Інтегрований урок з літературного читання та музичного мистецтва для 2 класу
Тема 1: Ліна Костенко “Перекинута шпаківня"; Іван Сенченко “Жаль, та не дуже, плакала б, та не хочеться".
Тема 2:Музика зображує картини природи( на матеріалі для слухання:Е. Гріга “Пташка" П. І. Чайковського “Пісня жайворонка" і виконання пісні:Т. Попатенко “Шпак прощається").
Тема 1: Ліна Костенко “Перекинута шпаківня”; Іван Сенченко “Жаль, та не дуже, плакала б, та не хочеться”.
Тема 2:Музика зображує картини природи( на матеріалі для слухання:Е. Гріга “Пташка” П. І. Чайковського “Пісня жайворонка”і виконання пісні:Т. Попатенко “Шпак прощається”).
Мета:
Тип уроку: комбінований урок.
Вид уроку: інтегрований урок.
Обладнання: портрети письменників, зображення птахів, фортепіано, мультимедійна
План уроку
2.1. Оголошення теми і мети уроку
2.2. Слухання музики
2.3. Знайомство і робота з віршем Ліни Костенко
2.4. Музична фізкультхвилинка
2.5. Опрацювання оповідання І. Сенченка
2.6. Слухання музики
Хід уроку
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Музичне привітання.
Учитель: Добрий день вам, діти!
Я вітаю вас.
Діти: Здрастуйте, учителю!
Здрастуй, любий клас.
Учитель: Учитися прийшла пора,
Сідайте тихо, дітвора!
- Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над темою одного з розділу читання “Буду я природі другом: милуюся, оберігаю, прикрашаю...”.Пригадайте, яких авторів і які твори цього розділу ми вже вивчали?
(вірш Марійки Підгірянки “Ходить, ходить зима гаєм...”, “Звернення” Дмитра Павличка, “Буду я природі другом” Степана Жупанина...)
- Чудово, що ви стільки творів запам’ятали. І добре, що згадали поетесу Ліну Костенко, бо саме її вірш і оповідання І. Сенченка ми будемо читати сьогодні.
(демонстрація портретів письменників)
- А хто пригадає, що ви знаєте про Ліну Костенко?
(вона поетеса, перекладач, народилася на Київщині у вчительській сім’ї. Вірші писала з дитинства. Відома її збірка віршів для дітей “Бузиновий цар”.)
- А про Івана Сенченка я хочу розповісти те, що він народився в 1901 році на Полтавщині. Закінчив сільську школу. Потім навчався в Харківському університеті. Там почав писати літературні твори, в яких багато гумору, народних приказок.)
- А щоб урок був цікавий, емоційний, корисний — пропоную об’єднати два уроку: урок читання і урок музики. Згодні?
1. Будемо слухати музику.
2. Знайомство і робота з віршем Ліни Костенко.
3. Відпочинемо і зробимо зарядку.
4. Опрацювання оповідання І. Сенченка.
5. Знову слухаємо музику.
6. Зробимо підсумок уроку.
1. Слухання співу птахів у природі.
- І першим гостем на нашому музичному уроці читання буде музика, але це незвичайна музика. ЇЇ не створив жоден композитор. Вслухайтеся в ці звуки. Що це? Чи впізнаєте?
(звучить запис співу пташок)
2. Аналіз прослуханого.
- Що ми щойно почули?
(звучання пташиних голосів)
- Голоси яких птахів ви впізнали?
(спів солов’я, синичку, іволгу)
- Подивіться, як виглядають ці пташки.
(демонстрація малюнків)
3. Слухання твору Е. Гріга “Пташка” з пластичним інтонуванням.
- А як гадаєте, чи можна передати пташиний спів через музику? Ви зараз будете слухати музику Е. Гріга, яка називається “Пташка”. Мелодія буде звучати вгорі і внизу, допомагайте собі рухами при слуханні, повторюйте рух музики.
(слухання твору)
4. Аналіз прослуханого.
- Чи зміг Е. Гріг зобразити у своїй музиці спів і рух пташки? Яку пташку ви уявляли?
- Не тільки композитори зверталися до теми співу, музики пташиних голосів, а й письменники, поети. І сьогодні на ми будемо знайомитися з віршем Ліни Костенко.
1. Розвиток набутих учнями знань. Розчитування.
-Перед тим, як почнемо читати, зробимо зарядку для артикуляційного апарату. Розчитаємося.
(вимовляємо повільно,зі здивуванням, ніби маленькі кошенята, з окличною інтонацією, в швидкому темпі)
(додаток 1)
2. Робота над заголовком вірша.
-Діти, а в кого з вас вдома живе пташка? Який в неї буває настрій? Як звучить її голос , якщо вона в гарному настрої? А коли вона зажурена? Схвильована?
-Відкрийте підручники і прочитайте назву вірша.
-Чому шпаківня може бути перекинута?
(шпаківню могли перекинути невиховані діти, вітер міг зірвати)
3. Виразне читання вірша вчителем.
-Я спробую голосом передати переживання того, про що описує Ліна Костенко у вірші.
(читання вірша вчителем)
-Яка ж біда сталася в сім'ї шпака?
4. Словникова робота.
-Наші стовпчики слів теж перевернулися. Прочитайте ці слова
(додаток 2).
5. Пояснення складних слів.
Явір-дерево з родини кленових.
Борсаються-робити безпорадні рухи.
6. Самостійне напівголосне читання вірша учнями.
-Прочитайте, намагаючись передати настрій шпака.
7. Аналіз змісту вірша з вибірковим читанням.
-Чому пташенята такі безпорадні?
-Хто перевернув шпаківню?
-Поясніть вислів “денцем догори”?
-Прочитайте прохання шпаченят7
-Хто був причиною такої біди?
-Які слова передають щире співчуття поетеси птахам?
8. Виразне читання вірша учнями.
-Читаючи, передайте голосом жаль, співчуття, страх, пташенят, обурення за погану роботу.
VII. Музична фізкультхвилинка.
-Давайте трохи відпочинемо і заспіваємо пісню, яку написала Тамара Попатенко і в якій йдеться про пташку.
(діти співають і виконують рухи під музику).
-Спробуйте прочитавши слова, що виросли на кущику, передбачити, про що розповідатиметься в оповідйнні.
(додаток 3)
-Чи справдились ваші передбачення про твір І. Сенченка?
-Прочитайте правильно слова (“луною”)
(додаток 4)
-Чим на вашу думку може закінчитися твір?
-Прочитайте до кінця і скажіть, чи зрозумів Юрко пташине бажання?
-Чи добре піклувався Юрчик про синичку?
-Чи подобалося пташці таке життя?
-Куди поривалася синичка?
-Прочитайте опис погоди на дворі? А як синичці було в хаті?
-З якими запитаннями звернувся Юрчик до синичці?
-Прочитайте виділені слова. Це народне прислів'я. А як ви його розумієте?
-Чого хотів автор нас навчити.
-Ми послухали оповідання, в якому змальовується пташка в неволі. А ось у творі П. І. Чайковського передається спів пташки, яка вільна, радіє приходу весни, сонцю, зеленій травичці.
Ця маленька непримітна пташка-жайворонок. Вона одна з перших пташок сповіщає про прихід весни.
Композитор змалював і політ жайворонка, і його переливчастий спів, що струменіє з вишини і заливає землю світлом і радістю.
Музика цієї п'єси світла, звучання прозоре, у високому регістрі.
-Слухаючи музику, передайте рухами, як вона рухається.
-Що уявляли собі під музику?
-Чи відрізнявся характер пташки в музичній п'єсі і в попередніх творах?
-Що відчуваєте наприкінці уроку?
-Оцініть свою роботу на уроці. Хто з дітей працював плідно?
-Читати виразно вірш, а оповідання за особами.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4