Уроку на тему «Узагальнення та систематизація знань за темою «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома»»

Про матеріал
метою даного уроку є ознайомлення учнів з неорганічними речовинами, що входять до складу живих організмів та поглибити знання про будову та фізико-хімічні властивості води; розкрити її біологічну роль.
Перегляд файлу

Тип матеріалу: розробка уроку                                                                                     

Уроку на тему «Узагальнення та систематизація знань за темою «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома»»

Предмет : хімія 8 клас  

Про матеріал : метою даного уроку є ознайомлення учнів                                                                                                                    з неорганічними речовинами, що входять до складу живих організмів та поглибити знання про будову та фізико-хімічні властивості води; розкрити її біологічну роль.

Підготувала : Шевченко С. М., вчитель біології та хімії                                                                                    

 

                  

Тема: Узагальнення та систематизація знань за темою «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома»

 

Цілі і компоненти уроку:                                                                                                                   Знаннєвий компонент- повторити і узагальнити основні поняття з теми, закріпити вміння за електронною формулою атома визначати хімічний символ елементу, положення його в ПСХЕ.                                                                               Діяльнісний компонент - розвівати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, застосовувати теоретичні знання для прогнозування.                                                                                                                     Ціннісний компонент -  виховувати наполегливість та працелюбність, здатність обирати оптимальні рішення, співпрацювати  в групах , виробляти вміння раціональне  використовувати час .                                                                        Міжпредметні зв'язки: математика, світова література .                                        Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, загальнокультурна, соціальна, комунікативна, здоров’язбережувальна, природничо-наукова, екологічна грамотність.            Очікувані результати:                                                                                                учень/учениця знає:структуру періодичної системи;   пояснює : суть періодичного закону;                                                                                                               вміє : характеризувати елемент за місцем в періодичній системі;                                   висловлює судження :значення періодичного закону;                                                        може : ефективно працювати в групі;  бути відповідальним; швидко приймати рішення;  проявляти ініціативність , лідерські якості;  спілкуватись, висловлювати власну думку та обстоювати її.

Тип уроку : узагальнення і систематизація знань

Обладнання: Портрет Д.І.Менделєєва, періодична система хімічних елементів

                    Д.І. Менделєєва, довідкові матеріали, картки із завданнями,

                    електронна презентація, проектор.                     

Методи, прийоми роботи: практичні – виконання завдань та вправ; частково-пошукові  - організація колективного обговорення та вирішення проблем.

 

                                 

Девіз уроку: «Мало знати, треба й застосовувати,

                        Мало хотіти, треба й робити!»   (Гете)

 

 

                                                Хід уроку

 

І. Організаційна частина

Знову дзвінок покликав у клас

Сьогодні хімія у нас.

Цікава подорож чекає

Країна «Елементів» двері відкриває,

Вас прошу не зівати

Міцні знання там здобувати

 

 

Репортаж «Подорож на повітряній кулі»                  (додаток 1)

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 

Вчитель :

Періодична таблиця Д.І.Менделєєва прикрашає кожен хімічний кабінет у кожній школі чи ВНЗ, кожен довідник з фізики або хімії. Відкрита ще  у 1869 р., вона з успіхом застосовується і донині. Періодична система є графічним відображенням періодичного закону. Сам Д.І.Менделеєв казав :

«Періодичному законові майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудова і розвиток передбачаються”.  Тож сьогоднішній урок проведемо саме біля таблиці Д.І.Меделеєва. (на кожній парті періодична система)


 


Ну і звичайно що саме сьогодні . ми не можемо хоч декілька слів не сказати про людину, геніальність якої досі дивує всіх нас. Це було визнано ще за життя,  хоча коли Д..І. називали геніальним, він говорив: «Яка тут геніальність, просто трудився все життя не покладаючи рук».

    Про відкриття періодичного закону написано немало досліджень, рефератів,       і навіть не дивлячись на те , що хімія – наука точних формул і чітких формулювань, для такого відкриття і в ній знаходяться місце для поетичних рядків.

