Тема: Усний твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі (з використанням фразеологізмів, крилатих висловів, приказок та прислів'їв)
Мета :удосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам'ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу;
розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістовно-композиційний і мовний аналіз художнього твору розповідного характеру з елементами роздуму, сприймати письмовий текст, розуміти його, створювати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі;
виховувати любов до рідної мови, почуття відповідальності за виконання завдань.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку.
Посій думку – пожнеш вчинок,
Посій вчинок – пожнеш звичку,
Посій звичку – пожнеш характер,
Посій характер – пожнеш долю…
Східна мудрість
Який смисл, на вашу думку, народ уклав у зміст цих слів? Пояснити. Як може вчинок бути зв'язаний із думкою, звичкою, характером і навіть долею?
Презентація.
ІІІ. Виконання завдань і вправ, що сприятимуть розвитку мовлення, формуванню вміння складати твори-роздуми про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень.
? Пригадайте, що ми називаємо роздумом? Які ще типи мовлення вам відомі?
Роздум – це висловлювання, змістом якого є встановлені людиною зв'язки між предметом та явищем. До роздуму можна поставити загальне питання чому?
Текст-роздум складається з трьох частин:
Виконання завдань творчо-пошукового характеру.
Народне висловлювання «Справжній друг пізнається в біді» частенько підтверджується, коли доводиться переживати прикрі хвилини в житті.
Моя подруга Оксана першою подала мені руку допомоги, коли я тяжко хворіла. Це вона турбувалась про те, щоб вчасно мені повідомити домашні завдання, пояснити незрозумілий матеріал. А коли мої однокласники прийшли привітати мене з днем народження, я переконалася, що Оксана – моя найкраща подруга, бо саме вона організувала це привітання. Не випадково філософи вважають характерною рисою справжньої дружби поділ радощів, а не висловлення співчуття у важку хвилину. Це справді так. Бо в час прикрощів один переживає, а інший вважає себе сильнішим. А от коли поділяють радість навпіл, то душевно багатшими стають обидва. Із справжнім другом не страшно ні в огонь і ні в воду.
А збереження дружби і є тим неоціненним скарбом, який допомагає подолати будь-які біди.
Кривда
У Івася немає тата.
Не питайте тільки, чому
Лиш від матері ласку знати
Довелося хлопчині цьому.
Він росте, як і інші діти,
І вистрибує, як усі.
Любить босим прогоготіти
По ранковій колючій росі.
Любить квіти на луках рвати,
Майструвати лука в лозі,
По городу галопом промчати
На обуреній гнівній козі.
Але в грудях жаринка стука,
Є завітне в Івася одно –
Хоче він, щоб узяв за руку
І повів його тато в кіно.
Ну, нехай би смикнув за вухо,
Хай нагримав би раз чи два,--
Все одно він би тата слухав
І ловив би його слова…
Раз Івась на толоці грався,
Раптом глянув – сусіда йде.
—Ти пустуєш тута, -- озвався, --
А тебе дома батько жде…
Біг Івасик, немов на свято,
І вибрикував, як лоша,
І, напевно, була у п'ятах
Пелюсткова його душа.
На порозі закляк винувато,
Але в хаті – мама сама.
Тільки чому ж його нема?..
Раптом стало Івасю стидно,
Раптом хлопець увесь поблід –
Догадався, чому єхидно
За хіхікав сусіда вслід.
Він допізна сидів у коноплях,
Мов уперше вступив у гидь,
З оченят, від плачу промоклих,
Рукавом витирав блакить.
А вночі шугонув через грядку,
Де сусідів паркан стирчав,
Вибив шибку одну з рогатки
І додому спати помчав…
Бо ж немає тим іншої кари,
Хто дотепи свої в іржі
Заганяє бездумно в рани,
У болючі рани чужі…
? Як ви розумієте символічний зміст назви вірша? Чия кривда (хлопчика чи сусіда) вражає саме вас? Поясніть значення підкреслених виразів. Як називаються ці художні засоби?
(добрі і погані, порядні і непорядні, геройські і через боягузтво, милосердні, нерозумні, гуманні, благородні, безглузді). Уявіть себе у ролі Попелюшки. Ви маєте картки із словами. Ці слова означають добрі і погані якості, які впливають на вчинки людей. Вам потрібно розділити ці картки на дві частини: позитивні і негативні якості.
Бережливість
Великодушність
Відповідальність
Добродушність
Духовність
Делікатність
Любов
Милосердя
Порядність
Працелюбність
Співчуття
Чуйність
Совість
Аморальність
Грубість
Заздрість
Міщанство
Ревнощі
Користолюбство
Лицемірство
Цинізм
Чванливість
Честолюбство
Хабарництво
Наклеп
Безсоромність
А тому прислухайтесь до порад!
У кожного з вас є мрія. У кожного – своя. Але у всіх нас є загальна мрія – мрія про краще майбутнє. У вас на парті є аркуші з рядками вірша Дмитра Павличка «Мрія». Вам потрібно записати вірш, добираючи серед синонімів (а що таке синоніми?) із дужок такі слова, які забезпечили б перехресне римування рядків (пригадаймо римування).
Як виросту, збудую (дім, будинок, хату).
На хаті колесо (приладнаю, приб'ю, прикріплю).
А там я поселю (крилату, летючу, літаючу)
Лелечу, клекітну (родину, сім'ю, пару).
Нехай розводиться (селиться, гніздиться)
По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях),
Нехай мені щоночі (здається, сниться, ввижається),
Що я літаю, наче (пташка, птиця, птах).
Добре роби, добре й буде.
Не брудни криниці, бо схочеш водиці.
З ким поведешся, того й наберешся.
Не хвали себе, хай тебе люди похвалять.
Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся.
Сміливому море по коліна.
Скажи мені, хто твій друг, а я скажу, хто ти.
Моя хата скраю, я нічого не знаю.
Брехнею світ пройдеш, та назад не повернешся.
Від безділля до проступку – один крок.
Хто не дотримує свого слова, той сам себе зневажає.
Не смійся з другого, щоб тобі не було того.
І в житті, як на полі мінному,
Я просила у цьому сторіччі
Хоч би той магазинний мінімум:
І якби на те моя воля,
Написала б я скрізь курсивами:
Люди, будьте взаємно красивими!
ІV. Підсумок уроку.
Робота у парах. Повернемось до нашого епіграфа. Скласти сенкан до слів – вчинок, звичка, характер, доля. У вас є листочки із словами, які потрібні для побудови сенкану. Вам лише треба пригадати структуру сенкану і розмістити всі слова у правильному порядку.
Вчинок
Геройський, благородний.
Звеличує, радує, підносить.
Посієш вчинок – пожнеш звичку.
Сумління
Звичка
Корисна, шкідлива.
Шкодить, допомагає, дошкуляє.
Посієш звичку – пожнеш характер.
Вдача
Характер
Спокійний, запальний.
Заважає, допомагає, стримує.
Посієш характер – пожнеш долю.
Поведінка .
Доля
Щаслива, нещаслива.
Сміється, здійснюється, мріється.
У кожної людини – своя доля.
Талан.
V.Домашнє завдання.
Написати твір на одну із тем.