Уроки з української мови. Тема :"Ненаголошені е,и".

Про матеріал

Закріплювати знання учнів про правопис слів з ненаголошеними Е, И, вміння їх перевіряти, розвивати навички зв'язного мовлення, вміння користуватися словником, формувати уважність, спостережливість, виховувати любов до природи, птахів.

Перегляд файлу

 

Тема: Перевірка написання слів із ненаголошеними звуками Е та И за словником.

Хід уроку.

Організаційний момент.

Скринька гарного настрою.

Доброго ранку, ліси і поля,

Доброго ранку, планета Земля.

Щастя, здоров’я всім людям бажаємо,

З радістю на урок до знань поспішаєш.

Учитель –  Усміхніться друзям. Подаруйте посмішку.

Проголошення теми і мотивація навчальної діяльності.

  1. Очікування.
  2.  Хвилинка спостережень.

Учитель – У класі працює гідрометцентр. Слово нашому синоптику:

Синоптик -  Відгадайте загадку:

Прийшла бабуся, в білім кожусі,

Весь світ укрила, білим пухом,

Як потрусила тим кожухом.

Діти: Зима.

Учитель:- Погода сприятлива, отож усім бажаю гарного настрою і плідної праці.

- Увага! Сьогодні ми проводимо радіоперекличку з різних куточків.

- Який зараз зимовий місяць?

- Яка погода взимку?

- Які птахи полетіли у теплі краї?

- А чому вони полетіли?

- Які птахи залишилися в нас зимувати?

- Як ми можемо їм допомогти?

Учитель:- Що це за чарівна хатка? Що потрібно зробити, щоб до неї прилетіли птахи? Чи хочете, щоб до нас вони завітали?

Відгадайте загадку:

Цілий день, працює в гаї,

Діловито дзьобом б’є.

Він  не цвяхи забиває,

Шкідників  він дістає. (Дятел)

-Що ви знаєте про нашого гостя?

Хвилинка каліграфії

Д д  Д д Д л Дятел

У саду на дубі дятел дзьобом стукає. Складіть звукову модель слова дятел. Поставте наголос, поділіть на склади.

Гра  Впізнай пташку.

Учитель:- Чи тут зібралися друзі пташок. На першу годівничку сядуть пташки, в назвах яких наголошений перший склад, на другу пташки, в назвах яких наголошений другий склад. Відгадайте, що це за птахи.

Завдання: Снігур, сорока, сойка, синичка, дятел, ворона, щиглик,горобчик.

2.Творчий диктант.

Закінчіть кожне речення словом з ненаголошеними голосними Е ,або И.

А щоб правильно написати, давайте згадаємо вірш Д.Білоуса, який допоможе нам виконати завдання.

Все важливе в нашій мові,

Ось, приміром, річ така:

Е чи И писати в слові

Часто сумнів виникає:

Село чи сила.

Якщо ясно, то не дуже,

Щоб уникнуть зайвих мук,

Ти під наголос,мій друже,

Зразу став сумнівний звук:

Село – село.

Звук виразно зазвучить:

Як писати тебе  навчить.

Завдання: У пташки було підбите ……………….

Ми написали друзям цікавого ……………………

З літака видно наше ……………………………….

Прочитайте утворенні речення.

Якими словами перевіряли ненаголошені голосні.

Робота в парах.

Добери  й запиши якомога більше слів, які будуть перевірними для поданих .

Впиши пропущені букви.

Зап…тати , підп…с, с…нюватий.

Добери й запиши якомога більше слів, у яких ненаголошені голосні Е та И будуть перевірятися поданими словами.

Глибоко, підтримка,щебет.

Гра  Мовна лікарня.

Пам’ятаємо про мовну лікарню. На жаль , нові пацієнти з’являються часто. Днями , до речі, прибула група слів.

Чи правильно учні перевірили ненаголошені Е та И в коренях слів. Неправильні слова викресли й запиши свої:

Листок-лисий, спитати-запитати, покришив-кришка, величезний-великий.

 

1.Порівняння мовного матеріалу

Із кожної пари слів виберіть слово, де правильно визначено наголошений склад Запишіть.

Читання,читання,черговий,черговий,олень,олень, завдання, завдання.

А що робити, якщо виникають сумніви в правильності визначення наголосу?

Потрібно звернутися до словника. Нагадайте, як швидко знайти в словнику необхідне слово. Запишіть вибрані слова в алфавітному порядку, правильно поставте наголос, запам’ятайте.

Фізхвилинка

Із дому вирушаємо. Нам сонечко сіяє.

До друзів поспішаємо і ми, і ти, і я.

Учитель: У всіх у нас є друзі. Але чим більше друзів тим краще. Якщо нам цікава якась незнайома людина, що потрібно зробити, щоб вона стала нашим другом?

Діти: Треба з нею познайомитися.

Учитель: Як, ви гадаєте,які існують правила знайомства? Я хочу, щоб сьогодні на уроці вашим надійним товаришем був ось цей орфографічний словник. Давайте з ним познайомимось.

Словник:

Юний друже! У ваших руках книжка, яка допоможе вам вивчати одну з наймелодійніших, найкрасивіших мов світу – українську мову. Слово прийшло до тебе з першими звуками маминого голосу і супроводжує все життя. Слово приголубить і ранить глибоко в серце, воно об’єднує або роз’єднує тебе з друзями, з навколишнім, воно тамує в собі загадку. Оволодіти даром слова, умінням ним користуватися допоможе тобі ось цей словничок. Візьми ключ своє бажання – відкрий цю книгу і в подорож! Слово за словом, сторінка за сторінкою і перед тобою розкриються таємниці про правильну вимову та наголос, про правильне утворення форм слова. Цей довідник стане у нагоді і батькам і вчителям, і дітям.

Вправа «Загадкова галявина»

Словникова робота – спробуйте за допомогою малюнка відшукати словникові слова.

Робота в парах.

Учитель: Розподіліть слова у дві колонки: у першу – слова, які перевіряються наголосом, у другу – ті, що не перевіряються.

Неділя, четвер, середа, бетон, предмет, велосипед, близенько, виразно, минулий, медаль, метро, чергувати, секунда, коридор, героїчний, лисичка, степовий, кленочок, пиріжок, сантиметр.

У яких словах написання букви не вдалося перевірити наголосом. Що радить підручник у цьому випадку? Скористайтеся  цією порадою.

2.Ознайомлення з правилом у підручнику.

Учитель:  запишіть словниковий диктант свого сусіда по парті у два стовпчики. У перший записуй слова, написання яких пам’ятаєш, у другий – слова, у написанні яких є сумніви.

Перевір їх за словником.

Знаю               Сумніваюся

Дидактична вправа « Знайди у словнику»

Хтось навмисне « розірвав» прислів’я.

Поєднай їх частинами.

Посади св…ню за стіл,           а кому гулі та с…нці.

Кому п…роги і мл…нці,        а м…шці слізки

Котові смішки,                        а вона й ратиці на стіл

3.Перевір написання за орфографічним словником. Встав пропущені букви.

Абр…кос, р…диска,в…рблюд,д…циметр,ч…решня,с…кунда,ц…нтнер,ц…буля,за…ць,сант…метр,в…дмідь,ап…льсин,ол…нь,б…г…мот.

Поєднай слова в групи.

 

1-Овочі і фрукти.

2-Звірі й птахи.

3-Міри часу й ваги.

4.Розвиток зв’язного мовлення.

Склади невеличку розповідь про свій відпочинок або прогулянку, використовуючи записані слова.

Узагальнення вивченого.

1.Інтерактивна вправа  « Мікрофон»

-Який мовний об’єкт досліджували на уроці?

-Який висновок ми зробили?

Що цікавого про птахів ви дізналися?

А ось цього птаха люблять в Україні. Коли він будує своє гніздо поруч з житлом людини, вважається, що тут живуть добрі люди, а птах принесе щастя, спокій в цю родину. Цей птах має кілька назв. Його називають чорногуз, бусол, бузько, лелека. Послухайте вірш і ви дізнаєтеся ще про одну прикмету, що пов’язана з лелеками.

Прилетів лелека в ліс

Звірям він дітей приніс:

Левеня – левиці,

Лисеня – лисиці,лебедям – лебеденя,

Ну а білці – білченя.

Випишіть групи споріднених слів, що в корені мають ненаголошені Е, И, і доберіть перевірні слова.

Написання якого слова перевірили, дібравши перевірне слово?

Правопис якого слова треба перевірити за словником.

Дидактична гра « Знайди у словнику»

Серед запропонованих слів знайдіть слова, правопис яких треба перевірити за словником. Що радить підручник у цьому випадку? Скористайтеся цією порадою.

Високий, веснянка, абрикос, швиденько, гриміти, теплиця, глибина,метал, тривога.

Чому доводиться звертатися до словника?

Робота в парах.

Розподіліть слова у дві колонки: у першу – слова, які перевіряються наголосом, у другу – ті ,що не перевіряються.

Неділя, четвер, середа, бетон,предмет, велосипед. близенько, виразно, минулий, медаль, метро, чергувати, секунда, коридор, героїчний, лисичка, степовий, кленочок, пиріжок, сантиметр.

Рефлексія « Вихвалялки»

Ви добре працювали на уроці. Кожен має певні досягнення. Спробуйте якнайкраще похвалити свою роботу на уроці.

Я сьогодні навчився ………, дізнався ………, зумів ……., придумав …………., зрозумів …….

Підсумок уроку.

Ви, всі,діти  молодці, гарно працювали. У ваших оченятах горіли вогники творчості. Я дякую вам за урок, за плідну роботу.

Психонастанова.

Нехай не згасне бажання у вас

Творити добро на планеті Земля повсякчас.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку