Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень в художньому стилі. Визначення ролі іменників в художньому описі

Про матеріал
Розробка уроку розвитку мовлення. Усний опис кімнати. (У нас була ідеальна кімната. Діти створювали кімнату мрії)
Перегляд файлу

 

Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень в художньому стилі. Визначення ролі іменників в художньому описі

Мета: ознайомити учнів з прийомами добору матеріалу до твору, вчити описувати приміщення на основі власних спостережень, відпрацьовувати вимоги до твору, формувати вміння осмислювати тему, межі теми та головну думку, складати план майбутнього висловлювання, формувати культуру усного та писемного мовлення школярів.

Очікувані результати: учні вміють добирати матеріал до твору, описувати приміщення на основі власних спостережень.

Основні поняття: твір-опис, типи та стилі мовлення, іменники.

Компетентності, що формуються: вміння спілкуватися рідною мовою, інформаційно-цифрова, здоров’язбережувальна, вміння вчитися впродовж життя.

Обладнання: роздавальні картки, аркуш А4, олівці

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Випереджальне завдання: лексичне значення слів: дизайнер інтер’єру, інтер’єр, ескіз, архітектор.

Хід уроку

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

- Прочитайте тему нашого уроку (на роздатковій картці). Тему самого твору дізнаєтеся трохи пізніше.

- Як гадаєте, чому в темі уроку згадується іменник? Яку роль іменники відіграють у творі-описі? Що ж, запам’ятайте свої відповіді, наприкінці уроку ми перевіримо, чи праві ви були.

= Протягом уроку пам’ятайте, не варто боятися відповідати. Ми для того й прийшли до школи, аби вчитися.

- Будьте активні, адже в кінці уроку отримаєте оцінку!

- УВАГА! Звертаю вашу увагу на аркуш самооцінювання

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  • Як ви розумієте слово «інтер’єр»? Що воно означає? ( Інтер'є́р — архітектурно й художньо оздоблена внутрішня частина будинку, що забезпечує комфорт людині та визначає функціональне призначення приміщення. Інтер’єр може розкривати характер господаря приміщення, його вподобання, естетичні смаки тощо).
  • Які типи мовлення ви знаєте? ( Опис, розповідь, роздум).
  • Який тип мовлення ми з вами використовуватимемо сьогодні? ( Опис)
  • Що таке «опис приміщення»? (це інформація про призначення, загальний вигляд, облаштування, тобто наявність речей у кімнаті)

 

Вправа 1

Прочитаємо зразки різних типів текстів. Наше завдання: визначити, до якого стилю мовлення належать тексти.

Ця кімната площею 12 м. Висота стін 2м. 60см.

         Вікно виходить на південь. Тому приміщення достатньо світле в будь-яку пору року.

         Підлога в кімнаті паркетна, стіни та стеля обклеєні шпалерами. На підлозі – килим синього кольору. На вікнах – блакитні  штори.

         Ліворуч від входу, у кутку, стоїть диван-ліжко. Біля вікна - письмовий стіл та стілець. На столі – настільна лампа.

         Праворуч (від вхідних дверей) стіна зайнята полицями-стелажами, заповненими книгами. У кутку між вікном та стелажами – тумбочка, на  якій стоїть музичний центр.

 

Коли Василь Васильович відчиняє кватирку, в кімнату разом з гуркотом
моря влітають холодні краплини. Будинок, де живе директор школи, стоїть
біля самісінького моря. З ганку можна спостерігати, як біля берега плавають
прозорі медузи і повзають краби.
      Лампа з зеленим абажуром освітлює круглий стіл з купою школярських
зошитів і всю невеличку кімнату. У кутку – етажерка, біля стіни – шафа з
книжками. Карта земних півкуль займає майже пів стіни. Поряд з етажеркою
націлилась у стелю довжелезна підзорна труба на залізному триніжку.
Василь Васильович жартома зве її телескопом. Мабуть, це найдорожча для
нього річ у кімнаті. (За О.Донченком)

  • Скажіть, а яке призначення мають описані кімнати? (кабінет зі спальним місцем; кабінет)
  • А від чого залежить наповнення кімнати? (від призначення)
  • А чи є якісь предмети, котрі можуть знаходитися в різних за призначенням кімнатах? (так, наприклад, стіл, стілець, вазони, шафи тощо)
  • Ми сьогодні матимемо такий собі мікс стилів, оскільки будемо описувати ідеальну кімнату. Ви побудете у ролі дизайнера інтер’єру (це фахівець зі створення нових проектів гармонійного середовища для поліпшення умов життя людини. Він створює неповторну обстановку, стиль, красу і затишок в приміщенні, втілюючи в реальність мрії і настрої замовників).
  • УВАГА! Під час опису кортить використовувати слово «кімната». Але ж це буде лексична помилка. Тому або вживаємо синоніми, або просто уникаємо цього слова.

ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  • При написанні твору-опису ідеальної кімнати важливо приділити увагу характерним деталям. Продумати, наскільки важливою є кожна з них. Після цього необхідно намітити послідовність опису, його план. Так, для опису приміщення послідовність має бути такою (розгляд Пам’ятки)

Пам’ятка

Послідовність опису:

  1. розміри приміщення;
  2. його освітлення;
  3. умеблювання;
  4. кольорова гама стін, меблів;
  5. декоративне оформлення стін тощо.

Важливо! Добір найточніших слів та виразів, якими можна назвати й змалювати елементи описуваного об’єкта.

  • У роботі над твором-описом важливо дібрати мовний матеріал. Тому пропоную наступну вправу.

Вправа 2. Розподільний диктант / робота на дошці

  • Подані слова запишіть у два стовпчики: 1- слова, що вказують на місце розташування; 2 – слова, що є назвами предметів.

Шафа, канапа, ліворуч, посередині, крісло, у центрі, торшер, бра, праворуч, стелаж, у кутку, м’який куточок, письмовий стіл, пуф, банкетка (невеликий ослінчик витягнутої форми без спинки з м'яким сидінням), навпроти/напроти, комп’ютер, підставка, поруч, неподалік, портьєра, килим, на стіні, збоку, трохи віддалік, під прямим кутом, паралельно, стілець, постер, диван-ліжко, двоповерхове ліжко.

  • Скажіть, яка колонка більша? Яка це частина мови? (Іменник)

Фізкультхвилинка

Вправа 3. Робота над пошуком лексичного матеріалу

Моя ідеальна кімната

Укладання словничка

  • Кімната – велика, невелика, простора, світла, багато сонця, зі смаком опоряджена.
  • Стіни – пофарбовані, побілені, клеєні шпалерами.
  • Двері - скляні, високі, важкі, дерев’яні, розсувні.
  • Вікна – широкі, великі, на всю стіну, чисті,
  • Підлога – паркетна, блискуча, пофарбована, дерев’яна.
  • Меблі – сучасні, зручні, невибагливі, функціональні.
  • Стіл – квадратний, півмісяцем, комп’ютерний.
  • Шафа – оздоблена, полірована, висока, низька, з великим дзеркалом.

 

Вправа 4. Робота над дизайном кімнати.

  • Оскільки ми описуватимемо нашу ідеальну кімнату, то маємо попрацювати над ескізом, щоб уявити, а потім візуально закріпити побачене. Так працюють дизайнери. Маємо 5-10 хвилин на цю роботу.

(Діти на аркушах олівцем створюють ескіз)

Вправа 5. Складання плану.

Орієнтовний план

  1. Призначення кімнати. Загальні враження.
  2. Розмір, форма, освітлення.
  3. Оздоблення стін, вікон.
  4. Меблі, їх розташування.
  5. Особливості кімнати.
  6. Який настрій викликає кімната, умови для праці та відпочинку.

Вправа 6. Зачитування зразка. Робота з ним.

Моя ідеальна кімната

Я мрію про власний кабінет. Це невеличка кімнатка. Звичайна дерев’яна підлога. Стіни, пофарбовані в приємний світло-зелений колір. Велике вікно, щоб якнайдовше сонечко заглядало досередини. Світлий тюль, а за ним – темно-зелені ролети. На підвіконні – кілька вазонів, щоб наповнювали кімнатку киснем. Тут же невеличкий розкладний диванчик. Обожнюю читати дощової пори.

Праворуч від диванчика – невеличкий столик. А ліворуч – етажерки з книгами. Люблю їх. Тому має вистачити місця для всіх . Тут же розташовані різні дрібнички. Як-от аромолампа, фото донечки тощо.

Невеличкий комп’ютерний стіл півмісяцем зручно примостився в кутку. Поруч - шафа зі скляними дверцятами.

Ось про такий кабінетик мрію. Хоча, зрештою, неважливо, де працювати, аби виконана робота приносила задоволення.

  • Що не вказала у творі? На що не звернула уваги? (Двері, колір шафи та стелажів, люстра чи торшер, Комп’ютерний стіл: стілець, комп’ютер, органайзер для письмового приладдя, принтер, маленька етажерка, зошити, записнички тощо; замало дрібничок)

Вправа 7. Самостійна письмова робота учнів на чернетках.

Вправа 8. Зачитування власних робіт. Редагування.

 

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.

- Отже, яку роль іменники відіграють у творі-описі? (Іменники дають чітке уявлення про саме приміщення та предмети, які знаходяться там)

- Пропоную вам заповнити аркуші самооцінювання.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Перепишіть твір у зошит.

 

 

ДОДАТКИ

Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень в художньому стилі. Визначення ролі іменників в художньому описі

Укладання словничка

  • Кімната – __________________________________________________
  • Стіни – ____________________________________________________
  • Двері - ____________________________________________________
  • Вікна – ____________________________________________________
  • Підлога – __________________________________________________
  • Меблі – ____________________________________________________
  • Стіл – _____________________________________________________
  • Шафа – ___________________________________________________

 

Пам’ятка

Послідовність опису:

  1. розміри приміщення;
  2. його освітлення;
  3. умеблювання;
  4. кольорова гама стін, меблів;
  5. декоративне оформлення стін, дрібнички тощо.

 

АРКУШ САМООЦІНЮВАННЯ

Мої правильні відповіді (макс. 6 б.)

Моя активність на уроці (макс. 3 б.)

Частота співпадінь моїх думок з відповідями однокласників  (макс. 3 б.)

Загальний бал

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 червня 2023
Переглядів
2545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку