Мета: закріпити правила постановки розділових знаків у простому реченні; повторити синтаксичний розбір простого речення; пригадати види надзвичайних ситуацій та дії при них; спробувати на практиці надати першу медичну допомогу умовно постраждалим; розвивати в учнів почуття бережливості, усвідомлення необхідності раціонального господарювання, розвивати логічне мислення, вміння приймати швидке правильне рішення в екстремальних ситуаціях, уміння правильно використовувати свої знання; виховувати екологічну культуру, бережливе ставлення до природи, власного життя. Обладнання: роздатковий матеріал. Тип уроку: інтегрований урок-подорож. Міжпредметні зв'язки: цивільний захист, екологія, література.
Нестеренко С.С.
8 клас. Українська мова. Повторення в кінці року відомостей про словосполучення й просте речення (4 год.)
Тема. Розділові знаки у простому ускладненому реченні (на матеріалі цивільного захисту, екології, літератури)
Мета: закріпити правила постановки розділових знаків у простому реченні; повторити синтаксичний розбір простого речення; пригадати види надзвичайних ситуацій та дії при них; спробувати на практиці надати першу медичну допомогу умовно постраждалим; розвивати в учнів почуття бережливості, усвідомлення необхідності раціонального господарювання, розвивати логічне мислення, вміння приймати швидке правильне рішення в екстремальних ситуаціях, уміння правильно використовувати свої знання; виховувати екологічну культуру, бережливе ставлення до природи, власного життя.
Обладнання: роздатковий матеріал.
Тип уроку: інтегрований урок-подорож.
Міжпредметні зв’язки: цивільний захист, екологія, література.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми мети, завдань. Розуміння епіграфа уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда.
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
«Пожежники» («Не грайся з сірниками та легкозаймистими речовинами», «Гаси багаття в лісі», «Вимикай електроприлади»; « — У Івана Івановича на Мальдівах згоріла дача. А у Василя Федоровича — у Василівці. Мораль: для чого платити більше?»; « — Куме, а у вас корова курить? — Ні. — А коза? Чи кріль? Чи курка? — Та ні. А що таке? — Та, якщо у вас ніхто не курить, то значить ваш сарай горить!»; « — Коханий, треба повернутися додому. Я забула праску вимкнути. Чує моя душа, що буде пожежа. — Та не буде. Я ж забув воду вимкнути»).
«Лікарі» (Ми обираємо здоров'я. Особлива увага нашого суспільства сьогодні направлена на зміцнення здоров’я підростаючого покоління, на виховання його в дусі негативного ставлення до шкідливих звичок, виховання у дітей навичок здорового способу життя та відповідальності за нього, адже здоровий спосіб життя юного покоління є гарантом здоров’я всієї нації. Здоровий спосіб життя сьогодні – це вимога часу. Бути здоровим – це актуально, модно і престижно). «Рятувальники» («Перемагати кожен день, перемагаючи себе»).
Р.S. Сучасна цивілізація набрала дуже швидких обертів, і навіть зменшити швидкість її сповзання до прірви — надважке завдання. Одним із шляхів розповсюдження екологічного мислення може стати створення регіонів, де дотримано всіх принципів екологічного суспільства. У майбутньому такі регіони мають поступово розширюватися, захоплюючи дедалі більші площі. І одного чудового дня вся поверхня Землі зробиться безпечною, затишною, чистою. Ось тоді й настане час лікувати страшні рани, завдані природі людством. Скільки десятиліть, скільки віків витратиться на це, невідомо. Але якщо почати саме сьогодні, чекати доведеться на один день менше.
Завдання . Поясніть розділові знаки у виділених реченнях. Що таке відокремлення? Які відокремлені члени речення ви знаєте? Виконати повний синтаксичний розбір одного з виділених речень.
Слово вчителя. Увага! Увага! У нас надзвичайна ситуація. На третьому поверсі нашої школи пожежа. Щоб оцінити рівень небезпеки до слова запрошуємо пожежників.
Виступ пожежників. Важко уявити собі життя людини без вогню. Він допомагає приготувати їжу, зігрітися, коли холодно. На заводах та інших підприємствах вогонь використовують, щоб виплавляти метал, виготовляти посуд, пекти хліб. Автомобіль не зрушить з місця, а космічний корабель не полетить, якщо на допомогу не прийде вогонь.
Вогонь – друг людини. Але, якщо він потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Наслідком неправильного і необережного поводження з вогнем, газовими та електроприладами є пожежі. Вони знищують будинки і заводи, хлібні поля і ліси. Під час пожеж гинуть люди.
Вогонь – друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Коли з вогнем поводиться необережно, може статися пожежа. Під час пожежі небезпеку для життя людей становить вогонь і дим.
Вогонь спричиняє опіки тіла, а від диму можна учадіти. Пожежа — неконтрольоване горіння поза спеціальним вогнищем, яке призводить до матеріальної шкоди. Причинами виникнення пожеж є недбала поведінка людей з вогнем, порушення правил пожежної безпеки, природні явища (блискавка, посуха). Відомо, що 90% пожеж виникає з вини людини.
Необережне поводження з вогнем призводить до небажаних наслідків, які часто закінчуються трагічно. Через пожежі завдано багато шкоди людству і чимало людей загинуло через них. Найчастіше під час пожежі люди отримують смертельні отруєння чадним газом, внаслідок чого кров втрачає здатність постачати в організм кисень, що спричиняє «кисневе голодування». Потрапляючи в такі критичні ситуації, під дією паніки більшість людей не взмозі врятувати своє життя, а отже дуже важливим є проведення комплексних навчань і давати рекомендації як поводити себе у відповідних ситуаціях. На сьогоднішній день не можливо попередити виникнення пожеж і запобігти їх виникненню.
Слово вчителя. Щоб загасити пожежу ви повинні виконати завдання. Пояснити розділові знаки у простих реченнях.
Завдання. Складіть міні-інструкцію «Дії при пожежі», використовуючи звертання та прості речення. Розкажіть про правила постановки розділових знаків при звертаннях.
«Дії при пожежі»
1. Діти, зберігайте спокій і слухайте свого вчителя.
2. Закрийте, учні, обличчя мокрим рушником, носовою хусткою або ватно - марлевою пов'язкою.
3. Школярі! У певному порядку, без паніки, всією групою, йдіть до виходу в безпечну зону.
4. Жителі планети, телефонуйте в пожежну охорону за телефоном «101».
5. Не бійтеся, школярики, кличте на допомогу.
6. Люди, не ховайтеся, залишіть приміщення через вхідні двері, вікно, балкон.
Слово вчителя. Молодці! За допомогою ваших знань ми ліквідували пожежу. Проте один з учнів все ж постраждав і отримав опіки. Запрошую 3-х лікарів для надання медичної допомоги.
Опік – ушкодження тканин, що виникло від місцевого термічного (теплового), хімічного, електричного або радіаційного впливу. Найбільш частими бувають термічні опіки, отримані в результаті впливу високих температур (полум’я, гаряча пара, киплячі рідини, розпечений метал). Розрізняють чотири ступені опіків. Перша ступінь: на пошкодженій ділянці є почервоніння, припухлість, відчувається печіння. Уражаються тільки поверхневі шари шкіри. Друга ступінь: на шкірі з’являються пухирі, наповнені жовтуватою рідиною (пухирі), сильний біль. Третя ступінь: омертвіння шкіри (освіта струпа). Четверта ступінь: обвуглювання тканин до кісток. Тяжкість опіку визначається залежно від глибини ураження і від площі одночасно. Крім порушення цілісності шкірних покривів, великі опіки супроводжуються загальними явищами, такими, як шок, токсемія, ураження нервової та судинної системи, втрата плазми крові. Незалежно від ступеня, опіки площею в 25% поверхні тіла дуже небезпечні; опіки половини поверхні тіла часто смертельні. При глибоких опіках біль може бути відсутнім через пошкоджених нервових закінчень.
Перша допомога при невеликих опіках і ошпарювання. Невеликі опіки, що носять поверхневий характер, часто бувають особливо болючі. Тримайте уражену область під повільно поточної струменем холодної води або занурте її в холодну воду, щонайменше, на 10 хвилин. Обережно зніміть з потерпілого кільця та інші ювелірні вироби. Прикрийте місце опіку чистою гладкою тканиною або накладіть стерильну пов’язку.
Завдання. Учневі буде не боляче, якщо складете речення зі словом опіки, використовуючи його у ролі додатка. Поясніть розділові знаки. (Ушкодження, окрім опіків, були дуже серйозними.)
V. Домашнє завдання. Прочитайте наведений текст.
Слово «екологія» в перекладі з грецької означає наука про дім. Зараз багато людей у всьому світі занепокоєні проблемами екології, бо планета Земля – наш великий спільний дім. Викладіть погляд на проблему: Чи особисті інтереси стоятимуть вище за життя цілої планети?
VІ. Підбиття підсумків уроку. «Мікрофон».
Використані джерела