошик « Чарівні яблука», на яких записані частини слів, а з них склади слова.

Лист      очок           ліс      ник         ліс       овий

Підсумок уроку.  

Діти, прийшов час пригадати і наше « Дерево життя», про яке ми говорили на початку уроку. Так ось зараз кожний підійдіть до нього, знайдіть свою фігурку, корінь слова, з яким ви працювали. Хай воно квітне як ваше життя. Квіти – суфікси, префікси – листочки.

Рефлексія.

Що нового ви дізналися на уроці?

Яких друзів зустріли? Похваліть своїх товаришів за роботу на уроці.

Спасибі вам, діти, молодці гарно працювали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
3424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку