Усний журнал
"Вшануємо Т.Г.Шевченка "
Мета: Розширити і збагатити знання учнів про життя і творчість Т.Шевченка, розвивати виразне мовлення, дикцію, формувати ціннісне ставлення до духовних і культурних надбань рідного краю.
Святково прибраний клас: портрет Т. Г. Шевченка, вишиті рушники, фотовиставка про життя та творчість Т. Г. Шевченка, виставка дитячих малюнків «Малюємо за творами Т. Г. Шевченка». Під портретом Шевченкові слова:
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій
Не забудьте пом’янути,
Не злим тихим словом.
Учитель.
Сьогодні наш усний журнал присвячений річниці з дня народження
Т. Г. Шевченка.
Розгортаємо першу сторінку журналу:
«Дитячі роки Т. Г. Шевченка»
1-й ведучий.
9 березня 1814 року в селі Моринцях, що на Київщині, в сім’ї селянина-кріпака народився Тарас Григорович Шевченко. Хлопчик ріс мовчазним, завжди чомусь замислений, ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бур’янах, за що в сім’ї його назвали малою приблудою.
2-й ведучий.
Коли Тарасу виповнилося вісім років, батьки віддали його до дяка в науку, п’яниця-дяк навчав дітей по церковних книгах і за найменшу провину карав різками. Будучи вже відомим поетом, Шевченко згадує ту школу, куди привела його кріпацька доля.
1-й читець.
Ти взяла мене маленького за руку
І хлопця в школу привела
До п’яного дяка в науку…
- Учися, серденько, колись,
З нас будуть люди, - ти сказала.
1-й ведучий.
Та недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена тяжкою працею, померла мати…
2-й ведучий.
Незадовго після смерті матері в 1825 році помер батько. Смерть батька зовсім приголомшила малого Тараса.
1-й читець.
Там матір добрую мою,
Ще молодою у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми,
А ми малі були та голі,
Не витерпів лихої долі –
Помер на панщині…
А ми – розлізлися межи людьми,
Мов мишенята:
Я до школи – носити воду школярам…
1-й ведучий.
Тарас наймитує в школі, а потім наймається пасти громадську череду. Мине 20 років – і він буде з болем згадувати своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало».
2-й читець.
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога…
Уже прикликали до паю,
А я собі у буряні
Молюся богу… і не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
3-й читець.
Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята –
Не мої ягнята!
Обернувся я на хату –
Нема в мене хати.
Не дав мені бог нічого!
І хлинули сльози…
Учитель
Відкриваємо наступну сторінку журналу:
«Шевченко-художник»
1-й ведучий.
У вільний від роботи час, Тарас читає, малює, однак думка знайти людину, яка навчила б його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до хлипнівського маляра, який погоджується навчити хлопчика малювати. Проте пан Енгельгардт, у якого Шевченко був кріпосним, забирає його до Петербурга і Тарас стає козачком у свого пана.
1-й читець.
Хоче малювати, прагне він до знань,
Та за це багато зазнає знущань.
Нишком він малює статуї в саду,
Вночі пише вірші про людську біду.
2-й ведучий.
У Петербурзі Шевченко зустрічається з маляром-художником І.М.Сошенком. Ця зустріч круто змінила його долю. Сошенко знайомить його з байкарем Є.П.Гребінкою, художником К.П.Брюлловим, поетом В.А.Жуковським. Вони побачили великі здібності художника Шевченка і викупили його з кріпацтва.
Вільна. 22 квітня 1838 року Енгельгардт підписав відпускний документ, який засвідчив В.Жуковський, К.Брюллов та М.Вієльгорський. У відпускній записці, зокрема, говорилося:
«Я, нижчепідписаний, звільнений від служби гвардії полковник Павло Василів, син Енгельгардта відпустив назавжди на волю кріпосну мою людину Тараса Григоровича, сина Шевченка, що дістався мені в спадщину від покійного батька мого, дійсного таємничого радника Василя Васильовича Енгельгардта, записаного по ревізії Київської губернії, Звенигородського повіту, в селі Кирилівці, до котрої людини мені, Енгельгардту і спадкоємцям моїм в дальшому справи не має і нічого претендувати, а вільний він, Шевченко, обирати собі рід життя, який побажає».
2-й ведучий.
Шевченко виправдав наміри своїх визволителів. У 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного художника». Тарас малює портрети, картини та ілюстрації до своїх творів.
3-й читець.
Так у людському горі стрілись брати,
Що зуміли в горі щиро помогти.
Викупили друзі, вільним став Тарас!
Чом же серце в тузі? Біль чому не згас?
Сміливий і щирий був Тараса спів.
Він гострить сокири, кличе на панів.
Учитель.
Відкриваємо третю сторінку журналу:
«Шевченко – борець за волю народу»
1-й ведучий.
За бунтарські вірші 33-річного Тараса забрали в солдати. Він малює і пише таємно, а його гнівні вірші несли панам страх. Незважаючи на заборону, Шевченко писав вірші і в солдатах:
О думи мої, думи! О слово злеє!
За тебе марно я в чужому краї
Караюсь, мучусь, але не каюсь!
2-й ведучий.
Коли Шевченко був на засланні в далеких степах Казахстану, він тужив за Україною, і це можна простежити в його віршах.
1-й читець.
Садок вишневий коло хати.
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть.
Співаючи, ідуть дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім’я вечеря біля хати,
Вечірня зіронька встає,
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати –
Так соловейко не дає.
Поклала мати коло хати
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула біля них.
Заснуло все – тільки дівчата
Та соловейко не затих.
2-й читець.
В неволі тяжко, хоча й волі,
Сказать по правді, не було.
Та все-таки якось жилось.
Хоть на чужому та на полі…
Тепер не злої тої долі
Як бога ждати довелось.
І жду її, і виглядаю,
Дурний свій розум проклинаю,
Що дався дурням одурить
В калюжі волю утопить.
Холоне серце, як згадаю,
Що не в Україні поховають,
Що не в Україні буду жить,
Людей і господа любить
2-й ведучий.
Доля України завжди хвилювала Кобзаря. Шевченко вірить у краще майбутнє свого народу:
І на оновленій землі
Врага не буде супостата,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі.
Учитель
Ознайомимось з наступною сторінкою журналу:
«Ми тебе не забудемо, Тарасе»
1-й ведучий.
9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу Шевченку виповнилося 47 років, але поет уже був важкохворий.
Привітати його прийшли друзі; було багато надіслано телеграм.
10 березня перестало битися серце великого поета. Тіло Т.Г.Шевченка було перевезено в Канів, і поховано на Чернечій горі, як того й бажав поет.
1-й читець.
Не в шовкових пелюшках,
Не у величезному палаці,
В хатині бідній він родивсь
Серед неволі, тьми і праці.
Нещасна мати сповила
Його малого й зажурилась…
І цілу ніченьку вона
За сина-кріпака молилась
І бог почув молитву ту,
І дав душі убогій силу,
І в руки хлопця він вложив
Співецьку чудодійну ліру.
2-й читець.
В тій пісні людям він співав
Про щастя, про добро, про волю.
Будив зі сну, пророкував
Їм вищу і найкращу долю.
Співав про чесну боротьбу,
Про сором кайданів брязкучих;
І не жалів він сил своїх,
І не втирав він сліз пекучих,
І пісня голосно лилась.
Але не довго ворог лютий
Підкрався нишком – і замовк
Співець кайданами окутий.
Замовкла пісня на устах,
Але в душі жила, бриніла,
І в серці бідного співця
Вогнем палаючим горіла.
3-й читець.
Умер співець – і привезли
Його на рідну Україну.
І коло синього Дніпра
Йому насипали могилу.
Умер співець, але живуть
В серцях людей слова безсмертні!
І тихо по Вкраїні всій
Бринять його пісні славетні.
Учитель.
Ось і перегорнули ми останню сторінку усного журналу, але ще більше про життєвий шлях Т.Г.Шевченка ви можете дізнатися з книг.