1
Мацкевич Лариса Степанівна,
учитель зарубіжної літератури,
«старший учитель» Фастівської
ЗОШ І-ІІІ ст.. №10
Урок зарубіжної літератури
5 клас
Тема: П.Ч. Г.К.Андерсен (1805 - 1875 р.р.) – «майстер снів і казок». «Cнігова королева». Зміст казки. Характеристика героїв.
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю датського письменника Г.К. Андерсена та особливостями будови казки “Снігова королева"; розвивати уміння уважно слухати, робити висновки; удосконалювати навички виразного читання; розуміти епіграф; розвивати асоціативне мислення: прививати інтерес до читання творів зарубіжних авторів; виховувати людяність, доброту, повагу до людей, цілеспрямованість, почуття прекрасного.
Лейтмотив уроку: «Скрізь любов та віру людина пізнає себе»
Григорій Сковорода
Форма уроку: урок - подорож
Обладнання: портрет Г.К. Андерсена, збірки казок, ілюстрації до них; карта світу.
Хід уроку
Учитель. Сьогодні ми здійснимо подорож до країни Данії, завітаємо до казкаря Г.К.Андерсена. Хто хоче познайомитися з письменником, має побачити його батьківщину (звертаємо увагу на епіграф).
Звертаємося до карти світу. Данія - маленька країна на півночі Європи, розташована на півострові й островах, із трьох боків оточена морем, сусідка Великобританії та Німеччини.
Уявіть, якби ми летіли літаком, то побачили б букові ліси, гостроверхі черепичні дахи будиночків, огорожі, обвиті диким хмелем, і. звичайно, химерні шпилі веж Копенгагена - столиці Данії.
Якби подорожували кораблем, то побачили б, що над темно-блакитним морем з білими вітрильниками височить дивовижна статуя, подібної немає в жодній країні світу.
Яка статуя зустрічає кораблі в Копенгагенському порту? (Статуя Русалочки, героїні казки Г.К.Андерсена “Русалочка"). Вона є одним із символів країни.
Данія - це білокрилі лелеки на дахах і чайки, які безстрашно кружляють над морем, і зграї гордих лебедів. Свою батьківщину великий казкар називав лебединим гніздом, де народжувалися і народжуються лебеді, імена яких ніколи не вмруть.
Як ви думаєте, чому Андерсен називав свою батьківщину «старим лебединим гніздом»?
(Про талановитих людей, які прославили Данію на весь світ. Так може говорити людина, яка палко любить свою батьківщину).
Прекрасним лебедем є сам Андерсен. Російський письменник К. Паустовський назвав його “майстром снів і казок" (Звертаємось до портрету казкаря, робота К.А. Ионсена).
Учитель: Які казки Г.К. Андерсена ви прочитали? Назвіть героїв.
(«Русалочка», «Принцеса на горошині», «Оле-Лукойє», «Непохитний олов’яний солдатик»).
А чи знаєте ви, хто такий Оле-Лукойє? (Так. Це маленький чоловічок у червоному ковпаку, який розповідає історії уві сні).
Це не тільки гномик у червоному ковпаку, а це старий бог снів. Його ім'я, перекладене українською мовою, звучить так: “Оле, Заплющ Оченята!". Зачитуємо початок казки “Оле-Лукойє" (від слів: “Ніхто на світі не знає стільки історій, скільки їх знає Оле-Лукойє. От майстер розповідати!" до слів: “Одну парасольку - ту, що з краплинками. - Оле розкриває над хорошими дітьми, і їм тоді всю ніч сняться захоплюючі казки...”).
А тепер ви закрийте очі. (До класу заходить Оле-Лукойє, у нього дві парасольки - одна чорна, інша кольорова (учень добре заздалегідь підготовлений).
Оле-Лукойє: “Ви пізнали мене? Я ніколи не приходжу за наказом чи за гроші. А свої історії, схожі на казки, розповідаю тільки хорошим, добрим дітям, тільки тим, хто вміє уважно слухати. Для вас я приберіг дивовижну історію, про те, як одна людина стала королем, не маючи корони, як підкорила цими казками весь світ, не тримаючи в руках зброї. Нема казки цікавішої, ніж та, яку вигадало саме життя...
Жив колись у маленькій країні на березі блакитного моря бідний черевичник. Весела вдача та вмілі руки були його єдиним багатством. Дружина прала білизну і вела убоге господарство. І був у них син. Звали його Ганс. Дивний то був хлопчик! Блідий, худенький, у залатаній одежинці... Над усе він любив мріяти. Іноді цілими днями просиджував біля старих людей, слухаючи веселі народні жарти, мудрі казки. Іноді, знову ж таки цілими днями, блукав луками, ховаючись у польових квітах. Коли хтось жартома запитував: “Що ти знаходиш там, у тій звичайнісінькій траві?” - Ганс незворушно відповідав: “У цій незвичайній траві квіти шепочуть мені казкові історії, а птахи, що кружляють над нею, наспівують веселі пісні...”
Коли маленький мрійник виріс, йому захотілося стати письменником. Прагнучи це здійснити, Ганс опинився у найбільшому місті країни - Копенгагені...
Минали роки. Багато негараздів випало на долю бідного, але працелюбного Андерсена, перш ніж він став відомим письменником. Його устремління, талант отримали нагороду - читачі були в захваті від творів. Заснована премія імені Андерсена за кращі дитячі книжки.
Чи сподобалася, вам казка? Чому Андерсен став королем без корони, підкорив увесь світ, не вміючи тримати зброю?
Учитель. Звідки письменники черпають сюжети для свої казок? (із народних переказів, легенд, усної народної творчості).
Оле-Лукойє. “Недаремно ви звернули увагу на географічне положення Данії. Саме в цій північній країні живуть незвичайні чарівні істоти: лісовики, русалки, злі чарівники і маленькі квіткові мешканці, що несуть на своїх крильцях добро: істоти, яких ви не знайдете в казках інших країн. Так в датських переказах існує фантастична істота, яка малює химерні візерунки на замерзлих вікнах - це Льодова діва.
Троль - велетенське однооке чудовисько з кількома головами. Вищий за скелі, його гнівний рев, громові відлуння сміху чути далеко в горах і лісах. Він має злу чарівну силу.
Чи вдається цим істотам перемогти людину? Відповідь на це питання знайдете в казці “Снігова королева”. Прощавайте друзі, казкових вам уроків!"
Читаємо уривок з казки, в якому йде мова про дзеркало та скалки.
Підберіть епіграф до цієї розповіді (з тексту). («Деяким людям крихітна скалка потрапила в серце - серце перетворилося на шматок криги»).
Чому скалки наробили більше нещастя, ніж дзеркало? (Дзеркало розбилося на тисячу мільйонів - мільйонів і ще більше скалок і вразили велику кількість людей...).
Узагальнення. Якою стане людина, втративши здатність радіти життю і робити людям добро? Хто посміє виступити проти зла? На ці запитання ми зможемо відповісти, прочитавши казку.
Домашнє завдання:
Об’єднатися у дві групи за вибором учнів: «художники» і «філологи» та виконати завдання:
1
Мацкевич Лариса Степанівна,
учитель зарубіжної літератури,
«старший учитель» Фастівської
ЗОШ І-ІІІ ст.. №10
Урок зарубіжної літератури
5 клас
Тема: Характеристика Кая, Герди, Снігової королеви.
Мета: поглибити знання учнів про жанрові особливості казок; формувати навички аналізу образів героїв твору; розвивати критичне мислення; виховувати відповідальність за свої вчинки, благородство, доброту.
Лейтмотив уроку: «Не біда з'явитися на світ у качиному гнізді, якщо ти вилупився із лебединого яйця!»
Г. К. Андерсен
Форма уроку: комбінований.
Хід уроку
Так, дійсно, благородні люди завжди залишаються благородними, не дивлячись ні на те, де вони народилися, хто були їхні батьки, в чому вони одягнуті, які їхні статки. У казці Г.К.Андерсена «Снігова королева» герої теж різні за характером, вчинками. То ж давайте поглянемо на них з позиції проявів благородства і доброти.
2. Читання учнями (груп) характеристик героїв. *
1. Складання таблиці: фантастичне і реальне у казці «Снігова королева».
Фантастичне |
Реальне
|
Чарівні істоти: Троль, Снігова королева; скалки потрапляли в серце, очі, окуляри, вікна; сніжинки росли, збільшувалися, ставали живими, набували вигляду їжаків, змій, товстих ведмежат; звірі розмовляють; чаклунка-бабуся змінює пори року; поцілунки Снігової королеви; троянди з'являються з-під землі від сліз Герди; Ворон і Ворона служать при дворі, думають про старість; олень мчить дівчину на північ; сльози просочилися в серце... |
Будинки, в яких жили діти, бідність сімей (жили в мансардах, городину вирощували в ящиках); принц і принцеса жили в розкоші; розбійник; лапландка; фінка; вчинки Кая (зневажав старих людей), годинник на башті... |
Чого більше: фантастичного чи реального? Чому? (Фантастичного значно більше, тому що це казка).
Доведіть, що цей твір за жанром - казка. (Добро перемагає зло. Багато фантастичного, того, чого насправді не може бути. Дівчинка звертається з питанням до річки, птахів, сонячного променя. Щоб повернути Кая, Герда має пройти шлях випробувань. Поцілунки дівчини повертають Кая до життя).
- Так це казка про добро і зло, про силу волі, вірність у дружбі, про красу живу і штучну. Людські живі почуття сильніші від холоду, байдужості. Нехай завжди і у житті справжньому перемагає добро, любов, справжня дружба.
- Читання за ролями епізодів, які учням найбільше сподобалися (“Розповідь бабусі про Снігову королеву", «Зустріч Герди з Маленькою розбійницею», "Герда в палаці“, «Зустріч Герди з Каєм») .
Домашнє завдання:
Підготуватися до брейн-рингу за казкою (переглянути твір, звернути увагу на деталі). Учні об'єднуються у дві групи.
1
Мацкевич Лариса Степанівна,
учитель зарубіжної літератури,
«старший учитель» Фастівської
ЗОШ І-ІІІ ст.. №10
Урок зарубіжної літератури
5 клас
Тема: Перемога щирих людських стосунків над багатством Снігової королеви.
Мета: перевірити рівень засвоєння вивченого матеріалу; формувати навички та вміння виразного і емоційного читання, логічного мислення; продовжувати розкривати поняття про всеперемагаючу силу любові й дружби, яка допомагає долати всі труднощі й перешкоди; виховувати почуття відповідальності.
Лейтмотив уроку: «Пильне лише серце. Найголовнішого очима не побачиш…»
Сент-Екзюпері
Форма уроку: урок-змагання (брейн-ринг).
Хід уроку
I. Вступне слово вчителя
- Сьогодні ми продовжимо говорити про щирі людські стосунки і про їхню роль у перемозі над злом, пихою, жадібністю. А також зможемо на прикладі окремих епізодів з казки прослідкувати і переконатися у всеперемагаючій силі дружби і любові, яка допомагає долати всі труднощі й перешкоди та перевіримо, чи уважно ви читали цей твір.
- То ж для початку спробуйте дати відповідь на запитання? (Перед учнями ситуації вибору).
– Як ви гадаєте, що красивіше: троянда чи сніжинка?
– Чим насамперед відрізняється сніжинка, крижинка, іній від квітки, дерева, тварини? (Одні-неживі, інші – живі)
– Звернімося тепер до Снігової Королеви. Вона теж дуже гарна. Проте, що їй бракує? (Щирих людських стосунків).
То ж зараз й ще раз згадаємо епізоди з казки Г.Х.Андерсена «Снігова Королева» і звернемо увагу на перевагу щирих людських стосунків над багатством Королеви.
ІІ етап. Групи учнів представляють інсценізацію обраних епізодів з казки:
Обговорення .
Після інсценізацій учитель просить дати відповідь на запитання: «Чому кажуть, що «пильне лише серце. Найголовнішого очима не побачиш…?». Доведіть текстом казки.(Відповіді учнів)
ІІІ етап. Брейн-ринг (підготовка відповіді на кожне питання - 15 сек., відповідь - 5 сек.)
Завдання для конкурсу.
ІV етап. Підсумок
Оголошення результатів, визначення команд-переможців.
Учитель: Діти! Г. К. Андерсен зробив нам чудовий подарунок, написавши цю казку. Починаючи її, він писав: «Коли ми дійдемо до кінця нашої казки, то будемо знати більше, ніж тепер». Отож дійсно, ознайомившись з цією казкою, ви більше дізналися про життя, про його цінності, про дружбу, благородство, тобто відкрили великі таємниці казки для себе.
1
Мацкевич Лариса Степанівна,
учитель зарубіжної літератури,
«старший учитель» Фастівської
ЗОШ І-ІІІ ст.. №10
Урок зарубіжної літератури
5 клас
Тема: Урок розвитку мовлення. Усний опис героїв казки Г.К.Андерсена ‘‘Снігова королева”
Мета: формувати навички вдумливого читання, вміння характеризувати героїв казок, працювати з текстом самостійно, складати усний опис одного з героїв казки; виховувати оптимізм, віру в добро, справедливість, всеперемагаючу силу любові.
Лейтмотив уроку: «Людина відбивається у своїх вчинках»
Ф. Шимер
Хід уроку
Запитання до учнів: «Як ви вважаєте, чому епіграфом до нашого уроку є такі слова: «Людина відбивається у своїх вчинках »?
Так, дійсно характеризуючи героїв казки Г.Х.Андерсена ‘‘Снігова Королева”, ми, перш за все, будемо говорити про їхні вчинки. Адже саме вчинок людини говорить наскільки людина є доброю, відвертою, справедливою, благородною чи, навпаки, злою і жорстокою.
II. Повторення структурних елементів опису літературного героя
(Діти загадують головні вимоги до опису героя, доповнюючи один одного).
III. Робота в групах над описом героя відповідно орієнтовних питань, підготовлених учителем. (За вибором учнів)
Презентація кожною групою створених описів літературних героїв.
1 група
Характеристика дівчинки Герди - головної героїні казки Г.К. Андерсена “Снігова Королева"
1. Чи є в казці опис зовнішності Герди ? (Вона була вродлива дівчинка, її обличчя було схоже на троянду)
2. В яких умовах зростала дівчинка? (Вона виросла в бідній сім'ї, її домівка знаходилась під самим дахом, але дівчинка не була заздрісною і жадібною.) ф
3. Як характеризують Герду предмети, що її оточували? (Троянди, книги, свідчать про її любов до природи, уміння бачити прекрасне, бути допитливою, уміти радіти життю.)
4. Як Герда ставилась до Кая і бабусі? (Вони з Каєм були як брат і сестра, разом гралися, вирощували троянди, читали книжки, дівчинка дуже любила і поважала бабусю.)
5. Які вчинки героїні розкривають її характер? (Коли з Каєм трапилася біда, вона не полишила його, а відправилася на пошуки, долаючи перешкоди на своєму шляху. Герді притаманні такі риси характеру, як відданість та наполегливість.)
6. Які епізоди висвітлюють найкращі риси дівчинки? (Герда не образилася на бабусю; що вміла чаклувати і затримала її під час пошуків, не тримала зла на розбійницю, навпаки, своєю добротою і щирістю пробудила в дочці злої розбійниці почуття жалю до тварин; була вдячна за допомогу принцу і принцесі, ворону і вороні, оленю. Тому їй всі допомагали - природа,люди, птахи, звірі.)
7. Як автор ставиться до своєї героїні? (Автор любить Герду, співчуває їй, милується її красою,добротою і лагідністю.)
8. Яке враження справила дівчинка на вас? Чи хотілось вам бути схожою на неї?
2 група
Характеристика хлопчика Кая - персонажа казки Г.К. Андерсена "Снігова королева"
1. Які стосунки були між Каєм і Гердою? Що їх об'єднувало? (Вони дружили з дитинства, любили один одного як брат і сестра).
2. Чому саме Кая вразила скалка? (У його словах про Снігову Королеву відчувається зверхність, самовпевненість; він насміхався і глузував над Сніговою Королевою).
3. Якою красою захоплюється Кай? Чому? (Він милується неживою природою, його вражає досконалість і точність візерунку сніжинок, цікавить таблиця множення. Його добре серце було вражене, душа стала холодною і байдужою, все. що було дорогим йому в минулому, тепер стало йому потворним, нецікавим, дратувало хлопчика).
4. Чому він стає покірливим? (Його серце стало крижаним).
5. Яке слово намагався скласти Кай? Чи вдалося йому це зробити? (Він намагався скласти слово «вічність», але поява Герди завадила цьому.)
6. Чи вартий був Кай того, щоб Герда пройшла через важкі та небезпечні випробування? (Тепер можемо сказати, що вартий, адже людина заслуговує, щоб за неї боролися, допомагали, якщо вона навіть здається пропащою).
3 група
Характеристика персонажа казки Г.К. Андерсена - Снігової королеви
1. Якою змальовує автор Снігову Королеву при першій зустрічі? (Вона вродлива, але її краса штучна, холодна, позбавлена душевного тепла. її поцілунки зробили серце Кая ще холоднішим. Хороми Снігової Королеви з льоду, сюди ніколи не проникають промені сонця. Вона байдужа до людських доль.)
2. Чи можливо порівняти Снігову Королеву з Гердою ? (На відміну від Герди, вона принесла Каю тільки нещастя.)
3. Хто її помічники? (Метелиці, буйні вітри, віхоли, “...Холодно, порожньо і пустинно було завжди в залах Снігової Королеви)
4.Чому ж королеві не вдалося зробити Кая своїм послідовником? (Тому що Герда врятувала
свого друга.)
5.Чи сподобалась вам Снігова Королева? (Як правило, діти вважають, що вона є втіленням зла і викликає негативне ставлення.)
6. Як би ви могли допомогти Сніговій Королеві виправити свої вчинки?
IV. Підсумок роботи
1. Якій групі та кому з учнів вдалося створити найкращі характеристики героїв казки Андерсена? (Учні коментують відповіді один одного, виділяють найкращі та оцінюють їх.)
2. Що перемагає в казці Андерсена "'Снігова Королева“? (Перемагає добро і людяність. Тепло людського серця - це велика сила, яку не в змозі перемогти чаклунство і влада. Співчуття, вірність, любов, доброта роблять людину людиною. Це було є і буде найважливішим у людських стосунках.)
3. Як би ви були художниками, який би малюнок ви помістили на обкладинку книжки «Снігова Королева»? (Поясніть свій вибір.)