Тип матеріалу: розробка уроку
Уроку на тему «Узагальнення та систематизація знань за темою «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома»»
Предмет : хімія 8 клас
Про матеріал : метою даного уроку є ознайомлення учнів з неорганічними речовинами, що входять до складу живих організмів та поглибити знання про будову та фізико-хімічні властивості води; розкрити її біологічну роль.
Підготувала : Шевченко С. М., вчитель біології та хімії
Тема: Узагальнення та систематизація знань за темою «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома»
Цілі і компоненти уроку: Знаннєвий компонент- повторити і узагальнити основні поняття з теми, закріпити вміння за електронною формулою атома визначати хімічний символ елементу, положення його в ПСХЕ. Діяльнісний компонент - розвівати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, застосовувати теоретичні знання для прогнозування. Ціннісний компонент - виховувати наполегливість та працелюбність, здатність обирати оптимальні рішення, співпрацювати в групах , виробляти вміння раціональне використовувати час . Міжпредметні зв'язки: математика, світова література . Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, загальнокультурна, соціальна, комунікативна, здоров’язбережувальна, природничо-наукова, екологічна грамотність. Очікувані результати: учень/учениця знає:структуру періодичної системи; пояснює : суть періодичного закону; вміє : характеризувати елемент за місцем в періодичній системі; висловлює судження :значення періодичного закону; може : ефективно працювати в групі; бути відповідальним; швидко приймати рішення; проявляти ініціативність , лідерські якості; спілкуватись, висловлювати власну думку та обстоювати її.
Тип уроку : узагальнення і систематизація знань
Обладнання: Портрет Д.І.Менделєєва, періодична система хімічних елементів
Д.І. Менделєєва, довідкові матеріали, картки із завданнями,
електронна презентація, проектор.
Методи, прийоми роботи: практичні – виконання завдань та вправ; частково-пошукові - організація колективного обговорення та вирішення проблем.
Девіз уроку: «Мало знати, треба й застосовувати,
Мало хотіти, треба й робити!» (Гете)
Хід уроку
І. Організаційна частина
Знову дзвінок покликав у клас
Сьогодні хімія у нас.
Цікава подорож чекає
Країна «Елементів» двері відкриває,
Вас прошу не зівати
Міцні знання там здобувати
Репортаж «Подорож на повітряній кулі» (додаток 1)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель :
Періодична таблиця Д.І.Менделєєва прикрашає кожен хімічний кабінет у кожній школі чи ВНЗ, кожен довідник з фізики або хімії. Відкрита ще у 1869 р., вона з успіхом застосовується і донині. Періодична система є графічним відображенням періодичного закону. Сам Д.І.Менделеєв казав :
«Періодичному законові майбутнє не загрожує руйнуванням, а тільки надбудова і розвиток передбачаються”. Тож сьогоднішній урок проведемо саме біля таблиці Д.І.Меделеєва. (на кожній парті періодична система)
Ну і звичайно що саме сьогодні . ми не можемо хоч декілька слів не сказати про людину, геніальність якої досі дивує всіх нас. Це було визнано ще за життя, хоча коли Д..І. називали геніальним, він говорив: «Яка тут геніальність, просто трудився все життя не покладаючи рук».
Про відкриття періодичного закону написано немало досліджень, рефератів, і навіть не дивлячись на те , що хімія – наука точних формул і чітких формулювань, для такого відкриття і в ній знаходяться місце для поетичних рядків.
Кумир учених і поетів
На нас він дивиться з портретів
Своєму відкриттю він ціну знає,
Закон періодичний безмежну силу має,
Він всі хімічні елементи
розмістив у певному порядку,
Забувши всякі сентименти
Поклав кінець він безпорядку-
Всі елементи по закону
Розміщено в чіткі ряди,
І вибудувались цілі колони
Всі, за властивостями схожі,
Були розставлені туди.
Ось по-порядку все стоїть-
Так це ж хімічний алфавіт.
Так . таблиця Д.І.Менделеєва , це дійсно алфавіт природи, це таш путівник по країні хімії, наш рятувальник у «хімічно складних» ситуаціях. Тільки потрібно побачити все що в ній написано і не написано,треба вміти читати в рядку і між рядків.
Тож метою нашого уроку буде запитання «Чи знаю я періодичну систему?», відповідь на це запитання ми дамо в кінці нашого уроку. Для того щоб це з,ясувати перед вами є картка « Мої досягнення», у якій ви будете відмічати результати своїх відповідей і в кінці уроку отримаєте відповідну оцінку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Експрес-опитування. (Вчитель по черзі пропонує учням питання)
(Періодичною системою називається впорядкована множина хімічних елементів ті їх класифікація;Періодична система – це графічний вираз періодичного закону)
(Тому що вона показує періодичну повторюваність властивостей хімічних елементів)
(властивості простих речовин, а також форми і властивості сполук хімічних елементів перебувають у періодичній залежності від величини атомних ваг елементів)
( з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів . що рухаються навколо ядра)
( це зумовлено будовою атомів елементів)
(тому, що на зовнішньому енергетичному рівні у них знаходиться по одному електрону)
(тому що на зовнішньому енергетичному рівні у них по сім електронів)
8.Сучасне формулювання періодичного закону ?
(Властивості речовин, а також утворених ними сполук
перебувають у періодичній залежності від величини зарядів
ядер їх атомів)
9. Завдання «Хто швидше»
За одну хвилину необхідно написати всі хімічні елементи, які починаються:
а) на «К» — Калій, Карбон, Кальцій, Кобальт, Купрум, Криптон, Кадмій, Ксенон, Кюрій;
б) на «Р» — Рубідій, Рутеній, Родій, Реній, Радон, Радій, Резерфордій;
в) на «А» — Алюміній, Аргон, Арсен, Арґентум, Аурум, Астат, Актиній, Америцій.
ІУ. Систематизація набутих знань
Вчитель: Дмитро Іванович Менделеєв часто любив повторяти такі слова «Розмова й слова потрібні, але вони лише початок, уся суть життя у справах», тож переходимо до виконання
завдання №1«Структура періодичної таблиці»
1 група – охарактеризувати періоди
2 група – охарактеризувати групи
3 група – ознайомити із сімействами елементів
Завдання №2 «Вкажи сімейку»
Хром, Сіліцій, Цинк, Берилій, Літій, Фосфор, та Купрум.
(-елементи : Калій, Берилій, Літій; колір -рожевий
-елементи: Алюміній, Силіцій, Фосфор; колір – жовтий
-елементи: Хром, Цинк, Купрум; колір – синій)
Завдання №3 «Знайди мене»
Із переліку даних елементів виписати окремо метали і неметали та вказати до якої групи вони належать і скільки вони мають електронів на зовнішньому енергетичному рівні :
Калій, Хлор,Флуор, Літій, Бром, Натрій, Йод, Рубідій
Калій, Літій, Натрій, Рубідій – лужні метали, на зов.рівні 1 ел
Хлор,Флуор, Бром, Йод – неметали, група галогени.на зовнішньому рівні 7 ел (Всього неметалів 22, решта – метали)
Завдання №4 «З,ясуй, що за елемент»
Знайти елемент, якщо вищий оксид Е2О5 має масу 142. Вкажи порядковий номер, групу і підгрупу даного елемента.
Е2О5 = 142
2Х +16 * 5=142
2Х+80=142
2Х=142 -80
2Х=62
Х=62:2
Х=31
Даний елемент Фосфор, порядковий номер 15, знаходиться 3 періоді, 5 група , головна пігрупа.
Додаткове запитання : що вказує вищу валентність елементів – число електронів
Увага для відпочинку хвилинка-цікавинка:
станемо перекладачами- перекладіть із хімічної мови на українську
Завдання «Хімічні заморочки» (додаток 2)
Завдання №5 «Заповни особову справу»
На групу ви отримуєте картку , у які вказано лише назву елемента, за схемою дайте характеристику елемента за місцем у періодичній таблиці.
Завдання №6 «Всі можливі варіанти»
За таблицею розчинності скласти формули солей, які утворює Натрій
_______ натрій фторид
_______ натрій хлорид
_______ натрій бромід
_______ натрій йодид
_______ натрій сульфід
_______ натрій сульфіт
_______ натрій сульфат
_______ натрій ортофосфат
_______ натрій карбонат
Завдання №7 «Генетичні зв,язки»
Здійснити перетворення (завдання на індивідуальних картках)
«Хімічні заморочки» (додаток)
У.Підведення підсумків
-Оцінювання: визначимо загальну суму балів -
-Рефлексія уроку:
Що вам сподобалось на уроці
Ваше враження від уроку
УІ.Домашнє завдання :
Додаток 1
Репортаж «Подорож на повітряній кулі».
7 серпня 1887 року повітряна куля, наповнена воднем,піднялася над хмарами на висоту більше трьох кілометрів.
У корзині кулі знаходився пілот і одночасно дослідник, який спостерігав сонячне затемнення і перевіряв роботу чисельних приладів, в тому числі барометра його власної конструкції. Барометр дозволяв швидко визначити відстань від кулі до Землі по величині атмосферного тиску. Гнана вітром, куля пролетіла понад 100 км. Сміливому пілоту-досліднику і єдиному учасникові цього вдалого, на щастя,польоту були 53 роки. Його звали Д.І.Менделєєв.
Нелегкий тягар всесвітньої слави творця періодичного закону, який він відкрив у 1869 році, ніскільки не вплинув на невпинне і мужнє прагнення до пізнання невідомого, що все життя володіло великим хіміком.
І вам я бажаю жадання пізнання , безпомилкової інтуїції, хай кожен вибере правильно свою стежину, свою дорогу в життя.
Спасибі за співпрацю.
Додаток 2
Запитання «Хімічні заморочки »
Міжпредметні зв,язки. по 1 балу за правильну відповідь).Робота з таблицею.
1) Якщо в назві галогена змінити порядок букв то отримаємо назву речовини, яка часто використовують як тверде паливо (Торф-Фтор№9)
2) В назві якого галогена можна змінити порядок букв і отримати назву геометричної фігури? (Бром№35- ромб)
3) Який хімічний елемент носить назву соснового лісу(Бор)
4) Які хімічні елементи носять назву планет сонячної системи, визначте їх порядкові номера (Уран№92, Нептун№93,Плутоний№94)
6) Який хімічний елемент носить назву сонця по латині?( Гелий№2)
7)Із атомів якого хімічного елемента складаються зірки та міжзоряний простір?( Н-Гідроген№1)
8) Який хімічний елемент найпоширеніший на нашій планеті? (О – Оксиген№8)
9) Атоми якого металу на землі найбільш поширені (Fe залізо №26)
10) Які хімічні елементи носять назви держав? (Германий№32,Аргентум№47,Индий№49,Франций№87,Америций№98…)
«Відгадки на загадки»
а) З глини я звичайний,
І до того ж сучасний,
Не боюсь електроструму.
Безстрашно в повітрі я лечу,
Мені всі задачі по плечу.
Конструкції легкі з дюралі,
Не перерахувати всіх регалій.
Пишаюсь я своїм ім’ям,
Звусь я… (Алюмінієм)
б) Із вулканів я з’являюсь,
У воді не розчиняюсь,
У кислотному ряду
Командиром я іду.
Очищаю нафту, масло,
Гербіцид в полях прекрасний,
Хвору шкіру очищаю,
Навіть в пеклі я буваю! (Сульфур)
в) Я з металами стою,
Хоч м’який, мов масло.
Жовтим полум’ям горю
Й довго не погасну,
Я поширений доволі:
В соді, склі й кухонній солі.
(Натрій)
Картки
для швидкого
виконання завдань
«Чи знаю я періодичну систему»
Картка – завдання для уроку
Узагальнення і систематизація знань
з теми
«Періодичний закон
та періодична система Д.І.Меделеєва»
Мої досягнення : _____________________________________________
№ завдання |
Назва завдання |
Максимальна к-ть балів |
К-ть отриманих балів |
|
Експрес-оцінювання |
1б |
|
№1 |
«Структура періодичної системи» |
3б |
|
№2 |
«Вкажи сімейку» |
3б |
|
№3 |
«Знайди мене» |
3б |
|
№4 |
«З,ясуй, що за елемент» |
3б |
|
|
Хвилинка-цікавинка |
1б |
|
№5 |
«Заповни особову справу» |
3б |
|
№6 |
Всі можливі варіанти» |
3б |
|
№7 |
Генетичні зв,язки |
3б |
|
|
Загальна к-ть балів |
|
|
Картки для виконаня завдань
Завдання №1 «Структура періодичної системи»
Варіант №1-періоди
1.Періодом називають ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Періодична таблиця має _____ періодів, з них :
__________-__________ , вони мають_________________________,
__________- ___________, вони мають_________________________,
__________ - __________________.
3.Парні ряди включають ______________________________________,
непарні ряди закінчуються__________________________________.
4.Номер періоду вказує на ____________________________________.
5.У періоді (зліва на право):
А) атомна маса елементів ____________________________________
Б) заряд атомних ядер ______________________________________
В)число електронів на зовнішньому енергетичному рівні __________
Г)валентність елементів ______________________________________
Д) кількість енергетичних рівнів _______________________________
Е) радіус атомів _____________________________________________
Є) металічні властивості ______________________________________
Завдання №1 «Структура періодичної системи»
Варіант №2-групи
1.Групою називають ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Періодична таблиця має ______ груп.
3. Групи поділяються на ___________, ___________________________
_______________________________________,
та __________, ____________________________
________________________________________.
4. Номер групи відповідає ______________________________________.
5. У групі (Зверху до низу):
А) атомна маса збільшується ___________________________________
Б) заряд атомних ядер ________________________________________
В) число електронів на зовнішньому рівні ________________________
Г) валентність елементів _______________________________________
Д) кількість енергетичних рівнів ________________________________
Е) радіус атомів ______________________________________________
Є) металічні властивості _______________________________________
Завдання №1 «Структура періодичної системи»
Варіант №3-сімейства
колір клітинки __________________________________________.
колір клітинки __________________________________________.
_________________________________________
_________________________________________,
колір клітинки __________________________________________.
_________________________________________
_________________________________________,
колір клітинки __________________________________________.
Завдання №2 «Вкажи сімейку»
Назва сімейства |
__-елементи |
__-елементи |
__-елементи
|
Елементи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Колір ячейки |
|
|
|
Завдання №3 «Знайди мене»
Із переліку даних елементів виписати окремо метали і неметали та вказати до якої групи вони належать:
Калій, Хлор,Флуор, Літій, Вром, Натрій, Йод, Рубідій
|
Символи елементів |
Назва групи |
К-ть електронів на зовнішньому енерг.рівні |
Метали
|
|
|
|
Неметали
|
|
|
|
Завдання №4 «З.ясуй, що за елемент»
Знайти елемент, якщо вищий оксид Е2О5 має масу 142. Вкажи порядковий номер, групу і підгрупу даного елемента.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Даний елемент _____________, порядковий номер _________ знаходиться _____ періоді, ____ група , __________ пігрупа.
Завдання №5 «Заповни особову справу»
За схемою дайте характеристику елемента за місцем у періодичній таблиці.
Символ і назва елемента |
|
Місце елемента в періодичній системі |
А) порядковий номер________________ Б) відносна атомна маса _____________ В) період, ряд______________________ Г)група, підгрупа __________________
|
Будова атома |
__________________________________________ __________________________________________ __________________________________________ -протонів ___________ -нейтронів__________ -заряд ядра _________ -к-ть енергетичних рівнів ________________ Електронна формула __________________________________________ Розгорнута електронна формула __________________________________________ Графічна формула
_________________________________________
На зовнішньому енергетичному рівні __________ел. До завершення невистачає __________ ел.
|
Хімічний характер елемента та утворених ним речовин |
А) метал , неметал _________________________ Б) формула оксиду _________________________ В) формула _______________________________ Г) хімічний характер _______________________ Реагує з ________________________________
________________________________________
__________________________________________
|
Порівняння хімічного характеру елемента з властивостями сусідніх елементів |
_______________________________________ _________________________________________
|
Завдання №6 «Всі можливі варіанти»
За таблицею розчинності скласти формули солей, які утворює Натрій
Формула солі |
Назва солі |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання №7 «Генетичні зв,язки»
Здійснити перетворення
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________