Тема уроку: Піраміда. Розв’язування задач
Мета:
навчальна: повторити, поглибити та систематизувати знання про піраміду, теорему про площу бічної поверхні піраміди, алгоритм розв’язування задач, використовуючи властивості піраміди;
виробити навички і вміння розв’язувати задачі, використовуючи властивості піраміди;
розвиваюча: розвивати культуру математичної мови і пізнавальний інтерес, застосування в різних галузях знань;
виховна: виховувати інтерес до геометрії, працьовитість, прищеплювати бажання мати якісні і глибокі знання.
Обладнання: моделі піраміди, роздатковий матеріал, комп’ютер, мультимедіа.
Тип уроку: узагальнення знань, умінь та навичок
Хід уроку
Знання можуть бути купою каміння, що
задавила особистість. І знання можуть бути
вершиною піраміди на якій стоїть
особистість.
І Організаційний етап..
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Піраміда – дуже цікава фігура не тільки з точки зору математики, а ще і як унікальний витвір всесвітньої культури.
Перше із семи див світу - ПІРАМІДА.
За давніх часів піраміди вважалися першими із семи див світу. І, виходячи з того, що нам відомо про інші шість чудес, можна сказати: для цього були всі підстави – піраміди і досі вважаються дивом із див! І хоч ми споруджаємо телевізійні вежі, куди вищі, а стадіони – куди більші, ніж найвища і найбільша із пірамід, - за компактно забудованою площею й масивністю її поки що не перевершила жодна новітня споруда.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Інтерактивна технологія « Закінчи речення» - усно.
1. Многогранник, який складається з плоского многокутника, точки, яка не лежить у площині плоского многокутника і всіх відрізків, що сполучають цю точку з точками плоского многокутника називається… ( пірамідою )
2. Точка, яка не лежить у площині основи піраміди називається…(вершиною)
3. Відрізки, що сполучають вершину піраміди з вершинами основи, називаються…
( бічними ребрами)
4. Кожна бічна грань піраміди є… ( трикутник )
5. Перпендикуляр, опущений з вершини піраміди на площину основи називається…
( висотою піраміди )
6. Чотирикутна піраміда має ребер… ( вісім )
7. Трикутну піраміду називають … (тетраедром)
8. Поверхня піраміди складається… ( з основи і бічних граней )
9. Піраміда називається правильною, якщо її основа є… (правильний многокутник , а основа висоти збігається з центром цього многокутника)
10. У правильній піраміді бічні ребра… ( рівні )
11. У правильній піраміді бічні грані рівні … ( рівнобедрені трикутники )
12. Висота бічної грані піраміди, проведена з її вершини, називається…(апофемою)
2. Фронтальна бесіда.
1. Яка ж піраміда називається правильною?
2. Сформулюйте властивості правильної піраміди.
3. Назвіть алгоритм побудови правильної піраміди.
АВСД – основа піраміди
М - вершина
МА, МВ, МС, МД – бічні ребра
▲МАВ, ▲МВС, ▲МСД, ▲ МАД – бічні грані.
МО – висота.
3. види пірамід:
а) Піраміди характеризуються за кількістю сторін в основі. Піраміда називається n – кутною, якщо її основою є n – кутник.
Трикутна піраміда називається також тетраедром:
Чотирикутна піраміда:
б) Піраміди бувають правильні і неправильні. Піраміда називається правильною, якщо її основою є правильний многокутник, а основа висоти збігається з центром цього многокутника.
Правильна чотирикутна піраміда.
пряма МО - вісь
відрізок МО - висота
L - Апофема
АВСД – квадрат
Неправильна чотирикутна піраміда
На дошці крейдою вчитель, а учні в зошитах будують правильну чотирикутну піраміду.
АЛГОРИТМ ПОБУДОВИ ПРАВИЛЬНОЇ ЧОТИРИКУТНОЇ ПІРАМІДИ
правильно побудована піраміда неправильно побудована піраміда
Бічна поверхня піраміди – сума площ бічних граней.
Теорема 5.6.
Бічна поверхня правильної піраміди дорівнює добутку півпериметра основи на апофему.
Sбічн
Довести, що Sбічн
На дошці крейдою:
S▲DSC=1/2 DC•SK
Sбічне = 4•S▲
Sбічне =4•1/2•DC•SK=4•DC•1/2•P•L
Sбічне=1/2•Ρ•L
Sповне =Sоснови +Sбічне
У формі правильної чотирикутної піраміди роблять ковпаки над димоходами, щоб атмосферні опади не потрапляли в димохідну трубу.
Музей сучасного мистецтва в Карасі (Венесуела) має форму перевернутої піраміди.
А в живописному березовому гаї Підмосков’я збудований комплекс молодіжного олімпійського табору. Його корпуси мають форму тригранних пірамід, дві бічні грані яких перпендикулярні до основи.
Економний і практичний фундамент для будов сільськогосподарського призначення запропонували вчені інженерно-будівельного інституту. Він являє собою піраміду зі залізобетону, забиту в землю вершиною вниз. Така конструкція здатна добре переносити й вертикальні, й горизонтальні навантаження. При цьому не треба рити котлован, зводити фундамент. На таких «ногах» міцно стоять будинки й тваринницькі приміщення уже в багатьох областях.
Вчені зробили відповідні розрахунки і встановили, що річку потрібно перекрити бетонними тетраедрами. Крім того, вони підрахували, що таких тетраедрів повинно бути 7 500 штук.
Щоб уникнути помилки, будівельники спочатку подвоїли цю цифру, а потім добавили ще. Приготували на березі 35 тисяч пірамід. Кинули в річку 7 500 штук, а решта залишилися лежати на березі річки як пам’ятник невірам у математику.
У формі правильної піраміди роблять бункери для приготування розчину в будівельній справі. Таку ж форму мають і бункери зернозбиральних комбайнів.
А французький інженер Фелікс Шамайко здійснив тристакілометрову подорож по Нілу на судні власної конструкції. Його «Анітрон» має чітку форму піраміди. За словами винахідника, вона вибрана не випадково. Він вважає, що піраміда – це символ спадковості в інженерній думці.
Ажурну алюмінієву пірамідальну конструкцію утримують 32 пустотілі кулі і не дають судну перекидатися під час шторму.
Багато пам’ятників споруджують у вигляді піраміди. Так, пам’ятник Вічної слави, який споруджено у київському парку на схилі Дніпра — це обеліск, верхня частина якого має форму правильної чотирикутної піраміди.
Блоки, з яких складена піраміда, так точно підібрані один до одного, що між ними не проходить навіть лезо ножа.
У цій піраміді має місце теорема Піфагора, золота пропорція та ін.
Сьомий учень
А я хочу розповісти про те, що відомий німецький поет Гете вважав піраміду таємничою містичною фігурою. Про це писав і біограф Гете — Іммерман. Але у своїх спогадах про Гете німецький письменник припустився однієї математичної помилки. Ось послухайте, що він пише: «Одного разу я відвідав Гете і застав його в. робочому кабінеті за цікавою роботою. Поет виготовив з картону трикутник і хотів на ньому продемонструвати співвідношення між душевними силами людини. Чутливість він вважав основою серед усіх інших рис. Тому зобразив її в основі трикутника і зафарбував у зелений колір. Зафарбована в червоний колір бічна грань зображала фантазію, а в жовтий — здоровий глузд, у блакитний — розум.
По-перше, трикутник не мав граней, а мав сторони. По-друге, їх не чотири, а всього — три. Тож Іммерман припустився помилки. Гете, очевидно, виготовляв не трикутник. А що ж виготовляв поет? (Трикутну піраміду).
Восьмий учень розповість про застосування піраміди в медицині.
Піраміда золотого перерізу Ю.Шінсе виготовлена із спеціального матеріалу і відтворює геометричні параметри давньоєгипетської піраміди Хеопса (до речі, за параметрами золотого перерізу побудовані також всі храми).
Принцип золотого перерізу дозволяє концентрувати енергію геомагнітної піраміди, тонких енергоінформаційних потоків – їх частота набагато перевищує частоти, якими оперує сучасна фізика. До того ж золота піраміда дійсно покрита золотом - молекули цього дорогоцінного металу вібрують на тій же частоті що і структури здорових клітин людського організму. Недарма на іконах німби у святих золоті, як і купола більшості соборів.
Згідно результатів клінічних досліджень, піраміда має стимулюючу дію на органи і системи пацієнтів, коректує їх функціональний стан.
Піраміда Ю. Шінсе лікує гіпертонію, хвороби серця, покращує формулу крові, виводить з депресивного стану, поліпшує стан хворих цукровим діабетом, зменшує болі в суглобах та м’язах.
Піраміда Ю.Шінсе не тільки покращує здоров’я дітей, але і позитивно впливає на їх психологічний стан, профілактику захворювань і здатність до навчання (показник відмінних робіт по Україні підсумкової атестації учнів складає 30 – 33%, а дітей, на яких діяла піраміда Ю.Шінсе 60 – 70 %).
Піраміда підвищує енергетичний потенціал, гармонізує відношення між членами родини, проблеми батьків-дітей.
VІ. Закріплення навичок і вмінь у розв’язуванні задач.
1. Усно. Завдання «пастка». (Зображені трикутна піраміда, чотирикутна піраміда, трикутна призма).
1. Як називається кожна піраміда?
2. З яких елементів вона складається?
3. Скільки вершин має n-кутна піраміда? (n+1)
4. Скільки ребер має n-кутна піраміда? (2n)
2. Два учні працюють з картками.
Картка № 1
а) 8 б) 7 в) 14 г) 15 д) 21 2. Площа повної поверхні правильної трикутної піраміди дорівнює 64 см2, а площа її основи – 25 см2. Знайдіть площу однієї бічної грані піраміди. 3. Знайдіть площу повної поверхні правильної трикутної піраміди, кожне ребро якої дорівнює а. 4. Основою піраміди є прямокутник, діагональ якого дорівнює 8 см. Площини двох бічних граней піраміди перпендикулярні до площини її основи, а дві інші грані утворюють із площиною основи кути 30° і 45°. Знайдіть площу бічної поверхні піраміди. |
Картка № 2
а) 12 б) 24 в) 9 г) 8 д) 16 2. У правильній трикутній піраміді площа однієї бічної грані дорівнює 8 см2, а площа основи – 12 см2. Знайдіть площу повної поверхні піраміди. 3. Знайдіть площу повної поверхні правильної чотирикутної піраміди, кожне ребро якої дорівнює а. 4. Основою піраміди є прямокутник, діагональ якого дорівнює 12 см. Площини двох бічних граней піраміди перпендикулярні до площини її основи, а дві інші грані утворюють із площиною основи кути 60° і 45°. Знайдіть площу бічної поверхні піраміди. |
3. . Робота біля дошки
1. Висота правильної чотирикутної піраміди дорівнює 3 см, а бічне ребро – 5 см. Визначте косинус кута між бічним ребром піраміди і площиною її основи.
4.Робота в групах.
І група (слабші учні) – самостійно.
Висота правильної чотирикутної піраміди дорівнює 4 см, а її апофема – 5 см. Визначте косинус кута між площиною бічної грані піраміди і площиною її основи.
ІІ група (сильніші учні) – робота біля дошки.
Основою піраміди є квадрат зі стороною 6 см, а основою висоти піраміди – точка перетину діагоналей квадрата. Знайдіть довжину бічних ребер піраміди і площу повної поверхні цієї піраміди, якщо її висота дорівнює 8 см.
ІІ група (сильніші учні) – самостійно.
Основою піраміди є прямокутник зі сторонами 6 см і 8 см. Кожне бічне ребро піраміди дорівнює 13 см. Обчисліть висоту піраміди.
І група (слабші учні) - робота біля дошки.
За зображеною пірамідою SABCD заповніть пропуски.
SABCD - ………… піраміда.
SО – ……….. піраміди.
ABCD - ………
SCD - ………..
SB - ………….
SК - ………….
VІІ. Підсумок уроку.
1. Сьогодні на уроці я повторив…
2. Сьогодні на уроці я зрозумів…
3. Переконався, що необхідно додатково попрацювати над…
4. Найважчим для мене було…
VІІ. Домашнє завдання.
п. 16 ст. 128 (повторити), № 17, № 19 ст. 139
Підготувати інформацію:
І група - «Практичне використання властивостей піраміди»
ІІ група – «Вислови про піраміду»
Виконання практичних завдань.
Тепер вашій увазі пропоную кілька задач і запитань.
Практична робота
V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання: О.В. Погорєлов «Геометрія 10-11»
§ 5 п. 27, 31, 32, 33, 34; №69