Конспект уроку
Я і досліджую світ
«Новорічне свято. Зимові розваги»
(1 клас)
Підготувала
учитель початкових класів
Кучинівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Чулінда Ірина Миколаївна
Тема. Новорічне свято. Зимові розваги.
Мета. Поглибити знання учнів про Новорічні свята, зимові розваги, характерні ознаки зими в природі.
Пісня «Морозець» муз. Б.Фільц, сл. Г.Бойка – виконання.
Українська народна пісня «Щедрівочка щедрувала» - сприймання.
Розвивати позитивно-емоційне ставлення до пізнання навколишнього.
Формувати вміння дотримуватись правил поведінки в спілкуванні з природою.
Розвивати мову дітей, її образність, виразність.
Виховувати любов до рідного краю, його краси.
Обладнання. Серія кольорових ілюстрацій на тему «Зимові розваги та свята», силуетні малюнки Чарівника, ялинки, фонограма української народної пісні «Щедрівочка щедрувала», фонограми новорічних пісень, ноутбук, проектор, баян.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
(На столі – силуетний малюнок Чарівника з книгою.)
ІІ. Мотивація навчання.
(Вчитель розповідає казку про Чарівника, який живе у підземеллі, де записує у свою Чарівну книгу історії про те, що бачив, подорожуючи містами і селами. Давно він мріяв познайомитися з першокласниками і сьогодні завітав у клас, щоб подивитися, чим займаються діти і написати про них розповідь у свою книгу.)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Учитель. Відгадайте загадку з книги Чарівника.
Лід на річках, сніг на полях,
Віхола гуляє, коли це буває? (Взимку)
Мабуть,Чарівник хоче, щоб ми сьогодні поговорили про зиму, яка прикрасила нашу землю срібним сніжком і принесла дітям багато свят і розваг.
ІV. Повторення і вдосконалення вивченого матеріалу.
Вчитель. Чим зима вкрила землю? Чим прикрасила дерева? Що зробила з річками?
Учитель. Які зимові свята ви знаєте? (Свято Миколая, Різдво Христове, свято Василя, свято Меланки, Новий рік та ін.)
(Учитель демонструє малюнок.)
Учитель. Що роблять діти? Що ви знаєте про це свято? Чи знаєте ви колядки та щедрівки? Заспівайте їх.
Вчитель. Вам подобаються свята, коли можна колядувати та щедрувати? (Так.) Багато радості дітям приносить ще одне зимове свято – Новий рік. В костюмі якого казкового героя ви хочете прийти на Новорічний бал-маскарад?
(Учитель демонструє малюнок.)
Учитель. В одній з історій із книги Чарівника розповідається, як звірі з лісової школи готуються до Новорічного свята біля лісової ялинки.
Подивіться, як вони весело грають та співають. Аж затанцювати хочеться!
5.Фізхвилинка.
Учитель. Покажемо Чарівнику, як ви вмієте танцювати?
(Звучить пісня про зиму. Учні повторюють за вчителем танцювальні рухи.)
6.Бесіда за малюнками «Зимові розваги».
Учитель. Чарівник у своїй книзі пише, що де б він не бував, скрізь бачив дітей, які весело граються взимку на вулиці.
Подивіться на ці малюнки і скажіть, які зимові розваги ви знаєте? (Відповіді дітей.) А ви любите зимові розваги? (Так.) Як в народі кажуть про веселу зимову пору? (Ой, зима, ой, зима, веселішої пори нема.)
7. Виконання розспівки «Ой, зима, ой, зима, веселішої нема», вивченої раніше.
Ой, зима, ой, зима,
Веселішої нема.
8. Пісня «Морозець» муз. Б.Фільц, сл. Г.Бойка – виконання .
Учитель. Діти, коли ви спускаєтесь з гірки на санчатах, то морозу не боїтесь? Чому?
(Учитель піднімає сніжинки, які «кинув» Чарівник».)
Учитель. Що це? Чарівник кинув сніжинки зі словами пісні «Морозець», мабуть, хоче, щоб ми її пригадали і заспівали.
(Учитель роздає учням сніжинки. Діти самостійно читають текст пісні «Морозець», яку уже вивчили на уроках раніше. Потім виходять до дошки і співають пісню.)
9. Робота з Чарівною книгою.
а) розповідь учителя;
(Учитель розповідає історію з книги Чарівника про те, як діти весело гралися, ліпили снігову бабу, а біля них бігав собачка. Раптом один з хлопчиків почав жбурляти у собачку снігом і боляче поцілив у нього. А інший хлопчик – захистив чотириногого друга.)
б) бесіда за ілюстраціями до розповіді вчителя.
Вчитель. Чому на малюнку зображено собачку, який плаче? (Відповіді дітей.)
Вчитель. Чому тепер собачка радіє? (Відповіді дітей.)
Собака – це дуже справедлива тварина. Подумайте, чого хорошого нас може навчити собака? (Бути справедливими, захищати один одного тощо.) Обґрунтуйте свої відповіді прикладами із життя. (Відповіді дітей.) Собака не залишає друга в біді.
10.Бесіда за малюнком «Годівничка».
Учитель. Чарівник приніс нам оцей малюнок?
(Демонструє малюнок, на якому зображено годівничку)
Про що він нам хотів нагадати? (Щоб не забували підгодовувати взимку птахів.) Хтось із вас уже зробив годівничку? (Відповіді дітей.) Хто вам допомагав робити годівничку? Чи прилітали до вашої годівнички птахи? Як називають птахів, які прилітали до вас? Яких птахів ви бачите біля годівнички на малюнку?
11. Бесіда за малюнком, на якому зображено дітей, що підгодовують у лісі тварин.
А чи знаєте ви, що взимку люди підгодовують не тільки пташок, а й тварин?
(Демонструє малюнок)
Що діти привезли для тварин? Куди хлопчик кладе сіно? Яких тварин можна підгодувати взимку у лісі?
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота в групах.
Учитель. Напередодні Нового року всі прикрашають що?
(Демонструє силуетний малюнок ялинки)
Діти. Ялинку.
Учитель. Чарівник просить, щоб ми прикрасили для нього ось цю ялинку яскравими ялинковими прикрасами, які він приніс. Але ця ялинка чарівна: на неї можна прикріпити тільки ту кульку, на зворотному боці якої зображено те, що буває тільки взимку.
(Звучить мелодія пісні про ялинку. Вчитель кожній групі дітей роздає силуетні малюнки ялинкових прикрас. Учні з кількох прикрас вибирають потрібні і прикріплюють їх до ялинки.)
VІ. Підсумок уроку.
Учитель. Чарівнику дуже сподобалося, як ви працювали на уроці, він обов’язково напише у свою книгу чудову розповідь про вас. А зараз Чарівник запрошує вас до ялинки, яку ви прикрасили, на новорічний танець.
(Звучать новорічні пісня. Діти танцюють біля ялинки.)
1