Усний твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі (з використанням фразеологізмів, крилатих висловів, приказок та прислів'їв)

Про матеріал
Усний твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі (з використанням фразеологізмів, крилатих висловів, приказок та прислів'їв)
Перегляд файлу

Тема: Усний твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі (з використанням фразеологізмів, крилатих висловів, приказок та прислів'їв)

Мета :удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати  тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу;

розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістовно-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі;

виховувати любов до рідної мови, почуття відповідальності за виконання завдань.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку.

                                                             Посій думку – пожнеш вчинок,

                                                             Посій вчинок – пожнеш звичку,

                                                             Посій звичку – пожнеш характер,

                                                             Посій характер – пожнеш долю…

 Східна мудрість

Який смисл, на вашу думку, народ уклав у зміст цих слів? Пояснити. Як може вчинок бути зв'язаний із думкою, звичкою, характером і навіть долею?

Презентація.

ІІІ. Виконання завдань і вправ, що сприятимуть розвитку мовлення, формуванню вміння складати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень.

? Пригадайте, що ми називаємо роздумом? Які ще типи мовлення вам відомі?

Роздум – це висловлювання, змістом якого є встановлені людиною зв'язки між предметом та явищем. До роздуму можна поставити загальне питання чому?

Текст-роздум складається з трьох частин:

  1. теза (думка,яку доводять);
  2. аргументи (докази);
  3. висновок.

Виконання завдань творчо-пошукового характеру.

  1. Прослухайте  текст. Визначте тему та основну думку висловлювання. Доведіть, що це висловлювання – роздум. Скажіть, чи можна стверджувати, що дане висловлювання пов'язане з оцінкою поведінки, вчинків друзів. Визначте структуру роздуму. Прочитайте висновок. Що він вам нагадує? Які фразеологічні звороти ви помітили у цьому тексті?

Народне висловлювання «Справжній друг пізнається в біді» частенько підтверджується, коли доводиться переживати прикрі хвилини в житті.

Моя подруга Оксана першою подала мені руку допомоги, коли я тяжко хворіла. Це вона турбувалась про те, щоб вчасно мені повідомити домашні завдання, пояснити незрозумілий матеріал. А коли мої однокласники прийшли привітати мене  з днем народження, я переконалася, що Оксана – моя найкраща подруга, бо саме вона організувала це привітання. Не випадково філософи вважають характерною рисою справжньої дружби поділ радощів, а не висловлення співчуття у важку хвилину. Це справді так. Бо в час прикрощів один переживає, а інший вважає себе сильнішим. А от коли поділяють радість навпіл, то душевно багатшими стають обидва. Із справжнім другом  не страшно ні в огонь і ні в воду.

А збереження дружби і є тим неоціненним скарбом, який допомагає подолати будь-які біди.

  1. Прослухайте вірш В.Симоненка «Кривда». Визначте, про що цей вірш. Що в ньому вас найбільше схвилювало? Порівняйте  ставлення автора і ваше власне ставлення до вчинків героїв твору.

Кривда

У Івася немає тата.

Не питайте тільки, чому

Лиш від матері ласку знати

Довелося хлопчині цьому.

Він росте, як і інші діти,

І вистрибує, як усі.

Любить босим прогоготіти

По ранковій колючій росі.

Любить  квіти на луках рвати,

Майструвати лука в лозі,

По городу галопом промчати

На обуреній гнівній козі.

Але в грудях жаринка стука,

Є завітне в Івася одно –

Хоче він, щоб узяв за руку

І повів його тато в кіно.

Ну, нехай би смикнув за вухо,

Хай нагримав би раз чи два,--

Все одно він би тата слухав

І ловив би його слова…

Раз Івась на толоці грався,

Раптом глянув – сусіда йде.

      —Ти пустуєш тута, -- озвався, --

      А тебе дома батько жде…

Біг Івасик, немов на свято,

І вибрикував, як лоша,

І, напевно, була у п'ятах

Пелюсткова його душа.

На порозі закляк винувато,

Але в хаті – мама сама.

  • Дядько кажуть, приїхав тато,

Тільки  чому ж його нема?..

Раптом стало Івасю стидно,

Раптом хлопець увесь поблід –

Догадався, чому єхидно

За хіхікав сусіда вслід.

Він допізна сидів у коноплях,

Мов уперше вступив у гидь,

З оченят, від плачу промоклих,

Рукавом витирав блакить.

А вночі шугонув через грядку,

Де сусідів паркан стирчав,

Вибив шибку одну з рогатки

І додому спати помчав…

Бо ж немає тим іншої кари,

Хто дотепи свої в іржі

Заганяє бездумно в рани,

У болючі рани чужі…

? Як ви розумієте символічний зміст назви вірша? Чия кривда (хлопчика чи сусіда) вражає саме вас? Поясніть значення підкреслених виразів. Як називаються ці художні засоби?

 

 

 

 

  1. Які, на вашу думку, бувають вчинки?

(добрі і погані, порядні і непорядні, геройські і через боягузтво, милосердні, нерозумні, гуманні, благородні, безглузді). Уявіть себе у ролі Попелюшки. Ви маєте картки із словами. Ці слова означають добрі і погані якості, які впливають на  вчинки людей. Вам потрібно розділити ці картки на дві частини: позитивні і негативні якості.

Бережливість

Великодушність

Відповідальність

Добродушність

Духовність

Делікатність

Любов

Милосердя

Порядність

Працелюбність

Співчуття

Чуйність

Совість

 

Аморальність

Грубість

Заздрість

Міщанство

Ревнощі

Користолюбство

Лицемірство

Цинізм

Чванливість

Честолюбство

Хабарництво

Наклеп

Безсоромність

  1. Позитивне ставлення до людей передбачає також уміння добре говорити. Адже мова – один із основних засобів створення нормальних людських стосунків. Хто не вміє спілкуватись, часто залишається самотнім. Треба вміти говорити і  мати що сказати. Пам'ятайте слова давньогрецького філософа Платона, який сказав: «Розумні люди говорять тому, що мають що сказати, а дурні – тому, що їм хочеться щось сказати».

А тому прислухайтесь до порад!

  1. Поводьтеся з іншими так, як ви хочете, щоб поводились з вами.
  2. Навчіться слухати інших.
  3. Будьте милі й товариські.
  4. Виявляйте інтерес до інших людей та їх справ.
  5. Не будьте злостиві і запальні.
  6. У стосунках з людьми навчіться не лише брати, а й віддавати.
  7. Вчіться добре говорити, підтримувати розмову.
  8. Будьте ввічливими!

 

 

 

  1. Гра «Я – поет»

У кожного з вас є мрія. У кожного – своя. Але у всіх нас є загальна мрія – мрія про краще майбутнє. У вас на парті є аркуші з рядками вірша Дмитра Павличка «Мрія». Вам потрібно записати вірш, добираючи серед синонімів (а що таке синоніми?) із дужок такі слова, які забезпечили б перехресне римування рядків (пригадаймо римування).

 

 

Як виросту, збудую  (дім, будинок, хату).

На хаті колесо (приладнаю, приб'ю, прикріплю).

А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу, клекітну (родину, сім'ю, пару).

Нехай розводиться (селиться, гніздиться)

По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),

Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),

Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).

 

  1. Проаналізуйте прислів'я та приказки. Які вчинки вони можуть ілюструвати?

Добре роби, добре й буде.

Не брудни криниці, бо схочеш водиці.

З ким поведешся, того й наберешся.

Не хвали себе, хай тебе люди похвалять.

Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.

Сміливому море по коліна.

Скажи мені, хто твій друг, а я скажу, хто ти.

Моя хата скраю, я нічого не знаю.

Брехнею світ пройдеш, та назад не повернешся.

Від безділля до проступку – один крок.

Хто не дотримує свого слова, той сам себе зневажає.

Не смійся з другого, щоб тобі не було того.

 

  1. Прочитайте вірш Ліни Костенко. Визначте тему та основну думку. Розкрийте зміст останнього рядка? Про яку красу говорить поетеса, в чому вона виражається?

І в житті, як на полі мінному,

Я просила у цьому сторіччі

Хоч би той магазинний мінімум:

  • Люди, будьте взаємно ввічливі!

І якби на те моя воля,

Написала б я скрізь курсивами:

  • Так багато на світі горя,

Люди, будьте взаємно красивими!

 

ІV. Підсумок уроку.

Робота у парах. Повернемось до нашого епіграфа. Скласти сенкан до слів – вчинок, звичка, характер, доля.  У вас є листочки із словами, які потрібні для побудови сенкану. Вам лише треба пригадати структуру сенкану і розмістити всі слова у правильному порядку.

Вчинок

Геройський, благородний.

Звеличує, радує, підносить.

Посієш вчинок – пожнеш звичку.

Сумління

 

Звичка

Корисна, шкідлива.

Шкодить, допомагає, дошкуляє.

Посієш звичку – пожнеш характер.

Вдача

 

Характер

Спокійний, запальний.

Заважає, допомагає, стримує.

Посієш характер – пожнеш долю.

Поведінка .

 

Доля

Щаслива, нещаслива.

Сміється, здійснюється, мріється.

У кожної людини – своя доля.

Талан.

 

V.Домашнє завдання.

Написати твір на одну із тем.

  1. Вчинок, яким я пишаюсь.
  2. Вчинок, який мене вразив.
  3. Вчинок, за який мені соромно.
  4. Вчинок, який розсмішив мене.
  5. Вчинок, що змусив мене плакати.
  6. Вчинок, який  не можу забути.
  7. Вчинок, який змусив мене замислитись.
  8. Вчинок, який мене розізлив.
  9. Вчинок, який би я знову хотів повторити.

 

docx
Додано
26 грудня 2022
Переглядів
7387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку