Тема уроку: УРОК МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ.
Усний твір – опис зовнішності людини за картинами українських художників (С. Васильківського, А. Орленова та ін.)
Інтегрований урок української мови та історії України
Цілі уроку:
Навчальні – ознайомити учнів з особливостями опису зовнішності людини, навчити розкривати характер, соціальне становище, настрій за допомогою зовнішності |
Розвивальні – розвивати усне зв’язне мовлення, уяву, спостережливість, пам’ять, увагу |
Виховна – виховувати повагу до героїчного минулого та України, сміливість, мужність, відвагу |
Обладнання уроку: підручник, репродукції картин, телевізор, виставка малюнків дітей
Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку, інтегрований урок;
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія України, образотворче мистецтво;
Компетенції учнів на уроці:
Основні поняття |
Основні знання |
Основні вміння |
-комунікативна -мовленнєва -громадянська -загальнокультурна -міжпредметна -естетична |
-типи мовлення -художній стиль |
-описувати зовнішність козаків, підбираючи відповідні художні засоби |
|
-особливості опису зовнішності козаків за власним спостереженням |
|
|
-розуміти твори мистецтва |
|
Хід уроку
І. Організація початку уроку
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вступне слово вчителя української мови
грає музика, демонструється кліп «Меч Арея» групи «Тінь Сонця». Див. QR-код
Козацтво – слава України
За честь і гідність України,
За волю, правду і добро
Вони боролись щохвилини,
Їх кров лилася як вино!
Всіх ворогів вони долали,
Всі землі наші зберегли,
Завжди від лиха захищали
І гордо прапор наш несли!
Сини твоєї Батьківщини,
В них сила духу непоборна!
Козацтво – слава України,
Це гордість наша всенародна.
Наталія Кіщук
Мотивація |
Вчитель історії
Коли розпочалася війна на Сході України, багато чоловіків, не задумуючись, пішли на фронт. Серед них – Леонід Проводенко, командир розвідувальної роти 72 механізованої бригади. Він узяв собі позивний «КОЗАК» На жаль, він загинув під військової операції. Його підрозділ натрапив на опорний пункт ворога. Командир загинув, прикриваючи відхід своїх бійців.
Чому сучасний воїн узяв собі такий позивний? (відповідь на це запитання дасте наприкінці уроку)
|
Слайд 1
Слайд 2
|
Актуалізація опорних знань |
Вчитель української мови
-Чи повинні ми пам’ятати та більше знати про українське козацтво? -Чи цікаво вам, як жили козаки, їх зовнішній вигляд?
2. «Мозковий штурм» -За допомогою чого створюється опис зовнішності людини у живописі? (олівці, фарби) - За допомогою чого створюється опис зовнішності людини в літературі? (слово) То ви , мабуть, здогадалися, що сьогодні на уроці ми будемо складати не просто опис зовнішності людини, а розглянемо зовнішність козака в його історичному середовищі. Зрозуміло, що нам буде необхідна допомога нашого шановного історика…
|
Слайд 3
|
Опрацювання нового матеріалу |
Вчитель історії
(додаток 1) Учні переглядають зображення, пов’язані з життям козаків, і записують терміни в зошити. Два учні записують терміни біля дошки.
4. Інтелект- баттл «Гронування» Робота в групах. (додаток 3) Перша група записує риси характеру козаків. Друга група записує предмети одягу козаків Кожна група отримує схематичне гроно. Треба заповнити кожну «ягідку» певною характеристикою.
Вчитель української мови 5. Випереджувальне навчання. Оскільки сьогодні мова йде про зовнішність козаків, то давайте згадаємо, який одяг носили козаки та як називалися предмети одягу більш детально. Діти заздалегідь підготували розповіді про одяг козаків. Виступи дітей. Усі інші діти слухають і записують назви предметів одягу в зошити. (додаток 4)
6. «Екскурсія художньою галереєю» Сьогодні ми проведемо екскурсію художньою галереєю. Ось ви бачите малюнки наших юних художників, на яких зображені козаки. Погляньте, які вони гарні та який у них яскравий одяг. На кожному малюнку відчувається рука майстра. Але це не просто екскурсія. Це екскурсія із завданням. Учні поділені на три команди. Кожна команда отримує завдання: зробити опис однієї із запропонованих картин. Команда 1. Ілля Рєпін «Козаки пишуть листа турецькому султану». Команда 2. Сергій Васильківський «Запорожець». Команда 3. Артур Орленов «Козаки на відпочинку». План розповіді 1.Автор і назва картини. 2.На передньому плані картини зображено… 3. Опис головного героя. У центрі картини ми бачимо козака . У нього… 4. На задньому плані картини ми бачимо… Додатковий матеріал. Міцна постава, немолода людина, бувалий воїн, смагляве обвітрене обличчя, сліди часу і переживань, орлиний ніс із горбинкою, пооране зморшками чоло, сумні зажурені очі, задумливий погляд, густі довгі вуса, оселедець на голові, густі навислі брови, зосереджений погляд, загартований у боях, захисник народу, сорочка, жупан, шаровари, зброя. Учні читають описи картин
Вчитель історії
7. Відповідь на проблемне питання Ми добре попрацювали, Я хочу повернутися до запитання, що було поставлено на початку уроку. Чому сучасний український воїн Леонід Проводенко узяв для себе позивний «КОЗАК»?
Діти відповідають: Козаки стали прикладом мужності, героїзму та любові до рідної України, тому сучасні воїни прагнуть бути схожими на героїв минулого.
8. Домашнє завдання. Написати твір-опис зовнішності козака, використавши інформацію, отриману на уроці. На допомогу вам пропонується кюар-код, що надрукований на листі оцінювання. Вдома ви зможете відкрити картину з його допомогою.
11. Аналіз самооцінювання
12. Рефлексія. На уроці я: -дізнався … -зрозумів … -навчився … -відчув труднощі … -мав успіх … |
Слайди 4 - 10
Слайд 11
Слайди 12-17
Слайди 19 - 21
Слайд 22
|
Додаток 1
Запитання до фото-диктанту
Козаки були люди на язик гострі. Тому існують зараз прізвища від назви козацького оселедця: Чубенко, Чупрун, Чуприна, Чубицький.
А на честь чого живуть по світу люди з такими прізвищами: Вусик, Усенко, Чорновус?
Запорожці надавали перевагу їй перед будь-якою іншою зброєю, особливо перед рушницею, облагороджуючи її характеристикою «чесної зброї».
Вона здавна вважалася символом козацтва, оскільки козаки завжди з пошаною ставилися до цього виду зброї, називаючи її «сестрицею» чи «жіночкою».
«З бусурманом зустрівалась, не раз, не два цілувалась»
Вона мала декілька модифікацій. Дивіться – одна з них закріплювалася за допомогою гаку за стіну або бік судна. Як вона називалася?
Максимум – 2 бали |
|
Максимум – 3 бали |
|
Максимум – 2 бали |
|
Максимум – 5 балів |
|
Підсумок
|
|
Домашнє завдання –
написати твір-опис за картиною (див. QR-код)
Додаток 4
Буденний та парадний козацькі костюми
Козацький костюм поділявся на буденний та парадний. Тому головними якостями буденного костюму були зручність та невисока ціна. Для пошиття буденного одягу використовувалось домоткане полотно, дешеві сорти сукна, шкіра, смушок, недорогі дерев’яні, кістяні та металеві ґудзики. При виготовленні парадного одягу використовувалось хутро соболя, куниці, вивірки, рисі тощо. Тканину, з якої шився такий одяг, привозили з Англії, Нідерландів, Франції, Чехії, а також зі Сходу. Парча, оксамит, штоф прикрашались елементами стилізованого рослинного орнаменту, вписаного у різні медальйони. Ґудзики для парадного одягу часто робилися із срібла, перлів, дорогоцінних каменів і були мистецькими витворами. Дороге взуття шилося із високоякісної шкіри - сап’яну.
Шапка
Парадні шапки мали смушкову околицю, сукняне зелене або червоне дно, прикрашене золотим позументом, китицю та гачок для її підв’язування. Дорожчі шапки шили з парчі або інших багатих тканин, оторочували дорогим хутром. Околиця шапки часто правила козакам за кишеню: вони ховали там кисет, люльку, кресало.
Сорочка
Ширина домотканого полотна (45-50 см) визначала особливості крою сорочок. Вони складалися з трьох частин з асиметричним розташуванням швів. Українські сорочки мали тунікоподібний крій або прямокутні вставки на плечах (полики). Чоловічі сорочки мали на грудях прямий розріз - пазушку. Зав’язки сорочок робились із шовкових шнурів чи стрічок. По поликах, коміру, пазушці та чохлах рукавів сорочки оздоблювались вишивкою. В парадному костюмі іноді поверх сорочки надягалася верхня сорочка - кошуля. Кошулі шилися з високоякісного полотна і оздоблювались вишивкою шовком, сріблом та золотом.
Жупан
Поверх сорочки надягався піджупанник, а потім і жупан. Іноді на сорочку надягалися черкеска, кунтуш або свита. В холодну пору року козаки користувалися кожухами, шубами. Старшина носила кожухи з хутра лисиці, покриті дорогим сукном, або шуби з лисиці, бобра, соболя. У негоду вдягали кобеняки, які захищали від дощу, снігу та великого морозу. Найчастіше в буденні дні та в походах козаки носили кожухи, свити, каптани, жупани. Робочий одяг козаків був ще скромніший. Замість чобіт носили постоли; часто вбирались у саморобні шкіряні куртки.
Пояс
В походах козацький одяг підперізували шкіряним поясом. Пояси мали вигляд шкіряного паска шириною до 4 см і довжиною до 1,5 м. Пряжки таких поясів мали рухомий язичок і робилися із заліза. Деякі пояси виготовлялися з оздобленої тисненням шкіри й мали посріблені пряжки. Дорогі пояси робили із шовку, їх довжина доходила до 10 аршинів, а кінці були оздоблені золотими чи срібними китицями. При надяганні такого пояса без сторонньої допомоги один його кінець козак кріпив до забитого в стіну цвяха, а інший, обертаючись, намотував на себе. На поясі козаки носили сумки, гаманці, порохівниці та шаблі.
Шаровари
Основним елементом козацького костюму були широкі шаровари, які були добре пристосовані до верхової їзди. Козацькі шаровари шилися з чотирикутною вставкою іззаду, що утворювала матню і з’єднувала холоші. На поясі робилася широка вшита складка, в яку затягувався очкур (мотузяний пояс). При цьому утворювалось багато пишних складок, які облягали стан козака. Особливістю козацьких шароварів була їх ширина (іноді для пошиття використовувалось до 10 метрів тканини!!!). Шилися шаровари із сукна або китайки яскравого кольору. Холоші шароварів не заправлялись у чоботи, а прив’язувались зав’язками поверх чобіт.
Чоботи
Чоботи та постоли. Найчастіше чоботи шилися з юхти і мали високі халяви. Ще у середині 17 ст. не у всіх козацьких чоботях підошва мала більший виріз з одного боку (що розрізняло чоботи для правої та лівої ноги). Крім того, вони ще не мали підборів. Замість них до підошви за допомогою трьох металевих шипів кріпилися металеві підківки. Таке взуття було найкраще пристосоване для верхової їзди. Згодом козацьке взуття стали шити з підборами. Вдома чи на роботі козаки носили постоли. Парадні чоботи шилися із сап’яну й мали мідні або срібні підківки.
1
Додаток 3