МЕТА: ознайомити учнів з особливостями опису зовнішності людини; навчити
їх через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер,
знаходити неповторне в образі і описувати свої спостереження;
розвивати усне мовлення, уяву та увагу учнів; виховувати людяність,
доброту і почуття прекрасного.
Усний твір – опис
зовнішності людини
в 7 класі
ТЕМА: Усний твір – опис зовнішності людини
МЕТА: ознайомити учнів з особливостями опису зовнішності людини; навчити
їх через зовнішність розкривати внутрішній світ людини, її характер,
знаходити неповторне в образі і описувати свої спостереження;
розвивати усне мовлення, уяву та увагу учнів; виховувати людяність,
доброту і почуття прекрасного.
ТИП УРОКУ: урок зв’язного мовлення
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації, репродукції
ХІД УРОКУ
Ти знаєш, що ти – людина.
Ти знаєш про це чи ні ?
Усмішка твоя - єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
В. Симоненко
Ці слова будуть темою нашого уроку. Кожна людина – неповторна. Люди різняться не лише зовнішністю, а й своїм внутрішнім світом. Немає однакових людей. Навіть зовні схожі обличчя - є різними.
Тема сьогоднішнього уроку: «Усний твір – опис зовнішності людини».Ми познайомимося з особливостями опису зовнішності; можливістю через зовнішність розкрити внутрішній світ людини.
З описом зовнішності людини ви вже познайомились на уроках української літератури.
а) Як називається опис зовнішності людини в живопису, в художній літературі? (Художній портрет, літературний портрет).
б) Назвіть засоби, якими користується для зображення зовнішності людини художник? (Фарби, тінь, кольори та ін.).
в) Як створює портрет людини письменник, за допомогою чого? (За допомогою слів).
г) Для чого опис зовнішності вводиться в художній твір?(Щоб уявити людину).
д) Як ви думаєте, чи можемо за описом зовнішності людини визначати її професію, настрій? (Так). Наведіть приклади.
IV. Літературна вікторина
Завдання. Визначте, про портрет яких літературних героїв іде мова в наведених уривках:
невинними синіми очима. Чистенький, чепурненький, він зовсім не мав нахилу до Федькових забав». («Федько-халамидник»)
2. «Зараз він у кутку біля мисника. Там чорна діжа з водою, там вогко і темно, але я бачу його. Він тоненький, як стеблинка, той химерний чоловічок. І світиться – синім вогнем. А бистрий, моторний – не вслідкуєш за ним.»
3. «Багато я бачив гарних людей, ну такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку» («Зачарована Десна»).
Порівняйте два описи. Який з них діловий, чому?
...Попереду перед царськими воротами стоїть Михайло Завістний, Сотник, з золотою китицею на правім плечі; високий, широкоплечий, з сивими довгими вусами, з шрамом на лівім виску, він подібен до могучого дуба, що нажив собі силу під бурхотом бур.
……………………………………………………………………………………………..
Загубився хлопчик 6-ти літ. Звати Андрій. Одягнутий у спортивний костюм синього кольору. Без головного убору. Очі чорні, волосся русе. На правій щоці, ближче до підборіддя, невелика родима пляма. Трохи заїкається.
• Що саме слід брати до уваги, описуючи зовнішність?
І обов'язково потрібно відзначити найяскравіші особливі, індивідуальні прикмети, які властиві тільки даній людині (шрам, картавість, заїкання, накульгування тощо).
Завдання «Допоможи знайти»
Уявіть собі, що нас просять допомогти скласти словесний портрет дівчинки, яка загубилася. Що із запропонованого тексту потрібно залишити? Простим олівцем закресліть непотрібне.(Завдання на картках).
Вона маленька, худенька. Світле, пряме волосся. Очі мрійливі, голубі. На ній білі колготки, червоні босоніжки, сукня в червону клітинку. Вона любить довго спати, їсти морозиво "Пломбір". Захоплюється колекціонуванням листівок. Любить співати веселі пісні. Над лівою бровою велика родимка. Дружить з дівчинкою Оленкою. У неї є кицька Мурка.і великий рожевий слон.
? Який головний недолік цього тексту? (Непослідовність опису зовнішності).
Тому для орієнтації потрібен
ПЛАН
1. Хто ця людина?
2. Компоненти зовнішності (постава, фігура; обличчя, очі, брови, ніс, рот, губи і т.д.; волосся, зачіска; одяг).
3. Загальне враження (що приваблює у зовнішності людини, а що ні).
А зараз за наведеним планом спробуйте відредагувати текст. Вкажіть обрану
послідовність речень (за цифрами наведеної нумерації).
1 .Мій найкращий друг - Ігор. 2. У нього трохи кирпатий ніс. 3. З ним завжди приємно спілкуватися. 4. Він високий на зріст, стрункий. 5. На високе чоло спадає пасмо русявого волосся. 6. Ігор любить читати, займається спортом. 7. Любить співати, має чудовий голос. 8. В Ігоря розумні сині очі, тонкі чорні брови і густі довгі вії. 9. Я люблю проводити з ним вільний час.
V. Робота з підручником: на с. 78 є матеріал для опису зовнішності людини.
Прочитаємо його і доповнимо свої відомості. (Учень читає).
А тепер за поданим планом, використовуючи потрібні слова-означення, спробуйте описати сусіда по парті. (Усно 1-2 учні описують).
VI. Лінгвістична гра! "Хто це?"
За поданим описом визначте, про кого йде мова. (Учні читають підготовлені
вдома описи зовнішності вчителів та однокласників).
А тепер уважно розгляньте ілюстрацію. Як ви вважаєте, яка деталь обличчя
найвиразніша? (Очі).
? У народі їх називають дзеркалом душі. Чому?
( Учні роблять запис у зошити: "Очі - дзеркало душі").
Бо у них віддзеркалюються всі радощі і- болі людини. Вони бувають веселі і сумні, доброзичливі і заздрісні, добрі і злі, відверті і підступні, правдиві і брехливі. По них можна вгадати долю людини, бо "Очі говорять більше, як слова".
Отже, очі - це ключ до розуміння нашого характеру, настрою душі... У народі кажуть: "В очі боїться той дивитись, хто зробив якийсь злочин або думає його зробити". Пам'ятайте про це!
VII. Розподільний диктант:
Запишіть прикметники у два стовпчики, залежно від того, які емоції - позитивні чи
негативні - вони викликають:
Очі: підступні, нахабні, зухвалі, привітні, жорстокі, пусті, добрі, байдужі, лагідні, лукаві, сердиті, сумні, правдиві, уважні, ніжні, злі, мрійливі, закохані
Висновок: очі - справді дзеркало душі.
Учитель: Кажуть, вік дерева визначається за кількістю кілець на зрізі, а людське життя вимірюється кількістю зморшок на обличчі та сивим волоссям. Що ви можете сказати про цього ветерана війни, чи багато горя він пережив? Що про це свідчить? (Учні описують репродукцію).
? Про що свідчить ваш опис?
? Чому немає усмішки на його обличчі?
? Чи грає роль при описі зовнішності усмішка? Чому?
Доброзичливе, освічене ніжною усмішкою обличчя завжди прихиляє до себе, піднімає настрій, знімає втому. Мабуть, тому в Америці усмішка є службовим обов'язком. Хто не хоче або не вміє усміхатися, часто втрачає своє робоче місце. Усім потрібно дотримуватися правила: "Не звертай уваги на негаразди, а поганий настрій і турботи залиш тільки для себе, щоб вони не читались на твоєму обличчі".
Учитель. Але не тільки очі, погляд, усмішка мають значення під час опису зовнішності. Опис людини не буде повним без згадки про її голос. Ми губимо свою привабливість, якщо говоримо невиразно, глухо.
"Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові", - твердить старе прислів'я, яке в наш час згадують дуже рідко. А ще народна мудрість каже: "Дівчина без голоса, як пшениця без колоса".
Про голос людини є багато народних прислів'їв. Які ви знаєте?
"Добре тому жити, хто вміє говорити".
"Говорить п'яте через десяте".
"Інший торохтить, як дратвою строчить".
YIII. Підсумок уроку.
Отже, описуючи зовнішність, ми повинні враховувати все. Скласти опис зовнішності людини – значить відтворити її індивідуальний вигляд, передати її образ.
- Де використовується опис зовнішності людини?
- Чого слід притримуватись при складанні словесного портрета людини? (Послідовності).
- Чи можна при описі зовнішності людини розкрити її внутрішній світ, характер і настрій?
Отож, прочитайте ще раз слова В. Симоненка і скажіть, чи відповідають вони змісту того, про що ми говорили сьогодні?
Учитель. Кажуть, що краса проходить, а особиста чарівність залишається. Тож пам'ятайте про це! Дбайте не тільки про зовнішню красу, але і про внутрішню. Нехай ваша душа ніколи не збайдужіє і не стане черствою.
IX. Домашнє завдання.
Скласти опис зовнішності когось із членів родини (матері, батька) і записати його.