Кумир учених і поетів

На нас він дивиться з портретів

Своєму відкриттю він ціну знає,

Закон періодичний безмежну силу має,
Він всі хімічні елементи

розмістив у певному порядку,

Забувши всякі сентименти
Поклав кінець він безпорядку-

Всі елементи по закону

Розміщено  в чіткі  ряди,

І вибудувались цілі колони

Всі, за властивостями схожі,

Були розставлені туди.

Ось по-порядку все стоїть-

Так це ж хімічний алфавіт.
 

Так . таблиця Д.І.Менделеєва , це дійсно алфавіт природи, це таш путівник по країні хімії, наш рятувальник у «хімічно складних» ситуаціях. Тільки потрібно побачити все що в ній написано і не написано,треба вміти читати в рядку і між рядків.

Тож  метою нашого уроку буде запитання «Чи знаю я періодичну систему?», відповідь на це запитання ми дамо в кінці нашого уроку. Для того щоб це з,ясувати перед вами є картка « Мої досягнення», у якій ви будете відмічати результати своїх відповідей і в кінці уроку отримаєте відповідну оцінку.

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

Експрес-опитування. (Вчитель по черзі пропонує учням  питання)

 

  1. Що таке періодична система?

(Періодичною системою називається впорядкована множина  хімічних елементів ті їх класифікація;Періодична система – це графічний вираз періодичного закону)

  1. Чому систему називають періодичною ?

(Тому що вона показує періодичну повторюваність властивостей хімічних елементів)

  1. Дайте визначення періодичного закону, сформульованого Д.І.Менделеєвим?

(властивості простих речовин, а також форми і властивості сполук хімічних елементів перебувають у періодичній залежності від величини атомних ваг елементів)

  1. З чого складається атом, відповідно до моделі , запропонованої Резерфордом?

( з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів  . що рухаються навколо ядра)

  1. Чому властивості елементів періодично повторюються ?

( це зумовлено будовою атомів елементів)

  1. Чому Калій повторює властивості Натрію?

(тому, що на зовнішньому енергетичному рівні у них знаходиться по одному електрону)

  1.  А чому Бром повторює властивості Хлору?

(тому що на зовнішньому енергетичному рівні у них по сім електронів)                                                                                      

       8.Сучасне формулювання періодичного закону ?

           (Властивості речовин, а також утворених ними сполук   

            перебувають у періодичній залежності від величини зарядів

            ядер їх атомів)

  

9. Завдання «Хто швидше»

 За одну хвилину необхідно написати всі хімічні елементи, які починаються:

 

а) на «К» — Калій, Карбон, Кальцій, Кобальт, Купрум, Криптон, Кадмій, Ксенон, Кюрій;

 

б) на «Р» — Рубідій, Рутеній, Родій, Реній, Радон, Радій, Резерфордій;

 

в) на «А» — Алюміній, Аргон, Арсен, Арґентум, Аурум, Астат, Актиній, Америцій.             

 

 

ІУ. Систематизація  набутих знань                

 

Вчитель: Дмитро Іванович Менделеєв часто любив повторяти такі слова «Розмова й слова потрібні, але вони лише початок, уся суть життя у справах», тож  переходимо до виконання                                       

 

завдання №1«Структура періодичної таблиці»

1 група – охарактеризувати періоди

2 група – охарактеризувати групи

3 група – ознайомити із сімействами елементів

 

Завдання №2 «Вкажи сімейку»

  • Вкажіть до якого сімейства належать Калій, Алюміній,

Хром, Сіліцій, Цинк, Берилій, Літій, Фосфор, та Купрум.

              (-елементи : Калій, Берилій, Літій;     колір -рожевий                                                                   

              -елементи: Алюміній, Силіцій, Фосфор; колір – жовтий

              -елементи: Хром, Цинк, Купрум; колір – синій)

 

Завдання №3 «Знайди мене»

Із переліку даних елементів виписати окремо метали і неметали  та вказати до якої групи вони належать і скільки вони мають електронів на зовнішньому енергетичному рівні :

Калій, Хлор,Флуор, Літій, Бром, Натрій, Йод, Рубідій

Калій, Літій, Натрій, Рубідій – лужні метали, на зов.рівні 1 ел

Хлор,Флуор, Бром, Йод – неметали, група галогени.на зовнішньому рівні 7 ел (Всього неметалів 22, решта – метали)

 

Завдання №4 «З,ясуй, що за елемент»

Знайти елемент, якщо вищий оксид Е2О5 має масу 142. Вкажи порядковий номер, групу і підгрупу даного елемента.

 

Е2О5 = 142

2Х +16 * 5=142

2Х+80=142

2Х=142 -80

2Х=62

Х=62:2

Х=31

Даний елемент Фосфор, порядковий номер 15, знаходиться 3 періоді, 5 група , головна пігрупа.

 

Додаткове запитання : що вказує вищу валентність елементів – число електронів

 

Увага для відпочинку хвилинка-цікавинка:

станемо перекладачами- перекладіть із хімічної мови на українську

  1. Не все Аурум, що блищить
  2. Білий, як Кальцій Карбонат
  3. Ферумний характер
  4. Слово – Аргентум, а мовчання – Аурум
  5. Продав за купрумний гріш
  6. Багато Н2О витекло

 

Завдання «Хімічні заморочки»                                           (додаток 2)

 

Завдання №5 «Заповни особову справу»

На групу ви отримуєте картку , у які вказано лише назву елемента, за схемою  дайте характеристику елемента за місцем у періодичній таблиці.

 

 

Завдання №6 «Всі можливі варіанти»

За таблицею розчинності скласти формули солей, які утворює Натрій

_______ натрій фторид

_______ натрій хлорид

_______ натрій бромід

_______ натрій йодид

_______ натрій сульфід

_______ натрій сульфіт

_______ натрій сульфат

_______ натрій ортофосфат

_______ натрій карбонат

 

 

Завдання №7 «Генетичні зв,язки»

Здійснити перетворення (завдання на індивідуальних картках)

 

 «Хімічні заморочки» (додаток)

 

У.Підведення підсумків

-Оцінювання: визначимо загальну суму балів -

 

-Рефлексія уроку:

Що вам сподобалось на уроці

Ваше враження від уроку

 

УІ.Домашнє завдання :

  • Дати характеристику Магнію за місцем у періодичній системі
  • За таблицею розчинності скласти формули солей, які утворює Магній.
  • Повторити хімічні властивості кислот
  • Творче завдання : завершити кросворд

 

 

 

 

                                                                                                           Додаток 1

 

Репортаж «Подорож на повітряній кулі».

     7 серпня 1887 року повітряна куля, наповнена воднем,піднялася над хмарами на висоту більше трьох кілометрів.

    У корзині кулі знаходився пілот і одночасно дослідник, який спостерігав сонячне затемнення і перевіряв роботу чисельних приладів, в тому числі барометра його власної конструкції. Барометр дозволяв швидко визначити відстань від кулі до Землі по величині атмосферного тиску. Гнана вітром, куля пролетіла понад 100 км. Сміливому пілоту-досліднику і єдиному учасникові цього вдалого, на щастя,польоту були 53 роки. Його звали Д.І.Менделєєв.

   Нелегкий тягар всесвітньої слави творця періодичного закону, який він відкрив у 1869 році, ніскільки не вплинув на невпинне і мужнє прагнення до пізнання невідомого, що все життя володіло великим хіміком.

  І вам я бажаю жадання пізнання , безпомилкової інтуїції, хай кожен вибере правильно свою стежину, свою дорогу в життя.

   Спасибі за співпрацю.

 

                                                                                                           Додаток 2

Запитання  «Хімічні заморочки »

Міжпредметні зв,язки. по 1 балу за правильну відповідь).Робота з таблицею.

 1)  Якщо в назві галогена змінити порядок букв то отримаємо назву речовини, яка часто використовують як тверде паливо (Торф-Фтор№9)

  2)  В назві якого галогена можна змінити порядок букв і отримати назву геометричної фігури? (Бром№35- ромб)

  3)  Який хімічний елемент носить назву соснового лісу(Бор)

  4) Які хімічні елементи носять назву планет сонячної системи, визначте їх порядкові номера (Уран№92, Нептун№93,Плутоний№94)

  6)  Який хімічний елемент носить назву сонця по латині?( Гелий№2)

  7)Із атомів якого хімічного елемента складаються зірки та міжзоряний простір?( Н-Гідроген№1)

  8) Який хімічний елемент найпоширеніший на нашій планеті? (О – Оксиген№8)

  9) Атоми якого металу на землі найбільш поширені (Fe залізо №26)

 10) Які хімічні елементи носять назви держав? (Германий№32,Аргентум№47,Индий№49,Франций№87,Америций№98…)

 

 

 «Відгадки на загадки»

 

а) З глини я звичайний,

І до того ж сучасний,

Не боюсь електроструму.

Безстрашно в повітрі я лечу,

Мені всі задачі по плечу.

Конструкції легкі з дюралі,

Не перерахувати всіх регалій.

Пишаюсь я своїм ім’ям,

Звусь я…            (Алюмінієм)

 

 

 

б) Із вулканів я з’являюсь,

У воді не розчиняюсь,

У кислотному ряду

Командиром я іду.

Очищаю нафту, масло,

Гербіцид в полях прекрасний,

Хвору шкіру очищаю,

Навіть в пеклі я буваю! (Сульфур)

 

в) Я з металами стою,

Хоч м’який, мов масло.

Жовтим полум’ям горю

Й довго не погасну,

Я поширений доволі:

В соді, склі й кухонній солі.

(Натрій)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картки

для швидкого

виконання завдань

 

Как объяснить химию ребенку - MU CAMP


 

            «Чи знаю я періодичну систему»

 

              Картка – завдання для уроку

 

         Узагальнення і систематизація знань

                                  з теми     

                    «Періодичний закон

        та періодична система Д.І.Меделеєва»

 

Мої досягнення : _____________________________________________

 

№ завдання

Назва завдання

Максимальна      к-ть балів

К-ть отриманих балів

 

Експрес-оцінювання

 

№1

«Структура періодичної системи»

 

№2

«Вкажи сімейку»

 

№3

«Знайди мене»

 

№4

«З,ясуй, що за елемент»

 

 

Хвилинка-цікавинка

 

№5

«Заповни особову справу»

 

№6

Всі можливі варіанти»

 

№7

Генетичні зв,язки

 

 

Загальна к-ть балів

 

 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Картки для виконаня завдань

Завдання №1 «Структура періодичної системи»

 

                                    Варіант №1-періоди

 

1.Періодом називають  ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Періодична таблиця має _____ періодів, з них :

    __________-__________ , вони мають_________________________,

   __________- ___________, вони мають_________________________,

   __________ -  __________________.

 

3.Парні ряди включають ______________________________________,

    непарні ряди закінчуються__________________________________.

 

4.Номер періоду вказує на ____________________________________.

 

5.У періоді (зліва на право):

 

А) атомна маса елементів ____________________________________

 

Б)  заряд атомних ядер  ______________________________________

 

В)число електронів на зовнішньому енергетичному рівні __________

 

Г)валентність елементів ______________________________________

 

Д) кількість енергетичних рівнів _______________________________

 

Е) радіус атомів _____________________________________________

 

Є) металічні властивості ______________________________________

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №1 «Структура періодичної системи»

 

                                    Варіант №2-групи

 

 

1.Групою  називають  ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2.Періодична таблиця має ______ груп.

 

3. Групи поділяються на ___________, ___________________________

                                           _______________________________________,

                                       та __________, ____________________________

                                          ________________________________________.

 

4. Номер групи відповідає ______________________________________.

 

5. У групі (Зверху до низу):

А) атомна маса збільшується ___________________________________

 

Б)  заряд атомних ядер ________________________________________

 

В) число електронів на зовнішньому рівні ________________________

 

Г) валентність елементів _______________________________________

 

Д) кількість енергетичних рівнів ________________________________

 

Е) радіус атомів ______________________________________________

 

Є) металічні властивості _______________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №1 «Структура періодичної системи»

 

                                    Варіант №3-сімейства

  1. В Періодичній системі є ____ сімейства елементів:

 

  • ______________-- ________________________________________,

колір клітинки __________________________________________.

 

 

  • _____________-- _________________________________________,

колір клітинки __________________________________________.

 

 

  • _____________-- _________________________________________

                              _________________________________________

                             _________________________________________,

колір клітинки __________________________________________.

 

 

 

  • _____________-- _________________________________________

                              _________________________________________

                             _________________________________________,

колір клітинки __________________________________________.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

          Завдання №2 «Вкажи сімейку»

  • Вкажіть до якого сімейства належать Калій, Алюміній, Хром, Сіліцій, Цинк, Берилій, Літій, Фосфор, та Купрум.

Назва сімейства

__-елементи

 __-елементи

__-елементи

 

Елементи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Колір ячейки

 

 

 

 

 

                Завдання №3 «Знайди мене»

Із переліку даних елементів виписати окремо метали і неметали  та вказати до якої групи вони належать:

Калій, Хлор,Флуор, Літій, Вром, Натрій, Йод, Рубідій

 

 

Символи елементів

Назва групи

К-ть електронів на зовнішньому енерг.рівні

Метали

 

 

 

 

Неметали

 

 

 

 

 

 

Завдання №4 «З.ясуй, що за елемент»

Знайти елемент, якщо вищий оксид Е2О5 має масу 142. Вкажи порядковий номер, групу і підгрупу даного елемента.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Даний елемент _____________, порядковий номер _________ знаходиться _____ періоді, ____ група , __________      пігрупа.

 

 

 

 

Завдання №5 «Заповни особову справу»

 За схемою  дайте характеристику елемента за місцем у періодичній таблиці.

Символ і назва елемента

 

Місце елемента в періодичній системі

А) порядковий номер________________

Б) відносна атомна маса _____________

В) період, ряд______________________

Г)група, підгрупа __________________

 

Будова атома

__________________________________________

__________________________________________

__________________________________________

-протонів ___________

-нейтронів__________

-заряд ядра _________

-к-ть енергетичних рівнів ________________

Електронна формула

__________________________________________

Розгорнута електронна формула

__________________________________________

Графічна формула

 

_________________________________________

 

На зовнішньому енергетичному рівні __________ел.

До завершення невистачає __________ ел.

 

Хімічний характер елемента та утворених ним речовин

А) метал , неметал _________________________

Б) формула оксиду _________________________

В) формула _______________________________

Г) хімічний характер _______________________

     Реагує з ________________________________

 

    ________________________________________

 

__________________________________________

 

Порівняння хімічного характеру елемента з властивостями сусідніх елементів

  _______________________________________
_________________________________________

_________________________________________

 

 

Завдання №6 «Всі можливі варіанти»

 

За таблицею розчинності скласти формули солей, які утворює Натрій

 

                Формула солі

            Назва солі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №7 «Генетичні зв,язки»

Здійснити перетворення

 

_____________________________________________________________

 

_____________________________________________________________

 

____________________________________________________________

 

____________________________________________________________

 

_____________________________________________________________

 

_____________________________________________________________

 


_____________________________________________________________
 

 

_____________________________________________________________

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку