Українська мова
8 клас
Тема. Словосполучення. Головні ознаки синтаксичного словосполучення. Відмінність синтаксичних словосполучень від лексичних і фразеологічних
Мета: поглибити знання учнів про синтаксичне словосполучення, його ознаки; навчити розрізняти синтаксичні, лексичні та фразеологічні словосполучення; розвивати вміння використовувати різні види словосполучень в усному та писемному мовленні. аналізувати мовні явища та робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови, старанність
Обладнання: підручник, мультимедійне обладнання, ноутбук, презентація «Словосполучення. Головні ознаки синтаксичного словосполучення. Відмінність синтаксичних словосполучень від лексичних і фразеологічних», картки
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1) Бесіда:
- Що таке синтаксис?
- Який розділ науки про мову вивчає пунктуація?
- Назвати одиниці синтаксису.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку (слайд 1)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда:
- Пригадайте, що називається словосполученням (підручник с. 19)
- Як визначити головне і залежне слова в словосполученні?
- Якими частинами мови можуть виступати головні слова?
Синтаксичні словосполучення – це такі, у яких головне і залежне слово повністю зберігають своє лексичне значення.
Приклади: читати (що?) книгу, лист ( від кого?) від брата, трава( яка?) зелена
Мені прийшов лист від брата.
Зелена трава м’яко стелиться під ноги.
3) Усне повідомлення «Які сполучення слів не є словосполученнями» (з використанням слайда 4)
Не є словосполученнями
Лексичні словосполучення – це ті, які сприймаються як синтаксично нерозкладні
Приклади:
1) сім книг, п’ятеро друзів, сто днів;
2) відро води, кілограм цукерок (головне слово – іменник зі значенням міри)
3) голка з ниткою, ми з тобою (значення сукупності)
4) дев’ятого травня, тридцять першого року, Бабин Яр
5) від Києва до Лубен, з дня на день, з ранку до ночі.
В) Фразеологічні словосполучення – це стійкі сполучення слів, зміст яких нерідко можна передати одним словом
Приклади:
Пасти задніх – відставати
Пекти раків – червоніти
Замініть фразеологічні словосполучення словами-синонімами
Розбити глека – …
У свинячий голос – …
Рукою подати –…
Утворіть синтаксичні словосполучення. Визначте в них головне та залежне слово.
Прийти (куди?) Почути (що?) Світло (яке?
Книга (чия?) Писати (як?)
Випишіть лише фразеологічні словосполучення. З трьома з них складіть речення.
За тридев’ять земель, у далекій країні, кинути лихом об землю, як води в рот набрати, нічим не журитися, прикусити язика, постійно мовчати, боїться всього, дід із бабою, накивати п’ятами, пустити півня.
У кожному з рядків сполучень слів знайдіть «зайве». Обґрунтуйте свій вибір.
1) Намалювати швидко, весело і дзвінко, прийти і привітатись
2) Авгієві стайні, дідові казки, мамині руки.
3) Опадає листя, прийшло кошеня, випила молоко
4) Скибка хліба, кухоль води, твір восьмикласника
5)Над річкою, навколо хати, дорога додому.
9. Самоперевірний диктант(слайд 13)
Поясніть правопис виділених слів
Погідне блакитне небо дихало на землю теплом.
По пшениці теплий вітер хвилями гуляє.
Жовтіло ціле море колосків пшениці.
Тихо пливе блакитними річками льон.
Хмари снігу свистіли над безмежжям рідного краю
Подекуди по жовто-зеленій скатерті розкидані темно-зелені кущі верболозу.
ІV. Підсумок уроку (слайд 14)
Синтаксичне словосполучення складається з…
Лексичні словосполучення у реченні …
Фразеологічні сполучення можна…
V. Домашнє завдання (слайд 15)
Обов’язкове:
Творче моделювання (картки)
Утворити словосполучення, визначити головне та залежне слово
(червоний) нитка, вишивати (золото), орнамент на (хустка), (дрібний)деталі, зображення (птахи), символ (Україна)
Додаткове:
Складіть міні-твір на тему «Вишивала мама рушничок», використавши подані словосполучення
VІ. Додаткове завдання (слайд 16)
Позначити буквою с синтаксичні словосполучення, буквою р – речення, буквою ф – фразеологічні сполучення слів
Море спить; задрати носа; на березі; кривий ріг; гори шумлять; навчальний рік; пришла зима; найбільш сміливий; дерева і квіти; батьки і діти; небо плаче; Кривий Ріг; був перший; двоє курчат; соняшник спить; соняшник уночі; сотий читач; їздити верхи.