Закріплювати знання учнів про правопис слів з ненаголошеними Е, И, вміння їх перевіряти, розвивати навички зв'язного мовлення, вміння користуватися словником, формувати уважність, спостережливість, виховувати любов до природи, птахів.
Тема: Перевірка написання слів із ненаголошеними звуками Е та И за словником.
Хід уроку.
Організаційний момент.
Скринька гарного настрою.
Доброго ранку, ліси і поля,
Доброго ранку, планета Земля.
Щастя, здоров’я всім людям бажаємо,
З радістю на урок до знань поспішаєш.
Учитель – Усміхніться друзям. Подаруйте посмішку.
Проголошення теми і мотивація навчальної діяльності.
Учитель – У класі працює гідрометцентр. Слово нашому синоптику:
Синоптик - Відгадайте загадку:
Прийшла бабуся, в білім кожусі,
Весь світ укрила, білим пухом,
Як потрусила тим кожухом.
Діти: Зима.
Учитель:- Погода сприятлива, отож усім бажаю гарного настрою і плідної праці.
- Увага! Сьогодні ми проводимо радіоперекличку з різних куточків.
- Який зараз зимовий місяць?
- Яка погода взимку?
- Які птахи полетіли у теплі краї?
- А чому вони полетіли?
- Які птахи залишилися в нас зимувати?
- Як ми можемо їм допомогти?
Учитель:- Що це за чарівна хатка? Що потрібно зробити, щоб до неї прилетіли птахи? Чи хочете, щоб до нас вони завітали?
Відгадайте загадку:
Цілий день, працює в гаї,
Діловито дзьобом б’є.
Він не цвяхи забиває,
Шкідників він дістає. (Дятел)
-Що ви знаєте про нашого гостя?
Хвилинка каліграфії
Д д Д д Д л Дятел
У саду на дубі дятел дзьобом стукає. Складіть звукову модель слова дятел. Поставте наголос, поділіть на склади.
Гра Впізнай пташку.
Учитель:- Чи тут зібралися друзі пташок. На першу годівничку сядуть пташки, в назвах яких наголошений перший склад, на другу пташки, в назвах яких наголошений другий склад. Відгадайте, що це за птахи.
Завдання: Снігур, сорока, сойка, синичка, дятел, ворона, щиглик,горобчик.
2.Творчий диктант.
Закінчіть кожне речення словом з ненаголошеними голосними Е ,або И.
А щоб правильно написати, давайте згадаємо вірш Д.Білоуса, який допоможе нам виконати завдання.
Все важливе в нашій мові,
Ось, приміром, річ така:
Е чи И писати в слові
Часто сумнів виникає:
Село чи сила.
Якщо ясно, то не дуже,
Щоб уникнуть зайвих мук,
Ти під наголос,мій друже,
Зразу став сумнівний звук:
Село – село.
Звук виразно зазвучить:
Як писати тебе навчить.
Завдання: У пташки було підбите ……………….
Ми написали друзям цікавого ……………………
З літака видно наше ……………………………….
Прочитайте утворенні речення.
Якими словами перевіряли ненаголошені голосні.
Робота в парах.
Добери й запиши якомога більше слів, які будуть перевірними для поданих .
Впиши пропущені букви.
Зап…тати , підп…с, с…нюватий.
Добери й запиши якомога більше слів, у яких ненаголошені голосні Е та И будуть перевірятися поданими словами.
Глибоко, підтримка,щебет.
Гра Мовна лікарня.
Пам’ятаємо про мовну лікарню. На жаль , нові пацієнти з’являються часто. Днями , до речі, прибула група слів.
Чи правильно учні перевірили ненаголошені Е та И в коренях слів. Неправильні слова викресли й запиши свої:
Листок-лисий, спитати-запитати, покришив-кришка, величезний-великий.
1.Порівняння мовного матеріалу
Із кожної пари слів виберіть слово, де правильно визначено наголошений склад Запишіть.
Читання,читання,черговий,черговий,олень,олень, завдання, завдання.
А що робити, якщо виникають сумніви в правильності визначення наголосу?
Потрібно звернутися до словника. Нагадайте, як швидко знайти в словнику необхідне слово. Запишіть вибрані слова в алфавітному порядку, правильно поставте наголос, запам’ятайте.
Фізхвилинка
Із дому вирушаємо. Нам сонечко сіяє.
До друзів поспішаємо і ми, і ти, і я.
Учитель: У всіх у нас є друзі. Але чим більше друзів тим краще. Якщо нам цікава якась незнайома людина, що потрібно зробити, щоб вона стала нашим другом?
Діти: Треба з нею познайомитися.
Учитель: Як, ви гадаєте,які існують правила знайомства? Я хочу, щоб сьогодні на уроці вашим надійним товаришем був ось цей орфографічний словник. Давайте з ним познайомимось.
Словник:
Юний друже! У ваших руках книжка, яка допоможе вам вивчати одну з наймелодійніших, найкрасивіших мов світу – українську мову. Слово прийшло до тебе з першими звуками маминого голосу і супроводжує все життя. Слово приголубить і ранить глибоко в серце, воно об’єднує або роз’єднує тебе з друзями, з навколишнім, воно тамує в собі загадку. Оволодіти даром слова, умінням ним користуватися допоможе тобі ось цей словничок. Візьми ключ своє бажання – відкрий цю книгу і в подорож! Слово за словом, сторінка за сторінкою і перед тобою розкриються таємниці про правильну вимову та наголос, про правильне утворення форм слова. Цей довідник стане у нагоді і батькам і вчителям, і дітям.
Вправа «Загадкова галявина»
Словникова робота – спробуйте за допомогою малюнка відшукати словникові слова.
Робота в парах.
Учитель: Розподіліть слова у дві колонки: у першу – слова, які перевіряються наголосом, у другу – ті, що не перевіряються.
Неділя, четвер, середа, бетон, предмет, велосипед, близенько, виразно, минулий, медаль, метро, чергувати, секунда, коридор, героїчний, лисичка, степовий, кленочок, пиріжок, сантиметр.
У яких словах написання букви не вдалося перевірити наголосом. Що радить підручник у цьому випадку? Скористайтеся цією порадою.
2.Ознайомлення з правилом у підручнику.
Учитель: запишіть словниковий диктант свого сусіда по парті у два стовпчики. У перший записуй слова, написання яких пам’ятаєш, у другий – слова, у написанні яких є сумніви.
Перевір їх за словником.
Знаю Сумніваюся
Дидактична вправа « Знайди у словнику»
Хтось навмисне « розірвав» прислів’я.
Поєднай їх частинами.
Посади св…ню за стіл, а кому гулі та с…нці.
Кому п…роги і мл…нці, а м…шці слізки
Котові смішки, а вона й ратиці на стіл
3.Перевір написання за орфографічним словником. Встав пропущені букви.
Абр…кос, р…диска,в…рблюд,д…циметр,ч…решня,с…кунда,ц…нтнер,ц…буля,за…ць,сант…метр,в…дмідь,ап…льсин,ол…нь,б…г…мот.
Поєднай слова в групи.
1-Овочі і фрукти.
2-Звірі й птахи.
3-Міри часу й ваги.
4.Розвиток зв’язного мовлення.
Склади невеличку розповідь про свій відпочинок або прогулянку, використовуючи записані слова.
Узагальнення вивченого.
1.Інтерактивна вправа « Мікрофон»
-Який мовний об’єкт досліджували на уроці?
-Який висновок ми зробили?
Що цікавого про птахів ви дізналися?
А ось цього птаха люблять в Україні. Коли він будує своє гніздо поруч з житлом людини, вважається, що тут живуть добрі люди, а птах принесе щастя, спокій в цю родину. Цей птах має кілька назв. Його називають чорногуз, бусол, бузько, лелека. Послухайте вірш і ви дізнаєтеся ще про одну прикмету, що пов’язана з лелеками.
Прилетів лелека в ліс
Звірям він дітей приніс:
Левеня – левиці,
Лисеня – лисиці,лебедям – лебеденя,
Ну а білці – білченя.
Випишіть групи споріднених слів, що в корені мають ненаголошені Е, И, і доберіть перевірні слова.
Написання якого слова перевірили, дібравши перевірне слово?
Правопис якого слова треба перевірити за словником.
Дидактична гра « Знайди у словнику»
Серед запропонованих слів знайдіть слова, правопис яких треба перевірити за словником. Що радить підручник у цьому випадку? Скористайтеся цією порадою.
Високий, веснянка, абрикос, швиденько, гриміти, теплиця, глибина,метал, тривога.
Чому доводиться звертатися до словника?
Робота в парах.
Розподіліть слова у дві колонки: у першу – слова, які перевіряються наголосом, у другу – ті ,що не перевіряються.
Неділя, четвер, середа, бетон,предмет, велосипед. близенько, виразно, минулий, медаль, метро, чергувати, секунда, коридор, героїчний, лисичка, степовий, кленочок, пиріжок, сантиметр.
Рефлексія « Вихвалялки»
Ви добре працювали на уроці. Кожен має певні досягнення. Спробуйте якнайкраще похвалити свою роботу на уроці.
Я сьогодні навчився ………, дізнався ………, зумів ……., придумав …………., зрозумів …….
Підсумок уроку.
Ви, всі,діти молодці, гарно працювали. У ваших оченятах горіли вогники творчості. Я дякую вам за урок, за плідну роботу.
Психонастанова.
Нехай не згасне бажання у вас
Творити добро на планеті Земля повсякчас.