УСНИЙ ЖУРНАЛ „Слово про здоров'я”
Мета уроку: пропагувати ідеї здорового способу життя, охорони
оточуючого середовища, формувати у школярів
відповідальне відношення до свого здоров'я і здоров'я
оточуючих людей.
Тип уроку:урок – усний журнал.
Обладнання:плакати, малюнки;журнал у вигляді книжки-розкладки із ілюстрацієюсторінок.
Хід уроку
I. Урок провожу у вигляді усного журналу. Він складається з слідуючих сторінок.
I сторінка: “ Погляд на проблему здоров'я і оточуючого середовища ”.
II сторінка: “ Вплив шуму на здоров'я людини ”.
III сторінка: “ Природа – джерело здоров'я і творчості ”.
I сторінка: “ Погляд на проблему здоров'я і оточуючого середовища ”.
Ведучий: Шановні гості! Друзі! Ми пропонуємо вашій увазі усний журнал, присвячений Всесвітньому дню здоров'я, який кожного року відзначається 7 квітня. В цей день в 1948 році була заснована Всесвітня організація охорони здоров'я. Діяльність організації багатогранна. Це боротьба з хворобами в різних країнах, це контроль за якістю лісів і розробка міжнародних стандартів лікарських препаратів. Всесвітня організаціяохорони здоров'я координує роботи вчених, організовує наукові конференції, наради, симпозіуми, керує науковими дослідженнями і інше. Вся діяльність цієї організації направлена на те, щоб встановити причини захворювання, повести боротьбу з хворобами, забезпечити високий рівень здоров'я людей.
І виступаючий: Володимир Солоухін в своїй повісті “ Вирок ” писав: “ Я впевнений, що якщо ви кожний ранок із свого вікна будете бачити красиве дерево, красиву вулицю, красивий будинок, красивий пейзаж, ви будете почувати себе краще і проживете довше. Якщо ж ви із свого вікна кожний ранок будете бачити брудний двір, сірі будинки, дерева, що гинуть від диму і киптяви, - це і будуть ваші негативні емоції, тим більше, що вони не епізодичні, а помітні і навіть непомітні, але вони пригнічують саму людину.”
ІІ виступаючий: Коли ми готували цю стрінку журналу, то задали собі такі питання: а в яких умовах ми навчаємося ? Кожний день ми проводимо у школі 6-7 годин. Подобається нам тут ? Добре ми себе почуваєм ? Ось чому ми досліджували санітарно-гігієнічний стан нашої школи і намагались визначити, яке місце займає в житті учнів фізична культура і спорт.
ІІІ виступаючий: Кожний з вас без вагань назве шкільний кабінет, в якому йому приємно навчатися. При бесіді з вами виявили, що найбільш затишним є кабінет біології, літератури, фізики. Чому ? Чим ці кабінети відрізняються від інших приміщень школи ? Да тим, що в них завжди чисто, а велика кількість кімнатних квітів покращує мікроклімат.
ІV виступаючий: Ми звернули увагу, що на жаль, ще в коридорах і дерекціях школи квітів дуже мало. Адже зелений наряд коридорів сприяєстворенню сприятливого мікроклімату в шкільних приміщеннях, покращує їх естетичний вигляд.
V виступаючий: І ще одне питання ми задали старшокласникам. Якою повинна бути школа майбутнього ? Відповіді були дуже різні: (демонструють проекти школи майбутнього, представлені на конкурс, розповідаючи про них)
VI виступаючий: Такі школи обов'язково будуть побудовані. Але і зараз можна багато чого зробити, якщо прикласти трохи праці і старання, то наша школа, її класи, кабінети і коридори стануть кращими. Ми закликаємо озеленити школу. Посадити рослину і доглядати за нею може навіть молодший школяр.
II. Сторінка: “ Вплив шуму на здоров'я людини ”.
Ведучий: Добре відомо, як багато неприємностей вносить в наше життя шум.
Вплив шуму на здоров'я людини присвячена слідуюча сторінка журналу.
(Тихо звучить музика – Е.Григ “Утро” На її фоні учень читає уривок з повісті Б.Васильева “Не стреляйте в белых лебедей”)
І виступаючий:“Легкий туман ще тримався де-не-де над водою, ще чіплявся за мокрі кущі лозняка, і в тихій воді чітко відображалося все, що видно було в ній в цей ранок. Дивне почуття повного, майже урочистого спокою охопило його. Він почув цю тишину і зрозумів: що оце і є тишина, що вона зовсім не означає відсутність звуків, а означає лише відпочинок природи, її сон. Він всім тілом відчув свіжість туману, вловив його запах, настояний на гіркуватому мокрому лозняку. Він побачив в глибині води білі стовбури беріз і чорну крону вільхи: вони переплетались.
І він нарешті здогадався, що йому хочеться зачерпнути цю нетронуту красу і бережно принести її людям”
ІІ виступаючий: Людина завжди жила в світі звуків. Із живих істот тільки людина в повній мірі використовувала властивості оточуючого її середовища як проводника, носія звуку. Людина несла в світ звуків мову і музику. Зробила звук своїм помічником. Проходили століття, людина трудилася, творила. В світі з'явилися все нові і нові джерела шуму, росла їх сила. Сучасна шумова “симфонія” міста складається із багатьох факторів: гуркіту залізниць, гулу літаків, рокоту будівельної техніки і шуму заводських цехів.
(Включають запис шуму виробничого цеху, шкільного коридору під час перерви)
ІІІ виступаючий:Боротьба з шумом – одна з найгостріших проблем ХХ століття. Ще в 1955 році один американський журнал писав про “стихію шуму”, що захопила вулиці, заводи, будинки і небо. На думку вчених США уже досягли небезпечного рівня. “Шум, - заявив американський спеціаліст по шуму Кнуосен, - такий же повільний вбивця, як і смог”.
ІV виступаючий: Постійний шум являється причиною того, що в містах хворіють дерева і помирають значно раніше, чим в пригородних умовах. Довгий шум високих тонів приводить до пригнічення, а не рідко і до загибелі, не тільки рослинних, а й тваринних організмів. Було встановлено, що в усіх тварин зміна фізіологічного стану під дією шуму проходить в три фази: пригнічення, а потім деяке збудження і знову пригнічення, але вже набагато довше, ніж попереднє. Тривале перебування тварин в умовах шуму супроводжується змінами артеріального тиску й погіршення роботи серця.
V виступаючий: Шум і організм людини... . Помітно, що шуми природного походження: шум морського прибою, дощу, шелестіння листя, дзюрчання струмка і т.д. – сприятливо впливає на організм людини, заспокоюють її, розслабляють. А ось виробничий чи транспортний шум стомлює людину, давить на неї, заважає людині зорієнтуватись. Дослідження показали, що шум знижує продуктивність фізичної праці на 30%, а розумової на 60%.
VІ виступаючий: Будь-який шум достатньої інтенсивності може привести до зниження слуху. Втрата слуху є професійною хворобою. У робітників таких професій як ткачів, суднобудівників, шахтарів, машиністів поїздів, токарів і ін.
Дуже негативно впливає на слух голосна музика. Група спеціалістів обстежувала молодь, яка часто слухала голосну музику. У 20% юнаків і дівчат, які непомірно захоплювались рок-музикою, слух виявився понижений так же, як у 85-літніх людей.
VІІ виступаючий:Важливе місце у вирішенні проблеми шуму займає озеленення. Зелені насадження регулюють шумовий фон міста. Так, листяні породи дерев вбирають більш 25% звукової енергії, а відбивають і розсіюють її до 74%. Активно вбирають звукову енергію і хвойні дерева. Тому в містах на вільних від забудови ділянках, всередині кварталів і мікрорайонів створюються шумозахисні посадки. І, звичайно, ми школяри, не повинні стояти в стороні від цієї важливої справи.
ІІІ. Cторінка: “Природа – джерело здоров'я і творчості”
Ведучий:З розвитком економіки і ростом населення все більш високими темпами збільшується витрата повітря, точніше – атмосферного кисню. Спостерігається зміна складу повітря, а також його забруднення шкідливими речовинами. Забруднення повітряного басейну приводить до зміни клімату, повільному росту рослин, негативно впливає на здоров'я людини. Проблеми забруднення атмосфери і здоров'я людини присвячена слідуюча сторінка нашого усного журналу.
І виступаючий:1 грудня 1930 року в долині р. Маос в Бельгії встановилась безвітряна погода, в результаті чого в приземному шарі атмосфери виникло накопичення промислових викидів. На третій день були відмічені масові захворювання населення, навіть зустрічалися випадки смерті. Аж ось погода змінилась, подув вітер – і рівень захворювання різко знизився. Так була встановлена залежність здоров'я людини від чистоти повітря.
ІІ виступаючий: Основним джерелом забруднення атмосферного повітря в містах являється транспорт, промислові п-ва, теплові електростанції. Кожний рік в атмосферу викидається більше 250 млн тон попілу, стільки ж окислів азоту, більш 300 млн тон сірчистого газу, вуглекислоти і ін. хімічних речовин.
Шкідливі речовини, що знаходяться в атмосфері, негативно впливають на здоров'я людини. Бо на протязі життя в організм людини потрапляє біля 60 000 м3 повітря, а разом з ним потрапляють і шкідливі речовини, які утримуються в повітрі.
В наш час у всіх промислово розвинутих країнах кількість захворювань органів дихання більша чим решти хвороб разом взятих. Крім того, забрудненне повітря ускладнює серцево-судинні і нервові захворювання.
ІІІ виступаючий:В останній час прийнято ряд постанов по боротьбі з забрудненням атмосферного повітря. Проблема охорони атмосферного повітря знайшла відображення і в Конституції України.
У всіх великих містах нашої країни і промислових центрах ведеться постійний контроль за джерелами забруднення. Цю роботу виконують лікарі санітарно-епідеміологічних станцій. Вони слідкують за тим, щоб підприємства, які будуються і реконструюються, мали очисні споруди, санітарно-захисні зони, які визначають перелік викидів, які підлягають очистці. Санітарні лікарі контролюють якість атмосферного повітря в населених пунктах.
ІV виступаючий: Коли хочуть підкреслити крайню необхідність в чомусь, то говорять “Потрібний, як повітря !”. Відомо, що без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води кілька днів, а ось без повітря – всього декілька хвилин. Повітря нам потрібне ... як повітря”.
ІІІ. Підсумок уроку.
Ведучий:Сьогодні на сторінках нашого усного журналу ми розглянули лише деякі питання, які розкривають залежність здоров'я людини від еколого-гігієнічного стану оточуючого середовища. Всім нам потрібно подумати: здоровий спосіб життя ми ведемо ? Що можна зробити для збереження і зміцнення здоров'я ? “Добути і зберегти здоров'я може тільки сама людина” – ці слова відомого хірурга, автора багатьох книг про здоров'я і здорового способу життя Миколи Михайловича Амосова. Дійсно, наше здоров'я залежить не від кількості випитих ліків, а від способу життя, який ми ведемо, від стану оточуючого середовища. Спілкування з природою, заняття фізичною працею і спортом допоможуть нам вирости здоровими людьми.
ІV. Домашнє завдання.
Оформити пам'ятку “ Збереження і зміцнення здоров'я ”
УСНИЙ ЖУРНАЛ „Слово про здоров’я”
Мета уроку: пропагувати ідеї здорового способу життя, охорони
оточуючого середовища, формувати у школярів
відповідальне відношення до свого здоров’я і здоров’я
оточуючих людей.
Тип уроку: урок – усний журнал.
Обладнання: плакати, малюнки; журнал у вигляді книжки-розкладки із ілюстрацією сторінок.
Хід уроку
I. Урок провожу у вигляді усного журналу. Він складається з слідуючих сторінок.
I сторінка: “ Погляд на проблему здоров’я і оточуючого середовища ”.
II сторінка: “ Вплив шуму на здоров’я людини ”.
III сторінка: “ Природа – джерело здоров’я і творчості ”.
I сторінка: “ Погляд на проблему здоров’я і оточуючого середовища ”.
Ведучий: Шановні гості! Друзі! Ми пропонуємо вашій увазі усний журнал, присвячений Всесвітньому дню здоров’я, який кожного року відзначається 7 квітня. В цей день в 1948 році була заснована Всесвітня організація охорони здоров’я. Діяльність організації багатогранна. Це боротьба з хворобами в різних країнах, це контроль за якістю лісів і розробка міжнародних стандартів лікарських препаратів. Всесвітня організація охорони здоров’я координує роботи вчених, організовує наукові конференції, наради, симпозіуми, керує науковими дослідженнями і інше. Вся діяльність цієї організації направлена на те, щоб встановити причини захворювання, повести боротьбу з хворобами, забезпечити високий рівень здоров’я людей.
І виступаючий: Володимир Солоухін в своїй повісті “ Вирок ” писав: “ Я впевнений, що якщо ви кожний ранок із свого вікна будете бачити красиве дерево, красиву вулицю, красивий будинок, красивий пейзаж, ви будете почувати себе краще і проживете довше. Якщо ж ви із свого вікна кожний ранок будете бачити брудний двір, сірі будинки, дерева, що гинуть від диму і киптяви, - це і будуть ваші негативні емоції, тим більше, що вони не епізодичні, а помітні і навіть непомітні, але вони пригнічують саму людину.”
ІІ виступаючий: Коли ми готували цю стрінку журналу, то задали собі такі питання: а в яких умовах ми навчаємося ? Кожний день ми проводимо у школі 6-7 годин. Подобається нам тут ? Добре ми себе почуваєм ? Ось чому ми досліджували санітарно-гігієнічний стан нашої школи і намагались визначити, яке місце займає в житті учнів фізична культура і спорт.
ІІІ виступаючий: Кожний з вас без вагань назве шкільний кабінет, в якому йому приємно навчатися. При бесіді з вами виявили, що найбільш затишним є кабінет біології, літератури, фізики. Чому ? Чим ці кабінети відрізняються від інших приміщень школи ? Да тим, що в них завжди чисто, а велика кількість кімнатних квітів покращує мікроклімат.
ІV виступаючий: Ми звернули увагу, що на жаль, ще в коридорах і дерекціях школи квітів дуже мало. Адже зелений наряд коридорів сприяє створенню сприятливого мікроклімату в шкільних приміщеннях, покращує їх естетичний вигляд.
V виступаючий: І ще одне питання ми задали старшокласникам. Якою повинна бути школа майбутнього ? Відповіді були дуже різні: (демонструють проекти школи майбутнього, представлені на конкурс, розповідаючи про них)
VI виступаючий: Такі школи обов’язково будуть побудовані. Але і зараз можна багато чого зробити, якщо прикласти трохи праці і старання, то наша школа, її класи, кабінети і коридори стануть кращими. Ми закликаємо озеленити школу. Посадити рослину і доглядати за нею може навіть молодший школяр.
II. Сторінка: “ Вплив шуму на здоров’я людини ”.
Ведучий: Добре відомо, як багато неприємностей вносить в наше життя шум.
Вплив шуму на здоров’я людини присвячена слідуюча сторінка журналу.
(Тихо звучить музика – Е.Григ “Утро” На її фоні учень читає уривок з повісті Б.Васильева “Не стреляйте в белых лебедей”)
І виступаючий: “Легкий туман ще тримався де-не-де над водою, ще чіплявся за мокрі кущі лозняка, і в тихій воді чітко відображалося все, що видно було в ній в цей ранок. Дивне почуття повного, майже урочистого спокою охопило його. Він почув цю тишину і зрозумів: що оце і є тишина, що вона зовсім не означає відсутність звуків, а означає лише відпочинок природи, її сон. Він всім тілом відчув свіжість туману, вловив його запах, настояний на гіркуватому мокрому лозняку. Він побачив в глибині води білі стовбури беріз і чорну крону вільхи: вони переплетались.
І він нарешті здогадався, що йому хочеться зачерпнути цю нетронуту красу і бережно принести її людям”
ІІ виступаючий: Людина завжди жила в світі звуків. Із живих істот тільки людина в повній мірі використовувала властивості оточуючого її середовища як проводника, носія звуку. Людина несла в світ звуків мову і музику. Зробила звук своїм помічником. Проходили століття, людина трудилася, творила. В світі з’явилися все нові і нові джерела шуму, росла їх сила. Сучасна шумова “симфонія” міста складається із багатьох факторів: гуркіту залізниць, гулу літаків, рокоту будівельної техніки і шуму заводських цехів.
(Включають запис шуму виробничого цеху, шкільного коридору під час перерви)
ІІІ виступаючий: Боротьба з шумом – одна з найгостріших проблем ХХ століття. Ще в 1955 році один американський журнал писав про “стихію шуму”, що захопила вулиці, заводи, будинки і небо. На думку вчених США уже досягли небезпечного рівня. “Шум, - заявив американський спеціаліст по шуму Кнуосен, - такий же повільний вбивця, як і смог”.
ІV виступаючий: Постійний шум являється причиною того, що в містах хворіють дерева і помирають значно раніше, чим в пригородних умовах. Довгий шум високих тонів приводить до пригнічення, а не рідко і до загибелі, не тільки рослинних, а й тваринних організмів. Було встановлено, що в усіх тварин зміна фізіологічного стану під дією шуму проходить в три фази: пригнічення, а потім деяке збудження і знову пригнічення, але вже набагато довше, ніж попереднє. Тривале перебування тварин в умовах шуму супроводжується змінами артеріального тиску й погіршення роботи серця.
V виступаючий: Шум і організм людини... . Помітно, що шуми природного походження: шум морського прибою, дощу, шелестіння листя, дзюрчання струмка і т.д. – сприятливо впливає на організм людини, заспокоюють її, розслабляють. А ось виробничий чи транспортний шум стомлює людину, давить на неї, заважає людині зорієнтуватись. Дослідження показали, що шум знижує продуктивність фізичної праці на 30%, а розумової на 60%.
VІ виступаючий: Будь-який шум достатньої інтенсивності може привести до зниження слуху. Втрата слуху є професійною хворобою. У робітників таких професій як ткачів, суднобудівників, шахтарів, машиністів поїздів, токарів і ін.
Дуже негативно впливає на слух голосна музика. Група спеціалістів обстежувала молодь, яка часто слухала голосну музику. У 20% юнаків і дівчат, які непомірно захоплювались рок-музикою, слух виявився понижений так же, як у 85-літніх людей.
VІІ виступаючий: Важливе місце у вирішенні проблеми шуму займає озеленення. Зелені насадження регулюють шумовий фон міста. Так, листяні породи дерев вбирають більш 25% звукової енергії, а відбивають і розсіюють її до 74%. Активно вбирають звукову енергію і хвойні дерева. Тому в містах на вільних від забудови ділянках, всередині кварталів і мікрорайонів створюються шумозахисні посадки. І, звичайно, ми школяри, не повинні стояти в стороні від цієї важливої справи.
ІІІ. Cторінка: “Природа – джерело здоров’я і творчості”
Ведучий: З розвитком економіки і ростом населення все більш високими темпами збільшується витрата повітря, точніше – атмосферного кисню. Спостерігається зміна складу повітря, а також його забруднення шкідливими речовинами. Забруднення повітряного басейну приводить до зміни клімату, повільному росту рослин, негативно впливає на здоров’я людини. Проблеми забруднення атмосфери і здоров’я людини присвячена слідуюча сторінка нашого усного журналу.
І виступаючий: 1 грудня 1930 року в долині р. Маос в Бельгії встановилась безвітряна погода, в результаті чого в приземному шарі атмосфери виникло накопичення промислових викидів. На третій день були відмічені масові захворювання населення, навіть зустрічалися випадки смерті. Аж ось погода змінилась, подув вітер – і рівень захворювання різко знизився. Так була встановлена залежність здоров’я людини від чистоти повітря.
ІІ виступаючий: Основним джерелом забруднення атмосферного повітря в містах являється транспорт, промислові п-ва, теплові електростанції. Кожний рік в атмосферу викидається більше 250 млн тон попілу, стільки ж окислів азоту, більш 300 млн тон сірчистого газу, вуглекислоти і ін. хімічних речовин.
Шкідливі речовини, що знаходяться в атмосфері, негативно впливають на здоров’я людини. Бо на протязі життя в організм людини потрапляє біля 60 000 м3 повітря, а разом з ним потрапляють і шкідливі речовини, які утримуються в повітрі.
В наш час у всіх промислово розвинутих країнах кількість захворювань органів дихання більша чим решти хвороб разом взятих. Крім того, забрудненне повітря ускладнює серцево-судинні і нервові захворювання.
ІІІ виступаючий: В останній час прийнято ряд постанов по боротьбі з забрудненням атмосферного повітря. Проблема охорони атмосферного повітря знайшла відображення і в Конституції України.
У всіх великих містах нашої країни і промислових центрах ведеться постійний контроль за джерелами забруднення. Цю роботу виконують лікарі санітарно-епідеміологічних станцій. Вони слідкують за тим, щоб підприємства, які будуються і реконструюються, мали очисні споруди, санітарно-захисні зони, які визначають перелік викидів, які підлягають очистці. Санітарні лікарі контролюють якість атмосферного повітря в населених пунктах.
ІV виступаючий: Коли хочуть підкреслити крайню необхідність в чомусь, то говорять “Потрібний, як повітря !”. Відомо, що без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води кілька днів, а ось без повітря – всього декілька хвилин. Повітря нам потрібне ... як повітря”.
ІІІ. Підсумок уроку.
Ведучий: Сьогодні на сторінках нашого усного журналу ми розглянули лише деякі питання, які розкривають залежність здоров’я людини від еколого-гігієнічного стану оточуючого середовища. Всім нам потрібно подумати: здоровий спосіб життя ми ведемо ? Що можна зробити для збереження і зміцнення здоров’я ? “Добути і зберегти здоров’я може тільки сама людина” – ці слова відомого хірурга, автора багатьох книг про здоров’я і здорового способу життя Миколи Михайловича Амосова. Дійсно, наше здоров’я залежить не від кількості випитих ліків, а від способу життя, який ми ведемо, від стану оточуючого середовища. Спілкування з природою, заняття фізичною працею і спортом допоможуть нам вирости здоровими людьми.
ІV. Домашнє завдання.
Оформити пам’ятку “ Збереження і зміцнення здоров’я ”