Уроу на тему: "Розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами"

Про матеріал
Матеріали до уроку української мови для 9 класу на тему: "Розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами" можуть слугувати вчителям-словесникам при підготовці до уроку. Соціокультурна тема: «Хліб – усьому голова». Мета: навчити учнів розрізняти структурні відмінності простих речень з однорідними членами і складносурядних, визначати засоби зв'язку у складному реченні та між однорідними членами речення; розвивати навички аналізу простих речень з однорідними членами й складносурядних, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях; виховувати бережливе ставлення до хлiба, пошану до нелегкої праці хлiбороба.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Ghghghghghghghghghghghghghghghghggfgfgfgfgfgfgfgfgfgfgfgfghfghfgfgfgfgf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами

Соціокультурна тема: «Хліб – усьому голова».

Мета:  

навчальна: навчити учнів розрізняти структурні відмінності простих речень з однорідними членами і складносурядних, визначати засоби зв'язку у складному реченні та між однорідними членами речення;

розвивальна: розвивати навички аналізу простих речень з однорідними членами й складносурядних, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях;

виховна: виховувати бережливе ставлення до хлiба, пошану до нелегкої праці хлiбороба.

Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок.

Форма уроку: урок-присвята.

Обладнання: паперовий маяк, острови та різнокольорові човники, мультимедійна презентація уроку, роздрукований текст, картки оцінювання.

Методи і прийоми: слово вчителя, «Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Кола Вена», дослідження-зіставлення, лінгвістичне трансформування, робота біля дошки, робота в парах, ігрові завдання, метод «ПРЕС», «Мікрофон».

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис, пунктуація, орфографія, лексикологія, фразеологія, стилістика і культура мовлення.

Міжпредметні зв’язки: література, російська мова, біологія, географія.

Здоров’язбережувальний аспект уроку: активізація різних органів чуття (зорового, слухового, нюхового), вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку.

Епіграф:

У стінах храмів і колиб

                                                                         Сіяє нам святково,         

                                                             Як сонце, випечений хліб

                                                                          І виплекане слово.

                                                                             Дмитро Білоус.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

       - Доброго дня, дорогі діти! Приготуйтесь, будь ласка, до уроку. Перевірте, чи є у вас усе необхідне.

     Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, ноги. Уявіть, як м’язи

обличчя стають м’якими, розслабленими. Ви звільнились від непотрібних думок. Душа сповнилась спокоєм. Посміхніться, адже ви такі чарівні, коли посміхаєтеся…

       Сьогодні ми з вами, як завжди, вирушаємо в мандрівку безкрайнім океаном знань. На дошці розміщений маяк, який допоможе нам не збитися з курсу. В океані є острів Нудьги, Тривоги, Задоволення, Радості та Бермудський трикутник. У кінці уроку ви пришвартуєте свої човники  до того острова, який відповідає вашому настрою після уроку.

      Я щиро бажаю вам  успіхів у вивченні теми, високих оцінок, гарного настрою. Будьте активні, не лінуйтесь працювати, не соромтесь ставити запитання. Отож, до роботи!

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання

1. Слово вчителя (слайд №1).

       - Запишіть число, «класна робота». Сьогодні на уроці ми розглянемо тему «Розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами» та поряд з мовною темою поговоримо про найцінніше в житті людини – хліб.

        Хлiб! Яке святе і щире слово. З давнiх-давен наш народ понад усе цінував хліб, сіль і честь. Нашу Україну здавна називають хлібним  краєм, бо люди, що живуть тут, умiли і вмiютъ обробляти землю і вирощувати на нiй хорошi врожаї. Хліб з людиною від народження і до глибокої старості, вiн єднає людей. 

       У народі кажуть: «Хліб – це найбільший скарб». А як ви гадаєте, що цінніше для людини: хліб чи золото? Я вам  розповім притчу про хліб, а ви поміркуйте.

Притча про хліб (слайд №2).

       Якось один чоловік знайшов велику грудку золота. У своєму господарстві він, звичайно, не міг його застосувати і вирішив продати, але боявся продешевити. Тому пішов чоловік до мудреця з проханням допомогти визначити вартість золота. І сказав йому мудрець:

- Ти що-небудь сьогодні їв?

- Нічого не їв.

- А вчора?

- І вчора не їв.

- А позавчора?

- Позавчора їв.

- От коли ти поголодуєш три доби, своє золото віддаси за шматок хліба.

Відповіді учнів.

ІІІ. Цілевизначення

 «Незакінчені речення»: «Я повинен (повинна)...»

а) пригадати...

б) поповнити знання про...

в) розпізнавати...

г) виховувати…

ІV.  Актуалізація опорних знань учнів

«Мозковий штурм».

- Що таке однорідні члени речення?

- Яке речення називаємо складним?

- Що таке складносурядне речення?

- Які ви знаєте розряди сполучників сурядності?

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Дослідження-зіставлення.

Виконайте синтаксичний розбір поданих речень. З’ясуйте, яке речення є складносурядним, а яке – простим, ускладненим однорідними членами. Свою відповідь обґрунтуйте.

1. Як добре пахне хліб любов’ю трударів і радістю земною і ніжний аромат дарує нам з тобою.

2. У хаті в мами пахне хліб духмяний і коровай красується рум’яний.

2. Орфографічна пауза.

Проблемне запитання: чому рум’яний пишемо з апострофом, а духмяний - без апострофа?

3. Гра «Печемо пиріг» (слайд №3).

В ігровій формі учні згадують слова-винятки, у яких після б, п, в, м, ф перед я, ю, є, її не ставиться апостроф.

Пиріг з моркви (морквяний); пиріг з брукви (бруквяний); пиріг з горохом (горохвяний); пиріг з додаванням меду (медвяний); пиріг з додаванням рути (рутвяний); пиріг, спечений на свято (святковий); пиріг, спечений на Різдво (різдвяний).

4. «Кола Вена» (слайд №4).

Порівняйте за допомогою діаграми Вена просте речення з однорідними членами та складносурядне речення. Зробіть висновки.

                     Речення з однорідними членами          Складносурядне речення

 

               

                                      Одна граматична основа                  Дві і більше гратичних основ

                              

                                 Поєднує однорідні  члени                    Поєднує граматичні основи    

                 

                                     Можливий сполучник                   Обов’язково наявний сполучник

5. «Хвилинка-цікавинка» (слайд №5).

            - Як ви гадаєте, чи росте хліб на дереві? (Відповіді учнів).

Коментар учителя.

Серед тропічних лісів Азії, в Африці, на Мадагаскарі ростуть хлібні дерева, що відіграють велику роль у харчуванні населення. На смак ці плоди нагадують хліб – звідси й назва. Плоди хлібного дерева їдять у сирому, вареному, печеному вигляді або сушать.

VІ. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок

1. Метод «ПРЕС».

Прочитайте речення. Визначте граматичні основи. Обґрунтуйте, чому одні речення треба розглядати як прості з однорідними членами, а інші – як складні. Складіть схеми складних речень. Поясніть уживання розділових знаків.

1. За давнім звичаєм, хлібом-сіллю зустрічають бажаних гостей і благословляють матері своїх дітей. 2. Хай щедро земля наливається соком і родить більше з кожним роком його величність –  годувальник-хліб! 3. Крихти й уламки хліба ніколи не викидали, а віддавали птиці чи худобі. 4. Праця хлібороба важка, але почесна. 5. Ще кілька днів – і загудуть у полі машини й комбайни, збираючи дозрілі колоски. 6. У полі жито колоситься і пшениця у засіки проситься. 7. Мабуть, слово «хліб» стало для вас звичним і буденним, але не можна ставитись до нього як до чогось звичайного.

2. «Хвилинка-цікавинка» (слайд №6).

       - Чи знаєте ви, що 6 липня 2003 у Санкт-Петербурзі було відкрито пам’ятник хлібу? Арсен Аветисян увіковічнив 125 грамів чорного хліба, який рятував життя людям під час блокади у Ленінграді.

3. Лінгвістичне трансформування.

Утворіть з поданих простих речень з однорідними членами складносурядні, запишіть парами. Поясніть, що їх споріднює, а що розрізняє.

1. Хлібороби і пекарі дарують нам золоте зерно і запашний хліб. 2. Хліб на столі парує і людям радість дарує. 3. Без хліба нема ні радості, ні свята. 4. Колоситься і дозріває вусате жито і золота пшениця на колгоспному полі. 

4. Валеохвилинка (вправи на гармонізацію роботи обох півкуль головного мозку).

       - А зараз трохи відпочинемо. Розітріть долоні рук одна об одну.

Вправа «Гребінець». Подушечками пальців розчешіть своє волосся.

Вправа «Цвяхи». Подушечками пальців постукайте по кістках голови.

Вправа «Вісімка». Зробіть горизонтальні рухи у вигляді вісімки спочатку правою, а потім лівою рукою, потім обома руками разом.

5. Творче конструювання (робота в парах).

Доповніть речення так, щоб в одному випадку воно стало складносурядним, а в іншому — простим з однорідними членами. Зробіть синтаксичний розбір складносурядних речень.

1. Пахне хлібом. 2. Дозріла у полі пшениця. 3. Цінуймо працю хліборобів.

6. Релаксація (слайд №7).

       - Чи доводилось вам бувати у полі, коли достигають колоски, милуватись золотою нивою, яка на вітрі хвилюється, мов безкрайнє море?

       Погляньте, будь ласка, на мультимедійну дошку. Ви бачите хлібне поле, яке на горизонті впирається колосками у небо. Що нагадує вам це фото? (Прапор України).

Звучить музика.

       Я пропоную вам відпочити. Заплющіть очі і уявіть себе серед степового роздолля. Відчуйте, як ласкаве сонечко зігріває вас своїм теплом. Погляньте на безкрайній зелено-золотий океан, по якому, ніби коштовні самоцвіти, розсипалися різнокольорові квіточки. Вдихніть аромат різнотрав’я. Вслухайтесь у пташине багатоголосся, яке долинає з небесної блакиті, у тихий шепіт золотих колосочків, що гойдаються, наче хвилі у морі. Відпочиньте і помилуйтесь цією красою, що оточує вас…

       - От ми з вами й побували в полі, де дозрівають колоски, щоб потім потрапити до нашого столу у вигляді запашного хліба. І справді, у харчуванні людини хліб відіграє важливу роль. Без нього неможливо уявити наш з вами харчовий раціон. Хліб дає нам енергію, життя. Саме тому про нього кажуть: «Хліб - усьому голова».

       Ще Гіппократ говорив: «Нехай їжа буде вашими головними ліками». А щоб їжа стала ліками, вона має бути природною і легко засвоюватися людським організмом. Тому макробіотичне харчування на основі злаків – найбільш природне для людини.

6. Словникова робота (слайд №8).

Макробіотика (грец. Μακρóς – великий, βιοτικóς – життя) – система правил у харчуванні та способі життя, за допомогою яких регулюється психофізичний стан людини.

7. «Я – перекладач».

Перекладіть поданий текст українською мовою. Визначте стиль і тип мовлення, тему і основну думку.

Макробиотическое питание на основе злаков

       Для всех людей во все времена естественной и полезной пищей являются злаки, овощи и фрукты. Это та еда, к которой человек наиболее приспособлен по своей биологической природе и которая несёт ему здоровье.

       Рис, гречка, пшеница, овёс, ячмень и крупы  из этого зерна – это лучшая еда для тех, кто хочет быть здоровым.

       Хлеб содержит много полезных пищевых веществ, таких как: белки, жиры, углеводы, минералы, пищевые волокна.

       Медики утверждают, что суточная норма употребления хлеба должна быть не менее 250-350 грамм. Однако не стоит злоупотреблять сдобными булочками, печеньем и белым хлебом. Наиболее полезен хлеб из муки грубого помола, а также ржаной хлеб. Он особенно богат витаминами групы В, аминокислотами и клетчаткой.

9. Фразеологічна хвилинка.

- Що таке фразеологізми?

- З’ясуйте значення поданих фразеологізмів.

Легкий хліб, водити хліб-сіль, відбивати хліб, (жити) не хлібом єдиним, відрізана скибка від хліба.

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

1. «Мікрофон».

- Чи досягли ми поставлених цілей?

- Які труднощі відчували при опрацюванні теми?

- Що на уроці сподобалось (не сподобалось)?

- З яким настроєм ідете з уроку?

2. Заповнення карток оцінювання (див. додаток №1).

3.  Рефлексія.

Лунає ніжна, мелодійна музика. Учні пришвартовують свої човники до того острова, який відповідає їхньому настрою під час уроку.

За бажанням учні коментують свій вибір.

VІІІ. Різнорівневе домашнє завдання

 І рівень: виписати з підручника української літератури 3 складносурядних речення і 3 речення з однорідними членами, підкреслити граматичні основи;

ІІ рівень: написати твір-мініатюру «Хліб на столі», використовуючи однорідні члени речення та складносурядні речення.

ІІІ рівень: дібрати вправу, метою якої є перевірка умінь і навичок учнів з вивченої теми.

За бажанням: скласти сенкан або поезію про хліб.

Заключне слово вчителя.

       - Хай у ваших оселях завжди буде хліб, свіжий і святий. Хай ніколи не черствіє, бо, як кажуть, коли черствіє хліб, то черствіють душі. Хліб - це саме життя. Хліб – це святиня. Вклонімося святому хлібові, бо в ньому наше життя, сьогоднішнє і майбутнє. Кожного разу, беручи в руки запашну скибку хліба, згадуймо його творців. Шануймо їхню працю!

 

Додаток №1

 

Картка самооцінювання

Дата____________ Прізвище_____________________

Як я працював (ла) на уроці

Коментар

Я активно працював(ла) на уроці

 

Я вносив(ла) цікаві ідеї

 

Я заохочував(ла) однокласників до роботи

 

Я узагальнював(ла) думки інших

 

Я працював(ла) індивідуально

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розрізнення складносурядних речень і простих з однорідними членами У стінах храмів і колиб Сіяє нам святково, Як сонце, випечений хліб І виплекане слово. Дмитро Білоус

Номер слайду 2

Життя утворено від жита, бо хліб – усьому голова!

Номер слайду 3

Цілевизначення «Незакінчені речення»: «Я повинен (повинна)…» а) пригадати... б) поповнити знання про... в) розпізнавати... г) виховувати…

Номер слайду 4

«Мозковий штурм» Що таке однорідні члени речення? Яке речення називаємо складним? Яке речення називаємо складносурядним? Які ви знаєте розряди сполучників сурядності?

Номер слайду 5

Дослідження-зіставлення Запишіть речення. Виконайте їх синтаксичний розбір. З’ясуйте, яке речення є складносурядним, а яке – простим, ускладненим однорідними членами. Свою відповідь обґрунтуйте. Як добре У хаті в мами пахне хліб пахне хліб любов’ю трударів духмяний і і радістю земною коровай і ніжний аромат дарує красується нам з тобою. рум’яний.

Номер слайду 6

Гра «Печемо пиріг» Медвяний Рутвяний Різдвяний Святковий Духмяний Морквяний Бруквяний

Номер слайду 7

«Кола Вена» Порівняйте за допомогою діаграми Вена просте речення з однорідними членами та складносурядне речення. Зробіть висновки. Речення з однорідними членами Складне речення Одна граматична основа Поєднує однорідні члени Можливий сполучник Дві і більше граматичних основ Поєднує прості речення Обов’язково наявний сполучник

Номер слайду 8

Хвилинка-цікавинка

Номер слайду 9

Метод «ПРЕС» Прочитайте речення. Чому одні речення треба розглядати як прості з однорідними членами, а інші — як складні. Свою відповідь обгрунтуйте, використовуючи метод «Прес». - Я думаю, що... - Тому, що...

Номер слайду 10

Метод «ПРЕС» 1. За давнім звичаєм, хлібом-сіллю зустрічають бажаних гостей і благословляють матері своїх дітей. 2. Хай щедро земля наливається соком і родить більше з кожним роком годувальник-хліб! 3. Крихти й уламки хліба ніколи не викидали, а віддавали птиці чи худобі. 4. Праця хлібороба важка, але почесна 5. Ще кілька днів – і загудуть у полі комбайни, збираючи дозрілі колоски. 6. У полі жито колоситься і пшениця у засіки проситься. 7. Мабуть, слово «хліб» стало для вас звичним і буденним, але не можна ставитись до нього як до чогось звичайного.

Номер слайду 11

Хвилинка-цікавинка

Номер слайду 12

Лінгвістичне трансформування Утворіть з поданих простих речень з однорідними членами складносурядні. Поясніть, що їх споріднює, а що розрізняє. 1. Хлібороби і пекарі дарують нам золоте зерно і запашний хліб. 2. Хліб на столі парує і людям радість дарує. 3. Без хліба нема ні радості, ні свята. 4. Колоситься і дозріває вусате жито і золота пшениця на колгоспному полі.

Номер слайду 13

Творче конструювання Доповніть речення так, щоб в одному випадку воно стало складносурядним, а в іншому — простим з однорідними членами. Побудуйте їх схеми. 1. Пахне хлібом. 2. Дозріла у полі пшениця. 3. Цінуймо працю хліборобів.

Номер слайду 14

Хвилинка релаксації

Номер слайду 15

Словникова робота Макробіотика (грец. Μακρуς – великий, βιοτικуς – життя) – система правил у харчуванні та способі життя, за допомогою яких регулюється психофізичний стан людини.

Номер слайду 16

Фразеологічна хвилинка Легкий хліб Водити хліб-сіль Відбивати хліб Не хлібом єдиним (жити) Відрізана скибка від хліба

Номер слайду 17

Підсумок уроку «Мікрофон» Чи досягли ми поставлених цілей? Які труднощі відчували при опрацюванні теми? Що на уроці сподобалось (не сподобалось)? З яким настроєм ідете з уроку?

Номер слайду 18

Домашнє завдання І рівень: виписати з підручника української літератури 3 складносурядних речення і 3 речення з однорідними членами, підкреслити граматичні основи; ІІ рівень: написати твір-мініатюру «Хліб на столі», використовуючи однорідні члени речення та складносурядні речення; ІІІ рівень: дібрати вправу, метою якої є перевірка умінь і навичок учнів з вивченої теми. За бажанням: скласти поезію про хліб.

zip
Додано
5 вересня 2022
Переглядів
683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку