Усний твір у художньму стилі на основі особистих вражень

Про матеріал
Завдання уроку скласти усний твір-опис природи за власним спостереженням.Відтворіть засобами художнього слова улюблену пору року. Висловіть у мовленнєвій формі свої враження, почуття, думки від улюблених куточків природи.
Перегляд файлу

УСНИЙ ТВІР У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ ВРАЖЕНЬ

Мета: навити дітей гарно й образно мислити, учити правильно будувати речення, стилістично вмотивовано підбирати лексику;

розвивати навички образного мислення, навчити порівнювати, узагальнювати, відтворювати пережите;

виховувати любов до всього красивого, відчуття естетичного смаку.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Ключові поняття: образне мислення, асоціація, твір-роздум,

Обладнання та матеріали:

роздруковані матеріали для роботи в групах

Комп'ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор.

 І. Мотивація

 Використовуючи кроссенс знайдіть асоціативний зв'язок між  елементами та  визначте, про що піде мова на уроці?

 

Діти, стільки всього цікавого ми робимо  протягом кожної пори року. Влітку відпочиваємо на природі, восени збираємо гербарій з листя, взимку катаємося на ковзанах та лижах, а навесні скидаємо теплу одежину та реадіємо ласкавому сонцю. Кожна пора року приносить щось інше, нове. Кожен сезон змінює наш спосіб життя, вид одягу, впливає на прогулянки  розваги.

Літо змінює прохолодна осінь, потім настає зимова холоднеча та після приходить довгоочікувана весняна відлига – і так нескінченну кількість разів, з року в рік.

А ось так побачив пори року норвезький фотограф Eirik Solheim, поєднавши відзняті кадри з одного і того ж місця в 40 секунд унікального відео зміни сезонів:

Автор робив по одній фотографії майже кожен день протягом року, результатом стало зведення незвичайного експерименту в короткий відеоролик, який наочно демонструє, як змінюється природа проходячи через усі чотири пори року

 https://www.youtube.com/watch?v=Zkolg6EbszU

(перегляд відеоролику)

Діти, а уявіть, що ви в лісі на прогулянці. І під час цієї прогулянки ми з вами поділимось на групи.

Поділ учнів на групи.

 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми.

Вступне слово вчителя.

Діти, сьогодні на уроці ми будемо творцями. І самі спробуємо створити опис природи. Але перед цим ми маємо набути певні знання.

Твір-опис природи за власними спостереження­ми — це висловлення в мовленнєвій формі своїх вражень, почуттів, думок від улюблених куточків природи. У ньому слід за допомогою дібраних ху­дожніх засобів  передати своє став­лення до описуваного.

Для написання твору-опису слід скласти план, дібрати цікавий заголовок, який би відзеркалив тему або головну думку твору. У роботі над твором велике значення мають враження від екскурсії до  лісу, від прочитаних творів про красу  природи та від спостереження картин ві­домих художників-пейзажистів. Робота над тво­ром вимагає серйозної підготовки, тому сьогод­нішній урок і присвячується цьому завданню.

Ваш твір-опис природи повинен бути написаний у художньому стилі.

А тепер давайте пригадаємо, які типи і стилі мовлення ви знаєте.

Отже,увага на екран.

Повторення матеріалу про стилі та типи мовлення (за таблицею).

 

 

 

Що таке опис? (Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки).

На яке питання даємо відповідь в описі? (Який предмет чи особа)

Що можна описувати?  (Усе, що нас оточує: людей, тварин, процес праці, явища, предмети).

 

Навіщо людині потрібно вміння описувати предмети? (Уміння описувати предмети допомагає вивчати дійсність, спостерігати навколишній світ, образно та емоційно передавати свої враження та почуття, розвивати зв’язне мовлення і творче мислення).

Як називається опис природи?  (Пейзаж) .

Які ви знаєте ознаки художнього стилю? (Це емоційно-забарвлена лексика: епітети, порівняння, синоніми, метафори).

 

ІІІ Підготовча робота до складання твору

Яка різниця між описом природи, створеним  художником, письменником, композитором?

(Художники передають захоплення природою за допомогою пензля і фарб, письменники – за допомогою слова, композитори – за допомогою звуків)

Давайте переглянемо декілька робіт видатних майстрів світу.

На всіх полотнах майстри написали природу в різні пори року. Але всі картини відрізняються  за стилем і кольоровою гамою.

Наче талановита художниця, малює природа. Ії кольори різноманітні.

Питання для І і ІІ групи

Назвіть «фарби» зимової палітри.

 

Назвіть «фарби» літньої палітри.

Що нагадує вам кольори зимового лісу?

 

Що нагадує вам кольори літнього лісу?

 

Гарним продовженням нашої теми будуть і творіння видатного композитора.

Антоніо Вівальді «Пори року»

Діти, послухайте  описи природи під гарну музику А.Вівальді

https://www.youtube.com/watch?v=jaGrnoqi1e8

(учитель читає текст під музику)

ЗИМА

 

Пopa року, коли вся природа вмирає або засинає, а все живе та рухоме, захищаючись від холодів, і зберігаючи тепло для весняного воскресіння, замикається в собі, відгороджується від замороженого довкілля. Зима -то «хвороба» Землі, яка в зимову пору відпочиває-лікується, аби зі свіжими силами-соками зустріти тепло і світло Весни. На відміну від Літа та Осені, Зима дуже скупа та бідна.

Її образ - стара і товста баба з величезними зубами і кістлявими пальцями (але може бути і холодною красунею з крижаним блиском в очах). її чоловік - Дід Мороз, який виконує все, що вона йому накаже; син - Сніговій, котрий сипле снігу стільки і там, де вона велить; невістка - Завірюха, а внучка - Метелиця; є й онуки - Приморозки. З такою «зимово-морозною» сім'єю Зима може накоїти багато лиха, тому до неї слід серйозно готуватись. А підготовлена людина люту зимову облогу використає для відпочинку та збереться з силами для успішної праці з настанням весни...

Однак, і Святий Миколай, і Новий Рік. і Різдво Христове,

 і Богоявлення - Водохреща, і Стрітення приходять взимку, чим свідчать: Зима безсила проти всього світлого і радісного, вона неспроможна зупинити переможне сходження Сонця до Весни і Літа...

 

ЛІТО

 

Сильна, як і Зима, найвеличніша пора року, тільки її сила та велич в теплі та стиглості, а не в холоді та застиглості. Літо з Зимою схрещують свої гарячі і холодні мечі на теренах Весни, особливо, весни ранньої, коли теплі дні чередуються з морозами і сніговіями. Битва Літа і Зими розпочинається на Стрітення: впевнене у своїй перемозі, Літо виходить на прю в одній сорочці, а Зима, передчуваючи поразку, одягає сім кожухів. Однак, і це їй не допомагає... За давніми переказами, богиня Літо долає Бабу-Зиму неперевершеною Божественною красою букета літніх квітів - від одного погляду на них тане лід Зими, а снігопади переходять у теплі дощі.

Образ Літа - молода, щедра і багата дівчина-красуня, у вбранні та прикрасах якої все доречне і чарівне: і квіти, і трави, і плоди, і стиглі ягоди, і налиті теплом колоски.

Літо - то найсприятливіша пора року, коли будь-яку справу можна і завершувати, і продовжувати, і навіть розпочинати.

На літню пору припадають давні і сучасні християнські свята: в основному, Зелені свята або Трійця, завжди - Івана Купала, Спаса, Перша Пречиста...

Питання для І і ІІ групи

А тепер уявіть себе митцями і спробуй­те відтворити словами музику в зимовому лісі.

 

А тепер уявіть себе митцями і спробуй­те відтворити словами музику в літньому лісі.

Які звуки притаманні зимовій порі в лісі:
(скрип  снігу під ногами, крики птахів …    )

      Який настрій викликали у вас звуки зимового лісу?

сумний                    

Які звуки притаманні літній порі в лісі:
(шарудіння трави під ногами, цвірінькання птахів…)

Який настрій викликали у вас звуки літнього лісу?

веселий

Доберіть епітети, що влучно передають розмаїття зимових «фарб» у лісі

 ( яскрава,урочиста, святкова…)                                                               

 

Доберіть епітети, що влучно передають розмаїття літніх «фарб» у лісі

 ( яскрава,урочиста, святкова…)                                                               

 

 

 

Продовжте  речення  у  вигляді  порівнянь (як, наче, ніби, мов). Але кожна команда добирає порівняння відповідно до свого сезону.

Дерева  стоять,  мов  ….( у кришталі ,  неначе  молода  під  вінцем,  ніби  цвітуть,мов щойно прокинулися віді сну, наче зачаровані красуні)

Вода  в річці , мов … ( дзеркало , закам яніла, швидкісний трамвай)

Повітря  (чисте, свіже, димка,)

Небо  (ніби  безмежний  тьмяно-срібний  простір, сиве,  наче синь, ніби плаче)

А які чудові твори з явилися з-під пера українських письменників.

Випав сніг

У білому вбранні
Зелені ялини.
Під сніг, як під ковдру,
Сховались рослини,
Щоб їх не дістали
Морози страшні,
Щоб взимку заснути
Й ожить навесні.

Забіла Наталя

ЛІТНІЙ РАНОК


Тепле сонце встало пишно, 
Одягається розкішно 
В яр і золото долина,— 
Встань і ти, моя дитино!

Подивися на рослинку: 
Кожну квітку і травинку 
Криє білая сльозинка — 
Діамантова росинка.
Я. Щоголів

Завдання для  І і ІІ групи.

Гра « Збери речення»

Вечір  видався  ….  На   небі   світив  місяць .Скрізь  лежав   сніг, що  мерехтів  від  сяйва  зірок. Він  здавався  різнокольоровим:   і  …, і …., і  …,  і  ….  Мороз  був   і  …,  але  водночас  приємний  і  радісний.  Дерева –  високі,  стрункі, …  снігом – стіною  стояли  вздовж  дороги…

Казковим,зоряному,яскраво,блискучий,білим,фіолетовим,рожевим,срібним,тріскучий,колючий,обліплені.
 

В літа …, … голос – то співають … в небі або сховані у вітах дерев птахи – маестро-соловейко, вранішній жайворонок, …. говіркий горобець .Літо – ….… Червень не схожий на серпень, та й липень має чим порадувати око.  … чисте небо, … ,… вода річок, ….фрукти, насичені кольори навкруги… Немає на світі людини, яка б не любила літа!

Чудовий, дзвінкий, високо, веселий яскраве, різнобарвне, високе, тепла, прозора стиглі.

 ІV Усне складання твору

Пояснення вчителя.

 

 Нарешті ми підійшли до останнього, але найголовнішого етапу уроку. Завдання його – скласти усний твір – опис природи за власним спостереженням. При цьому ви повинні пам’ятати, що твір завжди складається з трьох частин, а також про те, що ви маєте не тільки відтворити засобами художнього слова улюблену картину природи, а й передати ставлення до описуваного, а ще дібрати гарну і влучну назву до вашого твору.

 

А тепер діти, ви письменники і ваше завдання – це створити твір на тему « Чарівний ліс»

І група створює твір « Чарівний ліс взимку», а  ІІ група створює твір

 « Чарівний ліс влітку»

Але перед тим,  зверніть увагу на пам ятку і план, які допоможуть вам у роботі.

                                                 Робота з пам’яткою

«Як працювати над створенням власного твору»

Подумайте над темою майбутнього твору, визначте, який обсяг матеріалу він охоплює.

Визначте основну думку свого твору й намагайтеся провести її через усю роботу.

Складіть повний і чіткий план, дотримуйтеся його при написанні творчої роботи.

Тему розкривайте глибоко і всебічно.

Дотримуйтеся послідовності у викладі думок.

Висловлюйте своє ставлення до того, про що пишете, робіть висновки, узагальнення.

Дотримуйтеся пропорційності частин твору.

Можна дібрати епіграф

 

 

 

 

Скласти і записати твір - опис за планом.

                          План
 


1.Яку  пору року описуєш?

2.Що відбувалось в природі?

3.Яким ти бачив небо? Сонечко?

4.Що сталося з деревами?

5.Чи подобається тобі ?

V Рефлексія

Кольорова феєрія. «Дерево успіху»

Діти, у вас на столі лежать листочки дерев у різні  пори року, які відповідно означають:

« Я все зрозумів» - весна.

« Мені дещо незрозуміло» - літо .

« Мені складно зрозуміти» - осінь.

Одягніть ваше дерево у ті листочки, які є для вас  результатом нашого уроку.

 Оцінювання.

VІ Домашнє завдання

Письмово оформити твір у художньому стилі, складений усно на уроці.

  Тема « Чарівний ліс»

 



 

 

docx
Додав(-ла)
Мороз Ірина
Додано
19 січня 2021
Переглядів
3293
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку