УроУтвердження любові до всього живого у оповіданні Ернеста Сетона- Томпсона «Лобо».к у 6 класі

Про матеріал
Спонукати учнів до роздумів над сенсом протиставлення світу людей і світу живої природи на прикладі протистояння героїв оповідання «Лобо»; поглиблювати навички аналізу епічного твору, вміння логічно мислити і робити висновки, вдосконалювати навички виразного читання і усного мовлення; виховувати любов до природи, кращі людські якості
Перегляд файлу

Василівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок  у 5 класі

 

 

Утвердження любові до всього живого в оповіданні Ернеста Сетона – Томпсона «Лобо»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель зарубіжної літератури

І категорії

Челак М.М.

 

 

 

 

 

 

Тема. Утвердження любові до всього живого у  оповіданні  Ернеста Сетона- Томпсона «Лобо».

Мета: спонукати учнів до роздумів над сенсом протиставлення світу людей і світу живої природи на прикладі протистояння героїв оповідання «Лобо»;

поглиблювати навички аналізу епічного твору, вміння логічно мислити і робити висновки, вдосконалювати навички виразного читання і усного мовлення;

виховувати любов до природи, кращі людські якості.

Обладнання: додаток (18 слайдів) : вислови про природу, ілюстрації до оповідання «Лобо»; тексти оповідання Е. Сетона- Томпсона «Лобо».

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

Епіграф

            «Я впевнений, що кожна з цих тварин є дорогоцінним спадком, який ми не в праві  знищити…»
Е. Сетона- Томпсона                                                               

І. Оголошення теми, завдань уроку, епіграфа (слайд 1)

Вступне слово вчителя. 

Тема нашого урока «Утвердження любові до всього живого у  оповіданні  Ернеста Сетона- Томпсона «Лобо» (слайд 1). Розгорніть зошити і запишіть тему нашого уроку

  Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як розкривається в оповіданні "Лобо" любов автора до світу природи; будемо висловлювати свої власні думки з приводу прочитаного, будемо вчитися у Сетона-Томпсона спостережливості, цікавості, дбайливого ставлення до оточуючого світу. Це оповідання - яскраве свідчення того, що природа багата й щедра на витвори, вони можуть бути досконалими й незвичайними.

ІІ. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

- Діти, уявіть собі, що ви отримали листа, в якому сказано: "Люди й звірі, ви - діти однієї матері-природи", - а замість підпису - замальовка: вовчий слід. (слайд 2)

-Що б це могло означати?

- Скажіть, чому Сетон-Томпсон використовував такий дивний підпис (саме слід вовка)?

- Яку ви знаєте історію, пов'язану з вовчою темою творчості Е.Сетона- Томпсона?

 (Під час навчання у художній школі в Парижі у 1890-х роках його картина "Вовк, що спить" зайняла почесне місце на виставці студентів.

Ще одна картина під назвою "Погоня", яка була написана після повернення на батьківщину (1895), настільки сподобалась майбутньому президенту Сполучених Штатів Теодору Рузвельту, що він попросив зняти для нього копію центральної частини картини із зображенням вовка-ватажка)

Слово вчителя. Чому Е.Сетон-Томпсон так любив писати про тварин. Мабуть тому, що у світі тварин все чистіше, чесніше і справедливіше. Там немає зради, підкупу. Там, якщо борються – не зраджують, якщо кохають – назавжди. Було б добре, якби і у світі людей було так само. Можливо, колись і ми збагнемо науку життя в гармонії з природою. Сьогоднішній урок  розпочати словами Е.Сетона –Томпсона, який є епіграфом нашого уроку , «Я впевнений, що кожна з цих тварин є дорогоцінним спадком, який ми не в праві  знищити…»(слайд 3).
 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Евристична бесіда.

1. Хто уособлює природу в оповіданні?

2. Чому мексиканці називали старого вовка Володар Лобо?

3. Чому місцевим мисливцям не вдалося вполювати ватажка зграї?

4. Що нового ви дізналися про таку тварину як вовк?

 ІV. Робота з новим матеріалом.

1.Слово вчителя. Сьогодні продовжується наше знайомство із героями оповідання «Лобо». Е.Сетона-Томпсона. Автор з  безмежною любов’ю і з великим захопленням малює світ природи, наділяє своїх героїв-звірів людськими якостями, почуттями і думками. Для чого? Мабуть для того, щоб ми не забували що звірі – брати наші менші. І ми повинні зробити все, щоб зберегти гармонію природи. А зробити це можна лише тоді, коли ти всім серцем любиш її. Саме про це буде іти розмова на нашому уроці.

Лобо – справжній володар Корумпо, сильний і мудрий звір. І тільки гідний супротивник здатен зробити йому виклик. Таким супротивником був автор цього твору.

2. Бесіда

- Як оповідач відноситься до розповідей ковбоїв про вовка-перевертня?

- До яких хитрощів вдається мисливець, щоб вполювати Лобо?

- Як змінюється ставлення людини до вовка? Якого висновку оповідач дійшов, коли ближче познайомився з Лобо та його зграєю? Наведіть приклади, що свідчать про надзвичайну кмітливість Лобо.

3.Скласти асоціативний кущ. Лобо (слайд 4).

 Лобо: (Який ?) сильний, розумний, хитрий, жорстокий, спритний, вірний, деспотичний.

 

4. Слово учителя

      Лобо – гідний суперник. Оповідач зрозумів це, тому відноситься до нього, як до рівного. Захоплення його проникливим розумом і співчуття до звіра звучать у наступних рядках: «Попри всі мої хитромудрі виверти, Лобо ні разу не схибив, неухильно обминав небезпеку, розв’язуючи всі мої головоломки, й досі чинив  би він свої спустошливі набіги, якби глибока прихильність до подруги не занапастила його, поповнивши іменем сіроманця довгий список героїв, що були нездоланні наодинці й загинули через необережність друга, якому сліпо довіряли». (слайд 5).

5 .Робота з текстом(слайд 6).

- Як звали подругу Лобо? (Бланка)

- Яка риса вдачі вовчиці стала причиною трагедії?

- Який новий план вигадав оповідач?

6. Бесіда за прочитаним.

  • Знайдіть і зачитайте епізод, коли Бланка потрапила у пастку? (С.289).

«Ми подалися слідами… смертельного  удару»

  • Як автор називає Бланку? Зверніть увагу на перше речення.(Горопашна)

7. Словникова робота

Горопашна – сповнена біди, горя.

  • Знайдіть синонім до цього слова.(Бідолашна, нещасна)
  • Чи радіє оповідач своїй перемозі? (так, адже він убив подругу Лобо, і завдав йому смертельного удару)

Сетон-Томпсон у своєму творі описує життя вовків, де вони з'являються в усій своїй красі, ні в чому не поступаючись людині, а переважно перевершуючи її, зі своїми звичками, зі своїм неповторними характерами, з єдиною у своєму роді долею, примхливі повороти якої захоплюють не менше, ніж інтриги пригодницького роману.

8. «Займи позицію» (слайд 7)

- Ви святкуєте перемогу разом із мисливцями чи сумуєте разом з Лобо. Свій вибір мотивуйте.

9. Творче завдання (слайд 8-9).

Виберіть прислів’я , які характеризують вовків та мисливців

Мисливці

Не треба вовка бити, треба його оженити.

Щоб вовка пізнати, треба у вовчій шкірі побути

Вовка стерегти - наготові треба бути

Вовка боятися - в ліс не йти

Ловив вовк, зловлять і вовка

Дружній череді вовк не страшний

Ловив вовк, зловлять і вовка.

Вовки

Вовк  змінює  шкуру,  але  ніколи свою натуру.

Вовк старіє, але не добріє.

Не за те вовка б'ють, що сірий, а за те, що овечку з'їв.

Вовк линяє, а вдачі не міняє.

Витягни вовкові й зуби, та він апетит не згубить

Вовка ноги годують.

10. Літературна фізкультхвилинка (слайд 10).

А зараз ми проведемо літературну фізкультхвилинку. Прошу вас встати і відповідаючи на мої запитання. Якщо ви згодні – руки вперед, якщо протестуєте – руки вверх.

- Чи можна назвати Лобо володарем Курумпо? Так

- Лобо був гігантом? Так

- Лобо боїться людей? Ні

- Лобо слабка  тварина? Ні

- Він хитрий, розумний? Так

- Лобо самотній, немає друзів? Ні

- Лобо має гострий нюх? Так

- Автор не любить тварин? Ні

- Мені сподобався цей твір? так

- Чи сподобалась вам  фізкультхвилинка? Так

Дякую всім прошу сісти на місця

11. Слово учителя.

     Автор, бувалий мисливець, говорить, що йому стає моторошно, коли згадує про те, як загинула біла вовчиця. Адже люди вчинили не по-людськи, так жорстоко вбивши уже полоненого, беззахисного звіра.

- Як реагує Лобо на останній поклик Бланки?(Він озвався басовитим виттям, почувши Бланку) .

- В описі туги Лобо за подругою автор використовує порівняння «ватажок блукав, мов неприкаяний». Витлумачте його значення.

12. Словникова робота (11 слайд)

Неприкаяний - який не знаходить собі місця, притулку; який не знає, що робити, чим зайнятись.

  • Що сталося з Лобо , коли він шукав Бланку?

13. Давайте разом складемо «ланцюжок поведінки полоненого Лобо», які свідчать  про незламність і фізичну силу.

- Як він себе поводить?

(с.291 «Та коли я… знесилено впав на землю»)

Звір підвівся – завив – зібрав останні сили і кинувся на мене – схопив рушницю зубами і залишив на неї глибокі прим’ятини – очі потемніли від люті і ненависті – щелепи грізно клацали – знесилено впав на землю.

- Як оповідач висловлює своє захоплення вірністю Лобо подрузі?

Які нові почуття зявляються в грудях у мисливця? (Відчуття жалю)

- Як мінюється поведінка полоненого Лобо, після того, як його привезли на ранчо, прив’язали його до стовпа?Що свідчить про незламність і фізичну силу вовка? (Він не їв і не пив.  Він не здригнувся й коли оповідач доторкнувся до нього.Не кликав на допомогу.)

- Про що це свідчить?(Він втратив любов тобто свою подругу Бланку)

14. Виразне читання учителем кінцівки твору(слайд 12)

«Кажуть, лев, який позбавився сили, орел, що втратив волю, і голуб, котрого розлучили з подругою, гинуть від розбитого серця. Тож чи можна було сподіватися, що серце цього нескореного свавільця стерпить потрійний удар? Він втратив і силу, і волю, і подругу.»

-Які характерні особливості поведінки інших тварин об’єднує в собі Лобо?( Він  об’єднує в собі силу, волю, і люболь, які в кінці втрачає)

 

15. Виразне читання учителем кінцівки твору

- Нарешті ти знайшов її. Тепер ви знову разом.

16. Продовження бесіди

- Як ви гадаєте, що символізують дії оповідача і слова ковбоя в кінці твору? (вовк ризикував власним життям , щоб знайти вовчицю, 

V. Узагальнення і підсумки.

    1.Слово вчителя.

    Автор хоче пояснити нам, що тварина теж має почуття гідності, має свій характер, має свій кодекс честі. Як справжня людина, так і  горда тварина, зустрічає смерть з високо піднятою головою.  Гордий Лобо не зміг витримати зраду зграї, втрату волі і сили, смерть подруги. Він помер, віддавши перевагу смерті, а не рабському існуванню. Люди, вражені таким проявом вірності і гідності, кладуть його тіло поряд з тілом Бланки, яку він знайшов ціною власного життя.

2. Прийом «Мікрофон» (слайд 15)

- Якби у вас була можливість змінити фінал оповідання, ви б це зробили?

- Яким би він міг бути?

3. Слово вчителя.

 Сетон –Томпсон всебічно змальовує вовків – їх хижість, ворожість і водночас природну силу, кмітливість, відданість. Автор закликає вчитися у природи мужності й боротьби за життя, шляхетності, самопожертви, сили духу. Лобо повчає людей цінувати життя, яке має сенс лише тоді, якщо освітлене любов’ю до іншого.

 Отже, ми, люди, повинні не віддалятись від природи, а спробувати зрозуміти її закони, любити, берегти кожну рослинку, кожну тваринку, що нас оточують та навчитися з повагою відноситися до світу, що нас оточує.

 Ті, хто був близько знайомий із Сетоном-Томпсоном стверджують, що після Лобо, він більше ніколи не вбив жодного вовка. А навпаки, зробив усе, щоб змінити ставлення людей до цих благородних хижаків. Про це є документальний фільм, який називається «Вовк, що змінив Америку».

      Урок  хочу завершити словами із твору Е.Сетона-Томпсона, монологом людини (слайд 13), зверненим до тварини: «Ми дивимось в очі один одному, ми діти однієї матері-природи. Ніколи рука моя не підніметься, щоб вбити тебе. Ми брати, прекрасне створіння, тільки я старіший і сильніший за тебе. І якби моя сила могла завжди оберігати тебе, ти б ніколи не знав небезпеки».

VІ. Домашнє завдання (слайд 14)

Дати відповідь на запитання: «Як знайомство з творчістю Е.Сетона – Томпсона вплинуло на моє ставлення до дикої природи»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Василівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок  у 5 класі

 

 

Утвердження любові до всього живого в оповіданні Ернеста Сетона – Томпсона «Лобо»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель зарубіжної літератури

І категорії

Челак М.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.2
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. zosh Struga
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Соколова Катя
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додав(-ла)
Челак Марія
Додано
16 березня 2021
Переглядів
7657
Оцінка розробки
4.2 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку