Усно взаємодіє. Аудіювання уривка з тексту роману Вальтера Скотта «Айвенго» ( «Правила лицарського турніру» розділ VIII

Про матеріал
Матеріал до уроку відповідає критеріям оцінювання мовно - літературної галузі результатів навчання здобувачів освіти відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти. Група результатів1. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях. НП "Зарубіжна література. 7 клас. 2 години на тиждень", складена на основі МНП «Зарубіжна література. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (у редакції 2023 року) (автори Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В., Юлдашева Л. П., Рудніцька Н. П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С. О., Вітко М. І., Джангобекова Т. А.) . Підручник: "Зарубіжна література" 7 клас.Авторський колектив: О. Ніколенко, Л. Мацевко-Бекерська, Н. Рудніцька, Л. Ковальова, В. Туряниця, Н. Базильська, О. Гвоздікова, Д. Лебедь.-К.:ВЦ"Академія", 2024. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2024 № 124)
Перегляд файлу

Усно взаємодіє: аудіювання.

 Аудіювання уривка з тексту роману Вальтера Скотта «Айвенго»

 

Розділ VIII

Правила лицарського турніру

…Під час подальшого об'їзду арени принц Джон раптово зупинив коня й, звертаючись до абата Еймера, заявив, що цілком забув про головний клопіт цього дня.

— Святі угодники! — вигукнув він. — Ви знаєте, сер пріор, що ми забули призначити королеву кохання й краси, яка своєю білою рукою роздаватиме нагороди? Що ж до мене, я подам голос за чорнооку Ребекку. У мене немає забобонів.

— Пресвята Діво, — мовив пріор, із жахом звівши очі до неба, — за юдейку!.. Після цього нас неодмінно поб'ють камінням й виженуть із турніру, а я ще не такий старий, щоб прийняти мученицький вінець. До того ж, клянуся моїм святим заступником, Ребекка далеко поступається в красі чарівній саксонці Ровені.

— Чи не однаково, — відповів принц, — саксонка чи єврейка, собака чи свиня! Яке це має значення? Справді, оберімо Ребекку, хоча б для того, щоб гарненько подратувати саксонських хлопів.

Тут навіть почет принца почав нарікати.

— Це вже не жарт, мілорде, — сказав де Брасі, — жоден лицар не підніме спис, якщо завдати такої образи тутешнім зборам.

— До того ж це дуже необережно, — сказав один із найстарших і найвпливовіших вельмож у почті принца, Вальдемар Фіцурс. — Така витівка може зашкодити здійсненню намірів вашої світлості.

— Сер, — мовив принц гордовито, притримавши коня й обертаючись до співрозмовника, — я вас запросив до свого почту не для того, щоб ви давали мені поради.

— Усякий, хто йде за вашою світлістю тими ж шляхами, які ви обираєте, — сказав Вальдемар, понизивши голос, — отримує право давати вам поради, тому що ваші інтереси й безпека нерозривно пов'язані з нашими власними.

Це було сказано таким тоном, що принц був змушений поступитися своїм наближеним.

— Я пожартував, — сказав він, — а ви вже напосілися на мене, як гадюки! До дідька, обирайте кого хочете!

— Ні, ні, — вигукнув де Брасі, — залиште трон незайнятим, і нехай той, хто вийде переможцем, сам обере прекрасну королеву. Це збільшить принадність перемоги й навчить прекрасних дам ще більше цінувати кохання доблесних лицарів, які можуть так їх піднести.

— Якщо переможцем виявиться Бріан де Буагильбер, — сказав пріор, — я вже заздалегідь знаю, хто буде королевою кохання й краси.

— Буагильбер, — сказав де Брасі, — гарний боєць, але тут чимало лицарів, сер пріор, які не побояться помірятися з ним силами.

— Помовчмо, добродії, — сказав Вальдемар, — і нехай принц займе своє місце. І глядачі й бійці нидіють від нетерпіння — година пізня, давно вже час починати турнір.

 

Хоча принц Джон і не був іще монархом, але завдяки Вальдемарові Фіцурсу вже мав терпіти незручності, пов'язані з існуванням улюбленого першого міністра, який згодний служити своєму володареві, але не інакше, як на свій власний розсуд. Принц був схильний до впертості в дрібницях, але цього разу поступився. Він сів у своє крісло й, коли почет зібрався довкола нього, подав знак герольдам проголосити правила турніру. Ці правила були такі.

По-перше, п'ять лицарів-заводіїв викликають на бій усіх охочих.

По-друге, кожний лицар, який бере участь у турнірі, має право обрати собі супротивника із п'яти заводіїв. Для цього він повинен лише торкнутися списом його щита. Дотик тупим кінцем означає, що лицар бажає змагатися тупою зброєю, тобто списами з пласкими дерев'яними наконечниками або "зброєю ввічливості", — у такому випадку єдиною небезпекою було зіткнення вершників. Але якби лицар доторкнувся до щита вістрям списа, це означало б, що він бажає битися на смерть, як у справжніх боях.

По-третє, після того як кожен із учасників турніру переломить спис по п'ять разів, принц оголосить, хто став переможцем у змаганні першого дня, і накаже видати йому приз — бойового коня дивовижної краси й незрівнянної сили. До цієї нагороди переможцеві надавалася особлива честь самому обрати королеву кохання й краси.

По-четверте, на закінчення оголошувалося, що наступного дня відбудеться загальний турнір; у ньому зможуть взяти участь усі присутні лицарі, їх розділять на дві рівні партії, і вони чесно й мужньо битимуться, поки принц Джон не подасть сигналу до закінчення змагання. Услід за тим обрана напередодні королева кохання й краси увінчає лавровим вінком зі щирого золота лицаря, якого принц визнає найгіднішим з усіх.

На третій день були призначені змагання в стрілянні з луків, бій биків та інші розваги для простого люду. Таким бучним святом принц Джон бажав здобути прихильність тих людей, почуття яких він безупинно ображав своїми необачними й часто безглуздими вихватками.

Місце очікуваних змагань було напрочуд видовищним. Похилі галереї були заповнені всім, що було родовитого, знатного, багатого й гарного на півночі Англії й у середніх її частинах; різноманітні кольори одягу цих поважних глядачів справляли враження веселої строкатості, складаючи приємний контраст із темнішими й тьмянішими барвами одягу солідних городян та йоменів, які, юрблячись нижче галерей уздовж всієї огорожі, ніби утворили темну облямівку, яка ще різкіше відтінювала блиск і пишність верхніх рядів.

Герольди скінчили читання правил звичними вигуками: "Щедрість, щедрість, доблесні лицарі!" У відповідь на їхній заклик зі всіх галерей посипалися золоті й срібні монети. Герольди вели літописи турнірів, і лицарі не шкодували грошей для істориків своїх подвигів. На подяку за отримані дарунки герольди викрикували: "Любов додам! Смерть супротивникам! Честь шляхетному! Слава хороброму!" Прості глядачі приєднували до цих гасел свої радісні вигуки, а сурмачі войовничо сурмили. Коли гамір стих, герольди блискучою вервечкою залишили арену. Одні лише маршали, у повному бойовому спорядженні, верхи на закутих в панцери конях, нерухомо, як статуї, стояли біля воріт обабіч поля.

(726 слів)

 

Тестування із 4-ма  закритими відповідями (за кожну правильну відповідь –

 1 бал). Правильні відповіді виділені жирним шрифтом.

1.Яку дію виконував принц Джон, коли згадав, що цілком забув про головний клопіт дня:

а) оголошував учасників турніру;

б) читав листа;

в) любувався красою арени для турніру;

г) об’їжджав арену для турніру.

2. До кого звернувся принц Джон, коли згадав, що цілком забув про головний клопіт дня:

а) абата Еймера;

б) Седріка Роттервудського;

в) Бріана де Буагильбера;

г) Ісаака.

3. Принц Джон забув призначити королеву кохання й краси, яка своєю білою рукою:

а) умиватиме обличчя переможця турніру;

б) роздаватиме нагороди переможцям турніру;

в) вишиватиме носову хустинку для переможця турніру;

г) подаватиме списа лицарю.

4. Принц Джон не мав забобонів і хотів віддати свій голос за:

а) синьооку Урсулу;

б) чарівну Ровену;

в) чорнооку Ребекку;

г) золотокосу Маріам.

5. Яке принизливе порівняння обрав принц Джон, коли говорив про національність Ровени та Ребекки: «Чи не однаково: саксонка чи єврейка,..»:

а) собака чи кіт;

б) кінь чи корова;

в) собака чи вовк;

г) собака чи свиня?

6. Принц Джон поступився своїм наміром обрати королевою турніру юдейку Ребекку, тому що на цьому наполіг один із почету, а саме:

а) Вальдемар Фіцурс;

б) Бріан де Буагильбер;

в) Фрон де Беф;

г) Ательстан Конінгзбурзький.

7. Де Брасі порадив принцу Джону, щоб переможець турніру…:

а) підготував промову на честь короля Річарда;

б) доєднався до почету принца Джона;

в) сам обрав прекрасну королеву турніру;

г) обрав королевою турніру дочку шерифа.

8. Скільки лицарів – заводіїв викликатимуть на бій охочих?

а) 10 лицарів ;

б) 5 лицарів;

в) 3 лицарів;

г) 12 лицарів.

9. Кожний лицар, який бере участь у турнірі, має право:

 а)  обрати собі супротивника із п'яти заводіїв;

б) обрати королеву турніру;

в) обрати собі обладунки;

г) обрати собі бойового коня.

10.  Дотик тупим кінцем списа щита супротивника – лицаря турніру означає, що…

а) що лицар бажає битися на смерть, як у справжніх боях;

б) що лицар бажає змагатися тупою зброєю;

в) що лицар бажає відмовитися від змагання;

г) що лицар бажає змагатися в стрілянні з лука.

11.У змаганні першого дня принц Джон оголосив приз:

а) 10 золотих монет;

б) золота стріла;

в)золотий ріжок ;

г) бойовий кінь дивовижної краси й незрівнянної сили та можливість самому обрати королеву кохання й краси.

12. Королева кохання й краси увінчає лавровим вінком зі щирого золота  лицаря, якого принц Джон визнає найгіднішим з усіх після:

а) першого дня турніру;

б) третього дня турніру;

в) другого дня турніру ;

г) четвертого дня турніру.

 

                        Оцінювання результатів мовленнєвої діяльності

I. Аудіювання (слухання - розуміння  )

 

                1. Перевіряється здатність учня  сприймати на слух незнайоме за змістом висловлювання  із одного прослуховування:

а) розуміти:

-         мету висловлювання;

-         фактичний зміст;

-         причинно-наслідкові зв’язки;

-         тему і основну думку висловлювання;

-         виражально-зображувальні засоби прослуханого твору;

б) давати оцінку прослуханому.

Перевірка аудіювання учнів здійснюється фронтально за одним із   варіантів.

Варіант перший: учитель читає один раз незнайомий учням текст, а потім пропонує серію запитань з варіантами відповідей. Школярі повинні мовчки вислухати кожне запитання, варіанти відповідей до нього, вибрати один із варіантів і записати лише його номер поряд із номером запитання: (наприклад, 1.3, де цифра «1» – номер запитання, а цифра «3» – номер обраної відповіді).

Варіант другий: учні одержуть видрукувані запитання та варіанти відповідей на них і відзначають галочкою правильний з їхнього погляду варіант.

У п’ятому класі учням пропонуються 6 запитань з чотирма варіантами відповідей, 6-12 класах - ­12 запитань з чотирма варіантами відповідей.

Для  одержання достовірних  результатів тестування кількість варіантів відповідей на тестове завдання не повинна бути меншою від чотирьох. Запитання мають торкатися всіх зазначених вище характеристик висловлювання і розташовуватися в порядку наростання їх складності.

2. Матеріал для контрольного завдання: зв'язне висловлювання (текст) добирається відповідно до вимог програми для кожного класу.

Обсяг тексту (і відповідно тривалість звучання) орієнтовно визначається так:

Клас

 

Обсяг та час звучання текстів, що належать до

художнього стилю

інших стилів

5-й

400-500 слів

4-5 хвилин

300-400 слів

3-4 хвилин

6-й

500-600

5-6

400-500

4-5

7-й

600-700

6-7

500-600

5-6

8-й

700-800

7-8

600-700

6-7

9-й

800-900

8-9

700-800

7-8

10-й

900-1000

9-10

800-900

8-9

11-й

1000-1100

10-11

900-1000

9-10

12-й

1100-1200

11-12

1000-1100

10-11

 

3. Одиниця контролю: відповідi учнів на запитання за прослуханим текстом, одержані в результаті виконання тестових завдань.

4.Оцінювання.

Правильна відповідь на кожне із 6 запитань оцінюється двома балами, кожне із 12 запитань оцінюється одним балом. Оцінювання здійснюється з огляду на те, що за цей вид діяльності учень може одержати від 1 балу (за сумлінну роботу, яка ще не дала належного результату) до 12 балів (за бездоганно виконану роботу). У тому разі, коли учень з певних причин не виконав завдання, він має пройти перевірку додатково, щоб одержати відповідний бал.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Мантурова Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Волинчук Людмила Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ніколаєнко Ганна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 жовтня
Переглядів
2479
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку