визначити, які небезпечні ситуації можуть статися поза домівкою чи школою, дати зрозуміти учням, до яких наслідків може призвести неуважність та неслухняність, на основі різних ситуацій дати елементарні знання про правила поводження під час прогулянки;
розвивати абстрактне і логічне і абстрактне мислення, вміння розв'язувати ситуації, пам'ять, увагу;
виховувати почуття поваги до ближнього, працювати над збереженням здоров'я кожної особистості.
ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я
4 КЛАС
Підготувала:
Нікітенко Інга Владиславівна
вчитель початкових класів
Старицької початкової школи
Яворівського району
Тема. Правила поведінки під час непередбачених ситуацій поза межами домівки, школи.
Мета: визначити, які небезпечні ситуації можуть статися поза домівкою чи школою, дати зрозуміти учням, до яких наслідків може призвести неуважність та неслухняність, на основі різних ситуацій дати елементарні знання про правила поводження під час прогулянки;
розвивати абстрактне і логічне і абстрактне мислення, вміння розв'язувати ситуації, пам'ять, увагу;
виховувати почуття поваги до ближнього, працювати над збереженням здоров'я кожної особистості.
Обладнання: плакат із сонечком, промінчики, картки із ситуаціями, квіточки для роботи в групах, галявина "Щоб не сталося біди, пам'ятай про це завжди!", презентація.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він пізнавальний і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям один до одного
І радісно промовим "Добрий день!".
- Надворі вже потеплішало, світить сонечко. Сьогодні на урок я теж взяла його з собою. Але у нього немає промінчиків. Та якщо ми будемо гарно працювати на уроці, будемо старанними і уважними, то зможемо подарувати сонечку багато промінців, а воно в свою чергу зігріє нас своїм теплом.
Візьміть у долоньки промінчик, заплющте на секундочку оченята, згадайте щось приємне, усміхніться. Давайте відправимо наш гарний настрій всій школі!
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Діти, погляньте. Ви впізнаєте цих героїв?
- З якої казки вони завітали?
- Пригадайте, у яку біду вони потрапили?
- Як ви вважаєте, чому?
(Поступово з'являються семеро козенят, Червона Шапочка, Буратіно, Півник з казки "Кіт та півень")
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Мабуть, ви не раз чули по телевізору, читали в Інтернеті про зникнення безвісти дітей та дорослих. Отож, сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися уникати небезпечних ситуацій поза межами школи, домівки. Спробуємо зрозуміти, як важливо бути уважними та слухняними, щоб не потрапити у біду, як герої наших казок. А ще ми створимо свої правила безпечної поведінки під час прогулянок.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
- Чому дітям небезпечно самостійно гуляти в небезпечних місцях?
- Я дуже хочу, щоб ви завжди залишались здоровими та неушкодженими, тому відкрию вам секрет правила "п'яти не".
- У вас на партах лежать ще правила, які ми зараз прочитаємо і запам’ятаємо.
Правила поведінки під час дворових ігор
Беручи участь в іграх, не створювати хаотичний рух, не штовхатись, не кричати. На вулиці бути обережним, дивитися під ноги, щоб не впасти в яму чи відкритий каналізаційний люк.
Бути обережним на дитячих майданчиках: спочатку переконатись, що гойдалки турніки, прилади справні, сильно не розгойдуватись й не розкачувати інших, щоб не призвести до травмування, падіння.
Категорично забороняється наближатися й перебувати біля будівельних майданчиків, кар’єрів, покинутих напівзруйнованих будівель для запобігання обрушень будівельних матеріалів й попередження травм і загибелі.
Категорично забороняється вживати алкоголь, тютюнові вироби; вживати в їжу гриби; брати в руки, нюхати, їсти незнайомі дикі рослини чи паростки квітів, кущів, дерев - це може призвести до отруєння.
Не виходити на дах багатоповерхівки для попередження падіння з висоти.
Не спускатись у підвали будинків чи інші підземні ходи, бомбосховища: там може бути отруйний газ.
Не грай з гострими, колючими та ріжучими, легкозаймистими та вибухонебезпечними предметами, вогнепальною та холодною зброєю, боєприпасами.
Якщо під час гри натрапили на вимиті дощами або весняними водами снаряди, міни, бомби, гранати тощо, не торкайтеся їх. Іржаві, вони легко вибухають від удару, вібрації, вогню. Помітивши їх в полі, в лісі, на березі водоймища одразу ж треба огородити це місце і негайно повідомити про небезпечну знахідку в міліцію, військкомат тощо.
Якщо на вулиці хтось іде і біжить за тобою, а додому далеко, біжи найближчим людне місце: до магазину, автобусної зупинки.
Якщо незнайомі дорослі намагаються відвести тебе силою, чини опір, кричи, гукай на допомогу: "Допоможіть! Мене веде незнайома людина!"
Не погоджуються ні на які пропозиції незнайомих дорослих.
Нікуди не йди з незнайомими дорослими і не сідай з ними в машину.
Ніколи не хвалився тим, що у твоїх батьків багато грошей.
Не запрошуй додому незнайомих, якщо вдома немає нікого з дорослих.
Не грай з настанням темряви.
- Всі ви досить часто відвідуєте людні місця: кінотеатр, концерт, лікарню, кафе та ін. Здавалося б, небезпеки немає, б ви не залишаєтесь наодинці з незнайомцем. Та, на жаль, може виникнути інша проблема - натовп. При виникненні непередбачуваних ситуацій (пожежа, землетрус) людей охоплює паніка. Кожен думає сам за себе, люди починають хаотично рухатись.
Щоб уникнути подібних ситуацій, в усіх місцях, де збираються люди, пожежники розробляють план евакуації - спеціальний план, у якому стрілочками вказують напрям руху до запасного виходу.
- Давайте поглянемо на екран і ще раз зачитаємо визначення слів, а також основні правила безпеки (плакат "Безпечна поведінка в натовпі").
- Діти, я вам раджу, куди в би не прийшли, в першу чергу знайти план евакуації і ознайомитись з ним.
3. Тест «Поведінка під час масових заходів»
1) Відвідуючи масовий шкільний захід, ви...
а) поводитиметеся чемно;
б) заважатимете іншим;
в) кричатимете.
2) Збираючись відвідати масовий захід, ви...
а) візьмете із собою побільше речей, іграшок;
б) не будете брати зайвих речей;
в) не будете брати скляних, колючих і гострих предметів.
3) Перш ніж зайти до зали, де проходитиме захід, ви...
а) ознайомитеся із планом евакуації;
б) запам’ятаєте, де знаходяться запасні та аварійні виходи;
в) підете до буфету.
4) Після завершення заходу ви...
а) стрімголов побіжите до виходу;
б) почекаєте, поки натовп розсіється, і тоді підете до виходу;
в) розштовхуючи всіх, пробоєм будете прямувати до виходу.
5) Опинившись у натовпі, ви...
а) будете чинити йому опір;
б) будете йти проти натовпу;
в) будете уникати вітрин, стін, скляних дверей.
6) Якщо ви опинилися в натовпі, то...
а) позбудетеся гострих, колючих і скляних предметів;
б) залишите речі, що можуть заважати;
в) візьмете із собою всі речі, хоч вони і заважатимуть вам.
7) Якщо, перебуваючи в натовпі, упустили якусь річ, то...
а) у жодному разі не будете намагатися підняти її;
б) будь-що намагатиметеся її підняти;
в) будете діяти за обставинами.
Руханка (виконати рухливі вправи)
Вчитель називає дію. Якщо вона безпечна, діти говорять «Безпечно!», підстрибують, плескаючи над головою в долоні. Якщо небезпечна, діти присідають і говорять «Небезпечно!».
- Гуляти з друзями у дворі.
- Перейти гуляти в інший двір, не сказавши батькам.
- Гуляти, коли стемніло.
- Гуляти на дитячому майданчику.
- Розказати незнайомцеві свою адресу.
- Сісти в машину сусідів.
- Провести незнайомця туди, куди він попросить.
- Гуляти на спортивному майданчику.
- Гуляти безлюдною вулицею.
- Втікати від наполегливого незнайомця.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в групах
- Давайте складемо власні правила, допомагаючи розібратись в ситуаціях, що сталися з дітьми через неуважність та неслухняність. Я пропоную об'єднатись в групи і разом створити галявину "Щоб не трапилось біди, пам'ятай про це завжди!", "виростивши" на ній квіти з правилами.
Вчителю слід нагадати правила роботи в групі, чітко дозувати час.
- Отож, кожна група отримує на картці ситуацію і квітку. Уважно прочитайте і порадьте, якого правила слід було дотриматись. Запишіть його на квітці.
Ситуація 1
Галинка прогулювалася містом. До неї підійшла привітна молода жінка. Галинка не помітила, як розповіла незнайомці де живе, коли батьків не буває вдома.
Наступного дня квартиру дівчинки пограбували.
Яке правило можна скласти для Галинки?
Не говорити домашню адресу незнайомим людям.
Ситуація 2
Вова дуже поспішав на тренування з футболу. Коли він збирався переходити дорогу, поруч зупинився гарний автомобіль. Водій, якого хлопчик не знав, запропонував його підвезти. Вова зрадів такій нагоді. Ввечері хлопчик не з'явився додому.
Яке правило знадобиться в такій ситуації?
Не сідати до незнайомців у машину.
Ситуація 3
Дві подружки так загралися, що й не помітили настання темряви. Повертаючись додому, на них чекала неприємна зустріч з хуліганами.
Що порадите дівчаткам?
Не гуляти до настання темряви.
Ситуація 4
Ігор вирішив прогулятися після уроків. Хлопчик так поспішав, забув повідомити про це маму. Ігор так захопився прогулянкою, що заблукав. Додому повернувся вже затемна. На нього чекала схвильована мама і серйозна розмова.
Що сказала мама сину?
Не затримуйся дорогою зі школи додому.
Ситуація 5
Оксанка - велика модниця. Вона завжди одягає на прогулянку багато прикрас. Ще й телефон новенький не забуває прихопити. І похизуватися любить. От і потрапила одного разу до рук злодіїв.
Яке правило забула дівчинка?
Не надівати коштовності, збираючись на прогулянку.
Ситуація 6
Дві маленькі сестрички поверталися додому. Біля під'їзду вони побачили неприємного на вигляд незнайомця, який слідував за ними. Дівчатка одразу згадали мамині слова і залишились надворі.
Чому навчила їх мама?
Не заходити у під’їзд, у ліфт з незнайомцями.
Обрані представники зачитують та пояснюють правило і прикріпляють квітку на галявину.
- Діти, погляньте, яку корисну справу ми зробили. Робота ваша не марна, адже тепер ви можете поділитися цими правилами зі своїми друзями, щоб і вони ніколи не потрапляли в небезпечні ситуації поза межами школи та домівки.
2. Гра «Поет ти, може, і нездібний, та знати правила потрібно».
Хоч ви зовсім ще малята,
але пам'ятайте:
люди ви – не козенята,
правила…(вивчайте).
Якщо ви самі удома,
то запам'ятайте:
ви людину незнайому
в дім свій…(не пускайте).
Бо дитя не може знати,
в кого що на думці.
Незнайомець може мати
зброю в своїй…(сумці).
Може речі всі забрати
і дитину вбити.
Тож не треба…(відчиняти) –
краще потерпіти,
доки тато, доки мама
не прийдуть до…(хати).
Вам людину незнайому
не треба…(впускати).
Двері добре…(зачиняйте)
Кожен раз, постійно!
Правила…(запам'ятайте)
і живіть…(спокійно)!
VI. Підсумок. Рефлексія
- Яку корисну справу зробили?
- Які труднощі виникали?
- Що вдалося найлегше?
- Візьміть свій промінчик, і намалюйте на ньому смайлик, який покаже ваш настрій від уроку.
- Дуже приємно, що всі ви радісні і усміхнені. Подаруйте свій промінчик сонечку, нехай і воно буде щасливим.
- Дякую вам, діти, за урок. Ви були активні, кмітливі, виховані, давали гарні повні відповіді, сумлінно виконували завдання. Сподіваюсь, на все життя запам'ятали наші правила і будете ними користуватись